مهریهوکیل

بهترین وکیل مهریه در کرج ⚖️ +15 سابقه در سال 1403

معرفی وکیل مهریه درکرجوکیل مهریه،مطالبه مهریه و فرار از پرداخت مهریه. امروزه دعوای مطالبه مهریه بخش بزرگی از پرونده های وکیل مهریه در کرج را به خود اختصاص می دهد . سیاست های تقنینی و قضایی موجب کاهش تعداد زندانیان مهریه شده است.

گروه تخصصی مطالبه مهریه دفتر وکالت میرشاه با همکاری تعدادی از بهترین وکلای متخصص در زمینه مطالبه مهریه توانسته است خدمات ارزنده ای در راستای احقاق حقوق بانوان محترم در زمینه مطالبه و وصول مهریه ارائه نماید

برا ی تعیین وقت ملاقات با وکیل احمد میرشاه محمد با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

این سیاست ها ممکن است موجبات نگرانی گروهی از بانوان از بلا وصول ماندن مهریه شان را فراهم آورد. دیگر مانند سابق وصول مهریه با جلب و ترساندن زوج از حبس میسر نیست لذا نقش وکیل مهریه هر روز پررنگ تر از سابق می شود.

با تغییر نرخ هر روزه سکه که معمولا روند افزایشی را طی می کند محکومان پرداخت مهریه با چالش هایی بسیاری مواجه اند. ازین رو با حجم زیادی دادخواست برای کم کردن اقساط ماهانه مهریه ها مواجه ایم که زمان رسیدگی به آنها شاید نزدیک به 6 یا 7 ماه به طول انجامد . در این مدت محکوم به پرداخت مهریه یا باید اقساط را به همان نحو پرداخت یا راهی زندان شود تا زمانی که به دادخواست تعدیل اقساط مهریه او رسیدگی شود.

در این مقاله قصد داریم به تعریف مهر ، اقسام مهر،چگونگی تعلق مهر در زمان فوت ، فسخ و بطلان نکاح،چگونگی محاسبه مهریه های ریالی به نرخ روز و در نهایت روشهای مطالبه مهریه  بپردازیم و نقش وکیل در کرج درخصوص وصول مهریه خصوصاً وکیل مهریه در کرج توضیح دهیم.

مهریه چیست؟

مهر در حقوق  مبتنی بر سنت و مذهب است ؛شاید بتوان گفت مهری که ازجانب مرد به زن داده می شود تا حدودی  سعی در جبران کمبود سهم الارث زن را دارد . مهر در عرف به معنای احترامی است که مرد برای زن قائل است و نشانه تعهد شوهر برای زندگی است . اما آنچه مسلم است مبنای تعهد و احترام مرد را نمی توان تنها با قرار دادن مهر سنجید .

اینگونه بیان می شود مهر،که  معمولا در هنگام طلاق مطالبه می شود مانع گسستن پیوند زناشویی گردد. بسیار دیده ایم که با وجود مهرهای سنگین، طرفین توافق به جدایی می کنند و یا حتی در نبود مهر بسیاری از زوجین در کنار هم زندگی لذت بخشی را تجربه می کنند، بسیاری از مواقع  به دلیل عدم تمکن مرد برای پرداخت مهر، ادامه زندگی زناشویی با طلاق عاطفی همراه می شود.

مطلب مرتبط: مراحل طلاق از طرف زن

اگر به دنبال یک وکیل طلاق هستید میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کرده و ارتباط مستقیم داشته باشید.

وکیل طلاق در کرج

 قراردادن مهرهای سنگین سبب تدوام زندگی مشترک نیست،شاید در ظاهر امر اینگونه به نظر برسد. اما واقعیت به گونه ای دیگر رخ  می نماید. متاسفانه تعیین مهر های سنگین سدی برای تشکیل خانواده شده است.

