ملکیوکیل

معرفی بهترین وکیل فروش مال غیر در کرج سال 1403

در این مطلب به صورت کامل در خصوص جرم فروش مال غیر و سپس تخصص و معرفی وکیل فروش مال غیر در کرج صحبت میکنیم. در انتها یکی از بهترین وکیل فروش مال غیر در استان البرز را معرفی میکنیم، با ماهمراه باشید:

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد کارشناس ارشد حقوق اقتصادی

برای تعیین وقت ملاقات با وکیل میرشاه با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

ملاقات با تعیین وقت قبلی

جرم انتقال مال غیر که بعضاً فروش مال غیر نامیده می شود از صور جرم کلاهبرداری به حساب می آید و با توجه به اینکه مقنن انتقال منفعت را هم در ماده مربوطه و در ذیل این عنوان جرم دانسته است ،بهتر است از عنوان عام تر انتقال به جای ” فروش مال غیر ” استفاده گردد. فروش یکی از مصادیق انتقال است. لیکن عنوان مجرمانه  انتقال مال غیر در میان عموم مردم به فروش مال غیر شهرت یافته است. از آنجا که این مقاله بیشتر مورد استفاده عموم مردم است ما گاهی از عبارت متداول فروش مال غیر به جای انتقال مال غیر استفاده نموده ایم. از این بابت از حقوقدانان و همکاران معظم عذرخواهی می نماییم.

وکیل فروش مال غیر در کرجدر مقاله پیش رو ارکان جرم فروش مال غیر تشریح و در قالب چند پرسش نکات مهم این جرم مورد بررسی قرار خواهند گرفت. قانونگذار در ماده 1 ” قانون راجع به فروش مال غیر ” مصوب 1308 جرم مذکور را چنین تعریف می کند:

 نکات مهمی در خصوص این جرم مطرح می شود که در ادامه وکیل فروش مال غیر در کرج و بهترین وکیل در کرج در خصوص (فروش مال غیر در کرج) به تشریح و توضیح آن می پردازد.

“هرکس مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است ، به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبرداری محسوب و مطابق ماده 238 قانون مجازات عمومی محکوم می شود  همچنین است انتقال گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد. اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع ، اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوایر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد”.

عنصر قانونی جرم فروش مال غیر

زمانی می توان یک ماده قانونی را به عنوان عنصر قانونی یک جرم در نظر گرفت که مجازات آن جرم نیز درماده یاد شده قید گردیده باشد. لذا با توجه به اینکه مجازات این جرم همان مجازات ماده 238 قانون مجازات عمومی ( ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاءو اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367) می باشد ، لذا می توان گفت که ماده یاد شده عنصر قانونی جرم فروش مال غیر می باشد.

مطلب مرتبط: وکیل ملکی در کرج

عنصر مادی جرم فروش مال غیر

 عنصر مادی جرم فوق الذکر انتقال مال دیگری عیناً یا منفعتاً و بدون مجوز قانونی به دیگری است . در خصوص عنصر مادی نکات مهمی مطرح می شود که به ترتیب به بررسی آنها می پردازیم.

با عنایت به عبارتهای عیناً و منفعتاً می توان گفت که این جرم صرفاً شامل انتقال عین نیست و شامل انتقال منفعت نیز می باشد. بنابراین اگر کسی مال غیر را بدون مجوز قانونی به دیگری اجاره دهد هم مشمول حکم این ماده قرار می گیرد .برهمین مبنا اگر راهن مال مورد رهن را (عین مرهونه )را بفروشد ، جرم فروش مال غیر رخ نداده است چرا که عین مال متعلق به خود او بوده است.

آیا منظور از دیگری شامل خود انتقال دهنده هم می شود؟

به عبارتی اگر شخص مال غیر را عیناً و منفعتاً به خود منتقل کند هم مشمول حکم این ماده می شود یا اینکه باید به شخص ثالثی منتقل کند تا مشمول حکم ماده قرار گیرد ؟

از یک طرف می توان گفت که منظور قانون از دیگری ، هرشخصی غیر از مالک مال می باشد و بنابراین کلمه دیگری شامل انتقال دهنده هم می شود از سوی دیگر و با تفسیر ماده قانونی به نفع متهم باید بگوییم که منظور از دیگری شخصی غیر از خود انتقال دهنده می باشد با قبول این نظر ، انتقال دهنده ای که مال دیگری را به خودش منتقل می کند مشمول عنوان فروش مال غیر نمی شود. رفتار وی می تواند تحت عناوینی مثل تحصیل مال از طریق نامشروع قرار گیرد.(1)

