سایر موضوعات حقوقی

مجازات ازاله بکارت چیست؟ بررسی کامل در سال {1403}

در مقاله پیش رو ابتدا تعریف پرده بکارت، پس از آن به تعریف مجازات ازاله بکارت و دیه ازاله بکارت و حالتهای متصور آن ، آسیب مجرای تناسلی و ادرار و یا مجرای تناسلی و مقعد که در حقوق و فقه به اسم افضاء آمده است. سپس به تشریح مجازات ازاله بکارت در صور مختلف پرداخته خواهد شد.

در صورت نیاز به مشاوره با وکیل خانم در کرج ، همکار دفتر وکالت میرشاه و یا وکیل کیفری در کرج می توانید با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید.

مجازات ازاله بکارت چیست؟پرده بکارت چیست؟

در ابتدای مجرای تناسلی جنس مونث، یک بافت نازک وجود دارد که به آن پرده بکارت ( هایمن ) گفته می شود. پرده بکارت به شکلهای مختلف در دختران باکره وجود دارد. وجود این پرده دربسیاری ازفرهنگ ها، ازجمله ایران نشانه باکره بودن دختر است. (باکره دختری است که تماس جنسی نداشته )، پارگی پرده می تواند به علل زیر رخ دهد:

  • مقاربت (نزدیکی)
  • تجاوز
  • استفاده از تامپون
  • تروما ناشی از حوادث
  • وارد شدن جسم خارجی

ازاله بکارت از نظر پزشکی و حقوقی

از نظرپزشکی قانونی وجود پارگی، ساییدگی و یا خراشیدگی پرده بکارت که همراه با تورم، خونریزی و خونمردگی باشد، ازاله بکارت گویند. ازاله بکارت براثر عواملی چون رابطه جنسی، تجاوز ، ورود جسم سخت، تصادف صورت می گیرد، از دیدگاه حقوقی به دلیل آسیب و صدمه ای که بر بدن انسان وارد می شود مورد توجه واقع شده است.

گزارش پزشکی قانونی از ازاله بکارت

معمولاً پزشکی قانونی مدخل واژن به صورت یک دایره در نظر گرفته می شود و ناحیه پارگی یا آسیب دیده به صورت اعداد ساعت گزارش می شود. به عنوان مثال پارگی بکارت پرده در ساعت 4 و 6. لذا منظور از ساعت زمان وقوع حادثه یا جرم نیست، در مواردی نیز از ورود جسم خارجی و غیره صحبت به میان می آید، در هر حال متخصصین پزشکی قانونی در تشریح علل و یا عوامل حادثه برای دادگاه از الفاظ و عبارات تخصصی استفاده می کنند.

دیه و ارش چیست؟

قانونگذار برای تمامی آسیب های وارده بر بدن انسان چه بر اثر حوادث عمدی و چه غیر عمدی دیه نظر گرفته است دیه می تواند به صورت مقدر و یا غیر مقدر باشد. مطابق قانون مجازات اسلامی دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایات عمدی برنفس، عضو یا منفعت، یا جنایات عمدی درمواردی که به هرجهت قصاص ندارد، مقرر شده است. دیه غیرمقدر، ارش نامیده می شود که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه صالح با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن برسلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده و با در نظر گرفتن دیه مقدر میزان آن را تعیین می کند. پرده بکارت از این امر مستثنی نبوده و در صورت آسیب با توجه به شرایط برای آن دیه و یا ارش در نظر گرفته می شود.

 

جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

معمولاً در متون حقوقی، جرایم جنسی جزء جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، موضوع فصل هجدهم «قانون تعزیرات» دسته بندی می شود، هرگاه جرایم به عنف و اکراه ارتکاب یابند ؛ هم جرمی علیه عفت و اخلاق عمومی محسوب می شوند و هم با عنایت به بی توجهی مرتکب نسبت به اختیار قربانی در مورد و جسم وتن خود و با توجه به آثار سوء جسمانی، روانی و حیثیتی که این جرایم می تواند برای قربانی به دنبال داشته باشد جرم علیه اشخاص نیز تلقی گردد.

در جرایم جنسی علاوه بر ازاله بکارت ممکن است آسیب های دیگری بر زن وارد گردد.  ازجمله آن پارگی مجرای ادرار، مجرای تناسلی و مقعد است که در حقوق به آن افضاء گویند که بنا بر شرایط منجر به دیه و یا ارش خواهد شد. در مقاله پیش رو به شرایط  افضاء و ازاله بکارت در صور متصوره پرداخته خواهد شد.

