وکیل

معرفی بهترین وکیل جرایم پزشکی در کرج سال 1403

در این مقاله جرایم پزشکی تعریف (در صورت نیاز با شماره 09120906036 تماس حاصل فرمایید) و سپس ویژگی های وکیل جرایم پزشکی در کرج برشمرده خواهد شد با ما همراه باشید.

وکیل جرایم پزشکی در کرجیکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از شهروندان با آن مواجه اند تخلفات پزشکی و قصور پزشکی که شامل کادر درمان (پزشک ، پرستار و… )علی الخصوص در زمینه زیبایی مراکز درمانی است. بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از حق و حقوق خود و یا وعده های پزشک مبنی درمان مجدد با دریافت هزینه کمتر و یا گاه بدون هزینه دچار مشکلات عدیدهای می شوند .

دفتر وکالت میرشاه با همکاری تیمی از وکلای مجرب و متخصص در امور کیفری از جمله جرایم پزشکی در کرج-عظیمیه میدان مهران-برج ماندگار-طبقه7-واحد703 آماده ارائه خدمات حقوقی از قبیل مشاوره امور جزایی و طرح دعوا و پیگیری امور مربوط به جرایم پزشکی در کرج است . جهت ارتباط با دفتر وکالت میرشاه کافی است روی آیکون انتهای صفحه کلیک نموده و یا باشماره 09306091148 تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد مابه شما مطالعه چند دقیقه ای این مقاله در خصوص تخلفات و قصور پزشکی است (وکیل جرایم پزشکی در کرج) که تا حدودی سبب آشنایی با اصطلاحات و قوانین موجود در جرایم و تخلفات پزشکی می شود.توجه داشته باشید با خواندن مقالات و جستجو در مورد جرایم پزشکی شما نمی توانید وکیل خود باشید چراکه مسائل حقوقی درخصوص امور جزایی دارای پیچیدگی ها و ظرافت هایی است که تنها حضور یک وکیل در کرج و متبحر را می طلبد.

قصور پزشکی چیست ؟

تمامی کادر درمان از جمله پزشکان موظف به ارائه خدمات پزشکی در حد استاندارد به بیماران می باشند و در صورت کوتاهی و نقص در ارائه این خدمات مشمول قصور می شوند.قصور در لغت به معنای اهمال و سستی ، کوتاهی است و در حقوق می توان آن را به معنای کوتاهی در انجام وظیفه دانست .هر فردی در هر جایگاهی مسئول خطا ، عدم مهارت ، سهل انگاری و غفلت خود است که می توانید با وکیل جرایم پزشکی در کرج مشاوره داشته باشید و اطلاع دقیقی کسب کنید.

انتظار می رود تمامی پزشکان با استفاده ازمهارت و دانش روز،از هرگونه خطایی در امور مربوط به حوزه درمان به دور باشند . هنگامی که پزشک تمامی مراحل درمان را مطابق موازین پزشکی با حسن نیت به انجام می رساند در صورت عدم نتیجه مطلوب از درمان باتوجه به دخالت عوامل متعدد در پروسه بیماری ،می تواند از قصور و خطا مبراباشد .آنچه مسلم است باپیشرفت روزافزون علم پزشکی نمی توان فهرست دقیقی از موارد اشتباه و قصور بدست آورد زیرا موارد اشتباه و قصور جدیدی ممکن است به وجود بیاید و همچنین در تخصص های مختلف موارد قصور متفاوت است.

تخلفات و جرایم  کیفری پزشک

عمل خلافی که ازسوی پزشک سر می زند و علاوه بر جنبه انتظامی ممکن است جنبه کیفری هم داشته باشد.تخلفات و جرایم مرتبط با مشاغل پزشکی به شرح ذیل است:

  1. سقط جنین
  2. صدور گواهی خلاف واقع
  3. افشاء سر بیمار
  4. فریب دادن بیمار
  5. عدم رعایت مقررات بهداشتی
  6. عدم کمک به بیمار اورژانسی
  7. اقدام به طبابت و درمان بدون داشتن مجوز قانونی
  8. تخلفات مربوط به صاحبان آزمایشگاه های تشخیص طبی
  9. تجویز غیر ضروری و خلاف و مواد مخدر

انواع خطاهای پزشکی

خطاهای پزشکی شامل خطاهای شناختیٰ،خطاهای اجرایی،خطا در قضاوت بالینی،خطاهای ناشی از اشکال در سیستم هستند.

خطای شناختی : به دلیل عدم اطلاعت کافی و یا به روز نبودن و استفاده از علم پزشکی مدرن رخ می دهد.
خطای اجرایی: در مرحله اجرا به دلیل عدم مهارتهای فیزیکی رخ می دهد
خطا در قضاوت بالینی : با توجه به شواهد و اطلاعات از قبیل آزمایشات و عکسبرداری و…تشخیص صحیح داده نمی شود.
خطاهای ناشی از اشکال در سیستم : به دلیل عوامل محیطی مانند نبود تجهیزات پزشکی ،عدم دسترسی به دارو.