آموزش صحیح دختر و پسر برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی و زود گذرکه موجب تعیین مهر سنگین از جانب دختر و پذیرش آن از سوی پسر می شود باید توسط وکیل مهریه و سیاستگذاران اجتماعی دنبال شود. هچنین آموزش خانواده ها و تنویر افکار مردم برای متعاقد ساختن آنان به اینکه ازدواج یک معامله اقتصادی نیست و آبرو ، حیثیت و خوشبختی دختر ، استحکام زندگی و گرمی کانون خانواده  به زیادی مهر بستگی ندارد باید توسط وکیل مهریه که تجربیاتی زیادی در این خصوص دارد به عمل آید.

وکیل مهریه کیست؟

وکیل مهریه کیست؟در قوانین موضوعه، ما به عنوانی مانند وکیل مهریه برنمی خوریم. کانون های وکلای دادگستری نیز قائل به تعیین  محل حوزه فعالیت وکلا در قالب هایی مانند وکیل مهریه در کرج یا وکیل مهریه در فردیس و غیره نیستند. اگر بخواهیم تعریفی از وکیل مهریه یا مثلاً وکیل مهریه در کرج به دست دهیم باید بگوییم؛ وکیل مهریه وکیل پایه یک دادگستری است که با وجود توانایی طرح و اقامه دعوا در حوزه های حقوقی دیگر، از ورود به آنها خودداری کرده و تمام یا بیشتر تمرکز خود را روی پرونده هایی با موضوع مهریه متمرکز نموده است.

دفتر وکالت میرشاه با درک این نیاز همشهریان محترم و هم استانی های عزیز از مدت ها قبل به این نیاز پاسخ داده و با متمرکز کردن تعدادی از همکاران محترم در پرونده هایی با موضوع مهریه، به صورت تخصصی در کنار سایر موضوعات به این امر خطیر می پردازد و توانسته است خدمات ارزنده و درخور توجه ای ارائه نماید. در بدو امر ممکن است مطالبه مهریه دعوایی کم اهمیت جلو کند یا تخصصی مانند  وکیل مهریه در کرج پر طمطراق به نظر نیاید،اما اینگونه نیست.

سرکارخانم وکیل فرشته شهبازی با وکالت در ده ها پرونده در حوزه خانواده و کسب تجربه به ویژه در پرونده با موضوع  وصول مهریه به عنوان یک وکیل مهریه خوب در کرج شناخته شده است. جهت تعیین وقت ملاقات با ایشان می توانید با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل نمایید.

دعوای مطالبه مهریه و تخصص وکیل مهریه از یک سو مستلزم تسلط به قوانین ثبتی جهت شناسایی و توقیف اموال غیر منقول زوج است و سوی دیگر مستلزم تسلط به قوانین پیچیده فقهی و حقوق خانواده است. بنابراین دعوای مطالبه مهریه یک دعوای تمام عیار و تخصص وکیل مهریه نیز تخصصی است کاربردی و مورد نیاز جامعه.دفتر وکالت میرشاه به این نیاز پاسخ داده و با زبده ترین وکلا تحت عنوان وکیل مهریه در کرج برای خدمت رسانی به همشهریان و هم استانی های البرزی عزیز همکاری دارد.

اقسام مهر

مهر یا صداق که به فارسی کابین گفته شده است  مالی است که  زن بر اثر ازدواج مالک آن می شود و مرد ملزم به دادن آن به زن است . مهر بر سه گونه است : مهر المسمی ،  مهر المثل ،مهر المتعه

 توجه داشته باشید آنچه به عنوان مهر قرار می گیرد باید مالیت داشته باشد و قابل تملک باشد، یعنی دارای ارزش دادو ستد اقتصادی باشد. جنگل و دریا و ستاره و آب نمی توانند به عنوان مهر قرارگیرند . مهر باید منفعت عقلایی و مشروع داشته باشد.تعیین مهر رکن و شرط اساسی ازدواج دائم نیست ، عدم ذکر مهر یا شرط عدم آن به صحت نکاح لطمه ای نمی زند ؛ مهر ممکن است ضمن نکاح و یا طی یک قرارداد تبعی تعیین شود که جزو ماهیت نکاح نیست، نکاح دائم بدون تعیین مهر صحیح است.

