وکیل

وکیل تهدید به مرگ در کرج – جرم تهدید به مرگ چیست؟

جرم تهدید به مرگ، تهدید به آبروریزی، افشای اسرار

قبل از معرفی وکیل تهدید به مرگ در کرج لازم است خواننده با جرم تهدید به ویژه جرم تهدید به مرگ آشنا شود. جرم تهدید به مرگ، تهدید به آبروریزی، تهدبد به پخش عکس و فیلم، تهدید به افشای اسرار و به طور کلی هر نوع تهدید دیگر، از جمله رفتارهایی است که درحقوق کیفری ایران و بسیاری از کشورها برای آن مجازات درنظر گرفته شده است.

وکیل تهدید به مرگ در کرجاهمیت بررسی جرم تهدید به ویزه جرم تهدید به مرگ در جایی است که از طرفی اشخاص و شهروندان مطابق قوانین داخلی و اسناد بین المللی از حق بسیار مهمی تحت عنوان  “حق آزادی بیان ” برخوردار هستند و نقض حق مذکور با ضمانت اجرای کیفری همراه است از طرف دیگر بیان برخی الفاظ یا ارتکاب رفتارهای خاصی توسط ایشان و به موجب همین قوانین ممنوع و تهدید کیفری محسوب می گردد.

یکی از جرایمی که بزهکاران برای رسیدن به مقاصد خودشان به آن متوسل می شوند جرم تهدید است که به درستی در قانون مجازات اسلامی مورد جرم انگاری واقع گردیده است. تهدید در لغت به معنی ترساندن و بیم دادن و در اصطلاح کیفری همان معنای لغوی، عرفی مراد است یعنی عبارت است از وا داشتن دیگری به ارتکاب جرم یا گرفتن مال، چندان که ترس ازعاقبت فعل یا ترک فعل مذکور، فاعل را مطیع ساخته باشد.

شرایط تحقق جرم تهدید (جرم تهدید به مرگ)

تهدید باید ناظر به موضوع معین باشد و در این امر واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید بی تأثیر است، لکن هدف مرتکب لزوماً از تهدید باید تحصیل منفعت نامشروع باشد و همچنین نوع وسیله تهدید اعم از کتبی و شفاهی، علنی و غیر علنی بودن آن در وقوع جرم مطرح نیست. لذا نوع تهدید مطرح نیست بلکه بیم و اضطراب ناشی از تهدید در مباشر جرم را مصمم به ارتکاب جرم می نماید.

بنابراین تهدید به ایراد صدمات بدنی از ناحیه شخصی علیل به فرد نیرومند به منظور وادار ساختن فرد مزبور به ارتکاب سرقت نمی تواند از مصادیق تهدید باشد زیرا معمولاً چنین تهدیدی قادر به ایجاد بیم و ترس در فرد نیرومندی نیست تا او را مصمم به ارتکاب سرقت نماید. به طور کلی وجود تهدید موثر امری است نسبی و تحقق آن منوط به دفاع و احوال و شرایط تهدید کننده و تهدید شونده دارد.

تهدید به قتل یا ضررهای دیگر

این جرم در ماده 669 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) به نحو ذیل مورد پیش بینی مقنن قرار گرفته است :

” هرگاه کسی دیگری را به به نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی و یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه  یا مال یا تقاضای انجام امریا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا(74) ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال محکوم خواهد شد”.

عنصر مادی جرم تهدید (جرم تهدید به مرگ)

عنصر مادی جرم تهدید (جرم تهدید به مرگ)برای تحقق جرم موضوع این ماده باید تهدید (جرم تهدید به مرگ)، یعنی ترساندن طرف به هر آنچه که برای وی زیانبار یا ناخوشایند است، انجام شود. این تهدید بنا به تصریح ماده باید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی مالی و یا به افشای سری نسبت به شخص یا بستگان او باشد. البته هرگاه ضرر بنا به قضاوت عرف کوچک و قابل اغماض باشد جرم تهدید محقق نمی گردد مثل اینکه مغازه داری مشتری را تهدید به گران فروحتن اجناسش به وی کند یا مقام مافوق اداری، کارمند زیر دست خود را تهدید به ندادن یا اضافه کاری نماید.