شرایط مسئولیت کیفری پزشک

شرایط مسئولیت کیفری پزشکدر قانون مجازات اسلامی سال92در ماده 145بیان می دارد : ” تحقق جرایم غیرعمدی، منوط به احراز تقصیر مرتکب است . در جنایات غیر عمدی اعم از شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال می شود.” در تبصره ماده فوق الذکر آمده است: ” تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبادلاتی است . مساحمه ،غفلت ، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و مانند آنها ، حسب مورد ، از مصادیق بی احتیاطی یا بی مبالاتی محسوب می شود.

مطلب مرتبط: وکیل کیفری در کرج

لازم دانسته شد تا به توضیح اصطلاحات به کار برده شده درماده فوق الذکر پرداخته شود جنایت عمد ؛قصد انجام فعل و قصد جرم جنایت .شبه عمد( غیرعمد )؛قصد انجام فعل را داشته اما قصد آسیب زدن یا جنایت واقع شده را نداشته و بدین سبب موجب از بین رفتن عضوی از آسیب دیده یا منفعتی از قبیل بویایی،شنوایی شود مانند عمل جراحی زیبایی بینی که فرد بویایی خود را از دست می دهد.جنایت خطای محض؛فرد نه قصد انجام فعل را داشته و نه قصد جنایت را.

تقصیر در لغت به معنای سستی ورزیدن و کم کاری کردن است و همچنین جرم، درماده 953 قانون مدنی تقصیر را اینگونه تعریف میکند”:تقصیر اعم از تعدی و تفریط است.”می توان با توجه به ماده صدر الاشاره تقصیر راشامل موارد زیر دانست :

بی احتیاطی؛عملی را انجام دهد که نباید انجام میداده است مانند گذاشتن ابراز جراحی در شکم بیمار
بی مبالاتی؛غفلت و سهل انگاری ، ترک فعلی که از نظر فنی و علمی انتظار انجام آن از پزشک می رود یعنی پزشک کاری را که می بایست انجام می داده ، انجام نداده است.مانند اقدام به جراحی بدون انجام آزمایشات روتین عدم مهارت؛نداشتن توانایی جسمی و روانی در انجام کاری که در حسن انجام کار مستلزم داشتن آن توانایی است ، مانند لرزش دست در هنگام جراحی.

عدم رعایت نظامات دولتی ، مواردی که پزشک به قوانین و دستورالعمل های صادره ازسوی قانونگذار و مقامات صلاحیتدار عمل ننماید. مانند افشای راز بیمار، نپذیرفتن بیماراوراژانسی.

تخصص وکیل جرایم پزشکی در کرج

جرایم پزشکی از دعاوی تخصصی امور کیفری است، همانطور که عنوان شد دارای پیچیدگی هایی است که بهتر است برای طرح دعوا و یا پیگیری به یک وکیل جرایم پزشکی در کرج سپرده شود زیرا ،وکیل متخصص در امور کیفری علی الخصوص جرایم پزشکی با احاطه و تسلط بر فنون دفاع در جرایم پزشکی حافظ منافع موکل خود درمراجع قضایی و کمیسیون تخلفات پزشکی است . وکلا ی پایه یک دادگستری  توانایی وکالت در کلیه امور حقوقی را دارا می باشند اما وکیل جرایم پزشکی وکیلی است که در این امر تجربه کافی داشته  و با مهارت ،دانش و آگاهی فراوانی که در این زمینه به دست آورده می تواند به موکل خود کمک شایانی بنماید . دفتر وکالت میرشاه با همکاری وکلای متخصص و متبحر در امور جرایم پزشکی آماده ارائه خدمات به شما مراجعین محترم می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانیدبا شماره09306091148 تماس حاصل فرمایید.وکلای متخصص امور جرایم پزشکی دفتر وکالت میرشاه بررسی اسناد و مدارک و نظریه پزشکی قانونی ضمن تفحص درقوانین مربوط به جرایم پزشکی و اقدامات پزشک معالج وطرح دعوا مناسب در مرجع صالح اقدام خواهندنمود.

اثبات قصور پزشکی توسط وکیل جرایم پزشکی در کرج

اثبات قصور پزشکی توسط وکیل جرایم پزشکی در کرجاصل بر عدم قصور پزشک است و بیمار باید قصور ، بی مبالاتی و یا عدم مهارت پزشک را به اثبات برساند . لازم به ذکر است بهتر است در چنین مواردی پیش از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در امور وکیل جرایم پزشکی در کرج مشورت نمایید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست یابید و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری نمایید . اثبات قصور و بی مبالاتی پزشک توسط کارشناسان پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی صورت می گیرد. طرح دعوادر جرایم پزشکی دارای پیچیدگی هایی است که نیازمند  تبحر و تخصص است و  تنها یک وکیل جرایم پزشکی در کرج را می طلبد . وکلای متخصص همکار دفتر میرشاه با سالها تجربه در امور کیفری به خصوص جرایم پزشکی میتوانند با ارائه خدمات مشاوره حقوقی در کرج طرح و پیگیری دعوا شما را یاری نمایند.