مهرالمسمی

 مهری است که در هنگام نکاح تعیین شده باشد یا به عبارت بهتر مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین یا شخص دیگری که زوجین انتخاب کرده اند، معین می شود.  منظور از مال می تواند خانه ، باغ ، زمین ، اتومبیل و غیر اینها و یا منفعت مثل اجاره بهای ملکی برای مدتی معین باشد و حتی ممکن است عمل (کار ) باشد.

مهر المثل

مهری است که به موجب قرارداد تعیین نشده ، بلکه بر حسب عرف و عادت و با توجه به حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات مانند تحصیلات ، سن ،معمول محل و غیره در نظر گرفته می شود .  برابر قانون مدنی در موارد زیر زن مستحق مهر المثل است:

  1. هرگاه مهر در نکاح دائم تعیین نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد ، نکاح صحیح و طرفین می توانند بعد از عقد مهر را به  تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین، بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهر المثل است.
  2. اختیار تعیین مهر بر عهده زن باشد ، زن نمی تواند بیشتر مهر المثل معین نماید. چون زوجه در مهر ذینفع است و ممکن است مهر خود را هرچه بیشتر تعیین کند. قانونگذار برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی زن، اختیار او را در تعیین مهر محدود کرده و اجازه بیش از مهر المثل نداده است. در واقع تعیین مهر نمی تواند بیش از حد متعارف باشد.
  3. هرگاه توافق طرفین  درباره مهر المسمی به جهتی باطل باشد یا چنانکه مال تعیین شده مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد زن مستحق مهر المثل است.
  4.  هرگاه نکاح باطل  و زن جاهل به بطلان نکاح بوده و نزدیکی واقع شود ، زن مستحق مهر المثل است.

مهرالمتعه

 در اصطلاح حقوقی مالی است که شوهر در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی و تعیین مهر ، به تناسب وضع اقتصادی خود ، به زن بدهد.  . مهر المتعه برخلاف  مهر المثل که براساس شرایط زن تعیین می شد ، با توجه به حال مرد از حیث غنا و فقرتعیین می شود، حداقل و حداکثری در قانون برای آن پیش بینی نشده است.

حق حبس

زن به مجرد عقد، مالک مهر می شود، می تواند آن را از شوهر مطالبه کند .  قانون این اجازه را به زن داده است تا مهر خود را دریافت نکرده ، از تمکین خودداری کند که معروف به حق حبس است. زنی که از حق حبس استفاده می کند ، ناشزه محسوب نمی شود، بنابراین مستحق نفقه است. لازم به ذکر است زن درصورتی می تواند از حق حبس خود استفاده کند که مهر حال و منوط به زمان خاصی نباشد ؛ یعنی بدون مدت  و قابل وصول به مجرد عقد باشد.

بهترین وکیل مهریه در کرج

بهترین وکیل مهریه در کرج به مراجعین خود توضیح خواهد داد؛درچه مواردی زن مستحق مهر نیست:

  1. فسخ نکاح: هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود ، زن حق مهر را ندارد ، مگر درصورتی که موجب فسخ عنن باشدکه در این صورت ، باوجود فسخ نکاح ، زن مستحق نصف مهر است. فسخ ازدواج دارای قواعد ویژه ای است . موجباتی که باعث فسخ نکاح می شوند شامل  پاره ای از عیوب موجود در زن ومرد ، تدلیس و تخلف از شرط صفت می باشند. مبنای فسخ نکاح در موارد ذکر شده جلوگیری از زیان همسری است که برای او حق فسخ شناخته شده است.
  2. فوت زوجین قبل از نزدیکی و عدم تعیین مهر: در این مورد زن مستحق هیچگونه مهری نخواهد بود چرا که نه ضمن عقد مهری تعیین شده و نه پس از آن.
  3. در صورت بطلان نکاح و عدم نزدیکی چه مهر تعیین شده باشد چه تعیین نشده باشد ، زن مستحق مهر نیست و اگر زن مهر را گرفته باشد شوهر می تواند مهر را استرداد نماید. اما در صورت جهل زن به فساد نکاح  و وقوع نزدیکی زن مستحق مهر المثل است.

