وکیل

معرفی بهترین وکیل کلاهبرداری در کرج در سال 1403

تعریف جرم کلاهبرداری 

در نوشتار زیر قصد داریم شما را با جرم کلاهبرداری آشنا نموده و وکیل کلاهبرداری در کرج را معرفی نماییم.هیچ کس نمی تواند ادعا کند از گزند کلاهبرداران و شیادانی که در کمین بردن اموال مردم نشسته اند در امان است . حتی اگر یک نفر با خواندن این مطلب از گزند کلاهبرداران دور شود ما به هدف خود رسیده ایم.لطفاً با ما همراه باشید.

بهترین وکیل کلاهبرداری در کرجکلاهبرداری در ردیف جرایم علیه اموال و مالکیت دسته بندی می شود. کلاهبرداری از جمله جرایمی است که در آن قربانی و مالباخته نه تنها با رضایت قلبی خود مال را به کلاهبردار تسلیم می کند بلکه چه بسا در مواردی با التماس و اصرار و بخاطر شرایط و نوع مانور متقلبانه آن را به مرتکب جرم کلاهبرداری تقدیم می کند. کلاهبرداری در ردیف جرایم یقه سفیدان دسته بندی می شود. اینکه مجرم یقه سفید کیست و چه ویژگی هایی دارد  در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کلاهبردار کیست؟

فانونگذار مانند برخی جرایم دیگر ، کلاهبرداری را تعریف ننموده و فقط به ذکر مصادیق آن بسنده کرده است . در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری به نحو ذیل مصادیق کلاهبرداری را بیان می کند :” هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر ، وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از 1 تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود “.

مطلب مرتبط: وکیل کیفری در کرج

معمولا کلاهبرداران وانمود می کنند که از وجهه و تشخص بالایی در جامعه برخوردار هستند و عموماً خود را مرتبط با دستگاه های دولتی یا اشخاص ذی نفوذ معرفی می کنند.این دسته از مجرمان از میزان تحصیلات بالاتری نسبت به سایر مجرمان برخوردارند ازاین رو از این دسته از مجرمان تحت عنوان مجرمان یقه سفید یاد می شود.کلاهبردار هزینه و فایده ارتکاب جرم را می سنجند. از منظر تحلیل اقتصادی جرم زمانی  واقع می شود که رابطه زیر برقرار باشد:

چنین معادله ای در قتل های ناموسی یا جرایم خیابانی برقرار نیست.در جای مناسب و در وقت مناسب به تحلیل اقتصادی جرم خواهیم پرداخت.

حال پس از بیان مصادیق وکیل کلاهبرداری در کرج در قالب ماده فوق الذکر به بیان عناصر جرم کلاهبرداری می پردازیم :

عنصر مادی

پیش از پرداختن به بحث عنصر مادی سوال مهمی بدین نحو مطرح می شود که آیا ترک فعل و سکوت می تواند بعنوان عنصر مادی جرم کلاهبرداری تلقی گردد؟ در کلاهبرداری  عنصر مادی باید به شکل فعل مثبت باشد بنابراین ترک فعل و سکوت حتی اگر موجب به اشتباه افتادن شخص قربانی گردد ، عنصر مادی جرم کلاهبرداری را تشکیل نمی دهد مگر آنکه قبلا با شخص ثالثی در این زمینه تبانی کرده باشد.در این حالت وی ممکن است به اعتبار تبانی قبلی و اخذ مال به مباشر جرم کلاهبرداری و شخص ثالث شریک جرم تلقی گردد.(1)

پیش از پرداختن به مصادیق اعمال متقلبانه لازم است 4 شرط مهم برای تحقق جرم کلاهبرداری را بیان نماییم :

  • نوعاً متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده توسط کلاهبردار
  • فریب خوردن قربانی
  • تعلق مال برده شده به دیگری
  • رابطه سببیت بین توسل به وسایل متقلبانه ، اغفال قربانی و بردن مال

