وکیل

معرفی بهترین وکیل چک و سفته در کرج با +15 سال سابقه

وکیل چک و سفته در کرج : در سلسله مقالات معرفی بخش های تخصصی وکالت در این مقاله به معرفی تخصص های وکیل چک و سفته با نگاه ویژه به استان صنعتی اقتصادی البرز و قطب و مرکز آن یعنی کلانشهر کرج پرداخته ایم. همچنین در این متن اجمالاً به معرفی برخی ویژگی های اسناد تجاری به منظور آشنایی اولیه خوانندگان محترم نیز پرداخته شده است .اطلاعات فنی و تخصصی تر به مقالات مرتبط به حوزه تخصص سپرده شده است. لطفاً با ما همراه باشید.

بهترین وکیل چک و سفته در کرجامروزه حجم بسیاری از پرونده های در جریان در محاکم حقوقی مختص به اسناد تجاری علی الخصوص چک می باشد . در این مقاله سعی شده به نکات کاربردی اسناد تجاری پرداخته شود. مبحث اسناد تجاری؛ شامل چک و سفته و برات بسیار گسترده و دارای نکات پیچیده و فنی حقوقی است، مسلما  تمام نکات اسناد تجاری را نمی توان در یک مقاله گنجاند. در واقع مطالعه چند دقیقه ای این مقاله سبب ایجاد پیش زمینه ای در خصوص اسناد تجاری در ذهن مخاطب می گردد.

جهت هرگونه مشاوره در خصوص چک و سفته و یا اقامه دعوی و همچنین پیگیری پرونده، می توانید با دفتر وکالت میرشاه تماس حاصل فرمایید .دفتر وکالت میرشاه واقع با همکاری تیمی از وکلای متخصص اسناد و حقوق تجاری استان البرز و  آماده ارائه خدمات به شما می باشد . برای دریافت مشاوره حقوقی در کرج و تعیین وقت از دفتر وکالت میرشاه ،کافی است با شماره 09306091148 تماس حاصل فرمایید.دفتر وکالت میرشاه در کرج ، عظیمیه ، میدان مهران ،برج ماندگار،طبقه 7 واحد 703 واقع شده است.

تعریف اسناد تجاری

مطابق ماده1284 قانون مدنی : ” سند عبارت از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.چک ، سفته، برات یکی از مهمترین اسناد تجاری محسوب می شوند .اسناد تجاری دارای دو مفهوم عام و خاص می باشند .

اسناد تجاری عام : اسنادی هستند که در روابط تجاری تجار به کار می روند ،اعم از سفته ، چک، برات، ضمانت نامه های بانکی، اسناد اعتباری، اوراق قرضه، بارنامه و غیره.

اسناد تجاری خاص : اسنادی قابل نقل و انتقال ،متضمن دستور پرداخت مبلغی معین به سر رسید مشخص یا به روئیت اند و به جای پول وسیله پرداخت قرار می گیرند و از امتیازات و مقررات قانون تجارت پیروی می کنند .تمایز اسناد تجاری خاص از عام دستور پرداخت است که جایگزینی برای پول هستند.

اوصاف و ویژگیهای اسناد تجاری

اسناد تجاری واجد اوصاف و ویژگی هایی هستند که ذیلاً به برخی از آنها پرداخته شده است.