مراجع صالح رسیدگی به تخلفات پزشکی

  • دادسرای انتظامی پزشکی واقع در سازمان نظام پزشکی
  • محاکم عمومی دادگستری

رسیدگی به تخلفات پزشکی و طرح شکایت از طریق دادگاه های عمومی و یا از طریق دادسرای نظام پزشکی صورت می گیرد ، که در هر دوصورت پرونده به پزشکی قانونی ارسال می گردد و در پزشکی قانونی ابتدا صلاحیت کادر درمان از قبیل پزشک جراح پرستار و …موردبررسی قرار گرفته و سپس میزان مسئولیت آنان در حادثه رخ داده شده در نظر گرفته می شود .در شکایت مطروحه علیه پزشکان اگر تمامی اسناد مدارک و نظزیه پزشکی قانونی دال بر تخلف پزشک و یا قصور او بوده باشد دو نتیجه را بر خواهد داشت:

جبران ضرر و زیان بیمار که توسط پزشکی قانونی به صورت دیه مشخص خواهد گردید و یا با توافقی که میان بیمار و پزشک صورت می پذیرد .
تخلف انتظامی پزشک ، در صورتی که کمیسیون تخلفات انتظامی مستقر در سازمان نظام پزشکی را محرز بداند مجازات انتظامی برای پزشک در نظر ، قصور و تخلف پزشک گرفته خواهد شدکه این مجازاتهای انتظامی بر حسب اهمیت تخلف از تذکر و توبیخ شفاهی تا محرومیت دائم از اشتغال به حرفه های پزشکی و در تمام کشور را شامل میشود. باید گفت در صورت احراز تخلفات انتظامی توسط کمیسیون نظام پزشکی حتی گذشت شاکی سبب سلب مجازات پزشک نمی شود.

متاسفانه امروزه میزان نارضایتی مراجعین به پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی افزایش یافته ،شاید بتوان یکی از دلایل آن عدم برخورد مناسب کادر پزشکی با مراجعین دانست و عوامل دیگری مانند نبود امکانات و تجهیزات کافی و ازدحام بیمار در مراکز درمانی سبب می شود پزشک باصبر و حوصله کمتری و در مدت زمان کوتاهی در صدد درمان بیمار برآید و ازهمه مهمتر وجود کلینیک های زیبایی و استفاده از از افراد غیر متخصص واپراتورهای آموزش ندیده که موجب خسارت جبران ناپذیریبه مُراجع می شود .

آیا اخذرضایت نامه و برائت نامه بیمار توسط پزشک ،سبب سلب مسئولیت پزشک میشود؟

در ماده495قانون مجازات اسلامی آمده است بخش دیات”:هرگاه پزشک معالجاتی که است مگر آنکه عمل او مطابق انجام می دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه برائت مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا اینکه قبل از معالجه گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود و چنانچه اخذ برائت از مریض به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او ، معتبر نباشد و یا تحصیل برائت از او به دلیل بیهوشی و مانند آن ممکن نگردد، برائت از ولی مریض تحصیل می شود.

به طور کلی اقدام به درمان بیمار بدون اخذ رضایت او به جز موارد اورژانسی غیر قانونی از مهم ترین قوانین در حقوق پزشکی است و می توانید با وکیل جرایم پزشکی در کرج این موضوع در میان بگذارید. اخذ رضایت زمانی مورد وثوق است که بیمار به سن قانونی رسیده باشد و حال عمومی وی عادی بوده و در حالت هوشیاری به سر برد ،بیمار به سن قانونی نرسیده باشد و یا در صورتی که دارای اختلالات روحی و روانی باشد ،از ولی و یا سرپرست قانونی او رضایت اخذ می گردد.

اخذ برائت پزشک از بیمار قبل از شروع درمان به معنی تذکر خطرات احتمالی در پروسه درمان است تا در صورت بروز خسارت ،مسئول نباشد اما در صورت قصور پزشکی ،برائتی که قبل از شروع درمان از بیمار گرفته شده ،موجب سلب مسئولیت پزشک و سقوط ضمان نمی گردد.در صورتی که پزشک تنها به گرفتن رضایت از بیمار اکتفاء نماید ،در صورت بروز مرگ ،خسارت مالی و نقص عضو ضامن است .لازم به ذکر است مواردی وجود دارند که اخذرضایت از معاینه شود لزومی ندارد مانند :

  • معاینه مراجعین به پزشکی قانونی
  • معاینه مصدومین و مجروحین ومتهمان به درخواست قوه قضاییه
  • معاینه دانش آموزان مدارس از لحاظ بهداشتی
  • معاینه افرادی که قصد ازدواج دارند
  • معاینه افرادی که اعتصاب غذا کرده اند
  • معاینه بیماران و مصدومان اورژانسی

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با وکیل جرایم پزشکی در کرج می توانید با دفتر وکالت میرشاه باشماره 09306091148 تماس حاصل فرمایید.

منابع:

شعبانی سعید ، کلیات پزشکی قانونی ، انتشارات جاودانه ،1394، ص74

تهیه و تنظیم توسط دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️