وسایلی  که توسط کلاهبردار مورد استفاده قرارمی گیرد باید نوعاً متقلبانه باشد به نحوی که یک فرد متعارف در آن شرایط فریب بخورد پس اگر وسیله بکار رفته نوعاً متقلبانه نبوده بلکه بخاطر ساده لوحی بیش از حد قربانی به بردن مال صورت گرفته باشد ، نمی توان آن را کلاهبرداری دانست و علاوه بر آن باید بین توسل به وسایل متقلبانه ، اغفال قربانی و بردن مال رابطه سببیت مستقیم وجود داشته باشد؛به نحوی که فریب خوردن و دادن مال نتیجه مستقیم فریب خوردن قربانی باشد.بنابراین اگر الف دادخواست دروغینی تقدیم دادگاه نماید و بر اساس حکم دادگاه به مالی را به الف بدهد بردن مال نتیجه مستقیم فریب قربانی نیست بلکه نتیجه مستقیم رای دادگاه بوده است (2) ، لذا نمی توان آن را کلاهبرداری دانست.

مصادیق وسایل متقلبانه کلاهبرداری

مصادیق وسایل متقلبانه کلاهبرداریفریب دادن مردم به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم: در این خصوص نکته مهم آن است که ممکن است هیچ شرکتی وجود نداشته و به ثبت نرسیده و یا اینکه شرکتی وجود دارد و به ثبت هم رسیده است اما به منظوری که متهم ادعا می کند وجود ندارد.

فریب دادم مردم به داشتن اموال و اختیارات واهی:مانند اینکه تظاهر نماید با برخی مقامات نیروهای مسلح ارتباط داشته و با گرفتن وجهی مدعی می شود که می تواند برای فرد مالباخته کارت معافیت از خدمت تهیه نماید.

امیدوار کردن مردم به امورغیر واقع:مثل اینکه با نشان دادن برخی اسناد و مدارک مدعی می شود که می تواند بیماری لاعلاج فرزند شخص قربانی را درمان کند و از این بابت مبلغی را دریافت نماید بدون اینکه واقعا چنین توانایی داشته باشد.

ترساندن مردم از حوادث و پیشامدهای غیرواقع:مانند اینکه با نشان دادن برخی نقشه ها و اسناد غیر واقعی مدعی شود که که ملک شخصی به نحو غیر واقعی در طرح تعریض شهرداری قرار دارد و با ثمن بخس ملک او را خریداری نماید.

مطلب مرتبط: وکیل شهرداری در کرج

اختیار اسم یا عنوان مجعول: به عنوان مثال خود را وکیل دادگستری یا پزشک حاذقی معرفی نماید و از این طریق مال دیگری را ببرد البته لازم است که وسایل متقلبانه ای استفاده نماید والا به صرف اعلام این عناوین بدون استعمال هر نوع وسایل متقلبانه کافی برای تحقق جرم کلاهبرداری نیست.

وسایل تقلبی دیگر

قانونگذار پس از ذکر مصادیق فوق ” عبارت وسایل تقلبی دیگر” را نیز به کار برده است و از این جهت می توان گفت مصادیق یاد شده تمثیلی بوده و شامل سایر انواع وسایل متقلبانه نیز می باشد مانند اینکه با ایجاد تصادف یا سانحه ساختگی ، مرتکب از شرکت بیمه پول دریافت نماید(3).

نکته حائز اهمیت آنکه در کلاهبرداری ، عملیات متقلبانه باید قبل از تحصیل مال بوده و علت غایی و انحصاری تحصیل مال دیگری باشد. به طوری که قربانی کلاهبرداری تحت تاثیر عملیات متقلبانه مال خود را به کلاهبردار شخصا تسلیم نموده باشد.(4)

مصادیق وسایل متقلبانه در کلاهبرداری مشدد

قانونگذار توسل به برخی وسایل را موجب تشدید مجازات کلاهبردار دانسته است چرا که توسل به این وسایل موجب ایجاد بد بینی و گسترش بی اعتمادی در جامعه می گردد و اصولاً احتمال فریب افراد از این طرق بسیار بیشتر است.مصادیق تشدید مجازات در قانون به شرح زیر می باشد:

