وکیل

مراحل گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور در سال 1403

وکیل ایرانیان خارج از کشور : یکی از سئوالات متداول هم میهنان خارج از کشور ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا و چگونگی اعطای وکالت به وکیل دادگستری در داخل کشور جهت انجام امور قضایی و پیگیری پرونده ها است.

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد آماده پذیرش پرونده ایرانیان خارج از کشور در کلیه زمینه های کیفری، حقوقی، ملکی، اقنصادی،خانواده و غیره است

وکیل میرشاه تا کنون توانسته است خدمات ارزنده ای به هم میهنان مقیم خارج از کشور ارائه نماید

جهت تماس با وکیل میرشاه با شماره تلفن 09306091148 از طریق پیام رسان واتسپ و تلگرام پیام ارسال فرمایید

از جمله مشکلاتی که هم میهنان خارج از کشور با آن مواجه اند ،ثبت نام در سامانه ثنا است . دفتر وکالت میرشاه با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده است که ثبت نام در سامانه ثنا را تسهیل می نماید. وکیل ایرانیان خارج از کشورهمکاران دفتر میرشاه آماده پاسخ گویی و ارائه خدمات حقوقی به شما هموطنان مقیم خارج از ایران می باشند. مطالعه چند دقیقه ای این مقاله کمک شایانی به شما در نحوه تنظیم وکالت نامه  و سئوالات احتمالی شما در خصوص  نحوه اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری متخصص متبحر و زبده ایران خواهد نمود.

سرکار خانم فرشته شهبازی وکیل متخصص حقوق خانواده

دفتر وکالت میرشاه

روش های اعطای وکالت از خارج از کشور به وکیل دادگستری در ایران

متقاضی اعطای وکالت خارج کشور می تواند با مراجعه حضوری به صورت مستقیم به یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت بدهد و وکیل بدین طریق بدون واسطه امور حقوقی موکل خارج از کشور را پیگیری نماید.

ایرانیان خارج از کشور به یکی از اعضای خانواده و یا معتمد خود در ایران وکالت می دهند و در وکالتنامه تنظیمی حق توکیل به وکیل دادگستری  قید می گردد و دراین صورت شخص دارای وکالت از جانب فرد مقیم خارج از ایران می تواند به وکیل پایه یک دادگستری وکالت داده تا وکیل در حدود اختیارات تعیین شده در وکالتنامه اقدام نماید.

مراحل تایید وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور

مراجعه به سایت تایید اسناد کنسولی میخک (تاک) و ثبت نام درسایت مذکور به آدرس اینترنتیhttps://mikhak.mfa.gov.ir

اطلاعات ثبت شده در این سایت باید کاملا منطبق بر شناسنامه ایرانی فرد و وکیل منتخب او باشد.پس از ورود به سامانه با مراجعه به قسمت پروفایل ، نمایندگی یا کنسولگری سفارت ایران را در کشور محل اقامت خود انتخاب نماید.سپس به قسمت وکالتنامه وارد شده و نوع وکالتنامه مورد نظر خود را انتخاب نماید، توصیه می شود  قبل از تنطیم متن وکالتنامه با وکیل منتخب و مورد اعتماد خود مشورت لازم را بنمایید و سپس اقدام به تنظیم متن وکالت نامه نماید.

جهت تایید امضاء و دریافت نسخه اصلی وکالتنامه به همراه کد رهگیری و مدارک شناسایی به سفارت ایران و یا نمایندگی های ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه نماید.کشور ایران در برخی از کشورها مانند کانادا و آمریکا فاقد کنسولگری می باشد. در کشور آمریکا شخص باید به دفتر حافظ منافع ایران واقع در واشنگتن (سفارت کشور پاکستان) مراجعه نموده و امور مربوط به وکالت را انجام دهد. در کشور کانادا نیز باید به همین ترتیب عمل نماید. اصل وکالت نامه از طریق پست برای متقاضی وکالت به ایران ارسال می گردد.

ثبت نام در سامانه ثنا در خارج از ایران

در حال حاضر (زمان نگارش این نوشتار) امکان ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا در سفارتخانه های ایران و کنسولگری ها فراهم شده است، هم میهنان عزیز خارج از کشور از این ناحیه کمتر دچار سختی و مشقت هستند. امید است وزات امورخارجه و قوه محترم قضائیه هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات باقی مادنده هم اقدام نمایند.