  • اسناد تجاری قابل انتقال و قابل ظهر نویسی ( پشت نویسی ) می باشند .
  • اسناد تجاری سبب سقوط تعهد نمی شوند اما ارزش پولی دارند.
  • مسئولیت امضاء کنندگان تضامنی است مسئولیت تضامنی سبب می شود تا همه امضاءکنندگان نسبت به سندی که امضاء نموده اند  مسئولیت داشته باشند و این امر درتضاد با اصل استقلال امضاء ها در اسناد تجاری نمی باشد. در اصل استقلال امضاء یعنی که بطلان یک امضاء به امضاء های دیگر سرایت نمی کند .هر امضاء به طور مستقل و بدون توجه به سایر امضاءها نشان دهنده تعهد امضاء کننده آن است.
  • اسناد تجاری دارای وصف تجریدی هستند بدین معنا که به محض صدور سند تجاری یک تعهد مستقل و مجرد از تعهد پایه شکل می گیرد که صادر کننده آن جدا از تعهد پایه ،ملزم به انجام تعهد سند تجاری است.
  • یکی دیگر از ویژگیهای اسناد تجاری با توجه به وصف تجریدی بودن آنها اصل غیر قابل استناد بودن ایرادات در مقابل دارنده آن است، یعنی تعهد مندرج در سند تجاری از تعهد پایه مستقل بوده و به آن بستگی ندارد و متعهد سند تجاری با استناد در برابر دارنده آن نمی تواند به دلیل وجود ایرادات معامله و تعهد پایه را که سند تجاری به سبب آن صادر شده ،از پرداخت وجه سند تجاری خودداری نماید.

ویژگی های اسناد تجاری به موارد برشمرده شده محدود نمی شوند. دکترین حقوقی و نویسندگان و وکلای متخصص اسناد تجاری و وکیل چک و سفته در کرج برخی ویژگی های دیگر برای اسناد تجاری برشمرده اند که ذکر همه آنها در این مقاله نمی گنجد.

شرایط اساسی صحت معاملات در اسناد تجاری

باید توجه داشت شرایط اساسی صحت اساسی صحت معاملات مطابق ماده 190 قانون مدنی (قصد طرفین و رضای آنها ، اهلیت طرفین، موضوع معین که مورد معامله باشد، مشروعیت جهت معامله  می باشند) در صدور اسناد تجاری باید رعایت گردد در غیر این صورت، اصولا سبب بطلان تعهد صادر کننده خواهد شد. لازم به ذکر است اعتبار سند تجاری همچنان به قوت خود باقی است و اگر به گردش در آمده باشد و به سبب ظهر نویسی انتقال داده شده باشد بر اساس اصل استقلال امضاءها ایراد بطلان تعهد اول موجب سلب اعتبار سند تجاری و عدم مسئولیت امضاءکنندگان آن نمی شود.

صدور چک و سفته دارای نکات ریز و قابل توجه ای است که ممکن است از نگاه، دارنده و یا حتی صادر کننده آن دور بماند. بهتر است قبل از دریافت و صدور چک و سفته با بهترین وکیل کرج که متخصص چک و سفته در کرج می باشد مشورت نمایید .دفتر وکالت میرشاه با همکاری وکلای متبحر و زبده در خصوص چک و سفته و اسناد تجاری آماده ارائه مشاوره به شما شهروندان عزیزساکن کرج می باشد.

تعریف سفته

تعریف سفتهسفته ؛ سندی است که به موجب آن امضاء کننده  را متعهد می کند مبلغی را در موعد معین یا عند المطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید.

شرایط شکلی سفته

در سفته وجود امضاء یا مهر صادر کننده برای سندیت سفته لازم و کافی است. قید تاریخ صدوربه صورت روز، ماه ، سال  در سفته ضروری است و باید به طور کامل باشد وگرنه سفته از اعتبار ساقط می گردد. تاریخ پرداخت و تعیین مبلغ در سفته ضروری است و می تواند در موعد معین و یا عندالمطالبه باشد.سفته می تواند در وجه شخص معین و یا به حواله کرد شخص معین و در نهایت در وجه حامل صادر شود.طرفین سفته دو شخص هستند متعهد یا صادر کننده و متعهدله ( کسی که تعهد به نفع او صادر شده ). متعهد سفته یعنی صادرکننده ، مسئولیت های پرداخت کننده را نیز برعهده دارد چرا که صادر کننده و پرداخت کننده وجه سفته یک شخص واحد است .

