سایر دعاوی ملکیشهرداریوکیل

معرفی بهترین وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج در سال 1403

پیش از معرفی وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج ضروری است این کمیسیون و صلاحیت های آن معرفی و مورد مداقه قرار گیرند.متعاقباً خواننده به ضرورت مراجعه به وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج و تیم حقوقی-فنی متشکل از وکلای مبرز و مهندسان کارآزموده در حوزه شهرداری و شهرسازی پی خواهد برد. کمیسیون موضوع ماده 100 قانون شهرداری یک مرجع شعبه قضایی است.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج صلاحیت و اختیارات این کمیسیون ناشی از ماده صد قانون شهرداری مشتمل بر 11 تبصره است؛ کمیسیون ماده 100 شهرداری به تخلفات ساختمانی رسیدگی می کند وآنچه در این  مختصر مورد بررسی قرار می گیرد: صلاحیت این کمیسیون، مقررات ملی ساختمان، ضمانت اجرای آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری و مرجع اعتراض به آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری است.

صلاحیت و اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری

شهرداری می تواند از عملیات ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید. در موارد مذکور که بدون پروانه شهرداری، ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد یا از لحاظ اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی قلع تاسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد، به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون هایی مرکب از

  •  نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور
  • یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری
  • یکی از اعضای انجمن شهر ( شورای اسلامی شهر) به انتخاب انجمن مطرح می شود.

ترتیب رسیدگی در کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون پس از وصول پروانه به ذینفع اعلام می نماید که در مهلت 10 روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد؛ پس از انقضای مدت مذکور کمیسیون مکلف است تصمیم مقتضی را ظرف مدت یک ماه با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رأی برای ادای توضیحات شرکت می کند حسب مورد اتخاذ نماید.

در مواردی که شهرداری از ادامه عملیات ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری، موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح نماید؛ در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذینفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد، در صورتی که تصمیم کمیسیون به قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه تجاوز کند تعیین می نماید.

مطلب مرتبط: وکیل شهرداری در کرج

شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند؛ هرگاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع ننماید؛ شهرداری رأساً اقدام کرده و هزینه آن را طبق مقررات آیین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه ساختمانی واقع در حوزه استفاده از اراضی مسکونی کمیسیون ماده 100 شهرداری می تواند در صورت عدم ضرورت قلع اضافه بنا با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی رأی به اخذ جریمه ای که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجاد شده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد، تعیین و شهرداری مکلف است بر اساس آن نسبت به وصول جریمه اقدام نماید.در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری نمود شهرداری مکلف است مجدداً پروانه را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأی تخریب بنماید.

احداث بنای بدون پروانه

در مورد احداث بنای بدون پروانه در حوزه استفاده از اراضی مربوطه در صورتی که اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد کمیسیون می تواند با صدور رأی اخذ جریمه به ازای هر متر مربع بنای بدون مجوز یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان در صورتی که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد، هرکدام که مبلغ آن بیشتر است از ذینفع بلامانع بودن صدور برگ پایان ساختمان را به شهرداری اعلام نماید.

عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ

در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ و عدم اصلاح آن، کمیسیون می تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ، رأی به اخذ جریمه ای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد صادر نماید( مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش 25متر مربع باشد).شهرداری مکلف به اخذ جریمه تعیین شده و صدور برگ پایان ساختمان می باشد.

تجاوز به معابر شهر

در مورد تجاوز به معابر شهر، مالکین موظف هستند در هنگام نوسازی براساس پروانه ساختمان و طرح های مصوب رعایت برهای اصلاحی را بنمایند.در صورتی که بر خلاف پروانه یا بدون پروانه تجاوزی در این مورد انجام گیرد شهرداری مکلف است از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری و پرونده امر را به کمیسیون ارسال نماید.در سایر موارد تخلف مانند عدم استحکام بنا، عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی در ساختمان رسیدگی به موضوع و در صلاحیت کمیسیون های ماده 100 شهرداری است.

