سایر موضوعات حقوقی

نمونه دادنامه تنفیذ وقوع صلح و اثبات مالکیت+ نمونه صلح نامه ملک

یکی از دعاویی که معمولاً در دادگاه ها مطرح می شود دعوای تنفیذ وقوع صلح و اثبات مالکیت (دادنامه تنفیذ) مستند به نمونه صلح نامه ملک است. در ادامه یک نمونه دادنامه با موضوع تنفیذ وقوع صلح و اثبات مالکیت ملک  و نمونه صلح نامه ملک که می تواند جنبه ارشادی و آموزشی داشته باشد را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد متخصص امور ملکی و اموال و  حقوق مالکیت

برای تعیین وقت ملاقات با وکیل میرشاه با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

مراجعه با تعیین وقت قبلی

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص دعوای اثبات ماکیت می تواند با شماره 09306091148 با دفتر وکالت میرشاه تماس حاصل فرمایید.

نمونه دادنامه تنفیذنمونه دادنامه تنفیذ

[آقای]…..با وکالت ……..از دادنامه شماره…..صادر شده از شعبه…..دادگاه عمومی تهران در 19 ابان 1400 و علیه اقایان و خانم ها ……………………تجدیدنظر خواهی کرده

ماجرای رسیدگی نخستین منتهی به رای تجدیدنظر خواسته اجمالا از این قرار است:

……….دعوایی به خواسته اثبات مالکیت نسبت به ……..متر مربع از یک قطعه زمین واقع در پلاک ثبتی …. فرعی از …. اصلی اثبات وقوع بیع (وقوع و تایید صلح نامه مورخ …… در خصوص قطعه زمین فوق ) و ابطال سند رسمی پلاک موصوف علیه تجدید نظر خواندگان مطرح کرده.

خواهان در توضیح خواسته گفته است در تاریخ …….قطعه زمین فوق را با قرارداد صلح با ……….. به عقد صلح تملک نموده  اما بر اثر فوت مصالح و به دست وراث زمین به دیگران منتقل شده است. او اینک شناسایی و اجرای این حق را از دادگاه می خواهد.

در جلسه دادرسی وکیل ……………در مورد امضای منتسب به……………….ابراز تردید کرده …………..که با استرداد دعوا از جریان دادرسی خارج شده بود .

با دادخواست ورود ثالث مجددا وارد جریان رسیدگی شد.

دادگاه برای رسیدگی به اصالت امضای موضوع تردید قرار ارجاع امر به کارشناس صادر کرد.

کارشناس منتخب دادگاه در نهایت گفته است امضای منتسب به……………ذیل قراردا د ……با امضاهای مسلم الصدور شباهتی ندارد و در جمله عدم انتساب امضا را گواهی کرد.

دادگاه نخستین نظر کارشناسی را ابلاغ کرده و در نهایت درباره وقوع اثبات مالکیت و تایید وقوع صلح حکم بر بطلان دعوا صادر کرده همچنین دادگاه درباره ورود ثالث نیز اعلام کرده نیاز به اظهار نظر صریح نیست چرا که نتیجه رسیدگی به نفع وارد ثالث است و دیگر اظهار نظر مستقل درباره ان معنا ندارد.

دادگاه محترم نخستین همچنین به استناد ماده 221 قانون ایین دادرسی مدنی دستور امحا سند جعلی را صادر کرده .

…………..توسط وکیل خوداز این حکم تجدیدنظر خواهی کرده.

مهمترین جهت تجدید نظر خواهی او این است که قرارداد صلح موضوع دعوا مقدم بر انتقال ملک به دیگران بوده و کارشناس منتخب دادگاه درباره اصالت امضا دقت نکرده است او به نظر کارشناس اعتراض داشته اما به این اعتراض وقعی گذارده نشده است شهادیه محلی دارد و همه اهالی محل از مالکی وی با خبر هستند.

……………به تجدیدنظر خواهی پاسخ داده و با تاکید بر مالکیت خویش به موجب سند رسمی خواستار رد تجدیدنظر خواهی شده.

[دعوای تنفیذ صلح]

این شعبه پس از بررسی موضوع نظر می دهد:

چنانچه در نقل سرگذشت دعوا آمد تنها خواسته باقیمانده از خواسته های نخستین اثبات وقوع صلح و اثبات مالکیت تجدیدنظر خواه است.