با این وجود به کلیه هم میهنان عزیز خارج است کشور و یا عزیزانی که قصد خروج از کشور و اقامت طولانی دارند توصیه می شود در زمان حضور در کشور مبادرت به ثبت نام در سامانه ثنا نمایند. به این ترتیب مشکل اعطای وکالت به وکیل دادگستری در ایران و احراز هویت موکل از هر کجای دنیا به کلی منتفی می گردد. توصیه مهم دیگر آنکه سیم کارت تلفن همراهی را که با آن مبادرت به ثبت نام در سامانه ثنا نموده اند همراه داشته باشند تا در زمان مقتضی کد امضاء الکترونیکی را دریافت و برای وکیل خود ارسال نمایند.

در انتهای این نوشتار نحوه ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا توضیح داده شده است.

مدارک لازم جهت تنظیم وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور

مدارک لازم جهت تنظیم وکالتنامه ایرانیان خارج از کشورجهت اعطای وکالت به وکیل ،لازم است متقاضی در زمان حضور در کنسولگری یا سفارتخانه اصول این مدارک را همراه داشته و فرم های مخصوص را پر کند.

  • تکمیل پرسشنامه داخل سامانه کنسولگری
  • مشخصات شناسنامه ای کامل به زبان فارسی
  • ذکر مشخصات و آدرس دقیق وکیل به زبان فارسی
  • شناسنامه یا کارت ملی و یا گذرنامه جهت تنظیم وکالتنامه
  • تایید امضاء فرد مقیم خارج از ایران توسط مامور کنسولگری
  • عدم وجود هرگونه خط خوردگی در متن وکالتنامه

تعیین حدود اختیارات وکیل و  تنظیم مفاد وکالتنامه

به موجب قانون ،وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود قرار می دهد . مطابق ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی ،وکالت در دادگاهها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است جز آنچه موکل استثناء کرده یا توکیل در آن خلاف شرع باشد . بنابراین اختیارات وکیل براساس بندهای 14 گانه این ماده قانونی باید به طور صریح در وکالت نامه تصریح گردد.

مجددا متذکر می شویم در خصوص مفاد وکالت اعطایی به وکیل ، با وکیل آگاه و با تجربه مشورت نمایید تا مفاد وکالتنامه به درستی تنظیم گردد ،چراکه وکالتنامه های کنسولی عموما دارای اشکلاتی است که برای موکل  در دادگاه های  ایران ایجاد مشکل می نماید و علاوه بر اتلاف وقت و هزینه سبب تضییع حقوق موکل می گردد.به دلیل دوری مسافت ، هزینه های هنگفت رفت و آمد و یا مشغله کاری، بعضا ممنوع الخروجی و غیره سبب می شود تا ایرانیان خارج از کشور برای انجام امور حقوقی خود در ایران مانند طلاق ، انحصار وراثت ، خرید و فروش ، مشارکت و سرمایه گذاری و اموری از این قبیل  نیاز به مشورت با وکیل در ایران و همچنین اعطای وکالت به وکیل داشته باشند.

ازاین رو دفتر وکالت میرشاه با حصول تجربه و همکاری تیمی از وکلای متخصص و به نام آماده ارائه خدمات حقوقی مانند وکالت جهت امور تجاری ، خرید و فروش اوراق بهادار ، خریدو فروش ملک ، ثبت شرکت ، ثبت ازادواج ایرانیان خارج از کشور ، انحصار وراثت و وکالت جهت طلاق و تنفیذ آن و…. می باشد.برای ارتباط با دفتر وکالت میرشاه می توانید بر روی آیکون پشتیبانی کلیک نموده و یا از طریق شماره 09306091148 با این دفتر تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های وکیل ایرانیان خارج از کشور

برابر مقرارت کنونی تنها وکلایی می توانند در دادگاه های ایران از سوی موکلین خود اعلام وکالت نمایند که دارای پروانه وکالت معتبر از کانون وکلای دادگستری ایران داشته باشند. لذا وکلای خارجی امکان وکالت در کشور ایران را ندارند چه موکل ایشان ایرانی باشد و چه غیر ایرانی.

معمولاً ایرانیان خارج از کشور نسل دوم تسلط کافی به زبان پارسی ندارند لذا ضروری است وکیل ایرانیان خارج از کشور حداقل به یک زبان خارجی تسلط کافی داشته باشد تا امکان گفتگو و مفاهمه که لازم تعامل میان وکیل و موکل است فراهم شود.