مطلب مرتبط: کمیسیون ماده 99 شهرداری

اعتراض به رای کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری کرج

هرگاه شهرداری یا مالک یا قائم مقام او از تاریخ ابلاغ رای ظرف مدت 10 روز نسبت به آن رای اعتراض نماید مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده 100 خواهد بود که اعضای ان از افرادی باشند که در صدور رای قبل شرکت نداشته اند. رای این کمیسیون قطعی خواهد بود.

اعتراض به رای کمیسیون تجدید نظر ماده 100 شهرداری کرج

ذینفع می تواند ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی نسبت به آن در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید.ذینفع اعم از مالک و مستاجر ملک است.مستاجر نیز به عنوان ذینفع حق دارد از آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری شکایت نماید.

صدور رأی تخریب در کمیسیون ماده 100 شهرداری

باید توجه داشت که کمیسیون ماده 100 شهرداری تنها در موارد زیر می تواند حکم به تخریب سازه صادر کند. در غیر از موارد زیر چناچه حکمی مبنی بر تخریب صادر شده باشد ذینفع یا بهتر است بگوییم متضرر از حکم می تواند در دیوان عدالت اداری به حکم صادره اعتراض نماید:

  • سازه بر خلاف اصول سه گانه شهرسازی و بهداشتی، فنی و ایمنی ساخته شده باشد.
  • امکان بر طرف کردن ایراد ها با ایجاد تغییر در سازه وجود نداشته باشد.
  •  جریمه تعیین شده پرداخت نشود.

مطلب مرتبط: وکیل دیوان عدالت اداری در کرج

آرای متعددی از دیوان عدالت اداری اصدار یافته است که اشعار می دارد رای تخریب در هر موردی در صورتی جایز است که کارشناس تخریب را تجویز نماید و یا اینکه جریمه تعیین شده از سوی متخلف پرداخت نشود ثانیا تخریب و قلع بنا از ناحیه شهرداری محصور و محدود به تخلف از اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی و معیار تشخیص به اهل خبره ارجاع می شود و با جلب نظر کارشناس رسمی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مجاز به تخریب بنا می باشد.

مطلب مرتبط: بهترین وکیل ملکی کرج

مقررات ملی ساختمان

کلیه ساختمان هایی که در کشور ساخته می شوند باید منطبق بر اصول و استانداردهایی باشند که ذیل مقررات ملی ساختمان تنظیم و تدوین شده اند.معیار تشخیص و صدور رای کمیسیون ماده 100 (صد) شهرداری کرج انطباق با این مقررات ملی ساختمان است. این مقررات مجموعه اصول و قواعد فنی و ترتیب کنترل اجرای آنهاست که باید در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره برداری و نگهداری ساختمان ها درجهت تأمین ایمنی، بهداشت ، بهره دهی مناسب ،آسایش ، صرفه اقتصادی ، حفاظت محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ سرمایه های ملی رعایت شود.

مقررات ملی ساختمان دارای اصول مشترک و یکسان لازم الاجرا در سراسر کشور است و به هر گونه عملیات ساختمانی نظیر تخریب ، احداث بنا ، تغییر در کاربری بنای موجود ، توسعه بنا، تغییر اساسی و تقویت بنا حاکم باشد.

مقررات ملی ساختمان به عنوان تنها مرجع فنی و اصل حاکم در تشخیص صحت طراحی، محاسبه، اجرا، بهره برداری و نگهداری ساختمان ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری، عمومی، آموزشی، بهداشتی و نظایر آن است.

آرای شعب دیوان عدالت اداری در ارتباط با کمیسیون ماده 100 شهرداری

احراز ضرورت تخریب بنا

کمیسیون ماده 100 شهرداری باید بدواً ضرورت تخریب بنا را احراز و سپس نسبت به صدور رأی اتخاذ تصمیم نماید.

ضرورت دعوت از مالک منافع جهت دفاع از حقوق

عدم دعوت مالک منافع به کمیسیون ماده 100 شهرداری جهت دفاع از حقوق خود خلاف قانون است.