اساسا وقوع صلح یا هر عمل حقوقی دیگری بسته به شرایط قانونی و با ادله قانون اثبات می گردد.حکم دادگاه نباید و نمی تواند به اعلان صرف یک واقعه یا عمل حقوقی فرو کاسته شود.

زیرا وقوع یا عدم وقوع عمل حقوقی اصولا مقدمه دعواست و جز در مورد های خاص چون وصیت که بنا به ماهیت خاص آن و اینکه فردی که آن را انشا کرده فوت شده تایید اثبات معامله نباید و نمی تواند موضوع دعوا باشد زیرا هر رای قضایی بر حقیقت قضایی و بایدهایی که قانون و حقوق لازم می داند مبتنی است و نه صرف وقوع یک واقعه در بیرون.

بنابراین وقوع صلحی که در اینجا به موجب یک سند عادی ادعا شده نمی تواند موضوع اصلی خواسته باشد توضیح اینکه عمل حقوقی با وجود شرایط قانونی و اراده دارای آثار قانونی و یا جمع اراده ها انجام می شود و محقق می گردد.تصمیم دادگاه هیچگاه رکنی از ارکان عمل حقوقی نباید باشد پس تنفیذ یا تایید وقوع صلح اساسا دعوا نیست.

مطلب مرتبط: نمونه قرارداد مضاربه

درباره اثبات مالکیت

[دادگاه در ادامه دادنامه اصداری درباره اثبات مالکیت توضیح می دهد]

مالکیت به عنوان بارزترین حق عینی و رابطه بین مالک و شی با وجود شرایط قانونی و به دلایل قانونی اثبات می شود. در این مورد هم نمی توان رسیدگی قضایی و حکم دادگاه را به دلیل مالکیت فرو کاست. به ویژه در مورد املاک ثبت شده که علت قوی تر هم هست چه دولت در این مورد سخت گیرتر است و به موجب مقررات ثبتی که بیش از یک قرن است که وضع شده مالکیت بر ملک ثبت شده فقط از طریق نقل و انتقال رسمی به موجب آن  و البته با شرایطی که در مواد46 تا 48 قانون ثبت درباره نحوه تحقق عمل حقوقی در انتقال املاک ثبت شده مقرر شده میسر است.

اینکه کسی بخواهد از طریق دادگاه ثابت کند که مالک ملک است به منزله زیر پا گذاردن مقررات آمره ثبتی است. در این مورد خواهان مدعی شده صلح نامه ای منعقد کرده که سبب تملک اوست. او در واقع باید اجرای آثار را بخواهد نه اینکه صلح نامه را سبب مالکیت بداند زیرا بر طبق قواعد گفته شده به ویژه در مورد املاک ثبت شده صلح نامه عادی سبب مملک محسوب نمیگردد و در عمل حقوقی درین فرض افاده مالکیت نمی کند تعهد به مالکیت شاید.

پس با وجود آنچه در دفتر املاک ثبت شده و شناسایی مالک ملک موضوع دعوا بر طبق قانون استماع دعوای اثبات مالکیت میسر نیست.

هرجا که دادگاه حکم صادر می کند فرع احراز شرایط قانونی نحوه طرح دعوا و درستی آن است. در واقع باید دعوایی وجود داشته باشد تا به راستی یا نادرستی آن رسیدگی نمود دادگاه محترم نخستین با صدور حکم بر ابطال دعوا به طور ضمنی پذیرفته که دعوای اثبات مالکیت یا اثبات وقوع صلح قابل استماع است حال آنکه چنین نیست.

و بر طبق استدلال های پیش گفته دعوای اثبات وقوع صلح تنفیذ آن یا اثبات مالکیت در مورد مطروحه اساسا قابل استماع نیست نکته دیگری که در رای دادگاه محترم نخستین آمد دستور از بین بردن سند جعلی بر طبق ماده 221 قانون آیین دادرسی مدنی اعمال این قاعده در ادعای جعل است آن هم با موضوع معلوم و اینکه نسبت به کدام بخش سند اعم از منتف تاریخ یا امضا ادعای جعل و ثابت شده است در مورد مطروحه با توجه به محتویات اوراق پرونده ………………به توسط وکیل خود نسبت به امضای منتسب به………….ابراز انکار و تردید کرده.

البته این ایراد دقیق نبوده زیرا اظهار انکار فقط نسبت به امضای منتسب به خود میسر است و در اینجا صرفا ابراز تردید معنا می یابد دادگاه محترم نخستین نیز از طریق کارشناسی به بررسی موضوع پرداخته و انتساب امضا به………….احراز نگردیده در واقع در اینگونه موارد ارایه کننده سند است که باید ثابت کند انکار یا تردید نادرست است که نتوانسته.