  • اتخاذ عنوان مجعول کارمند دولت بدون داشتن عنوان یا سمت و ماموریت دولتی
  • تبلیغات از طریق تلویزیون ، رسانه ، مجله و …
  • کارمند دولت یا نهادهای انقلابی یا شهرداری یا نیروهای مسلح بودن مرتکب

عنصر معنوی کلاهبرداری

کلاهبرداری از جمله جرایمی است که مستلزم سوءنیت عام و هم سوءنیت خاص می باشد. سوءنیت عام در کلاهبرداری عمد مرتکب در توسل به وسایل متقلبانه و سوءنیت خاص آن قصد بردن مال دیگری می باشد.

آیا کلاهبرداری یک جرم قابل گذشت است یا غیر قابل گذشت ؟

با عنایت به اصلاحیه سال 1399 و به موجب ماده 104 قانون مجازات اسلامی اگر مبلغ بیش از یک میلیاردریال =یکصد میلیون تومان باشد غیرقابل گذشت والا قابل گذشت است.

آیا کلاهبرداری مشمول مرور زمان می شود؟

با توجه به بند ب ماده 109 قانون مجازات اسلامی که ناظر بر کل جرایم اقتصادی مثل کلاهبرداری می باشد و با لحاظ ماده 36 همان قانون می توان گفت که اگر مبلغ بیش از یک میلیارد ریال = یکصد میلیون تومان باشد ، مشمول مرور زمان نخواهد بود اما کمتر از آن مشمول مرور زمان خواهد شد.

مطلب مرتبط: مرور زمان در قانون مجازات اسلامی

مجازات جرم کلاهبردای

مجازات جرم کلاهبرداری بسته به اینکه ساده یا مشدد باشد متفاوت می باشد. بنابراین مجازات کلاهبرداری را در دو قسمت بررسی می کنیم:

  1. مجازات کلاهبرداری ساده : رد اصل مال به صاحب آن، حبس از یک تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده
  2. مجازات کلاهبرداری مشدد : رد اصل مال به صاحب آن ، حبس از 2 تا ده سال ، انفصال ابد از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری ، دادگاهی است که فریب و اغفال قربانی وعمل بردن مال در حوزه قضایی آن صورت گرفته است.

بهترین وکیل کلاهبرداری در کرج

شهر کرج و استان البرز به دلیل ویژگی های خاص جغرافیایی و بافت جمعیتی و دلایل بسیار دیگری مستعد انواع جرایم از جمله کلاهبرداری است. از سوی دیگر وکلای شهر کرج و استان البرز نیز در مواجهه با صور گوناگون کلاهبرداری از تجربه و دانش بالایی برخوردار شده اند. خوشبختانه به هر میزان که شگرد های کلاهبردارن پیچیده تر و حساب شده تر باشد وکیل کلاهبرداری در کرج از بزه کاران جلوتر خواهد بود و آماده است تا حاصل تجربه و تخصص خود را در اختیار همشهریان محترم کرجی و البرزی قرار دهد و جان و مال ایشان را از گزند دستبرد کلاهبرداران در امان نگه دارد. لذا وکیل کلاهبرداری در کرج استدعا دارد همشهریان عزیز در صورت مواجهه با هرگونه پیشنهاد اغوا کننده و وسوسه انگیز بی درنگ با وکیل کلاهبرداری در کرج موضوع را در میان گذارند.دفتر وکالت میرشاه با همکاری بهترین وکیل در کرج و متخصص جرایم مالی و اقتصادی از جمله کلاهبرداری آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در کرج و پذیرش پرونده با موضوع کلاهبرداری است.

منابع:

  • میرمحمد صادقی حسین ، جرایم علیه اموال و مالکیت،چاپ پنجاه و یکم ، بنیاد حقوقی میزان ، تهرا ن1396، ص 67
  • میرمحمد صادقی حسین ، جرایم علیه اموال و مالکیت،چاپ پنجاه و یکم ، بنیاد حقوقی میزان ، تهران 1396،ص 77
  • گلدوزیان ایرج، حقوق جزای اختصاصی ، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران 1391 ، ص 352

1.7/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️