سایر موضوعات حقوقی

جرم تهدید و مجازات تهدید ⚖️ + اثبات جرم تهدید سال 1403

جرم تهدید اشخاص چیست؟

جرم تهدید و مجازات تهدیددر این مقاله میپردازیم به بررسی کامل جرم تهدید، مجازات تهدید، اثبات جرم تهدید، تهدید به مرگ و انواع تهدید ها، با ما همراه باشید: یکی از حقوق ذاتی انسان آزاد زیستن و زندگی بدون ترس و واهمه از جانب اشخاص دیگر می باشد. این حق در مقدمه “میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی” و “میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی” مورد تاکید قرار گرفته است.

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد کارشناس ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی

جهت تعیین وقت ملاقات با وکیل میرشاه با شماره تلفن 093060911480 تماس حاصل فرمایید

ملاقات با تعیین وقت قبلی

بدون شک تهدید دیگری عمل خشونت آمیزی است که در قوانین سایر کشور ها و نیز در قانون تعزیرات 1375 مورد جرم انگاری واقع گردیده است. فصل بیست و دوم قانون تعزیرات مصوب 1375 را به تهدید و اکراه اختصاص داده و عناصر مربوطه در دو ماده جداگانه (668و669) ذکر گردیده است هر چند که در ماده 617 نیز مورد بحث قدرت نمایی با چاقو و اخاذی و تهدید نیز اشاره گردیده است، مع الوصف مواد اصلی مرتبط با تهدید اشخاص، همان مادتین فوق الذکر می باشند.
تهدید مصدر باب تفعیل در لغت به معنی ترساندن و بیم دادن می باشد، تهدید به واقع بیان نیت شخصی است که قصد دارد به دیگری زیان یا آسیب برساند.

فرشته شهبازی وکیل تهدیدویژگی ها و خصوصیات جرم تهدید

اولین ماده ی قانونی در ارتباط با تهدید اشخاص را می توان ماده ی 669 قانون مجازات تعزیرات دانست. پیش از پرداخت به بحث تفضیلی ماده ی یاد شده ، لازم است به ویژگی های تهدید به نحو اختصار اشاره نماییم:

1- عدم لزوم به کار گیری وسیله: قوانین کیفری تحقق جرم تهدید را منوط به استفاده از سلاح ندانسته اند به طوریکه در ماده 669 نیز با استعمال عبارت”به هر نحو” استفاده از وسیله و سلاح خاصی را برای تحققاین جرم شرط ندانسته است.
2- ایجاد رعب و وحشت: به طور قطع مهمترین ویژگی تهدید ی که چنین اثر مهمی را ایجاد ننماید، کمی مشکل به نظر می رسد.
3-عمدی بودن: از دیگر ویژگی های جرم تهدید آن است که مرتکب عامدانه به ارتکاب آن اقدام نماید. به عبارت دیگر مرتکب نسبت به موضوع و نتیجه رفتار تهدید آمیز خود آگاهی داشته باشد و توامان چنین رفتاری را بخواهد.
4- صریح بودن: تهدید اعم از آنکه مستقیم یا غیر مستقیم باشد، باید صریح باشد، به عبارتی تهدید کیفری باید صریح، روشنف مشخص و فردی باشد.
5- قریب الوقوع بودن: ارتکاب موضوع تهدید از نگاه مخاطب باید قریب الوقوع باشد. بدین شرح که مخاطب احتمال نزدیکترین (زمان) اجرای موضوع تهدید را از سوی مرتکب را بدهد. البته قریب الوقوع بودن تهدید بدین معنی نمی باشد که موضوع تهدید باید در همان لحظه به اجرا درآید، بلکه مخاطب تشخیص دهد که در صورت عدم همراهی با تقاضا یا درخواست مرتکب او قادر خواهد بود موضوع تهدید را در هر زمانی که اراده نماید، انجام دهد.
6- غیر قانونی بودن تهدید: آخرین خصوصیت در در باب جرم تهدید آن است که تهدید باید غیر قانونی باشد.

مطلب مرتبط: وکیل تهدید به مرگ در کرج

تهدید قانونی چیست؟

حال سوالی ممکن است مطرح شود که آیا تهدید قانونی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت تهدید قانونی و موجه نیز وجود دارد مانند تهدید مهاجم از سوی مدافع در دفاع مشروع. همچنین در فرضی که متهم در حال فرار کردن است مامور پلیس با در نظر گرفتن قانون بکارگیری سلاح، متهم را تهدید به تیر اندازی می کند، تحقق جرم تهدید با عنایت به اینکه رفتار مذکور با مجوز قانونی و در راستای اعمال قانون بوده است، ممکن نخواهد بود. تهدید به اعمال قانون یا تهدید به امر قانون از مصادیق تهدید قانونی است و جرم نیست.

