سایر موضوعات حقوقی

قانون جدید نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص مصوب سال 1403

قانون جدید نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی

در این مقاله قانون جدید نقل و انتقال سوابق بیمه بصورت دقیق جهت بهره برداری بیمه گذاران محترم منتشر می شود. دفتر وکالت میرشاه تلاش دارد تا قوانین کاربردی و مهم و جدید التصویب را با سرعت و دقت منتشر نماید. جهت اطلاع از آخرین آرای وحدت رویه، قوانین، آیین نامه ها و مقررات جدید التصویب می توانید با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل نمایید.

قانون جدید نقل و انتقال سوابق بیمهماده 1 اصطلاحات بکار رفته در این قانون در معانی مشروح ذیل است:

الف صندوق بازنشستگی: به کلیه سازمانها و صندوق های بیمه گر فعال در حوزه بیمه های اجتماعی دولتی و غیردولتی اطلاق می شود.

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد کارشناس ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی

برای تعیین وقت ملاقات با وکیل میرشاه با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

مراجعه با تعیین وقت قبلی

ب بیمه شده: شخصی است که در چهارچوب قوانین و مقررات مورد عمل هر یک از صندوق های بازنشستگی، «مشترک» صندوق محسوب می شود و با پرداخت حق بیمه، امکان بهره مندی از حقوق و مزایای قانونی را دارد.

پ سوابق بیمه ای: مدت زمانی که بیمه شده، مشترک هریک از صندوق های بازنشستگی بوده و طبق مقررات صندوق مربوط حق پرداخت بیمه نموده است.

ت مستمری استحقاقی: وجوهی است که برابر ضوابط  مورد عمل هر صندوق بازنشستگی، در صورت احراز شرایط بازنشستگی یا ازکارافتادگی  به بیمه شده و در صورت فوت وی به بازماندگان واجد شرایط، متناسب با سنوات بیمه پردازی پرداخت می گردد.

ث مستمری جمع: وجوهی است که مطابق ضوابط این قانون به بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی بر اساس تجمیع سوابق بیمه ای جهت برقراری مستمری به نسبت مدت زمان بیمه پردازی ( سنوات پرداخت حق بیمه) در هریک از صندوق های بازنشستگی پرداخت می گردد.

ج صندوق مبدأ: صندوق بازنشستگی است که بیمه شده سابقاً به موجب قوانین و مقررات مربوط، مشترک آن صندوق بوده است.

چ صندوق مقصد: صندوق بازنشستگی است که بیمه شده در زمان ارائه درخواست، مشترک فعال آن محسوب شده و قصد دارد سوابق بیمه ای خود را از صندوق مبدأ به این صندوق منتقل نماید.

ماده 2 از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی در مورد اشخاصی که به علت انتقال، استعفا، بازخرید خدمت، اخراج، انفصال دائم و همچنین تغییرات ساختاری ناشی از ادغام، انحلا و واگذاری ها، رابطه استخدامی آنان با کارفرمای متبوع، قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق بازنشستگی مربوط، خارج یا به سبب بیمه پردازی و یا تبدیل وضع استخدامی، مشترک صندوق بازنشستگی جدید شده یا بشوند، امکان پذیر می باشد.

تبصره 1- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی و یا مستمری بازماندگان از صندوق پرداخت کننده مستمری به سایر صندوق ها ممنوع است.

تبصره2- کلیه اشخاصی که کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را به هر علت، از صندوق بازنشستگی ذی ربط دریافت نموده یا بنمایند، انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه آنان ممنوع می باشد.

ماده 3 حق بیمه یا کسور بازنشستگی مشمولین ماده (2) که به هر یک از صندوق های بیمه بازنشستگی پرداخت شده است، بر اساس تقاضای کتبی بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی پس از بروز رسانی از صندوق مبدأ به صندوق مقصد منتقل می شود. بیمه شده ذی نفع یا سایر بازماندگان قانونی واجد شرایط وی تقاضای انتقال سابقه پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق مبدأ ظرف یک ماه تقاضا می نماید. صندوق مبدأ مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تقاضای صندوق مقصد، وجوه قابل انتقال را به صندوق منتقل کند.

تبصره 1 – در مواردی که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی گروهی یا تغییرات ساختاری ناشی از ادغام، انحلال و واگذاری به موجب اجرای قوانین، پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازپرداخت به روز حق بیمه ها توسط صندوق مبدأ به صندوق مقصد باعث اختلال در پیش بینی منابع مالی صندوق مبدأ می گردد، ضمن انتقال سوابق بیمه شده، هزینه تحمیل شده به صندوق مبدأ با نظارت وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی تقسیط با تهاتر خواهد شد.

تبصره 2 در صورتی که صندوق های  مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکان خود را در برابر بیماری ها، کمک هزینه ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری و غرامت نقص عضو، بیمه نموده باشند، هنگام انفقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق مقصد، سهم درمان به علاوه یک درصد (%1) بابت مزایای یاد شده از جمع وجه قابل انتقال، کسر می شود.

ماده 4- صندوق مبدأ مکلف است وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی سالهای قابل انتقال به صندوق مقصد را بر اساس آخریت نرخ شود اوراق مشارکت یکساله اعلامی از سوی بانک مرکزی در زمان درخواست به صورت سالانه و با نرخ سود ساده (غیر مرکب)، محاسبه و به روز رسانی و به صندوق مقصد، پرداخت کند. مابه التفاوت مربوط به وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی بر اساس آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق مبدأ یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق مقصد (هرکدام که بیشتر است) ضرب در تعداد ماههای سنوات قابل قبول در صندوق مقصد و بر اساس نرخ مورد عمل صندوق های بازنشستگی (قبل از تصویب این قانون) توسط مقصد محاسبه می گردد که پس از کسر وجوه منتقله از سوی صندوق مبدأ از بیمه شده اخذ می شود.

