سایر موضوعات حقوقی

گواهی عدم امکان سازش چیست؟ مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش در سال 1403

درادامه سلسله مقالات حقوق خانواده، در این مقاله به معرفی گواهی عدم امکان سازش و موارد صدور آن می پردازیم. با ما همراه شوید.

وکیل پایه یک دادگستری سرکارخانم فرشته شهبازی به عنوان یکی از (وکیل خانواده خوب در کرج) شناخته شده و با کسب تجربه در ده ها پرونده موفق در حوزه حقوق خانواده می تواند در احقاق حقوق موکلین خود نقش بسیار موثری ایفا نماید

برای تعیین وقت ملاقات با خانم وکیل فرشته شهبازی با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

ملاقات با تعیین وقت قبلی

برای اجرای طلاق، علاوه بر شرایط اساسی طلاق مانند اراده، قصد و رضا و اهلیت، پاکی زن و موجبات آن نیاز به طی پاره ای از تشریفات است.

یکی از این تشریفات اجازه یا حکم دادگاه است: اجازه دادگاه در قالب گواهی عدم امکان سازش صادر می شود. قانون حمایت خانواده 1392 صدورگواهی عدم امکان سازش را برای طلاق به اراده مرد و همچنین طلاق توافقی لازم دانسته است. در این جستار به تعریف، مدت اعتبار و موارد لزوم صدور گواهی عدم امکان سازش، نحوه صدور آن می پردازیم.

گواهی عدم امکان سازشگواهی عدم امکان سازش چیست؟

گواهی عدم امکان سازش به معنای عدم صلح وسازش و توافق زن و شوهر برای ادامه زندگی مشترک است. درمواقعی که صلح و سازش میان زوجین میسر نیست،توسط دادگاه خانواده گواهی عدم امکان سازش صادر می گردد.

موارد صدور گواهی عدم امکان سازش

طلاق یا به اراده مرد صورت می گیرد یا به درخواست زن و یا با توافق زوجین مبنی بر طلاق توافقی .صدور گواهی عدم امکان سازش تنها در دو مورد ضروری است که به شرح آن می پردازیم.

  • طلاق به اراده مرد
  • طلاق توافقی

در ادامه طلاق از طرف زوجه یا زن را نیز توضیح می دهیم.

طلاق به اراده مرد

 در مقررات کنونی اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید از طریق دفاتر خدمات قضایی و یا توسط وکیل دادگستری جهت اقامه دعوای طلاق اقدام نماید. دادگاه صالح به رسیدگی با ارجاع اختلاف زوجین به داوری سعی در صلح و سازش میان آنها خواهد نمود. در صورتی میان زن و شوهر سازش حاصل نگردد گواهی عدم امکان سازش صادر و به شوهر اجازه داده می شود تا به دفترخانه طلاق جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن مبادرت ورزد.

طلاق توافقی

 مطابق قانون حمایت خانواده 1392: ” در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد…. ” قانون حمایت خانواده با ارجاع زوجین به مرکز مشاوره خانواده سعی در حصول سازش میان زوجین را دارد، در صورت عدم صلح و سازش میان زوجین گواهی عدم امکان سازش صادر و زوجین می توانند جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن به دفترخانه طلاق مراجعه نمایند.

گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج

توجه بفرمایید؛ در طلاق به درخواست زن دادگاه پس از رسیدگی به درخواست زن در صورت احراز شرایط، حکم طلاق صادر می نماید نه گواهی عدم امکان سازش. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ای تحت عنوان مراحل طلاق از طرف زن در همین وب سایت مراجعه نمایید. در بیان یکی از تفاوت های حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش باید گفت: حکم طلاق به درخواست زن با احراز شرایط صادر می شود ولی گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج و یا در طلاق توافقی صادر می شود. در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری از نظر خواهد گذشت.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر ازدواج و طلاق 3 ماه پس از تاریخ ابلاغ رای یا همان گواهی قطعی است. نکته قابل توجه دراینجا مدت اعتبار از تاریخ ابلاغ رای قطعی است نه تاریخ صدور آن.

موارد بی اعتباری گواهی عدم امکان سازش

در صورت صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق به درخواست مرد، این گواهی باید ظرف مدت سه ماه به دفترخانه ازدواج و طلاق تسلیم گردد، در غیر این صورت گواهی عدم امکان سازش از اعتبار ساقط می گردد. در صورت ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفتر خانه طلاق توسط زوج برای صیغه طلاق و عدم حضوراو در مدت مقرر گواهی عدم امکان سازش کان لم یکن تلقی می گردد. در صورت عدم ارائه مدارک لازم ظرف این مدت به دفترخانه طلاق سبب سقوط اعتبار گواهی عدم امکان سازش می شود.

در طلاق توافقی هریک از زوجین می توانند گواهی عدم امکان سازش را به دفترخانه ازدواج و طلاق ارائه دهند و حضور زن و مرد یا وکلای آنها در موعد مقرر در دفترخانه الزامی است.در صورتی که زوجه وکالت بلاعزل برای اجرای صیغه طلاق داشته باشد عدم حضور زوج مانع از اجرای صیغه طلاق نیست.

توافق زوجین مبنی بر سازش سبب می شود تا به حکم قانون گواهی عدم امکان سازش نیز از درجه اعتبار ساقط گردد. اگر زوجین مجددا برای طلاق اقدام نمایند، توافقات قبلی باطل و نیازمند به طی مراحل مجدد و دریافت گواهی عدم امکان سازش جدید است.

