سایر موضوعات حقوقی

حکم خیانت مرد به زن چیست؟ بررسی کامل در سال (1403)

یکی از موارد مبتلابه این روزها خیانت زن و مرد به یکدیگر است و در این مطلب خصوصا به (حکم خیانت مرد به زن) میپردازیم تا انتهای مطلب باما همراه باشید. (خیانت در اینجا به معنای عدم تعهد و پایبندی به عهد و پیمان زناشویی است) بسیاری از مراجعان محترم بیشتر از آنکه درپی راهکار حقوقی باشند از تألمات و مشکلات روحی و عاطفی و حتی جسمی که به سبب خیانت طرف مقابل برآنها بار شده سخن می رانند.

حکم خیانت مرد به زن چیست؟

خیانت زن و مرد به یکدیگر علاوه براینکه سبب آسیب هایی فروانی بر خود فرد می شود، سبب از بین رفتن بینان خانواده نیزمی گردد. عدم پایبندی به اصول اخلاقی، عدم تربیت صحیح افراد، وجود مشکلات روحی و روانی، عدم درک متقابل و حتی در مواردی عدم توانایی جنسی باعث ایجاد چنین مشکلات عدیده ای در جامعه و خانواده می گردد.

تزلزل بینان خانواده آسیب های فروانی را در جامعه به وجود می آورد. خانواده ای که می توانست با طیب خاطر در جهت پیشرفت گام بردارد و یا با تربیت فرزندان کوشا و توانا با سلامت روان سبب پیشبرد اهداف خود به سوی زندگی سرشار از آرامش و شادی و پیشرفت باشد به دلیل خیانت زن یا مرد به سوی انحطاط و ویرانی می رود.

سرکارخانم فرشته شهبازی با تسلط بر حقوق خانواده به عنوان یک وکیل خوب خانواده شناخته شده و معتبر است

برای تعیین وقت ملاقات با خانم وکیل فرشته شهبازی با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

ملاقات با تعیین وقت قبلی

در عناوین کیفری ما عنوانی تحت حکم خیانت زن به مرد و یا مرد به زن نداریم بلکه در حقوق از آن تحت عنوان روابط نامشروع یاد شده و جزای جرم رابطه نامشروع مد نظر است. در وب سایت mirshah.com رابطه نامشروع به طور مبسوط درمقاله ای تحت همین عنوان آمده است. لازم دانستیم مجددا به پاره ای از نکات تحت عنوان حکم خیانت زن به مرد و حکم خیانت مرد به زن بپردازیم.

انتخاب بهترین وکیل طلاق در کرج (وکیل فرشته شهباری)

حکم خیانت مرد متاهل به زن در اسلام

حکم خیانت مرد متاهل به زن در اسلامموضوعی که مایلیم در ابتدا روشن نماییم این است؛ هرگاه در خصوص مسائل حقوقی صحبت به میان است باید به معانی الفاظ در حقوق توجه کرد. آری حقوق بسیار تلاش دارد تا به معانی عرفی الفاظ و واژگان نزدیک شود به نحوی که گفته شده است ” الفاظ حقوق محمول است بر معانی عرفیه” به عبارت دیگر معنای الفاظ در حقوق همان معنایی است که در عرف رایج است. منظور از عرف هم عرف خاص است و هم عرف عام. در این زمینه در مقاله ای جداگانه توضیحات کافی ارائه خواهد شد.

و اما در خصوص حکم خیانت مرد متاهل به زن در اسلام، ما در میان عناوین مجرمانه عنوان مجرمانه ” خیانت مرد به زن” نداریم که حکمی برای آن در نظر گرفته شود. آنچه در میان مردم در این خصوص عرف و رایج است، به این مفهوم است؛ مردی که همسر دارد با زن دیگری وارد رابطه شود. در این مقاله شقوق مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. اگر بخواهیم برای خواننده محترمی که وقت کافی برای مطالعه ندارد! کوتاه توضیح دهیم باید بگوییم: در اینجا ممکن است با جرم رابطه نامشروع یا زنا مصحنه مواجه باشیم. اگر مرد زن دار با زن دیگری اعم شوهر دار یا غیر شوهردار که رابطه زوجیت میان آنها نیست مرتکب زنا شده باشد حکم مرد زن دار در اسلام رجم یا سنگسار است. اگر زنا اثبات نشود و رابطه نامشروع ثابت شود تا 99 ضربه شلاق است. اگر رابطه مشروع باشد ممکن است برای زن حق طلاق ایجاد کند. به عنوان مثال رابطه در قالب عقد نکاح اعم از دائم یا موقت صورت گرفته باشد رابطه نامشروع نیست.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه ای که میان زن و مردی که هیچ علقه زوجیتی میان آنها وجود ندارد، برقرار می شود. زن و مردی که ارزشهای مورد تایید شرع و قانون برگرفته از آن را زیرپا گذاشته اند تحت عنوان زنا و دون زنا صورت می پذیرد.