افضاء چیست؟

بنابر تبصره ماده 660 قانون مجارات اسلامی 1392 ، افضاء عبارت است از یکی شدن دو مجرای بول و حیض ( مجرای ادرار و مجرای تناسلی زن ) یا حیض و غائط ( مجرای تناسلی و مقعد ). در واقع می توان گفت افضاء براثر رابطه جنسی خشونت آمیز و یا ورود جسم سخت به ناحیه تناسلی زن ایجاد می شود.

افضاء همسر نیز موجب ضمان است به گونه ای که اگر همسر بالغ باشد و افضاء به سببی غیر از مقاربت صورت گیرد، دیه کامل زن باید پرداخت گردد؛ اما اگر همسر نابالغ باشد و افضاء به سبب مقاربت جنسی رخ دهد علاوه بر تمام مهر و دیه کامل زن، نفقه نیز تا زمان فوت یکی از زوجین بر عهده زوج است ،حتی اگر همسر خود را طلاق داده باشد.

افضاء غیر همسر

مطابق ماده 661 قانون مجازات اسلامی افضای غیر همسر نیز موجب ضمان می گردد و به شرح ذیل است:

هرگاه افضاء شده نابالغ یا مکره بوده (مکره = شخصی که به اکراه به عملی واداشته شده) و افضاء به سبب مقاربت باشد علاوه بر مهرالمثل و دیه کامل زن و در صورت  ازاله بکارت، ارش البکاره نیز ثابت خواهد بود، اگر افضاء غیر مقاربت باشد ، دیه کامل زن و در صورت ازاله بکارت ، مهرالمثل نیز ثابت خواهد بود. ( توضیح مهرالمثل در مقاله با عنوان مهریه در همین وبسایت آمده است ، برای آگاهی بیشتر می توانید به مقاله وکیل مهریه در کرج رجوع نمایید). هرگاه افضاء با رضایت زن بالغ و از طریق مقاربت انجام گرفته باشد، تنها پرداخت دیه کامل زن ثابت است .

افضای ناشی از وطی به شبهه

وطی به معنای نزدیکی اشتباه یک مرد با زنی که همسر او نیست گفته می شود. افضای ناشی از وطی به شبهه علاوه بر مهرالمثل و دیه، در صورت ازاله بکارت، موجب ارش البکاره نیز می باشد.

مجازات ازاله بکارت

ازاله بکارت را در صورت زنای به اکراه می توان اینگونه بررسی نمود؛ درصورتی که دختر باکره باشد و از او ازاله بکارت شود ، مستحق دریافت ارش البکاره و مهرالمثل است .

ازاله بکارت ترمیم شده ( بکارت ترمیمی )

ازاله بکارت ترمیم شده ( بکارت ترمیمی )یکی از سئوالات پرتکرار درمورد مجازات ازاله بکارت از دختری است که پرده بکارت خود را ترمیم کرده است؟ در پاسخ باید گفت مطابق ماده 566 قانون مجازات اسلامی :” دیه اعضائی که با پیوند و امثال آن در محل عضو از بین رفته ، قرار گرفته است مانند عضو اصلی دارای حیات می شوند به میزان دیه عضو اصلی است “. به این ترتیب باید گفت؛ در ازاله بکارت ترمیم شده مانند ازاله بکارت از دختر باکره، مرتکب مجازات می گردد لذا تفاوتی در ازاله بکارت ترمیمی و ازاله بکارت دختر باکره در قوانین جزایی وجود ندارد.

ازاله بکارت با اکراه

در مواردی که ازاله بکارت همراه با اکراه و غیر از مقاربت باشد، چگونه جبران خسارت می شود؟ در پاسخ باید گفت؛ در ازاله بکارت غیر همسر و غیر مقاربت (با هر وسیله ای) درصورت اکراه و بدون رضایت ضمان مهرالمثل ثابت است.

ازاله بکارت غیر عمدی

در مواردی مانند جراحی، تصادف، معاینه پزشکی، گواهی ای مبنی بر ازاله غیرعمدی صادر می شود. دراین حالت چون ازاله بکارت به طور غیر عمد صورت گرفته تنها ارش البکاره برای جبران خسارت درنظر گرفته می شود.

ازاله بکارت با رضایت دختر

هنگامیکه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت دختر انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست. در این خصوص مشاوره با وکیل کیفری ضرورت دارد. درمواردی که دختر تنها به هم آغوشی رضایت داده باشد و  راضی به ازاله بکارت نبوده باشد در این صورت شخص مرتکب باید ارش البکاره و مهرالمثل  پرداخت نماید.

تدلیس زن در مورد باکره بودن

اگر باکره بودن شرط ازدواج باشد و در اثرتدلیس زن در مورد باکره بودن نکاح واقع شود و نزدیکی صورت گرفته باشد و آنگاه مرد ازتدلیس زن باخبر شود و عقد نکاح را فسخ کند می تواند اگرمهر را به زن داده از او پس بگیرد و اگر نداده از دادن آن خودداری کند. چرا که نکاح با وصف باکره بودن صورت گرفته و باعدم تحقق این شرط برای شوهرحق فسخ ایجاد می شود. (تدلیس : اعمالی که موجب فریب طرف قرارداد- در مورد این نوشتار پیمان زناشویی یا عقد نکاح – شود ماده 438 قانون مدنی).