جهات بطلان نکاح را می توان به سه دسته کلی تقسم کرد که عبارتند از:

  1.  عدم رعایت شرایط اساسی صحت عقد نکاح اعم از دائم و موقت
  2. وجود موانع قانونی پیش بینی شده در عقد نکاح که از مواد 1045 الی 1061 قانون مدنی احصا شده است . 3- وجود شرط مبطل ضمن عقد نکاح

    فرشته شهبازی

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه  

برابر ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند. به محض وقوع عقد شوهر به زوجه بدهکار می شود و چنانچه مدتی برای پرداخت مهر ویا اقساطی برای آن در نظر گرفته نشده باشد ، زن می تواند آن را مطالبه کند. در واقع مهر عندالمطالبه است .اما اگر برای پرداخت مهریه شرط استطاعت مرد ملاک قرار گیرد؛ زن زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه و مرد را ملزم به پرداخت مهریه نماید که مرد استطاعت پرداخت آن را داشته باشد.

در اینگونه موارد استطاعت مرد برای پرداخت مهریه باید به اثبات برسد یعنی زوجه ثابت کند مرد مالی دارد که می تواند از عهده پرداخت مهریه برآید.  توجه داشته باشید عندالاستطاعه شدن مردزمان ندارد و و اثبات استطاعت مرد ممکن است کار سختی باشد. وکیل مهریه می تواند در اثبات استطاعت مرد به شما کمک شایانی نماید.

آقایان نگران نباشند؛ وکیل مهریه در کرج می تواند به آقایان همشهری خود در اثبات عدم استطاعت مالی کمک کند. فقط خانم های محترم نیستند که برای وصول مهریه خود به وکیل مهریه مراجعه می کنند آقایان نیز گاهی برای فرار از پرداخت مهریه ای که یک روز چشم بسته و با اشتیاق پذیرفته بودند به وکیل مهریه در کرج مراجعه می کنند.

مهریه زن در هنگام طلاق

در صورت عدم تعیین مهرو عدم نزدیکی شوهر بخواهد زن خود را طلاق بدهد زن مستحق مهر المتعه است و اگر بعد ازنزدیکی طلاق بدهد زن مستحق مهر المثل خواهد بود.

در صورت تعیین مهر ، هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد .

مطلب مرتبط: طلاق توافقی در کرج

مهریه زن در صورت فوت همسر

  1. فوت شوهر هیچگونه تاثیری در مهر المسمی ندارد ، اگر مهر در مان حیات شوهر تسلیم زن نشده باشد زن می تواند همه آن را پس از فوت شوهر مطالبه نماید.
  2. در صورت عدم تعیین مهر و عدم نزدیکی ، اگر نکاح با فوت  یکی از زوجین منحل شود ، زن مستحق هیچگونه مهری نخواهد بود .

لازم به ذکر است در صورتی که انحلال نکاح به علت فوت زن باشد و قبل از تعیین مهر نزدیکی واقع شده باشد ، زن مستحق مهر المثل گردیده و حق زن به ورثه او انتقال می یابد.

مهریه زن در صورت فسخ نکاح

هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی فسخ شود ، به زن مهر تعلق نمی گیرد مگر اینکه موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است.

اگر عقد نکاح بعد از نزدیکی فسخ شود، زن مستحق همه مهر خواهد بود . براساس ماده 1082 قانون مدنی به محض عقد نکاح زن مالک مهریه و با نزدیکی مالکیت او مستقرمی شود پس دلیلی برای از بین رفتن آن وجود ندارد.

محاسبه مهریه های ریالی به نرخ روز

چنانچه مهریه وجه رایج باشد با شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد محاسبه و پرداخت خواهد داشت ، مگر اینکه زوجین در حین عقد نکاح به نحو دیگری تراضی نکرده باشند.

در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود، تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود و هرگاه زوج تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق نماید دادگاه مکلف به تعیین میزان مهریه نقدی بر طبق مقررات یادشده است.

نحوه محاسبه مهریه وجه رایج  : (( متوسط شاخص بها در سال قبل ، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضرب در مهریه مندرج در عقد نامه )). منظور از سال قبل  ظاهرا سال قبل از محاسبه است که شاخص آن در اختیار مرجع قضائی یا ثبتی می باشد.