اقامه دعوی مطالبه وجه سفته

در سفته فقط امکان طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه به صورت زیروجود دارد :

دارنده سفته می تواند در یکی از دادگاه های حقوقی کرج عمومیِ محل اقامت خوانده یا محل صدورسند یا محل پرداخت سند ( محل اجرای تعهد ) مطالبه وجه سفته را اقامه نماید.طرفین دعوا شامل خواهان و خوانده است که خواهان  می تواند ، همه اشخاص اعم از دارنده اولیه سند یا منتقل الیه قراردادی یا قانونی باشد و خوانده دعوی سفته ،همه مسئولین ( صادر کننده ، ظهر نویس ، محال علیه ، ضامن ) منفردا یا مجتمعا طرف دعوی حقوقی قرار گیرند.

شرایط امکان طرح دعوا علیه مسئولین با رعایت مهلت های مقرر در ذیل می باشد:

طرح دعوا علیه مسئولین سفته تابع شرایط است که در صورت عدم رعایت انها امکان طرح دعوا علیه مسئولین سفته را متعذر می سازد.این شرایط عبارتند از :

  • باید ظرف 10 روز اعتراض عدم تادیه انجام گرفته باشد.
  • اگر محل تادیه ایران باشد ظرف یک سال از تاریخ اعتراض  باید اقامه دعوی شود .
  • اگر محل تادیه خارج باشد ظرف 2 سال از تاریخ اعتراض  باید اقامه دعوی شود .
  • مرور زمان 5 ساله رعایت شود.

تعریف چک

چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را در نزد محال علیه ( بر طبق قانون چک فقط بانک می تواند باشد) دارد کلا یا بعضا مسترد و یا به دیگری واگذار نماید.

شرایط شکلی چک

امضای صادر کننده حقیقی ضروری است و مهر به تنهایی کفایت نمی کند، اما اگر چک توسط شخص حقوقی صادر گردد نیازمند امضا و مهر شخص حقوقی است. فقدان امضاء یا مهر سبب می شود سند مذکور ( چک ، سفته ، برات ) دیگر هیچ سندیتی ( اعم از مدنی یا تجاری ) نداشته باشد.

مسئولیت نماینده شخص حقوقی در صدور چک

بر اساس قانون صدور چک؛ چنانچه وکیل (نماینده) در حدود اختیارات خود از جانب موکل ( مانند شخص حقوقی ) برات یا سفته را امضاء کرده باشد ، صرفا موکل نسبت به آن سند مسئول و متعهد شناخته می شود نه وکیل(نماینده) . اما اگر وکیل (نماینده) از جانب موکل چک را صادر نموده باشد ، براساس ماده 19 قانون خاص صدور چک ، هم موکل و هم وکیل(نماینده) متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجرائیه و حکم ضرر و زیان متضامناً علیه هر دو صادر می شود.

اهمیت تاریخ صدور و تادیه چک

اهمیت تاریخ صدور و تادیه چکقید تاریخ صدور در چک نیز همانند برات و سفته ضروری است و باید به صورت روز و ماه و سال نوشته شود.تاریخ تادیه چک نیز ضروری است و از نظر قانون تجارت تاریخ تادیه و تاریخ صدور چک باید واحد باشد. چکی که دارای تعدد تاریخ صدور و تادیه باشد مشمول ضمانت اجرای کیفری نیست. همچنین براساس مقررات جدید قانون صدورچک، چک باید در وجه شخص معین صادرشود. مبلغ چک باید با تمام حروف نوشته شود البته ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. درصورتی که در چک مبلغ جدیدی الحاق ، پشت نویسی و امضاء گردد ، مبلغ جدید ملاک عمل قرار می گیرد.

