وکیل

معرفی بهترین وکیل متخصص داوری در کرج | اجرای رای داوری + ابطال رای داوری در سال 1403

وکیل متخصص دعاوی داوری در کرج، اجرای رای داوری-، بطال رای داوری: قبل از شروع کردن به خواندن مطلب اگر میخواهید با یک وکیل متخصص داوری مشاوره ای داشته باشید با شماره روبرو تماس بگیرید (09306091148)، درادامه سلسله مقالات با موضوع معرفی بهترین وکیل متخصص داوری در کرج و بخش های تخصصی وکالت در این مقاله با موضوع رای داوری،ابلاغ رای داوری،اجرای رای داوری ،ابطال رای داوری و برخی نکات مهم رای داوری همراه شما خواهیم بود.

بهترین وکیل متخصص داوری در کرج

قانون آیین دادرسی مدنی تعریفی ازنهاد داوری به دست نمی دهد اما ماده 454 این قانون ارجاع اختلافات جهت حل و فصل به داوری را تجویز می نماید:  کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه ها طرح شده باشد یا نشده باشد و در صورت طرح در هر مرحله ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.

داوری چیست؟

 تعریف داوری را از بند الف ماده 1 قانون داوری بین المللی می توان استخراخ نمود.در این قانون داوری چنین تعریف شده است:

“داوری عبارت است از رفع اختلاف بین متداعیین در خارج از دادگاه به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی مرضی الطرفین و انتصابی”.

موافت نامه داوری

موافقت نامه داوری،عقدی است که به موجب آن اشخاص توافق می نمایند تا دعوی فی مابین را چه در دادگاه طرح شده باشد و چه طرح نشده باشد و حتی اختلاف احتمالی که ممکن است در آینده حادث شود،جهت رسیدگی و صدور رای به داور یا داوران ارجاع دهند. گاهی موافت نامه داوری در قالب شرط داوری است.

شرط داوری یا موافقت نامه داوری گاهی در یک قرارداد گنجانده می شود، شرط می تواند مستقل از قرارداد باشد، اینکه شرط داوری مستقل از قرارداد باشد یا جزئی از قرارداد،واجد آثاری است که در زمان انحلال قرارداد اهمیت خود را نشان می دهد.

چنانچه شرط داوری مستقل از قرارداد باشد داور یا داوران می توانند در خصوص فسخ ،انفساخ و یا بطلان عقد اصلی نیز نظر دهند در غیر این صورت نظر بر این است که با انحلال قرارداد اصلی شرط داوری نیز زائل خواهد شد.

ویژگی موافقت نامه داوری

موافقت نامه واجد برخی ویژگی ها و آثاری است که می توان آنها را در دو بخش لزوم موافقت نامه داوری نسبت به طرفین و اثر موافقت نامه داوری نسبت به ثالث دسته بندی نمود.

آثار موافقت نامه نسبت به طرفین

موافقت نامه داوری چه به صورت شرط ضمن عقد باشد و چه به صورت قرارداد داوری،عقدی است لازم، از این رو هیچ یک از طرفین نمی تواند یک جانبه آن را فسخ نماید. فوت و حجر داور اثری در اعتبار قرارداد یا شرط داوری ندارد مگر این که رجوع به یک داور معین شرط شده باشد و طرفین به داوری شخص دیگری تراضی ننمایند. باید گفت؛علی رغم اینکه توافق نامه داوری، عقدی است لازم،اما فوت یا حجر هریک از طرفین موجب زوال شرط یا موافقت نامه داوری است. در خصوص الزام داور به صدور رای، برخلاف طرفین، موافقت نامه داوری،داور را ملزم به داوری نمی کند حتی اگر داور تعیین شده  داوری را پذیرفته باشد.

مسئولیت داور

در خصوص مسئولیت مدنی داور قاعده عام الشمول مقرر در ماده 1 قانون مسدئولیت مدنی و ماده 501 قانون آیین دادرسی مدنی حاکم است. در صورت قبول داوری داور نمی تواند بدون عذر موجه از قبیل مسافرت،بیماری و نظایر آن در جلسه داوری حاضر نشده یا استعفاء دهد و یا از دادن رای خودداری کند،در صور اخیر تا 5 سال از حق انتخاب شدن به عنوان داور البته پس از رسیدگی قضایی محروم خواهد شد.