در صورتیکه شریک مال مشاع بیشتر از سهم خود را بفروشد آیا به عنوان فروش مال غیر محکوم خواهد شد یا خیر؟

 در خصوص مجرمانه تلقی کردن عمل شریک تردید وجود دارد . اداره حقوقی قوه قضاییه درنظریات متعددی  عمل شریک را فروش مال غیر دانسته به عنوان مثال در نظریه شماره 7/3444موخه 1358/12/19 آمده است : ” هزینه انتقال ملک مشاع به نحو مفروز از لحاظ حقوقی بدون موافقت سایر شرکاء نافذ نیست ولی اگر مورد انتقال معادل سهم انتقال دهنده باشد از جهت اینکه سوءنیت نداشته جنبه کیفری ندارد و در غیر این صورت فروش مال غیر تلقی می شود.”

مطلب مرتبط: وکیل کلاهبرداری در کرج

ویا در نظریه دیگری آمده است : اگر شریک مال مشاع فقط سهم خود را بفروشد و قصد انتقال سهم سایر شرکاء را نداشته باشد این عمل جرم محسوب نیست ، مثلا کسی که مالک یک دانگ مشاع است اگر همان یک دانگ  را بفروشد این عمل عنوان جزائی ندارد ولی اگر به صورت مفروز یا معین یا اضافه بر سهم خود انتقال دهد یا قصد انتقال سهم شریک را داشته باشد عمل ارتکابی او فروش مال غیر محسوب می گردد( نظریه مشورتی شماره 7/1652 مورخه 1370/10/7).

امروزه به نظرمی رسد با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و گنجاندن ماده 277 در آن که به موجب آن، هرگاه شریک یا صاحب حق بیش از سهم خود سرقت نماید و مازاد بر سهم او به حد نصاب برسد مستوجب حد است. پذیرش نظریه ی مشورتی فوق الذکر در پرتوماده 277 مذکور ، آسانتر شده است (2).

عنصر معنوی جرم فروش مال غیر

داشتن سوءنیت یعنی عزم ارتکاب رفتاری که قانونگذار آن را منع کرده است همیشه به تنهایی کافی نیست ، گاه قانونگذار وجود جرم را منوط به داشتن قصد شخص و صریحی کرده که فاعل برای تحقق آن کوشیده است (3) بر همین اساس این جرم دارای سوءنیت عام ( عمد در انتقال عین یا منفعت مال به دیگری ) و سوءنیت خاص( عمد در اضرار به مالک ) می باشد.

آیا جرم فروش مال غیر قابل گذشت است یا غیر قابل گذشت؟

به موجب اصلاحیه سال 1399 جرم فروش مال غیر و کلاهبرداری موضوع ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 در صورتیکه مبلغ آن از نصاب مقرردر ماده 36 قانون مجازات اسلامی (یک میلیارد ریال = یکصد میلیون تومان ) بیشتر نباشد قابل گذشت می باشد ، لذا اگر مبلغ مال بیش از یکصد میلیون تومان باشد غیر قابل گذشت خواهد بود.

جرم فروش مال غیر درجه چند است؟

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 قانون مجازات اسلامی و به طور کلی نظام کیفری را دستخوش تغییراتی کرده است.اگر جرم فروش مال غیر غیر قابل گذشت باشد مجازات حبس از 1 تا 7 سال است لذا از درجه 5 خواهد بود.اگر جرم فروش مال غیر غیر قابل گذشت باشد مجازات آن 6ماه تا 3.5 سال خواهد در این صورت نیر از درجه 5 است.در این خصوص نظر خواننده محترم را به بند مجازات انتقال مال غیر همین مقاله جلب می نمایم.

آیا جرم فروش مال غیر مشمول مرور زمان می گردد یا خیر ؟

به موجب ماده 109 ناظر بر ماده 36 ، اگر مبلغ بیش از یک میلیارد ریال باشد مشمول مرور زمان تعقیب نمی شود. لذا در صورتیکه مبلغ یکصد میلیون تومان و یا کمتر باشد مشمول مرور زمان خواهد بود.