وکیل مهریه از چه روشهایی برای  مطالبه مهریه استفاده می کند؟

وکیل مهریه از چه روشهایی برای  مطالبه مهریه استفاده می کند؟به مجرد عقر زن مالک مهر می شود و می تواند آن را به دو طریق قانونی مطالبه کند.

  1. رجوع به مراجع قضایی
  2. رجوع به دایره اجرای ثبت

رجوع به دادگاه : مرسوم است که میزان و مشخصات مهر در قباله ازدواجی که به وسیله سردفتر ازدواج تنظیم گردیده ثبت گردد ،قباله ازدواج از اسناد رسمی محسوب و اگر موعدی برای مهر تادیه نشده باشد ، زن می تواند برای وصول آن اقدام نماید. در صورت مطالبه از سوی زن، اگر شوهر از پرداخت مهریه امتناع نمود ، زن با داشتن سند رسمی ازدواج می تواند به دادگاه صالح برای الزام شوهر به پرداخت مهر مراجعه و اقامه دعوی نماید.

 رجوع به دایره اجرای ثبت : همانطور که گفته شد قباله نکاح جزو اسناد رسمی است و طبق قانون ثبت اسناد و املاک ، مدلول سند رسمی راجع به دیون و املاک و اعیان بدون احتیاج به صدور حکمی از مراجع قضایی لازم الاجراست،زن می تواند از طریق دایره اجرای ثبت و صدور اجراییه ثبتی مهر خود را  وصول نماید.

مهریه تا 110 سکه

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات قانون اجرای محکومیت های مالی است.

قانون حمایت از خانواده میزان مهریه را محدود نکرده ، فقط ضمانت اجرای مهریه مازاد بر 110 سکه را کاهش داده است. تا 110 سکه ضمانت اجرای مدنی و کیفری برای مهریه مقرر است. ضمانت اجرای کیفری مهر بدینگونه است اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند و دادخواست اعسار هم ندهد یا اعسار او رد شود ،بنا به درخواست زن ؛ مطابق 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان تادیه ، مرد حبس می شود.

شماره وکیل مهریه در کرج

اگر شماره وکیل مهریه در کرج را جستجو کرده و وارد سایت دفتر وکالت میرشاه شده اید؛ می توان حدس زد درگیر مسائل حقوقی با موضوع مهریه هستید. بنابراین منطقی است اگر در جستجوی بهترین وکیل مهریه در کرج برآیید. ما نگرانی شما را درک کرده ایم. برحسب تجربه دریافته ایم که نگرانی های شما کاملا به جا و پر اهمیت است. ممکن است شما خانمی باشید که پس از سالها  زندگی مشترک، اکنون آینده خود را در معرض خطر می بینید و درصدد این هستید که با وصول مهریه خود به این نگرانی پایان بخشید.

یا اینکه شوهری هستید که خانم محترم با اجرا گذاردن مهریه خود کلیه اموال شما اعم از منقول و غیر منقول را توقیف کرده است و اکنون حاصل یک عمر تلاش و زحمت خود را بر باد رفته می بینید. نگرانی شما هم در جای خود قابل درک است در هر صورت و با هر نیازی که شماره وکیل مهریه در کرج را جستجو کرده اید با کلیک بر آیکون شناور روی صفحه این وب سایت می توانید با وکیل مهریه در کرج مشاوره کرده و نگرانی های خود را در میان بگذارید. تیمی از زبده ترین وکلا از شما حمایت خواهند کرد. گروه حقوقی میرشاه ضمن پذیرش کلیه دعاوی با موضوع مهریه در راستای احقاق حقوق مشروع و قانونی شما بی درنگ اقدام خواهد کرد.شما تنها نیستید.