به موجب رای وحدت رویه شماره 2714

“تاریخ استفاده از چک همان تاریخی است که در آن قید شده و نوشتن چک در زمان مقدم  بر تاریخ پرداخت و سبب خروج آن از صورت چک نبوده و این قبیل اوراق چک محسوب و صادر کننده آن مشمول مقررات قانون صدور چک خواهد بود ( البته فاقد ضمانت اجرای کیفری خواهند بود)”.

مکان صدور و تادیه چک

تعیین مکان صدور و مکان تادیه چک ضروری است، چراکه در محاسبه مهلت های مقرر در قانون تجارت برای وصول چک کارکرد مهمی دارند. می توان برای تعیین مکان  صدور و تادیه چک سه حالت را نظر گرفت :

  • مکان صدور و تادیه چک واحد باشد ،( محل صدور چک کرج باشد و محل تادیه هم کرج ) باید ظرف 15 روز از تاریخ صدور وجه چک مطالبه تا از تمام امتیازات تجاری سند چک برخوردار گردد.
  • مکان صدور چک و مکان تادیه چک متعدد باشد و از یک نقطه داخلی (کرج ) به نقطه دیگر ایران ( تهران) صادر شده باشد ، باید ظرف مدت 45 روز از تاریخ صدور وجه آن مطالبه گردد تا ازامتیازات تجاری سند چک برخوردار گردد.
  • مکان صدور چک خارج از ایران (استانبول) و مکان تادیه چک (کرج) متعدد باشد و از خارج صادر شده باشدو در ایران باید پرداخت گردد ، باید ظرف مدت 4 ماه از تاریخ صدور وجه آن مطالبه گردد  تا از امتیازات تجاری سند چک برخوردار گردد.

مهلت اقامه دعوا و مرور زمان چک

با توجه به سیستم یکپارچه بانکی و قانون صدور چک اصلاحی 1400 ، مهلت 15 روزه کاربرد دارد .در این صورت باید ظرف مدت 15 روز گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت گردد. مطابق رای وحدت رویه شماره 536 مورخ 10/7/1369 : ” گواهی عدم پرداخت چک که توسط بانک صادر می گردد، جهت استفاده از مزایای تجارتی چک کافی است و نیازی به واخواست یا اعتراض عدم تادیه نیست.دعاوی راجع به اسناد تجاری ( چک ، برات ، سفته ) از طرف تجار یا برای امور تجارتی  صادر شده پس از انقضای 5 سال از تاریخ صدور اعتراض نامه و یا آخرین تعقیب قضایی در محاکم مسموع نخواهد بود ، اما اگر در این مدت رسما اقرار به دین شده باشد که در این صورت مبداء مرور زمان  از تاریخ اقرار محاسبه می گردد .

اقامه دعوی کیفری در چک

در چک علاوه بر طرح دعوی حقوقی امکان طرح دعوی کیفری و درخواست صدور اجرائیه نیز وجود دارد . در صورت اثبات هریک از موارد زیر تعقیب کیفری چک به موجب ماده 13 قانون صدور چک منتفی می گردد که ما پیشنهاد میکنیم با یک وکیل کیفری در کرج مشاوره ای داشته باشید.

  • چک برای ضمانت انجام تعهد یا جهت انجام معامله صادر شده باشد.
  • چک سفید امضاء صادر شده باشد .
  • چک بدون تاریخ صادر شده باشد.
  • چک به صورت وعده دار صادر شده باشد.
  • چک برای یک معامله نامشروع  ویا ربوی صادر شده باشد.
  • وصول چک مشروط به شرطی شده باشد.

مسلما اثبات هریک از موارد فوق نیازمند تجربه و تخصص است. وکیل چک و سفته در کرج  می تواند در این خصوص راهکارهای قانونی لازم را ارائه نماید.جهت مشاوره و یا طرح و پیگیری دعوی خود در خصوص اسناد تجاری می توانید با وکالت دفتر وکالت میرشاه متشکل از تیمی از وکیل چک و سفته در کرج  تماس حاصل فرمایید.