مطلب مرتبط: بهترین وکیل کیفری کرج

تهدید خانواده و بستگان

مطابق ماده مار الذکر تهدید فقط نسبت به خود شخص نیست بلکه به بستگان نیز کفایت می نماید و البته منظور از بستگان، خویشاوندان نزدیک سببی یا نسبی فرد می باشد که ورود ضرر به آنها برای فرد نگران گننده است. بنابراین نمی توان آن را شامل خویشان دور مرتکب که تهدید نسبت به آنها چندان اهمیتی برای مرتکب ندارد، کرد. نتیجه گیری دیگری که می توان از ماده یاد شده گرفت آن است که تهدید نسبت به دوستان و آشنایان مشمول این ماده نمی گردد.

تشدید مجازات در جرم تهدید به قتل

تهدید به قتل جرم مطلق است؛ اگر تهدید ضمن تقاضای وجه یا انجام امری به عمل آید مجازات مرتکب تشدید می گردد.

سایر تهدید ها

علاوه بر تهدید به قتل، ضررهای نفسی، شرفی، افشای سر و ضررهای مالی هم از مصادیق تهدید موضوع ماده یادشده می باشد که به ترتیب بررسی می شوند.

ضرر نفسی یا تهدید جانی

مقصود بیان و اعلام قصد ایراد صدمه نسبت به جان طرف است بدون اینکه منتهی به قتل نفس گردد.

ضرر شرفی یا تهدید به آبرو ریزی

منظور ترساندن طرف به امری است که با انجام آن حیثیت، شرف و آبروی طرف لکه دار شود. تهدید ممکن است متوجه خود مخاطب یا همسر و فرزند و بستگان او باشد.

تهدید به افشای اسرار

سرّ باید به کیفیتی باشد که مخاطب به جهتی از جهات مادی یا معنوی مایل به فاش شدن آن نباشد و به ظن غالب پرداخت حق السکوت در ازای آنرا ترجیح دهد. بنابراین اگر امر سرّی به نحوی باشد که افشاء یا عدم افشاء آن مؤثر در وضع حال مخاطب نباشد مافی نخواهد بود.

ضرر مالی یا تهدید مالی

مانند آتش زدن ماشین، تخریب خانه و غیره که می تواند از مصادیق این نوع ضرر باشد. نکته قابل دیگر آنکه هرگاه تهدید به اعمال خشونت فردی برای اخذ مال بود و به بردن مال منجر گردد ممکن است جرم سرقت مقرون به آزار یا تهدید ارتکاب یاید. مثل اینکه کسی با گرفتن چاقویی درمقابل دیگری او را تهدید کند که اگر کیف پولش را به وی ندهد کشته خواهد شد و پس از گرفتن کیف بگریزد.

تهدید به انتشار حکم محکومیت قضایی

نکته پایانی در خصوص عنصر مادی تهدید آنکه تهدید به انتشار حکم محکومیت قضایی بدون مجوز قانونی و قصد اضرار محکوم علیه، توسط اشخاص دیگر تهدید به ضرر شرفی و یا افشای سر از مصادیق جرم تهدید موضوع ماده 699 تلقی می گردد فرقی نمی کند که با این تهدید تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد. در واقع نحوه تهدید انتشار حکمی است که ممکن است محکوم علیه را در معرض تهدید به ضرر شرفی یا افشای سر در آینده قرار دهد.

عنصر معنوی جرم تهدید

جرم یاد شده یک جرم با سوءنیت عام است و نیازی به سوءنیت خاص نیست و ضمنا انگیزه شرافتمندانه مرتکب نیز صرفا در حد کیفیات، مخففه مؤثر می باشد و مانع تحقق جرم نیست.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم تهدید (تهدید به مرگ)

دادگاه کیفری 2 کرج محل وقوع جرم صالح به رسیدگی به جرم یاد شده می باشد.

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟با عنایت به تبصره ماده 104 قانون مجازات اسلامی ( اصلاحی 23/2/1399) که به موجب آن حداقل و حداکثر مجازاتهای حبس تعزیری درجه 4 تا 8 مقرر در قانون برای جرایم قابل گذشت به نصف تقلیل می یابد و با توجه به قابل گذشت بودن جرم تهدید به موجب ماده 104 امروزه مجازات جرم یاد شده شلاق تا 74 ضربه و زندان از یک ماه تا یک سال خواهد بود. قانونگذار تهدید به مرگ را فی نفسه از عوامل تشدید مجازات ندانسته است، ازحیث مجازات تفاوتی در مجازات تهدید به مرگ با تهدید به قتل با سایر صور تهدید قائل نیست.