آثار موافقت نامه داوری نسبت به ثالث

موافقت نامه داوری فقط نسبت به اشخاصی که آن را پذیرفته اند واجد اثر است و نسبت به اشخاص ثالث اثری ندارد، وارد یا مجلوب ثالث در صورت تراضی با طرفین دعوای اصلی می توانند در داوری شرکت کنند،در غیر این صورت به دعوای آنها مستقلاً رسیدگی خواهد شد. موافقت نامه داوری نسبت به وراث هریک از طرفین بی تاثیر است.در خصوص منتقل الیه باید گفت شرط داوری یا موافقت نامه داوری معتبر است، در این خصوص نظر مخالف نیز وجود دارد.

شرایط ارجاع به داوری

جهت ارجاع امر به داوری شرایطی لازم است . از این میان برخی در زمره شرایط عمومی صحت عقود محسوب می شوند و برخی دیگر مختص به داوری هستند.در زیر به اهم آنها اشاره شده است.

شرایط عمومی ارجاع به داوری

وجود اهلیت طرفین و سایر شرایط اساسی صحت عقود در موافقت نامه داوری نیز مانند سایر عقود ضروری است. اختلاف باید قابلیت ارجاع به داوری داشته باشد. برخی اختلافات قابلیت ارجاع به داوری ندارند.در زیر به ذکر عناوین دعاوی که امکان ارجاع به داوری ندارند و یا تابع شرایط ویژه اند اکتفاء شده است.

  • دعوای ورشکستگی.
  • دعاوی راجع به اصل نکاح،فسخ آن،طلاق و نسب.
  • دعاوی عمومی که با نمایندگی دادستان مطرح می شوند مانند دعاوی کیفری.
  • دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی.

توضیح در خصوص این موارد به مقالات تخصصی سپرده شده است.

شرایط اختصاصی ارجاع به داوری

شرایط اختصاصی ارجاع به وکیل داوریبه منظور ارجاع امر به داوری، گذشته از شرایط عمومی، برخی شرایط اختصاصی ضروری است.

  • مشخص بودن موضوع داوری
  • وجود موافقت نامه داوری
  • تعیین محدوده اختیارات داور
  • تعیین داور
  • ممنوع نبودن داور از داوری

هریک از این شرایط واجد آثاری اند که عدم رعایت آنها می تواند به ابطال رأی داور منجر شود.از این رو توصیه می شود قبل از انعقاد توافق نامه داوری یا درج شرط داوری در قرارداد با بهترین وکیل متخصص داوری در کرج مشورت نمایید.

انتخاب داور توسط دادگاه

اصولاً انتخاب داور یکی از حقوق طرفین است با این وجود در کلیه موارد رجوع به داوری، طرفین می توانند انتخاب داور را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار نمایند.گاهی این واگذاری صراحتاً صورت نمی گیرد، لذا دادگاه مبادرت به انتخاب داور یا داوران خواهد نمود. در موارد زیر دادگاه مبادرت به انتخاب داور می نماید.

  • عدم توافق طرفین در تعیین داور
  • عدم توافق طرفین در انتخاب جانشین داور متوفی،مستعفی یا محجور
  • عدم توافق در تعیین داور ممتنع از داوری
  • خودداری شخص ثالث از تعیین داور

مدت داوری

به موجب ماده 458 قانون آیین دادرسی مدنی در هر موردی که داور تعیین می شود باید مدت داوری تعیین گردد. اگر مدت داوری معین نشده باشد مدت آن سه ماه و ابتدای آن از روزی است که موضوع برای انجام داوری به داور یا تمام داوران ابلاغ می شود.این مدت با توافق طرفین قابل تمدید است.

مدت سه ماهه فوق زمانی است که داور یا داوران انتخاب و قبول داوری کرده باشند.در غیر این صورت ابتدای مدت داوری به موجب ماده 465 قانون آیین دادرسی مدنی از روزی است که داوران قبول داوری کرده و موضوع اختلاف و شرایط داوری و مشخصات طرفین و داوران به همه آنها ابلاغ شده باشد.

ترتیبات رسیدگی داوری

داوران تابع تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی نیستند لکن مکلف به رعایت مقررات داوری و رعایت اصول یک دادرسی منصفانه و عادلانه نظیر اصل تناظر،اصل نصفت و غیره هستند، رسیدگی داوران منوط به به درخواست هریک از طرفین است، درخواست می تواند به صورت شفاهی باشد. محدوده داوری توسط موافقت نامه داوری از پیش تعیین می شود و یا ممکن است زمان ارجاع امر به داوری تعیین گردد.

صدور رای داوری خارج از محدوده اختیارات داور از موارد بطلان رای داوری است، استماع شهادت شهود در صلاحیت دادگاه و دادرس است، لذا داوران مجاز به استماع گواهی گواهان و استناد به شهادت آنها در صدور رای نیستند.