وانگهی دستور امحا سند به طور کلی حتی اگر ادعای جعل مطرح شده بود درست نیست بلکه باید در مورد امضای موضوع جعل صادر میشد. البته در این پرونده ادعای جعل نشده تا در این مورد اقدام گردد پس دادگاه این بخش از رای دادگاه نخستین را هم اصلاح میکند. و با پذیرش تجدید نظر خواهی حکم تجدید نظر خواسته را فسخ و به استناد قواعد گفته شده در بالا و ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوای خواهان های بدوی و مبنی بر تنفیذ وقوع صلح و اثبات مالکیت (دادنامه تنفیذ) را صادر می کند تصمیم دادگاه حضوری و قطعی است.

شعبه … دادگاه تجدید نظر استان تهران

نمونه صلح نامه ملک

به نام خدا

صلح نامه

حاضر گردیدند مصالح و متصلح مرقوم در کمال آزادی اراده خارج از هر گونه اکراه و اجبار در کمال صحت عقلی و جسمی بعد از حضور با تراضی و توافق به موجب ماده 10 و فصل هفدهم از قانون مدنی و آیه شریفه “يَا ايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِى السِّلمِ” و “يأيهَا الَّذينَ ءَامَنوا أَوفوا بِالعُقودِ” نسبت به انعقاد این صلح نامه با شرایط و شرح آتی اقدام نمودند. کلیه مفاد این صلح نامه برای طرفین لازم الاتباع و لازم الرعایه است.

ماده 1- طرفین قرارداد             

طرف اول (مصالح)

آقا/خانم ……..  فرزند ……….. به شماره ملی ………….. متولد ……….. صادره از ………… شماره تماس …………. به نشانی …………………..

طرف دوم (متصالح)

آقا/خانم ………….  فرزند ………… به شماره ملی …………. متولد………… صادره از………….. شماره تماس ………… به نشانی ……………….

ماده 2- مورد مصالحه

کلیه حقوق حقیقی، عینی، واقعی، تملکی و غیره حتی فرضی و احتمالی مصالح ناشی از کل شش دانگ مصالح در پلاک ثبتی ………. فرعی از ……….. اصلی   قطعه ……… به مساحت ……….. متر مربع واقع در …………..  پارکینگ به شماره ……… به مساحت ……… متر مربع واقع در همکف/ ….. مشترکات و مشاعات طبق قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن انباری  با شماره ……….. به مساحت ………. مترمربع واقع در پشت بام دارای پایانکار شهرداری به شماره ……………. مورخ ………….. شهرداری منطقه …….. موضوع سند مالکیت کاداستری دارای شماره دفتر الکترونیک املاک ……………… به شرح سند مالکیت، معین و مشخص و محرز نزد مصالح و متصالح با آثار مترتب فعلی و بعدی بر مورد صلح که به اقرار مصالح و متصالح، مورد مصالحه را متصرف گردیده و آن را قبض نمود.

ماده 3- وجه المصالحه

مبلغ ……………. ریال وجه رایج کشور معادل …………..  تومان که تماماً و نقداً به انضمام …………. بنا به اقرار به مصالح تأدیه و تسلیم گردید.

ماده 4- شرایط قرارداد

کلیه شرایط صحت صلح قطعی اعم از قبض و اقباض و صیغه و غیره به اقرار اجرا شده و کافه خیارات خصوصاً خیار تدلیس و خیار غبن هرچند فاحش ولو افحش به اعلای درجات از متعاقدین مرقوم اسقاط گردید.

مصالح متعهد گردید ضمن حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی شهر ………  تا تاریخ ………….. نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال به نام متصالح اقدام نماید.

ماده 5- جبران خسارات

در صورت بروز و کشف فساد و مستحق للغیر در آمدن در مورد مصالحه، مصالح عهده دار پرداخت کلیه غرامات وارده بر متصالح علاوه بر رد وجه المصالحه به ماخذ آرای وحدت رویه 733 و 811 هیئت عمومی دیوان عالی کشور خواهد بود.

ماده 6- نسخ قرارداد

این قرارداد مشتمل بر هفت ماده در تاریخ ……………… به تعداد 2 نسخه که هر یک دارای اعتبار واحد است تنظیم و مبادله گردید و به محض امضای طرفین لازم الاجرا می باشد.

تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️