مطابق قانون مجازات اسلامی ” هرگاه زن و مردی که بین آنها هیچ علقه زوجیتی نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیراز زنا از قبیل تقبیل و مضاجعه شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه همراه باشد فقط اکراه کننده، تعزیر می شود. روابطی که خارج از علقه زوجیت میان زن و مرد نامحرم برقرار می شود از نظر جامعه نامتعارف تلقی شده و مجازات جرم رابطه نامشروع بر آن بار می گردد.

رابطه نامشروع چیست؟با توجه با اینکه جرم رابطه نامشروع طیف وسیعی از روابط میان زن و مرد را دربر می گیرد در رویه قضایی شاهد آرای متفاوتی هستیم. برخی از دادگاه ها روابط نامشروع را شامل روابطی بدنی و یا کلامی که به زنا نرسد می دانند و برخی حتی به رد و بدل کردن محتوی غیرقانونی و غیرشرعی در فضای مجازی تسری داده اند. همانطور که مشخص است نامشروع بودن روابط به تشخیص مرجع صالح به رسیدگی بستگی دارد. آرای متعددی در خصوص صرف ارتباط تلفنی، پیامی و چت کردن درفضای مجازی موجود است که برخی رابطه نامشروع در فضای مجازی نامیده شده و در برخی برائت حاصل گردیده . در پایان مقاله یکی از آنها به عنوان نمونه آورده می شود.

نظریه مشورتی در خصوص تعریف رابطه نامشروع

نظریه 3880/7-19/1381

رابطه نامشروع، موضوع ماده 637 قانون مجازات اسلامی در قانون تعریف نشده مع هذا، همانطور که از عنوان آن بر می آید عملی دوجانبه یعنی توافق دو نفر (زن و مرد) اجنبی بر نوعی از روابط جنسی ناقص غیر از زنا و امثال آن است بنابراین صرف مکالمه تلفنی، قدم زدن در پارکیا خیابان، مکاتبه و…رابطه نامشروع به معنی یاد شده به شمار نمی آید.

حکم خیانت زن به مرد در فضای مجازی چیست؟

همانگونه دربالا اشاره شد خیانت طیف وسیعی از روابط میان زن و مرد را شامل می شود، با وجود فضای مجازی می توان این روابط را شامل رد و بدل کردن کردن، پیام صوتی و تصویری، مکالمات آنلاین و ارسال پیام در شبکه مجازی درحد روابط خارج از عرف و مصادیق روابط نامشروع  دانست در صورت اثبات با وجود اسناد و مدارک مثبت ادعا به تشخیص دادگاه صالح رسیدگی به مجازات جرم رابطه نامشروع دون زنا 99 ضربه شلاق محکوم می گردد.

حکم خیانت مرد به زن در فضای مجازی چیست ؟

باید درپاسخ به این سؤال گفت تفاوتی میان مجازات و حکم خیانت مرد به زن، زن به مرد در احراز شرایط باز گفته شده و اثبات رابطه نامشروع دون زنا نمی باشد و مجازات مرد نیز همان 99 ضربه شلاق است.

آیا در صورت خیانت زن به مرد به او مهریه تعلق می گیرد؟

 بله- مهریه همچنان به زن تعلق خواهد گرفت زیرا، به محض عقد زن مالک مهریه می گردد و حتی در صورت اثبات خیانت زن به شوهر، تعهدی که مرد به هنگام عقد نکاح به موجب سند رسمی ازدواج برای پرداخت مهریه داده است از او ساقط نمی گردد و این دین همچنان برگردن اوست.

حکم خیانت مرد متاهل در صورت احراز رابطه جنسی با زنی دیگر چیست؟

مرد متأهل یا محصن که به جرم زنا مرتکب شده است در صورت اثبات زنا و وجود بینه، به رجم ( سنگسار) محکوم می گردد، در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت صد ضربه شلاق برای هریک می باشد. همانطور که از صدر ماده 225 قانون مجازات اسلامی (” حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است”)  برمی آید تفاوتی میان حکم زن و مرد متاهل زناکار وجود ندارد.

نحوه شکایت از خیانت مرد به زن

از طریق طرح شکواییه در دفاتر خدمات قضایی و رسیدگی به آن از طریق دادسرا و دادگاه کیفری صورت می پذیرد. می توانید به وکیل رابطه نامشروع در کرج مراجعه کنید. وکیل ابتدا با بررسی ادله و شواهد در موضوع مداقه می نماید. اگر رابطه زوجین با تذکر و اصلاح سامان نپذیرفت و مرتکب هم چنان بر مدار سابق بود، وکیل متخصص رابطه نامشروع ضمن طرح شکوائیه مراتب را از طریق دادگاه کیفری 2 یا کیفری 1 حسب مورد تعقیب می نماید.