ممنوع الخروج نمودن زوج از بابت مهریه و رفع اثر از ممنوع الخروجی

گفتم سند ازدواج یک سند رسمی است. بنابراین زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه ازدواج که عقد نکاح در آن منعقد شده است درخواست صدور اجرائیه از بابت مطالبه مهریه نماید. ضمناً می تواند هم زمان تقاضای ممنوع الخروج نمودن زوج محترم را مطرخ نماید. سایر مراحل از طریق اجرائیات ثبت محل وقوع عقد قابل پیگیری است. زوج تنها با انجام یکی از اقدامات زیر می تواند از ممنوع الخروجی خود رفع اثر نماید:

  • پرداخت مهریه
  • اخذ رضایت زوجه
  • ثبوت اعسار محکوم علیه (زوج)

بنابراین صرف تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه از ممنوع الخروجی زوج رفع اثر نخواهد شد. مراتب اعسار زوج از پرداخت مهریه باید در دادگاه به اثبات برسد. سیاست های تقنینی و قضایی کشور به سمت و سویی است که از حبس بدهکار مهریه تا جایی که ممکن است جلوگیری به عمل آید از این رو  ضرورت انجام اقدامات قانونی، هوشمندانه و مقتضی در راستای وصول مهریه از طریق وکیل مهریه در کرج بیش از پیش ملاحظه می گردد.

توقیف ملک قولنامه ای برای مهریه

نکته ای که در این قسمت توضیح آن ضرورت دارد این است که تنها اموالی که دارای سند رسمی هستند از طریق اداره ثبت قابل توقیف است. وفق ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک دولت تنها کس را مالک خواهد شاخت که در دفتر املاک ملک به نامش به ثبت رسیده  یا ارثاً مالک شده باشد. بنابراین  ملک قولنامه ای توسط اداره ثبت قابل شناسایی و توقیف نیست. طلبکار چنانچه بخواهد از طریق اداره ثبت نسبت به توقیف ملک بدهکار اقدام نماید باید پلاک ثبتی ملک مذبور را به واحد ثبتی معرفی کند. واحد ثبتی پس از استعلام مراتب مالکیت، اگر ملک به نام بدهکار ثبت نشده باشد نمی تواند نسبت به توقیف ان اقدام نماید.

اما اگر به طریق ثابت شود که مالک شرعی و قانونی ملک مزبور شخص مدیون  و در آن تصرفات مالکانه دارد، طلبکار می تواند از طریق دادگاه ضمن اثبات مراتب فوق نسبت به توقیف آن ملک در صورتی که مستثنیات دین نباشد اقدام کند. اثبات اینکه ملک جزو مستثنیات دین است بر عهده بدهکار است. روش اثبات مالکیت مقوله ای است بسیار پیچیده، فنی و حقوقی در صورت تمایل می توانید با مطالعه مقالات مرتبط در این وب سایت تا حدودی اطلاعات ضروری را کسب نماید. علاقمندان می تواند برای مطالعه مقاله با موضوع اثبات مالکیت به صفحه اثبات مالکیت ملک مراجعه نمایید.

مهریه سکه بهار آزادی طرح جدید یا طرح قدیم

با توجه به تفاوت قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید و طرح قدیمٰ، این ابهام ایجاد می شود که زوج باید سکه طرح جدید پرداخت کند یا طرح قدیم؟

ضرب سکه های طرح قدیم موسوم به “بهار آزادی” مربوط به قبل از سال 1370 است. بنابراین در رابطه با عقودی که از سال 1358 تا سال 1370 منعقد شده ملاک پرداخت مهریه سکه طرح قدیم است. چرا که از سال 1370 به بعد سکه طرح قدیم رسماً ضرب نشده است. اما در خصوص عقود پس سال 1370  ابهام وجود دارد.

اداره کل حقوقی قوه قضائیه به موجب نظریه شماره 7/1402/169 مورخ 1402/03/09 معتقد استٰ: “مطابق ماده 279 قانون مدنی در صورت کلی بودن موضوع تعهد، متعهد مجبور به ایفای فرد اعلای آن نمی باشد؛ پس زوج را نمی توان ملزم به پرداخت نوع خاص و گران آن نمود؛ مگر این که محرز شود که منظور، آن نوع خاص بوده است”.