ملاک در ارزش مال آیا زمان وقوع جرم می باشد یا زمان طرح شکایت کیفری ؟

این پرسش بسیار مهمی است که جا دارد بیشتر به آن پرداخته شود. به نظر می رسد موضوع را باید با توجه به نفع متهم  باید تفسیر نمود و باید قائل بر این بود که ملاک در ارزش مال زمان وقوع جرم می باشد نه زمان طرح شکایت .اداره حقوقی قوه قضاییه نیز در نظریه مشورتی شماره 2481/92/7 مورخ1392/12/24 همین نظر را تایید نموده است.

مطلب مرتبط: وکیل کیفری در کرج

مجازات جرم فروش مال غیر

به موجب ماده 1 قانون راجع به فروش مال غیر مصوب 1308 مجازات جرم  فروش مال غیر همان مجازات کلاهبرداری (ماده 238 قانون مجازات عمومی و ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367) می باشد. برهمین اساس مجازات مرتکب اگر به نحو کلاهبرداری مشدد نباشد به حبس از 1 تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده و نیز رد مال خواهد بود.

و اگر به نحو مشدد باشد به حبس از دو تا 10 سال و انفصال از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده و نیز رد اصل مال به صاحب آن . ضروری است به این مهم توجه شود؛چنانچه ارزش مال مورد انتقال از نصاب ماده 36 قانون مجازات اسلامی تجاوز ننماید به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 جرم قابل گذشت محسوب شده لذا حداکثر و حداقل آن به نصف کاهش میابد.منظور از نصاب ماده 36 قانون مجازات اسلامی (یک میلیارد ریال= یک صدمیلیون) تومان است.

آیا در جرم فروش مال غیر ، توسل به عملیات متقلبانه شرط می باشد؟

برخلاف کلاهبرداری موضوع ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 که در آن توسل به عملیات متقلبانه برای تحقق جرم یاد شده شرط می باشد ، برای تحقق این جرم نیازی به توسل به مانور متقلبانه نیست .

دادگاه صالح رسیدگی به جرم فروش مال غیر

دادگاه محل وقوع جرم صالح رسیدگی به جرم فروش مال غیر یا به تعبیر عموم جرم فروش مال غیر است.حتی اگر مال مورد انتقال در زمره اموال غیر منقول باشد این اصل لازم الرعایه است. این تصور که دادگاه محل وقوع مال غیر منقول(زمین،باغ،آپارتمان،ویلا و غیره) صالح به رسیدگی است تصور نادرستی است.به عنوان مثال ممکن است مال غیر منقول موضوع جرم در تهران باشد ولی در کرج مورد انتقال قرار گرفته باشد. در مورد اخیر دادگاه کرج صالح به رسیدگی است نه دادگاه تهران.

لزوم مراجعه به وکیل فروش مال غیر در کرج 

تشریح و توضیح بیشتر در این خصوص جرم فروش مال غیر یا انتقال مال غیر، در این مختصر نمی گنجد، حتی ممکن است ذهن خواننده را مکدر کند. توصیه ما مراجعه به وکلای مجرب پایه یک دادگستری متخصص در حقوق کیفری به ویژه وکیل فروش مال غیر در کرج یا وکیل فروش مال غیر در کرج است.قانون مجازات اسلامی،قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری و قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308، قانون ثبت ،قانون مدنی و مباحث اموال و مالکیت و عقود و قراردادها باید در کنار هم بررسی گردند تا امکان دفاع در دادگاه فراهم شود.

پیچیدگی های فنی و حقوقی این جرم لزوم مراجعه به وکیل فروش مال غیر در کرج یا وکیل فروش مال غیر  در کرج را ایجاب می نماید. وانگهی پیچیدگی ارتکاب این جرم در کرج و استان البرز نیز مزید بر علت است .دفتر وکالت میرشاه آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در زمینه جرم انتقال مال غیر یا تعبیر عموم جرم فروش مال غیر است.

وکیل فروش مال غیر در کرج کیست؟

لازم به توضیح است که وکلای پایه یک دادگستری مجاز به قبول پرونده در همه موضوعات حقوقی هستند.لیکن وکیل کیفری با تخصص وکیل جرم فروش مال غیر در کرج یا وکیل فروش مال غیر در کرج وکیل پایه یک دادگستری دارای پروانه وکالت در استان البرز شهر کرج است که علی رغم اخیر، تمرکز خود را معطوف و متمرکز به موضوع جرم فروش مال غیر در کرج یا فروش مال غیر در کرج نموده است.اگر در جستجوی وکیل فروش مال غیر در کرج یا وکیل فروش مال غیر در کرج هستید ضروری است به این نکته مهم توجه فرمایید.