ارجاع به تحقیق محلی با مانع قانونی مواجه است اما معاینه محلی بلا اشکال است، طرفین باید اسناد و مدارک خود را به داوران تسلیم نمایند، داوران نیز می توانند توضیحات لازم را از آنان بخواهند و اگر برای اتخاذ تصمیم جلب نظر کارشناس ضروری باشد،کارشناس انتخاب نمایند، چگونگی و زمان تشکیل جلسه با داوران است.در خصوص محل داوری چنانچه طرفین ضمن موافقت نامه داوری یا بعد از آن محلی را تعیین ننموده باشند انتخاب محل با داوران است.

توقف رسیدگی داور

هرگاه ضمن رسیدگی مسائلی کشف شود که مربوط به وقوع جرمی باشد و در رأی داور موثر بوده و تفکیک جهات مدنی از جزایی ممکن نباشد رسیدگی داوران تا صدور حکم نهایی از دادگاه متوقف می گردد.

ادعای جعل و تزویر در سند بدون تعیین جاعل و یا در صورتی که تعقیب وی به جهات قانونی ممکن نباشد (مثلا جاعل فوت شده باشد) موجب توقف داوری نیست. در این گونه موارد داوران به اصالت یا جعلیت سند رسیدگی می نمایند.

صدور رای داوری

به دلیل آثار و تبعات عدیده رأی داوری در این مرحله جداً توصیه می شود صدور رای داور را به فردی حقوقدان و در صدر آنها به وکیل متخصص رای داور در کرج بسپارید.

  1. صدور رای تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست لکن رای داور باید مدلل و موجه بوده و مخالف قوانین موجد حق نباشد.
  2. در صورت تعدد داوران تشکیل جلسه داوری باید به اطلاع همه داوران رسیده باشد.
  3. در صورت تعدد داوران رای اکثریت مناط اعتبار رأی داوری خواهد بود.
  4. در صورتی که داوران اختیار صلح داشته باشند می توانند دعوا را با صلح خاتمه دهند. در این صورت صلح نامه ای که تنظیم می شود باید به امضای همه داوران برسد والا معتبر نخواهد بود.

ابلاغ رای داوری

در صورتی که طرفین در موافقت نامه داوری روشی برای ابلاغ مشخص نموده باشند به همان ترتیب عمل خواهد شد، در غیر این صورت داور مکلف است رای خود را به دفتر دادگاه ارجاع کننده به داوری یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تسلیم کند، دفتر دادگاه اصل رای بایگانی و رونوشت گواهی شده آن را به دستور دادگاه برای طرفین دعوا ارسال می کند.

اجرای رای داور

رای داور به خودی خود توان اجرایی ندارد اما این بدین معنا نیست که از ضمانت اجرای قانونی و کافی برخوردار نیست در صورتی که محکم علیه رای داوری از اجرای آن استنکاف ورزد،محکوم له می تواند از دادگاه درخواست اجرای آن را بنماید، در رویه کنونی درخواست اجرای رای داور در قالب تقدیم دادخواست صورت می گیرد.

دادگاه مکلف است به درخواست اجرای رای داور ترتیب اثر داده و برگ اجرایی صادر نماید، اعتراض به رای داور مانع از اجرای آن نیست مگر آنکه دلایل اعتراض قوی باشد در این صورت و در صورت اقتضاء دادگاه با اخذ تامین مناسب قرار توقف اجرای رای داور را صادر می نماید رأی داور همانند احکام دادگاه به مورد اجرا گذارده می شود.

رویه دادگاه های کرج در اجرای رای داور حسب تجربه وکیل متخصص دعاوی داوری در کرج

طبعاً دادگاه های کرج وفق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی رای داور را به مورد اجرا می گذارند، حسب تجربه بهترین وکیل متخصص داوری در کرج بنا به دلایلی دادگاه های کرج در مواجهه با رای داوری و اجرای آن حساسیت خاصی دارند. یکی از این دلایل عدم آگاهی عموم مردم نسبت به مقررات داوری  و مشاهده برخی سوء استفاده ها از این نا آگاهی است.

مورد دیگری که در رویه دادگاه های کرج نسبت به اجرای رای داوری مشاهده می شود عدم صدور حکم جلب محکوم علیه رای داوری وفق مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است.وکیل متخصص اجرای رای داوری می تواند راهکارهای مناسب را در این خصوص ارائه نماید.