نحوه احراز رعایت اصول سه گانه

احراز مغایرت بنا با اصول سه گانه فنی، بهداشتی و شهرسازی و صدور حکم تخریب به دلیل احراز مغایرت بنا با اصول سه گانه از طریق اظهار نظر کارشناس یا مهندس ناظر انجام می گیرد نه صرف ادعای شهرداری.

تبدیل پیلوت به مسکونی در ملک فاقد کسری پارکینگ

تبدیل پیلوت به مسکونی مغایرتی با اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی ندارد.

سمت مستأجر در اعتراض به آرای کمیسیون ماده 100

 مستأجر به عنوان ذینفع ملک حق دارد از آرای کمیسیون ماده 100 شکایت کند.

تبدیل پارکینگ به مسکونی و تجاری

تبدیل پارکینگ به مسکونی و تجاری از جمله تخلفات ساختمانی و موجبات صدور رأی تخریب یا پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 می باشد.

نظارت بر احداث بنا و اعلام تخلفات

نظارت بر احداث بنا و اعلام تخلفات، از وظایف حاکمیتی شهرداری ها و قواعد آمره محسوب شده و توافق شهرداری با اشخاص بر خلاف این قاعده، غیر نافذ خواهد بود.

احتساب جرایم

احتساب جرایم درکمیسیون ماده 100 باید بر اساس ضرایب و ارزش معاملاتی سال وقوع تخلف باشد.

تخریب

تخریب تنها از طریق رأی کمیسیون ماده 100 صورت می گیرد و هنگام وقوع تخلف، مأموران شهرداری صرفاً می بایست از احداث بنا جلوگیری نمایند و حق تخریب و قلع و قمع ندارند.

احراز ضرورت تخریب با ادله و مستندات

احراز ضرورت تخریب و مغایرت سازه با اصول سه گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی نیازمند ادله و مدارک است و عدم احراز آن از موجبات نقض رأی می باشد.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج

پرونده های موضوع کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج علاوه بر وصف حقوقی واجد اوصاف پیچیده فنی و مهندسی است از این رو ضروری است تیمی متشکل از حقوقدان های کارآزموده در حوزه قوانین و مقررات شهرسازی و شهرداری و مهندسان ورزیده ساختمان و شهرسازی در موضوع پرونده همکاری نموده و به سرانجام مطلوب رسانند. از سوی دیگر ضروی است مالکان و سازندگان پیش از هرگونه اقدام به ساخت و ساز با تیم حقوقی –مهندسی با کیفیت  و شرایط یاد شده مشاوره نمایند تا از بروز و ورود خسارت سنگین غیر قابل جبران جلوگیری شود.

دفتر وکالت میرشاه با همکاری تیمی متشکل از وکلای مبرز کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج و مهندسان متخصص در زمینه ساختمان و شهرسازی آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی اعم از مشاوره و پذیرش پرونده در زمینه کمیسیون ماده 100 شهرداری کرج به همشهریان گرامی و هم استانی های محترم البرزی می باشد.

5/5 - (5 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر، من معذرت میخوام که اینجا میپرسم، یک سوال خیلی مهمی داشتم خدمتتون ممنون میشم پاسخ بدید، باتشکر.

    اگر خونه ای را که خرید کرده ایم دارای عیب و نقصی باشد تکلیف چیه و باید چکار کنیم؟؟

    ممنونم ازتون

    1. باسلام و احترام، خانم کمالی. باید عرض کنیم که:

      فرض کنید مالی را خریداری کرده اید و پس از از خرید مال متوجه معیوب بودن آن می شوید. حالا قانونگذار به شما می گوید که در اینجا شما دو حق دارید یا معامله را به هم نزنید و مابه التفاوت را تحت عنوان عرش بگیرید یا بدون گرفتن مبلغ ارش، قرارداد را به هم بزنید (فسخ کنید).
      حال اگر شخص با قبول قرارداد موافقت نکند، می تواند با استناد به نقص قرارداد، قرارداد را فسخ کرده و پول پرداخت شده را بازیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️