ضرورت دارد وکیل ایرانیان خارج از کشور به نظام حقوقی کشورها دیگر تا حدود زیادی آشنا باشد. ضرورت این آشنایی حسب تجربه مشاهده شده است.

وکیل ایرانیان خارج از کشور کاملاً بر نظام حقوقی پیچیده کشور ایران تسلط دارد. نگارنده این سطور معتقد است بدون اغراق نظام حقوقی ایران به لحاظ پیچیدگی در صدر نظام های حقوقی دنیا قرار دارد. نظام حقوقی ایران مبتنی بر مبانی و اصول فقهی،نشات گرفته از عرف رایج و متاثر از نظام های حقوقی برخی کشورها است، از این رو واجد پیچیدگی های عدیده ای است که تنها اهل فن از آن با خبرند.

از جمله ویژگی های بسیار مهم وکیل ایرانیان خارج از کشور قابل اعتماد بودن است. دوری موکل از وکیل و عدم نظارت مستمر بر کار و اقدامات وی و نا آگاهی ایرانیان خارج از کشور از قوانین و مقررات کنونی ایجاب می نماید وکیل ایرانیان خارج از کشور در زمره قابل اعتماد ترین وکلای کشور باشند.

سایر خصوصیات و ویژگی های عمومی یک وکیل از جمله تحصیل در دانشگاه معتبر، رتبه و سوابق علمی و تحقیقی وی و غیره را نیز باید به فهرست بلند بالای ویژگی های وکیل ایرانیان خارج از کشور افزود.

توصیه مهم وکیل ایرانیان خارج از کشور

هم میهنان عزیزی که سال های دور و نزدیک از کشور خارج شده اند ممکن است اطلاع کافی از نحوه تنظیم قرارداد وکالت با وکیل دادگستری در ایران نداشته باشند. این عدم اطلاع گاهی موجب شده است هم وطنان عزیز در دام موسسات حقوقی غیر مجاز که این روزها مانند قارچ سر برآورده و فضای مجازی را عرصه تاخت و تاز و جولان خود قرار داده اند گرفتار شوند.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم نظارت کافی بر تعداد موسسات حقوقی که زیر نظر وکیل دادگستری فعالیت نمی کنند افزوده شده است. برابر مقررات تنها وکیل دادگستری است که می تواند با موکلین قرارداد وکالت منعقد نماید و از سوی او در دادگاه حاضر شده و دفاع کند، هرگونه تظاهر به امر وکالت جرم بوده و مرتکب مجازات خواهد شد.

موسسات حقوقی که زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری دارای پروانه وکالت معتبر فعالیت نمی نمایند، نمی توانند در دادگاه حاضر شوند لذا با سوء استفاده از وکلای کم تجربه و جوان مبادرت به عقد قرار داد با مراجعین می نمایند و تنها بخش ناچیزی از حق الوکاله معمولاً سنگین دریافتی را به وکیل پرداخت می کنند. این امر موجب تضیییع حقوق موکل و وکلای جوان خواهد شد، کم تجربه گی وکیل این گونه موسسات در کنار عدم دریافت حق الوکاله مناسب موجب بروز خسارات فراوانی به ایرانیان خارج از کشور که متقاضی خدمات حقوقی هستند شده است.

از این رو به هم میهنان عزیزٰ، ایرانیان خارج از کشور که نیازمند خدمات حقوق هستند اکیداً توصیه می شود با وکلای دارای پروانه وکالت معتبر از کانون وکلای دادگستری قرارداد منعقد نمایند. کانون وکلای دادگستری ایران یک نهاد مستقل، با قدمت یکصد ساله ٰ،شناخته شده در مجامع بین المللی و دارای تشخص و اعتبار جهانی است. دفتر وکالت وکیل احمد میرشاه محمد با سابقه فعالیت و اراده انواع خدمات حقوقی به عنوان وکیل ایرانیان خارج از کشور  آماده ارائه هرگونه مشاوره،راهنمایی و قبول پرونده هم میهنان محترم خارج از کشور می باشد.

روش ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا

سایت ثبت نام غیر حضوری ثنا با گوشی تلفن همراه، یا سامانه احراز هویت ثنا، به منظور انجام و تکمیل فرآیند ثبت نام سامانه ثنا بی نیاز از مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی راه اندازی شده است. در زیر روش ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا با گوشی به صورت تصویری آموزش داده شده است.

