تغییر نامحقوقیوکیل

معرفی بهترین وکیل تغییر نام در سال 1403+ نحوه درخواست

تغییر نام و قواعد مربوط به آن

داشتن نام مناسب از حقوق اولیه هر فرد محسوب می‌شود که به‌موجب قانون انتخاب و اعلام آن در بدو تولد به اعلام‌کننده ولادت که معمولا پدر است، واگذار شده‌ است.اما به دلایلی میتوانید نام خود را به صورت قانونی تغییر دهید این امر نیازمند یک وکیل تغییر نام میباشد که در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید نام خود را تغییر دهید در ادامه بر اساس قانون ثبت‌احوال، اعلام ولادت به ترتیب به عهده افراد زیر است:

وکیل تغییر نام‌ماده 16 اعلام و امضاء سند ثبت ولادت به ترتیب به عهده اشخاص زیر خواهد بود

  1. پدر
  2. مادر در صورت غیبت پدر و در اولین موقعی که قادر به انجام این وظیفه باشد.
  3. مادر یا جد پدری که از طرف دادگاه به سمت ولایت انتخاب شده باشد.
  4. وصی یا قیم یا امین
  5. اشخاصی که قانونا عهده‌دار نگهداری طفل هستند.
  6. متصدی یا نماینده مؤسسه‌ای که طفل به آنجا سپرده شده است.
  7. صاحب واقعه که سن او از 18 سال تمام به بالا باشد.

تبصره – درصورتی‌که ازدواج پدر و مادر طفل به ثبت نرسیده باشد، اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقا به عهده پدر و مادر خواهد بود. هرگاه اتفاق ‌پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد، سند طفل با اعلام یکی از ابوین که مراجعه می‌کند، با قید نام کوچک و طرف غائب تنظیم خواهد شد. اگر مادر اعلام‌کننده باشد، نام خانوادگی مادر به طفل داده می‌شود.

ماده 20 قانون ثبت‌ احوال 

انتخاب نام با اعلام‌کننده است. برای نام‌گذاری یک نام ساده یا مرکب (‌حسین، محمدمهدی و مانند آن) که عرفا یک نام محسوب می‌شود، انتخاب خواهد شد.
‌تبصره 1 – انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌هایی زننده و مستهجن یا‌ نامتناسب با جنس ممنوع است. نام انتخاب‌شده توسط والدین بر حسب سلیقه ایشان، تعصبات قومی، مذهبی و عرف جامعه صورت می‌گیرد. بنابراین ممکن است، پس از رسیدن به بلوغ فکری فرزند مطابق سلیقه وی نباشد. به همین دلیل افراد بسیاری در جامعه پس از رسیدن به سن بلوغ به دنبال تغییر نام خود هستند.

مشکلات درخواست توسط وکیل تغییر نام

درخواست تغییر نام همواره با دشواری‌هایی روبه‌رو است، زیرا شناسنامه از اسناد رسمی محسوب می‌شود. حاکمیت به‌عنوان مجری قانون تمام تلاش خود را به‌منظور حفظ اعتبار اسناد رسمی به‌خصوص شناسنامه می‌کند و تغییر در آن را مستلزم حکم دادگاه صالح می‌داند. علاوه بر ممنوعیت‌هایی که قانون به‌منظور تغییر نام ایجاد کرده است، به دلیل عواقب گسترده‌ای که در پی دارد، وکیل تغییر نام با چالش های زیادی روبرو می باشد و دادگاه به‌راحتی با آن موافقت نمی‌کند. به‌عنوان مثال با درخواست تغییر نام فرد در شناسنامه مدارک دیگر وی نیز ازجمله مدارک تحصیلی باید مطابق با نام جدید اصلاح شوند.

از عوامل دیگر رعایت حقوق دیگر افراد است. زیرا ممکن است فرد بزهکاری برای فرار از اجرای عدالت و یا فرار از تادیه دین، خواهان تغییر نام خود باشد. بااین‌وجود جهت حفظ شئونات و ارزش‌های اساسی و دینی در انتخاب نام اشخاص،وکیل تغییر نام باید تجربه کافی در زمینه تغییر نام داشته باشد و  قانون‌گذار به افراد مجوزهایی را  داده است. در این صورت شخص می‌تواند، در طول عمر خود یک‌بار نام خود را طبق قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی سازمان ثبت‌احوال تغییر دهند. همان‌طور که اشاره شد، انتخاب برخی از اسامی ممنوع است. بنابراین اگر نام شما از این دسته است، می‌توان با مراجعه به اداره ثبت‌احوال برای تغییر آن اقدام کنید.

مطلب مرتبط: تامین دلیل چیست؟

نام‌هایی که از نظر قانون انتخاب آن‌ها ممنوع و قابل تغییر هستند

  1. نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شوند.
  2. اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی‌شوند، مانند شهره فاطمه.
  3. عناوین و القاب مانند سروان علی، حاجیه سلطان.
  4. اسامی زننده و مستهجن مانند چنگیز که مغایر با ارزش‌های اسلامی یا عرف و فرهنگ غالب باشد.
  5. اسامی نامتناسب با جنس مانند اکرم برای افراد ذکور.

 دسته‌ای دیگر از اسامی

اسامی مانند فاطمه، زهرا، معصومه به این دلیل که از اسامی خاص و مقدس مذهبی هستند، ثبت‌احوال با تغییر آن‌ها موافقت نمی‌کند. بنابراین تغییر آن‌ها مستلزم ارائه دادخواست به دادگاه و ارائه دلایلی است که قاضی را قانع کند.

تغییر سایر اسامی

خارج از این دو دسته مستلزم ارائه درخواست به اداره ثبت‌احوال است. در صورت عدم حصول نتیجه یا عدم موافقت درخواست از سوی آن اداره می‌توان با طرح دعوای حقوقی در دادگاه صالح و ارائه دفاعیات و دلایل مناسب و کافی الزام اداره مذکور را به تغییر نام موردنظر درخواست کرد.

چه کسانی می‌توانند درخواست تغییر نام بدهند؟

سن خواهان درخواست تغییر نام باید 18 سال تمام شمسی باشد، اما قبل از ۱۸ سالگی هم منع قانونی ندارد. ولی چنین افرادی شخصا و اصالتا نمی‌توانند، برای این امر اقدام کنند. در نتیجه باید اقدامات لازم اعم از ارائه دادخواست و … توسط ولی قهری یا نماینده قانونی آن‌ها (قیم، امین، وصی) با ارائه مدرک مثبت سمت انجام شود.

تغییر نام ناشی از تغییر جنسیت

تغییر جنسیت اعم از حقوقی و غیر حقوقی  مانند درخواست تغییر نام آثاری به دنبال دارد. بر اساس قانون حمایت خانواده رسیدگی به دعاوی تغییر جنسیت در صلاحیت دادگاه خانواده است. به تبع آن درخواست تغییر نام نیز در صلاحیت دادگاه مذکور می باشد. در نتیجه پس از طی مراحل لازم و صدور حکم مبنی بر موافقت با تغییر جنسیت به خواسته تغییر نام نیز رسیدگی می شود. دفتر وکالت میرشاه  بهترین وکیل تغییر نام را در اختیار شما میگذارد و همکاران مجرب ایشان در حوزه تغییرنام و احوال شخصیه آماده ارائه مشاوره آنلاین اعم از عمومی و تخصصی و پذیرش پرونده در خصوص تغییر نام، تغییر سن، تغییر نام خانوادگی و … هستند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️