تهدید به قتل یا ضرر های دیگر

تهدید به قتلجرم یاد شده در ماده 669 قانون تعزیرات مصوب 1375 به شرح ذیل مورد تصریح مقنن واقع شده است: هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد،به مجازات شلاق تا 74 ضربه شلاق یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
در خصوص ماده یاد شده مطالب ذیل، شایسته طرح و بررسی است:
1- موضوعات تهدید به نحو حصری در ماده فوق الاشاره ذکر گردیده اند که عبارتند از تهدید به قتل، ضرر های نفسی،شرفی،مالی،افشای سری نسبت به خود یا بستگان.
2- هر گاه ضرر، بنا به قضاوت عرف،کوچک و قابل اغماض باشد، این جرم محقق نمی شود مانند اینکه مقام مافوق اداری، کارمند زیر دست خود را تهدید به ندادن مرخصی یا اضافه کاری نماید.
3- اطلاق عبارت “بستگان” دلالت بر بستگان نسبی و سببی دارد و البته بستگان دور از قلمرو ماده خارج بوده و برای تشخیص چاره ای جز استمداد از عرف نیست.
4 – اخاذی جرم مستقلی نیست لذا وقتی فردی دیگری را تهدید به انجام عملی یا تقاضا ی وجهی می نماید به نحوی که در صورت عدم انجام یا پرداخت وجه ، یکی از موضوعات مندرج در قانون را عملی نماید، جرم تهدید موضوع این ماده محقق شده است.
5- جرم تهدید موضوع ماده 669 قانون تعزیرات، یک جرم مطلق بوده و مقید به نتیجه نمی باشد به بیان دیگر اینکه تهدید کننده درخواستی در قبال تهدید داشته یا خیر،موثر در مقام نبوده ودر هر حال جرم تهدید واقع شده است علاوه بر آن حتی اگر تهدید کننده درخواستی داشته، رسیدن به خواسته مورد نظر و یا نرسیدن به آن تاثیری در تحقق این جرم ندارد.

6 – تهدید مشروط هم جرم محسوب می شود مانند اینکه کسی ضمن تهدید دیگری به قتل، انجام اینکار را مشروط به تحقق یا عدم تحقق واقعه ای در عالم خارج نماید.
7 – در خصوص اینکه آیا تهدید علیه اشخاص حقوقی قابل ارتکاب است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد برخی صرفاً آن را در خصوص اشخاص حقیقی قابل ارتکاب دانسته، برخی دیگر در خصوص شخص حقوقی هم قابل ارتکاب می دانند.

اخذ نوشته یا سند با تهدید

جرم مورد نظر در ماده 668 قانون تعزیرات مصوب 1375 مورد پیش بینی مقنن قرار گرفته است: هر کس به جبر یا به قهر یا به اکراه و تهدید، دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء یا مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد از وی بگیرد، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق ملزم خواهد شد. در خصوص جرم یاد شده نکات ذیل قابل ذکر است:

1- جرم یاد شده هم می تواند با جبر و خشونت فیزیکی و هم می تواند با تهدید ارتکاب یابد.
2-جرم یاد شده، یک جرم مقید می باشد و تا زمانیکه سند یا نوشته اخذ نگردیده، جرم مورد نظر محقق نمیگردد .
3- ممکن است سند یا نوشته متعلق به خود تهدید کننده باشد که باز هم این جرم محقق خواهد شد،چرا که ممکن است تهدید شونده حقی بر آن سند یا نوشته داشته باشد.
4- به تصریح ماده ی 104 قانون مجازات اسلامی جرایم موضوع مواد 668 و669 از جرایم قابل گذشت تلقی می گردند.
5- با عنایت به تبصره ماده 104 قانون مجازات اسلامی و البته با توجه به اینکه با اعمال قانون کاهش مجازات حبس تعزیری و تبصره یاد شده، مجازات جرایم یاد شده همچنان درجه 6 می باشد،مجازات حبس جرایم فوق به نصف تقلیل می یابد.
6- مرجع صالح برای رسیدگی به جرم تهدید دادسرای عمومی و انقلاب و دادگاه کیفری 2 محل وقوع تهدید می باشد.

تهدید تلفنی یا تهدید پیامکی

جرم تهدید با وسایل و ابزار مختلفی ممکن است محقق شود. یکی از این وسایل مکالمات تلفنی یا ارسال پیامک است. وسایل ارتکاب جرم تهدید خصوصیت خاصی ندارد. تهدید به وسایل گوناگون ممکن است واقع شود. در نوشتار اثبات جرم با ضبط صدا در خصوص ارزش اثباتی فیلم و صدا توضیحات لازم و کافی ارائه شده است. مطالعه این مقاله برای درک بیشتر موضوع این مبحث توصیه می شود.

تهیه و تنظیم: دپارتمان حقوق کیفری دفتر وکالت میرشاه

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️