نمونه دادنامه با موضوع رابطه نامشروع

خلاصه جریان پرونده:

در خصوص اتهام آقای ب و خانم ط . دایر به ارتکاب فعل حرام از طریق تبادل پیامک های متعدد غیر اخلاقی ، به دلیل وجود مدارک و مستندات حاصله بیش از 50 برگ پرینت مکالمات فی مابین قرار مجرمیت صادر و متنهی به صدور کیفرخواست گردیده.  شعبه 76 دادگاه کیفری استان جلسه رسیدگی و با حضور نماینده دادستان تشکیل گردیده، ابتدا نماینده دادستان مطالبی بیان و سپس وکیل شاکی نسبت به شکایت و دلایل پرونده بیاناتی مطرح در ادامه متهم پرونده از خود دفاع نموده و وکیل متهمه خانم ط. نیز از موکل خود دفاع نموده و آخرین دفاع آقای ب. نیز اخذ شده است.

دادگاه ختم رسیدگی اعلام و به موجب دادنامه شماره 000 مورخ 1393 آقای ب. و خانم ط را اتهام ارتکاب فعل حرام با توجه به اظهارات متهمه نزد بازپرس دادسرا و تصاویر پیامک های ارسال شده از تلفن همراه متهم آقای ب. خطاب به متهمه خانم ط. و سایر قرائن و امارت موجود و مدافعات غیرموجه متهمان اتهام انتسابی به نامبردگان را محرز دانسته و مستندا به ماده 638 قانون مجازات اسلامی 1392 هریک از متهمان را 74 ضربه شلاق محکوم و با توجه به وضعیت خاص آنها و مستندا به بند ث ماده 38 قانون مجازات اسلامی 1392 مجازات شلاق تعیین نشده برای متهمان را به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی تبدیل نموده است.

رای صادره پس از ابلاغ مورد اعتراض محکوم علیه پرونده آقای ب. و آقای … وکیل خانم ط. قرار گرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.

رای دیوان:

با توجه به اینکه ماده 638 قانون مجازات اسلامی ناظر به مواردی است که اشخاص و افراد علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام می نمایند و موضوع مطروحه که ارتکاب فعل حرام قید و برای آن مستندا به ماده مرقوم تعیین مجازات گردیده از زمره جرایم مندرج در ماده مزبور خارج می باشد و ازجهتی حکم به تعیین مجازات یا اقدام تامینی و تربیتی و اجرای آن ها مطابق ماده 12 قانون مجازات اسلامی باید از طریق دادگاه صالح به موجب قانون و با رعایت شرایط و کیفیات مقرر در آن باشد بنابراین مانحن فیه که صرف رد وبدل نمودن پیامک و به صورت مخفیانه بوده از مصادیق ماده فوق خارج می باشد و تعیین مجازات وجاهت ندارد، لذا استناد دادگاه محترم به ماده 638 قانون مجازات اسلامی صحیح و قانونی نبوده و پرونده از این حیث ناقص می باشد، بنابراین به استناد بند 2 شق ب ماده 265 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض آن مجددا جهت رسیدگی همان شعبه ارجاع میگردد.

رئیس شعبه بیست و نهم دیوان عالی کشور- مستشار

توضیح نگارنده: در مقررات کنونی رابطه نامشروع مادون زنا  مستقیماً در دادگاه کیفری 2 رسیدگی می شود.

نمونه دادنامه با موضوع  رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

  • عمل منافی عفت و رابطه نامشروع در ماده 637 قانون مجازات اسلامی، دو عنوان مجرمانه مستقل می باشند
  • ارسال پیامک مستهجن مصداق بزه رابطه نامشروع است.

شماره دادنامه :9309970270200299

تاریخ دانامه قطعی :4/3/1393

رای دادگاه تجدیدنظر استان:

درخصوص تجدیدنظرخواهی خانم الف. فرزند الف. با وکالت آقای ک. نسبت به آن قسمت از دادنامه  9201116مورخ 27/9/92 صادره از شعبه 1084 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن آقای ل. فرزند ر. از اتهام رابطه نامشروع غیر از زنا به لحاظ این که رابطه فیزیکی برقرار نگردیده است برائت حاصل نموده است؛ با بررسی جمیع اوراق و محتویات پرونده و با در نظر گرفتن مفاد لایحه اعتراضه وکیل تجدیدنظرخواه و لزوم اخذ توضیح طرفین این دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین و استماع اظهارات و مدافعات طرفین از آن جایی که در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 قید رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل و یا مضاجعه آمده است اگر نظر قانونگذار فقط رابطه فیزیکی بود قید رابطه نامشروع بی معنی بود و با عنایت به وجود پیامک های مستهجن که بین طرفین رد وبدل گردیده است اتهام رابطه نامشروع محرز و مسلم بوده و به لحاظ حسن سابقه آقای ل. به اتهام رابطه نامشروع غیر از زنا به پرداخت بیست میلیون ریال به عنوان جزای نقدی به نفع دولت محکوم می گردد.

در این مطلب به بررسی کامل خیانت مرد به زن و حکم خیانت مرد به زن پرداختیم، اگر هر سوال و مشاوره ای خواستید در این زمینه داشتید دفتر وکالت میرشاه آماده پاسخگویی تمامیه سوال های شما می باشد.

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق کیفری دفتر وکالت میرشاه

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️