قابلیت فرجام خواهی از گواهی عدم امکان سازش

جواب این سؤال اختلافی است اقلیت بر این باورند که گواهی عدم امکان سازش غیر قابل فرجام خواهی است. اما اکثریت اعتقاد بر قابل فرجام بودن گواهی عدم امکان سازش دارند، چرا که در فرجام خواهی رسیدگی شکلی صورت می گیرد نه ماهوی، همچنین رسیدگی جهت انطباق یا عدم انطباق رای فرجامی با موازین شرعی و قانونی است. در این خصوص نظر کمیسیون حاوی نکاتی است.

نظر کمیسیون قضایی: ” با توجه به اینکه گواهی عدم امکان سازش متضمن رای طلاق است طبق بند (الف) ماده 368 قانون آئین دادرسی دادگاه عمومی انقلاب در امور مدنی که اشاره به قابل فرجام بودن احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق و…دارد، رای تجدید نظردر هر صورت قابل فرجام خواهی است.

تفاوت گواهی عدم امکان سازش با حکم طلاق

تفاوت گواهی عدم امکان سازش با حکم طلاقگواهی عدم امکان سازش در طلاق به اراده مرد و طلاق توافقی صادر می گردد. مدت اعتبار آن سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی است، درگواهی عدم امکان سازش تنها اجازه طلاق صادر می گردد و در صورت عدم ثبت آن ظرف مدت مقرر در دفترخانه طلاق با طی تشریفات به منزله انصراف از طلاق است.

اما حکم طلاق در طلاق به درخواست زن با احراز شرایط صادر می شود، حکمی که به نفع زن صادر می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضاء مهلت فرجام خواهی است. در حکم طلاق، دادگاه دستور به جدایی می دهد و زوج را اجبار به طلاق می نماید، در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم طلاق داده می شود. درواقع در حکم طلاق دادگاه با ورود به ماهیت دعوا و بررسی احراز شرایط حکم را صادر می نماید. اما در گواهی عدم امکان سازش دادگاه وارد ماهیت دعوا نمی شود بلکه تصمیم به طلاق را پس از طی مراحلی تائید می نماید.

تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش

یکی از سئوالات پر تکرار در زمینه صدور گواهی عدم امکان سازش موضوع مهریه است. تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش چه خواهد شد؟ علی رغم افزایش آگاهی های حقوقی متاسفانه هنوز مسائل به ظاهر ساده حل نشده باقی مانده اند. گاهی این تصور در میان عموم وجود دارد که با صدور گواهی عدم امکان سازش، مهریه زن پایمال خواهد شد!. به عبارت حقوقی زوجه دیگر مستحق دریافت مهریه نخواهد بود! این تصور بکلی نادرست است. مهریه مالی است که با وقوع عقد نکاح متعلق حق زوجه می شود. صدور گواهی عدم امکان سازش خللی در این حق ایجاد نمی نماید و زوجه همچنان محق در مطالبه مهریه است.

وکیل گواهی عدم امکان سازش کرج

توضیح داده شد که؛ گواهی عدم امکان سازش، در قالب طلاق توافقی و درخواست طلاق از سوی زوج قابل صدور است. بنابرای باید گفت تخصص وکیل گواهی عدم امکان سازش در کرج در درون تخصص وکیل خانواده جای می گیرد و یک تخصص مجزا نیست. خوشبختانه امروزه وکلا سعی می نمایند به صورت تخصصی با محوریت یک یا چند موضوع فعالیت نمایند و از درگیر شدن در موضوعاتی که تمایل یا تخصص ندارند به شدت خود داری می کنند. بنابرای چنانچه متقاضی ملاقات با وکیل گواهی عدم امکان سازش باشید می توانید به وکیل خانواده در کرج مراجعه نمایید.

وکیل خانواده با تجربه و مهارتی که طی سالیان و دریافت ده ها و یا صدها گواهی عدم امکان سازش کسب نموده است، می تواند شما را در پیمودن این مسیر پر چالش و ناهموار راهنمایی و کمک کند. نداشتن تجربه کافی در این زمینه می تواند موجب اتلاف وقت و تنش و درگیری میان زوجینی شود که همه راه ها را پیموده و چاره کار را در طلاق  و پایان زندگی مشترک بی سرانجام یافته اند می شود. در پایان مایلیم متذکر شویم؛گواهی عدم امکان سازش همیشه به معنای عدم امکان سازش نیست!

دفتر وکالت میرشاه با همکاری وکلای مبرز و زبده با تخصص وکیل گواهی عدم امکان سازش در کرج آماده ارائه خدمات حقوقی به مراجعین محترم است. جهت مراجعه حضوری با دریافت وقت قبلی می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 09306091148 اقدام فرمایید.

مراحل بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش تا 3 ماه بعد از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد. توجه بفرمایید تا 3 ماه بعد از ابلاغ نه صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه. در صورتی که این گواهی جهت ثبت به دفتر ثبت طلاق ارائه نشود، از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. بنابراین ذینفع (زوج) گواهی عدم امکان سازش می بایست در مهلت مقرر قانونی نسبت به مراجعه بخ دفتر ثبت طلاق اقدام نماید. حضور دو نفر شاهد مرد برای ثبت واقعه طلاق ضرورت دارد. شناسنامه و دادنامه صادره توسط دادگاه باید به دفترخانه طلاق ارائه شود. برای ثبت طلاق زن ارائه گواهی عدم بارداری هم مورد نیاز است.

در صورتی که گواهی عدم امکان امکان سازش در طلاق توافقی صادر شده باشد؛ هریک از زوجین می تواند برای ثبت طلاق به دفتر طلاق مراجعه کند. در این مورد هم رعایت مهلت 3 ماه از تاریخ ابلاغ ضروری است.

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق خانواده دفتر وکالت میرشاه

4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️