مقابله با تهدید از زبان وکیل تهدید به مرگ در کرج

باید بدانید تهدید کنند مستقیماً آرامش روحی و روانی شما و خانواده را هدف قرار داده است. اگر در مواجهه با تهدید آرامش خود را از دست دهید، تهدید کننده را در نیل به هدف نهایی خود که ممکن است؛ وا داشتن شما به انجام رفتار یا پرهیز از انجام آن، پرداخت پول و غیره باشد ناخواسته کمک نموده اید. بنابراین ضمن جدی شمردن تهدیدات، بسیار خونسرد در مقابل تهدید کننده رفتار کنید، گویی که تهدیدات او هیچ تاثیری در شما نگذاشته است.

سپس  بی درنگ مراتب را به پلیس و وکیل تهدید به مرگ در کرج در میان بگذارید. اگر مواجه با جرم تهدید به مرگ و تهدید به قتل خانواده و نزدیکان شده اید به وکیل تهدید به مرگ در کرج اطلاع دهید حتی اگر از سوی تهدید کنند منع شده باشید. جرم تهدید از زمره جرایم در فضای محو و تاریک و است، به این مفهوم که تهدید کننده در مواجهه با پلیس، دستگاه قضایی و وکلا و خانواده و به طور کلی فضای روشن غالباً از ادامه اقدامات مجرمانه خود با توجه به هزینه انجام عمل مجرمانه منصرف خواهد شد.

در این صورت نیز اقدامات قانونی خود را پیگیری نموده و به منظور جلوگیری از ارتکاب جرم، مستندسازی های لازم مانند شناسایی، اطلاع به پلیس، تشکیل پرونده قضایی را انجام داده و اقدامات امنیتی لازم مانند نصب دوربین مدار بسته، پرهیز از رفتن به محل های خلوت و پر خطر و رفتن به محل قرار و غیره را در برنامه خود قرار دهید. در مواردی مانند تهدید به آبروریزی و تهدید به افشای اسرار، لازم است مراتب را حتی قبل از اطلاع به خانواده به اطلاع وکیل خود برسانید، در این زمینه وکلا با تجربه و درایتی که دارند قضایا را مدیریت نموده شما را در انتخاب بهترین راهکار راهنمایی خواهند کرد.

ویژگی وکیل تهدید به مرگ در کرج

با کمال تاسف باید گفت؛ به مقتضای شغل وکالت در سراسر جهان، بیشتر از هر شخصی خود وکیل همواره در معرض انواع تهدیدات قرار دارد از این رو بهتر از هر کس دیگری با این مقوله آشنا است و راهکار مقابله با آن را می داند. آشنایی به قوانین و مقررات، به کارگیری امکانات پلیس و دستگاه قضایی، توانایی به دام انداختن فرد تهدید کننده در چنگال خرد کننده قانون مستلزم علم، دانش ، بصیرت، دانایی، شجاعت و جسارت است.

همه این ویژگی ها و ویژگی مهم آشنایی با مختصات کیفری شهر کرج و استان البرز و در یک نگاه جامع تر مختصات کیفری محل وقوع جرم در هر کجا که باشد، می بایست در وکیل تهدید به مرگ در کرج وجود داشته باشد. در کنار این ویژگی های بسیار مهم که برشمردیم، شجاعت و جسارت از بارزترین آنها است این ویژگی هاست که یک وکیل را شایسته عنوان وکیل تهدید به مرگ در کرج می نماید.

خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق وکلای محترم، به ویژه وکیل در کرج با توانایی هایی علمی، صلاحیت مدیریت میدانی و آشنایی با مباحث پلیس علمی که در ایام وکالت خود کسب نموده واجد این عنوان است. در صورت مواجه شدن به هر نوع تهدید از جمله تهدید به مرگ به وکیل متخصص جرم تهدید به مرگ مراجعه نمایید.

منابع

  • رحیمی محمد مهدی، مهدوی ثابت محمدعلی، آشوری محمد، آقایی نیا حسین، جرم تهدید در حقوق کیفری ایران و آمریکا، نشریه حقوق خصوصی وکیفری، 1397
  • گلدوزیان ایرج ، بایسته های حقوق جزای عمومی، تهران -میزان، چاپ یازدهم ،1384، ص 221
  • اردبیلی محمد علی، حقوق جزای عمومی ،تهران -میزان، چاپ یازدهم ،جلد 2، 1382،ص 44
  • میرمحمد صادقی حسین ،جرایم علیه اشخاص ، تهران- میزان ،چاپ شانزدهم ،1393، ص 231
  • گلدوزیان ایرج، حقوق جزای اختصاصی، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ بیستم ، 1391 ص 231
  • میرمحمد صادقی حسین، جرایم علیه اشخاص، تهران –میزان،  چاپ شانزدهم، 1393، ص 555

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق کیفری دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️