این دو سکه از جهت عیار و وزن هیچ تفاوتی با هم ندارند و تفاوت قیمت آنها تنها به جهت ضرب رسمی سکه طرح جدید” سکه امامی” و عدم ضرب رسمی(بانکی) سکه طرح قدیم ” سکه بهار آزادی” و قابلیت و آسانی در مبادله است. بنابراین موضوع فرد اعلا در میان نیست. در این خصوص عنوان این بند دو نکته دیگر نیز لازم به توضیح است:

نخست آنکه نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه برای دادگاه ها لازم الاتباع نیست. وانگهی به نظر می رسد؛ بر  این نظریه اشکال دیگری هم وارد است. پر واضح است که منظور متعاقدین سکه متداول در زمان عقد است که به آسانی قابل داد و ستد و مبادله است نه سکه ای که دیگر ضرب نمی شود و داد و ستد آن دشوار و متعسر است. بنابراین می بایست در خصوص عقود بعد از سال 1370  ملاک ایفای تعهد را سکه طرح جدید قرار دادٰ، مگر اینکه خلاف آن محرز شود.

نمی توان گفت که سکه طرح قدیم به کلی از بازار خارج شده ولی خریدار آن بسیار کم است و به سختی قابل داد و ستد است. عملاً باید گفت سکه طرح قدیم رسماً وجود ندارد بنابراین نباید متعهد له (زوجه) را مجبور به قبول چیزی کرد که مبادله و داد و ستد آن دشوار و متعسر است. از سوی دیگر؛ اگر در پرداخت مهریه های با تعداد سکه بالا زوجهٰ، اصرا نماید که  زوج به ایفای تعهد به اصل موضوع تعهد یعنی سکه طرح قدیم اقدام نماید، جمع آوری سکه طرح قدیم (بانکی) در تعداد بالا اگر متعذر نباشد متعسر است. به بیان ساده تر اگر غیر ممکن نباشد سخت و دشوار است.

در هر حال توصیه می کنیم؛ هنگام عقد به این نکته مهم توجه شود؛ چنانچه منظور ایفای تعهد به سکه طرح جدید است حتماً عبارت” سکه تمام طرح جدید امامی ضرب پس از سال 1386″ بعد از اشاره به تعداد سکه ها درج شود.

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق خانواده دفتر وکالت میرشاه

4.6/5 - (39 امتیاز)

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام خسته نباشید، بند یک سوال داشتم خدممتون ممنون میشم پاسخ دهید!
    همسر من مهریه اش رو به گذاشته اجرا. داخل عقدنامه ای که داریم، مهریه عندالاستطاعه نوشته شده است. مهریه رو چطور به چه شکلی میتونه از بنده بگیره. آیا میتونم و نیاز هست وکیل مهریه بگیرم؟
    باتشکر

    1. آقای رستمی سالام و عرض ادب.
      در پاسخ: مهریه به دو صورت ثبتی و دادگاهی قابل مطالبه است. اگر مهریه به عنوان وقف ذکر شده باشد، اثبات تمکن مالی مرد بر عهده زوجه است. یعنی زن باید اموال شوهرش را به دادگاه ارائه کند. در غیر این صورت زوجین می توانند برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند. در این صورت اقساط بر اساس میزان مهریه و توانمندی مرد تعیین می شود و در صورت عدم توانایی در پرداخت به شرط «حداکثر امکان از پرداخت مهریه معاف می شود».
      برای گرفتن وکیل مهریه میتونید داخل همین صفحه با یکی از شماره های دفتر تماس بگیرید، در خدمت شما هستیم

  2. درود بر مجموعه وکالت میرشاه خصوصا خانم وکیل شهبازی از اینکه شما رو به خواهرم معرفی کردم بسیار خوشحالم. با وجود تهدید و زرنگی همسرش اموالش رو توقیف کردن و نزاشتن فرار از مهریه کنه.زنده باشید

    1. سلام انجام وظیفه است. ممنون از لطف و حسن نظر جناب عالی. امیدواریم که خدمات حقوقی دفتر وکالت میرشاه توانسته باشد در راستای احقاق حقوق شرعی و قانونی بانوان محترم مفید واقع شده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️