مطلب مرتبط: بهترین وکیل کرج

اعتراض به رای داوری

اعتراض به رای داوریپیش از پرداختن به موضوع این بند اکیداً توصیه می شود چنانچه رأی داوری برخلاف مصالح و حقوق شما صادر شده است و قصد اعتراض دارید، قبل از هرگونه اقدامی با وکیل متخصص رای داوری مشاوره داشته باشید.

اعتراض نسبت به رای داور یا شکایت نسبت به رای داور به دو شکل متصور است.

اعتراض به رای داور توسط طرفین داوری واعتراض به رای داور توسط  ثالث.

اعتراض به رای داور توسط طرفین داوری

طرفین داوری حق دارند نسبت به رایی که توسط داور مرضی الطرفین صادر شده است ظرف 20 روز از ابلاغ اعتراض نمایند. اعتراض به مرجعی تقدیم می شود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.قید عبارات (این رای برای طرفین لازم الاجرا است) و یا (رأی داور غیر قابل اعتراض است) نمی تواند مانع اعتراض به رای داور تلقی گردد.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و از ویژگی های بارز نهاد داوری قانون آیین دادرسی مدنی است این است که رای داوری غیر قابل واخواهی ،غیر قابل تجدید نظر خواهی ،غیر قابل فرجام خواهی و غیر قابل اعاده دادرسی است. تاکید می شود در ارجاع اختلافات به داوری حتماً از حضور وکیل داوری در کرج بهرمند شوید.

اعتراض به رای داوری توسط ثالث

ممکن است رای داوری به حقوق اشخاصی که خود یا نماینده آنها در داوری شرکت نداشته است برخورد نماید.در چنین حالتی شخص نسبت به داوری ثالث محسوب شده لذا وفق ماده 418 قانون آیین دادرسی مدنی می تواند با تقدیم اعتراض شخص ثالث نسبت به رای داوری اعتراض نماید.

علاوه بر اعتراض ثالث نسبت به رای داوری، در مرحله اجرا نیز اعتراض ثالث اجرایی نیز متصور است.چگونگی اعتراض ثالث اجرایی در مرحله اجرای رای داوری در مقالات تخصصی در این وب سایت توضیح داده می شود.

ابطال رای داور با تاکید موکد به حضور وکیل متخصص دعاوی داوری در کرج

قانونگذار در ماده 489 قانون آیین دادرسی مدنی رای داور را در 7 مورد باطل اعلام می نماید. برخی با توسل به ظاهر ماده موارد ابطال رأی داور را حصری تصور می نمایند،اما با نگاه دقیق تر به بندهای هفت گانه این ماده باید گفت موارد ابطال رای داور حصری و احصاء شده نیستند.به عنوان مثال بند 1 ماده 489 آیین دادرسی مدنی مقرر می دارد” رای صادره مخالف قوانین موجد حق باشد” دامنه قوانین موجد حق گسترده است و طیف وسیعی را در بر می گردد از این رو نمی توان گفت موارد ابطال رای داوری حصری و منحصر هستند.

متقاضی ابطال رای داور می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تقاضای ابطال رای داوری را ظرف 20 روز از ابلاغ رأی داوری خواستار گردد.

داوری موضوع قانون حمایت از خانواده

نکته ای که در این بخش اشاره به آن خالی از فایده نیست این است که داوری موضوع قانون حمایت از خانواده منصرف از داوری موضوع قانون آیین دادرسی مدنی است.در خصوص داوری موضوع قانون حمایت از خانواده در مقالات مرتبط توضیحات مبسوط ارائه شده است خواننده مشتاق می تواند به این مقاله مراجعه نماید.

پیشنهاد وکیل متخصص رای داوری در کرج

گفتگوها در خصوص رای داوری ،ابلاغ رای داوری و ابطال رای داوری میان حقوق دانان بسیار فراوان است. دادگاه های شهر کرج در خصوص به مورد اجرا گذاردن رای داوری و ابطال رای داوری حساسیت ویژه و قابل درکی دارند. متاسفانه نهاد داوری در شهر کرج به دلیل پیچیدگی ها و ظرایف آن از یک سو و نا آگاهی عمومی از سوی دیگر مورد سوءاستفاده اشخاص متعددی واقع شده است. از این رو توصیه می شود در ارجاع امر به داوری و یا قبل از هرگونه اقدام نسبت به ابلاغ رای داور،اجرای رای داور یا ابطال رای داور با بهترین وکیل متخصص داوری در کرج مشاوره نمایید.

دفتر وکالت میرشاه آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در کرج و قبول پرونده با موضوعات مربوط به داوری از قبیل؛ قبول داوری،حضور در جلسه داوری،ابلاغ رای داوری،اجرای رای داوری و ابطال رأی داور است.

 تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

4.8/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️