مرجع صالح رسیدگی به دعوای کیفری چک

باتوجه به سیستم یکپارچه بانکی، مرجع صالح برای دعوای کیفری ، دادگاه محل بانکی است که چک در آنجا برگشت خورده است. تنها کسی که به بانک مراجع نموده و گواهی عدم پرداخت به نام او صادر گردیده ،حق شکایت کیفری خواهد داشت .توجه داشته باشید که در دعوای کیفری چک ، برخلاف دعوی حقوقی خواهان فقط علیه یک نفر( صادر کننده چک ) می تواند شکایت کند.

صدور اجرائیه چک ازطریق مراجع ثبتی

صدور اجرائیه از طریق مراجع ثبتی؛ به موجب ماده 2 قانون صدورچک ، چک از اسناد لازم الاجرا است و همانند اسناد لازم الاجرا می تواند از دوایر اجرای ثبت ،مورد درخواست قرار گیرد.

صدور اجرائیه از طریق دادگاه

بر اساس ماده 23 قانون صدور چک اصلاحی 1400، دارنده چک می تواند با ارائه گواهی  عدم پرداخت صدور اجرائیه  چک را درخواست نماید.

دادگاه صالح مطالبه وجه چک حقوقی

دادگاه صالح برای مطالبه وجه چک حقوقی بر اساس مقررات کنونی عبارتند از:

  • دادگاه محل اقامت خوانده.
  • دادگاه محل صدور چک.
  • دادگاه محل برگشت خوردن چک.

دارنده چک برگشت خورد این اختیار و توانایی را خواهد داشت تا به دادگاه های حقوقی هر یک از محل های فوق رجوع و طرح دعوا نماید.

چک صیادی

از تاریخ  شهریور ماه سال 1396 سامانه ای تحت عنوان سامانه صیاد به منظور:

  1. کاهش آمار چک های برگشتی
  2. جلوگیری از صدور چک برای افراد بد حساب
  3. کنترل استعلام حساب صادر کننده چک توسط گیرنده
  4. افزایش اعتبار چک در معاملات

توسط بانک مرکزی راه اندازی شد. در این خصوص در مقالات تخصصی تحت عنوان قوانین و مقررات صدور چک توضیحات لازم و کافی داده خواهد شد.

تخصص های وکیل چک و سفته در کرج

وکیل چک و سفته در کرج؛ وکیل پایه یک دادگستری دارای پروانه تاسیس دفتر وکالت در کرج است که علی رغم توانایی قبول پرونده در همه زمینه های تخصصی وکالت،کلیه مساعی خود را معطوف و متمرکز بر پرونده هایی با موضوع حقوق تجارت به ویژه اسناد تجاری اعم از چک و سفته و غیره نموده است لذا از تبحر و تخصص ویژه ای در این زمینه برخوردار شده است.

بنابر این تعریف؛ وکیل چک و سفته در کرج یا بهتر بگوییم وکیل متخصص امور تجاری در کسی است که به کلیه مباحث حقوقی و کیفری احاطه کامل دارد.وکیل چک و سفته در کرج  مشخصاً در زمینه حقوق تجارت و اسناد تجاری از تحصیلات، تجربه و تبحر ویژه ای برخوردار بوده و با مختصات حقوقی و کیفری استان البرز به ویژه شهر کرج آشنایی کافی داشته و حوزه فعالیتش عمدتاً متمرکز در استان البرز و شهر کرج است.

برای دریافت مشاوره حقوقی در کرج با وکیل چک و سفته در کرج و یا طرح دعوای و پیگیری پرونده در خصوص چک و سفته کافی است بر روی آیکون ارتباط با وکیل و یا آیکون پشتیبانی کلیک نموده تا همکاران دفتر وکالت میرشاه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. جهت تعیین وقت حضوری می توانید با شماره 09306091148 تماس حاصل فرمایید.

تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

4.9/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️