اگر با ازاله بکارت آسیب دیگری بر شخص وارد شود مجازاتش چیست؟

اگر با ازاله بکارت آسیب دیگری بر شخص وارد شود مجازاتش چیست؟هرگاه به همراه ازاله بکارت آسیب دیگری به فرد برسد مانند اینکه فرد نتواند ادرار خود را ضبط کند، حسب مورد دیه یا ارش جداگانه برای آسیب وارده درنظر گرفته می شود.

سخن آخر؛ ازاله بکارت دختر باکره

در جوامع سنتی قربانیان جرایم جنسی ترجیح می دهند از آنچه بر آنها گذشته است حتی با نزدیکان خود سخنی به میان نیاورند. این امر موجب تجری مجرم و تسری جرم  و ورود آسیب روانی بیشتر به قربانی این نوع جرایم خواهد شد. دفتر وکالت میرشاه با همکاری وکیل خانم در کرج و وکیل کیفری در کرج همواره کوشیده است تا در محیطی امن و حرفه ای به حل مشکلات حقوقی قربانیان جرایم جنسی کمک نماید. در ادامه پاسخ برخی سئوالات که مراجعین در خصوص ازاله بکارت پرسیده اند را پاسخ داده ایم.

دوست پسرم پردمو زده چکار کنم؟

چنانچه پسر بدون رضایت شما اقدام به ازاله بکارت کرده باشد یا به عبارت و لفظ قربانیان این جرم پرده شما رو زده باشد محکوم به پرداخت ارش البکاره یا همان (دیه غیر مقدر) و مهر المثل پرداخت خواهد شد. منظور از ارش دیه ای است که در شرع اسلام مقدار معینی برای آن تعیین نشده و توسط حاکم (دادگاه) تعیین و مورد حکم قرار می گیرد. مهر المثل معادل مهریه دختری است در شرایط شما که آن نیز بستگی به نظر دادگاه دارد.

اگر ازاله بکارت با رضایت شما صورت گرفته باشد چیزی ثابت نیست. منظور از رضایت، صرفاً رضایت شما به ازاله بکارت است نه رابطه دوستی یا بیرون رفتن و معاشرت معمولی برای آشنایی و این قبیل امور. گاهی مراجعین تصور می کنند چون دوست بودند یا نامزد بودند نمی توانند شکایت کنند. خیر ممکن است دختر اغفال شده باشد یا رضایتی مبنی بر برقراری رابطه و ازاله بکارت نداشته باشد. در هر حال توصیه می کنیم به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

خفت گیری شدم و بهم تجاوز شد چکار کنم؟

پرسش کاربر محترم بسیار طولانی است، خلاصه ماجرا از این قرار بوده که؛ دختری با اغفال دوست پسر سابقش برای صحبت و به اصطلاح آشتی کنان به خانه کشانده می شود، در آنجا با تهدید چاقو مورد تجاوز این پسر شیطان صفت و دوستانش قرار می گیرد. عکس و فیلم هم از دختر می گیرند، تهدید می کنند اگر هر بار که خواستند با آنها رابطه برقرار نکند، فیلم و عکس او را پخش می کنند. دختر خانم محترم به وکیل مراجعه کرده و درخواست کمک می کند. متاسفان این دخترخانم  یک بار خودکشی نا موفق داشته و تصمیم به تکرار دارد.

پاسخ وکیل : از اتفاقی که برای شما افتاده بسیار متاثر و متاسفیم. نباید هیچ ترسی موجب شود تا شما به خواسته این شیادان مجدداً تن در دهید. نگران نباشید شکایت کنید قطعاً کارآگاهان زبده پلیس و وکلای محترم راهکارهایی برای به دام انداختن این شیادان دارند. از سرزنش خودتان پرهیز کنید به روان درمانگر مراجعه کنید. خود کشی شما هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه این متجاوزان با خیال آسوده تر همچنان به اقدامات مجرمانه خود ادامه خواهند داد.

تلفن تماس 09306091148

منابع

  • شعبانی سعید، کلیات پزشکی قانونی ، انتشارات جاودانه ،  1394،ص 94 و 96
  • میرمحمدصادقی حسین ، جرایم علیه اشخاص،نشرمیزان ،ص 574
  • صفایی سید حسین، امامی اسدالله ، مختصر حقوق خانواده ، بنیاد حقوقی میزان ، 1394 ،ص212

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق کیفری دفتر وکالت میرشاه

4.2/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️