از سوی دیگر نباید پیچیدگی های ارتکاب این جرم در شهر کرج و استان البرز را از نظر دور داشت.گاهی مرتکبین این جرم چنان صورت شبه قانونی به اعمال مجرمانه خود می پوشانند که امکان کشف جرم را محال نه ولی بسیار دشوار می کنند. خوشبختانه برخی وکلای محترم و  مجرب پایه یک دادگستری در شهر کرج وقت و عمر خود را معطوف تحقیق و مطالعه ،مداقه و بررسی نحوه ارتکاب این جرم در کرج و استان البرز نموده اند.

بنابراین وکیل فروش مال غیر در کرج به دلیل حضور در ده ها و یا حتی صدها پرونده با عنوان فروش مال غیر یا فروش مال غیر از بزهکاران بسیار جلوتر است و کلیه راه های قابل تصوردر ارتکاب این جرم را کشف نموده است.وکیل جرم فروش مال غیر در کرج حاصل تجربه و عمر خود را در اختیار موکلین و مراجعین محترم قرار می دهد.از سوی دیگر وکیل پایه یک دادگستری ملزم به دفاع از متهمانی است که ممکن است تحت این عنوان مورد اتهام قرار گرفته باشند.

باید به آن سوی قضیه نیز نگریست . گاهی وکیل در سوی متهم یا حتی مجرم ایستاده است باید به این نکته بسیار مهم که گاهی محل سئوال و ابهام عموم است توجه داشت که دفاع از حقوق متهم و حتی دفاع از حقوق مجرم  به اعتبار ارتکاب جرم نیست  بلکه دفاع از کرامت انسان است. جامعه این وظیفه بسیار مهم و سنگین را بر دوش وکیل پایه یک دادگستری به عنوان وجدان بیدار جامعه نهاده است.

انتقال مال غیر؛ رای دادگاه

در خصوص تجدیدنظر خواهی آقای …. با وکالت آقای … نسبت به دادنامه شماره … مورخ 1402/00/00 مندرج در پرونده کلاسه …. صادره از شعبه … دادگاه کیفری 2 دادگستری کرج که به موجب آن در خصوص شکایت نامبرده علیه آقای … با وکالت آقای احمد میرشاه محمد و خانم فرشته شهبازی دایر بر انتقال مال غیر حکم برائت صادر گردیده است و پس از ابلاغ و در مهلت مقرر قانونی مورد اعتراض تجدید نظر خواه واقع و طی لایحه ای تقاضای رسیدگی مجدد نموده است. دادگاه با توجه به شرح محتویات پرونده، وجود قرارداد مشارکت و اینکه  صرف قید و شرط عدم فروش در مدت معین تشکیل دهنده عنصر مادی بزه مار الذکر نمی گردد و با توجه به اینکه تجدید نظر خواه ایراد یا دفاعی موجهی که موجبات ایجاد خلل و خدشه در ارکان دادنامه معترض عنه را فراهم آورد ارائه ننموده و دادنامه تجدید نظر خواسته نیز با رعایت اصول و تشریفات دادرسی صادر و فاقد ایراد یا اشکال عمده بوده و موضوع نیز مشمول هیچ یک از جهات مندرج در ماده 434 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 نمی باشد. لذا ضمن رد تجدید نظر خواهی تجدیدنظرخواه  و به استناد بند الف ماده 455 از قانون مارالذکر، دادنامه تجدید نظر خواسته تایید می گردد. رای صادرخ قطعی است.

رئیس و مستشار شعبه … دادگاه تجدیدنظر استان البرز

پیام دادنامه: “صرف قید و شرط عدم فروش در مدت معین در قراردادمشارکت در ساخت، تشکیل دهنده عنصر مادی بزه انتقال مال غیر نیست”

منابع:

میر محمد صادقی حسین ، جرایم علیه اموال و مالکیت ، چاپ پنچاه و یکم ،نشر میزان ، 1396- تهران ، ص 135

میر محمد صادقی حسین ، جرایم علیه اموال و مالکیت ، چاپ پنچاه و یکم ،نشر میزان ، 1396- تهران ،ص 139

اردبیلی محمد علی ، حقوق جزای عمومی ، جلد اول ،چاپ پنجاه و سوم ، نشر میزان ،1396-تهران ،ص 353

دپارتمان دعاوی کیفری دفتر وکالت میرشاه

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️