1- وارد سایت sana.adliran.ir شوید.صفحه ای به شکل زیر برای شما باز می شود. بر روی آیکون ثبت نام بر خط کلیک کنید.

2- اطلاعات خواسته شده مانند شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه خود را وارد نمایید سپس بر روی دکمه ” ادامه” کلیک نمایید. در صورتی که شناسنامه شمت عکس دار نباشد، اعلام خطا خواهد شد و ثبت نام انجام نمی شود.

روش کار دشوار نیست. در ادامه اطلاعات تکملی خود را وارد نمایید. یکی از کارگزارهای احراز هویت را انتخاب نموده و با دوربین دوم خود عکس واضح و نمونه امضای اسکن شده خود را ارسال کنید. از شما خواسته می شود یک فیلم از خود تان ضبط کنید و جمله ای را بخوانید یا اینکه حرکاتی را با دست خود انجام دهید. با انجام این مراحل و ارسال اطلاعات ثبت نام جهت بررسی و تایید ارسال می شود.

اعطای وکالت به وکیل دادگستری در ایران

پس از آنکه در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت شدید، لازم نیست برای اعطای وکالت به وکیل دادگستری در ایران به کشور مراجعه کنید. کافی است با وکیل منتخب خود تماس بگیرید. وکیل منتخب شما با واسطه سامانه اعلام وکالت ثنا، شما را احراز هویت نموده و با شما قرارداد وکالت منعقد می کند. سایر مراحل اعطای وکالت دادگستری از طریق وکیل منتخب شما انجام خواهد شد. همانگونه که اشاره شد دفتر وکالت وکیل میرشاه با اتخاذ تدابیر لازم، تلاش نموده است تا مشکلات عقد وکالت با وکیل دادگستری در ایران، یا به اصطلاح گرفتن وکیل در ایران را حل نمایید.

وکیل بین المللی کیست؟

هر وکیل فقط صلاحیت وکالت در دادگاه های کشوری را دارد که به او پروانه وکالت اعطا نموده است بنابراین عنوان وکیل بین الملل عبارت درستی نیست. به عنوان مثال وکیل ایرانی که از کانون وکلای دادگستری ایران پروانه وکالت دریافت نموده نمی تواند در دادگاه های کشور انگلستان وکالت شخص دیگر، ولو ایرانی را به عهده گیرد مگر این که از کانون وکلای دادگستری آن کشور پروانه وکالت دریافت نموده باشد. چنانچه ایرانیان خارج از کشور یا اتباع دیگر کشورها بخواهند از حقوق خود در دادگاه های ایران دفاع کنند می بایست به یک وکیل ایرانی که دارای پروانه وکالت دادگستری از کانون وکلای دادگستری ایران است وکالت دهند. به همین ترتیب در کشورهای دیگر.

کانون وکلای دادگستری ایران نهادی مستقل از حاکمیت و دارای قدمتی بسیار و عضو کانون وکلای بین المللی International Bar Association (IBA) است اما این بدان معنا نیست که وکلای عضو این نهاد بتوانند در دادگاه های کشورهای اعلام وکالت کنند. در ایران نهاد دیگری به موازات کانون وکلای دادگستری به امر وکالت مشغول است که تابع قوه قضائیه است. مدیران این مرکز توسط قوه قضائیه عزل و نصب می شوند. این مرکز عضو کانون وکلای بین المللی(IBA) نیست. یکی از شروط اصلی کشورها برای شناسایی آرای دادگاه های یک کشور در کشور دیگر یا نهاد های بین المللی وجود کانون وکلای دادگستری مستقل از حاکمیت است. خوشبختانه کانون وکلای دادگستری ایران واجد این ویژگی مهم و اساسی است.

وکالت دادگستری امری است تابع قوانین و مقررات و عرف رایج در کشور صادر کننده پروانه وکالت. بی گمان یک وکیل نمی تواند به قوانین و مقررات دو یا چند کشور مسلط شود. این اصل در امور تجاری و بازرگانی و داوری های بین المللی متفاوت است. متعاقدین می توانند به نحو دیگری عمل کنند که موضوع این گفتار نیست. در هر حال موضوع وکیل بین المللی یا وکیل بین الملل منتفی است.

تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

4.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️