تبصره اعتبارات لازم برای اجرای این قانون از محل منابع داخلی و سود سرمایه گذاری صندوق ها و سازمانهای بازنشستگی و افراد ذی نفع تأمین می شود و ایثارگران تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشند.

ماده 5 نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سایر سازمانها و صندوق های بازنشستگی و یا بالعکس، در چهارچوب ضوابط قانونی حاکم بر صندوق مقصد، امکان پذیر بوده و مابه التفاوت وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی این افراد مطابق ماده (4) این قانون و محاسبه و از متقاضی وصول می گردد.

ماده 6  آن دسته از مشمولان ماده (2) این قانون که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد(3) و(4) این قانون ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هردلیلی از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوط خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می شوند، در چهارچوب شرایط مذکور در بندهای ذیل می توانند درخواست برقراری «مستمری جمع» نمایند. سوابق بیمه ای این افراد طبق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق مبدأ محفوط می ماند:

الف نحوه احراز شرایط برقراری مستمری با احتساب مجموع سوابق پرداخت حق بیمه نزد صندوق مبدأ، صرفاً تابع قوانین و مقررات مورد عمل آخرین صندوق (مقصد) می باشد. شرط برقراری مستمری جمع ارائه درخواست از سوی بیمه شده و حسب مورد کارفرما ذی ربط به آخرین صندوق مقصد می باشد.

ب شناسایی بازماندگان واجد شرایط (افراد تبعی یا تحت پوشش بیمه شده اصلی)، برقراری و استمرار مستمری، میزان سهم و افزایش مستمری سالانه آنان، مطابق مقررات هریک از صندوق های بازنشستگی ذی ربط می باشد.

پ میزان افزایش مستمری سالانه و شیوه برخورد با اشتغال به کار مجدد بازنشستگان و از کارافتادگان کلی تابع قوانین هریک از صندوق های ذی ربط می باشد.

ت میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هریک از صندوق های بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و طبق ضوابط این قانون به روش زیر محاسبه می گردد:

«مستمری قابل پرداخت برابر است با معدل نسبت حقوق یا دستمزد مشمول کسور هر سال به حداقل حقوق یا دستمزد همان سال طی دو سال آخر بیمه پردازی ضرب در حداقل حقوق یا دستمزد زمان بازنشستگی تقسیم بر سی، ضرب در سنوات بیمه پردازی».

ث در برقراری مستمری جمع، صندوق مقصد مکلف است در صورت احراز شرایط مقرر، با احتساب مجموع ایام بیمه پردازی نزد هریک از صندوق ها، نسبت به برقراری مستمری استحقاقی متناسب با سنوات بیمه پردازی در آن صندوق اقدام نماید. سهم هریک از صندوق های بازنشستگی به تناسب سوابق بیمه ای به طور مجزا و مطابق بند «ت» این ماده با صدور احکام مربوط، محاسب و توسط صندوق های ذی ربط پرداخت می شود.

ج بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی در استفاده از سایر خدمات، مزایا و انجام تعهدات مربوط که در این قانون تعیین تکلیف نشده است، تابع قوانین و مقررات آخرین صندوق بازنشستگی بیمه شده می باشند.

تبصره 1 – صندوق های بازنشستگی و دستگاهای اجرائی ذی ربط با رعایت مفاد این ماده مکلف به پذیرش تقاضای مستمری جمع از سوی بیمه شده و انجام اقدات لازم در این رابطه می باشند.

تبصره 2 –  سوابق بیمه ای افرادی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون و به موجب قوانین مربوط از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگری منتقل شده است و همچنین افرادی که در گذشته به دلیل استفعاء، اخراج، ترک خدمت، انفصال یا محرومیت دائم از خدمات دولتی و یا عمومی، بازخرید خدمت و یا سایر موارد از خدمت خارج شده و کسورات بیمه ای متعلقه از صندوق بازنشستگی ذی ربط دریافت و تسویه کامل نموده اند، مشمول مقررات این ماده نمی باشند.

تبصره 3 مشترکان سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات از شمول مقررات این ماده مستثنی هستند.

ماده 7 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور پرداخت کامل مستمری بیمه شدگان موضوع ماده (6) این قانون، زیر ساخت های اجرائی لازم را از طریق «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» فراهم نماید به نحوی که هریک از صندوق های بیمه گر به تناسب مدت پرداخت حق بیمه، سهم مستمری خود را در وجه متقاضیان مشمول، پرداخت نماید.

تبصره کیله صندوق های بازنشستگی به استثنای سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند. وزارت مزبور مکلف است زیر ساخت لازم را برای اطلاع فرد ذی نفع از سوابق خود، فراهم نماید.

ماده 8 آیین نامه اجرائی این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می شود و ظرف سه ماه به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ماده 9 قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 و ماده (1) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 نسخ می گردد.

قانون فوق مشتمل بر نه ماده و نه تبصره که گزارش آن توسط کمیسیون اجتماعی به صحن علنی تقدیم شده بود، پس از تصویب در چلسه علنی روز دوشنه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس، در تاریخ 13/2/1402 به تأیید شورای نگهبان رسید.

آیین نامه اجرایی قانون نقل و انتقال سوابق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص

تصوب نامه شماره 200725/ت61741 ه مورخ 2/11/1402 هیئت وزیران

ماده1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند و سایر اصطلاحات مطابق تعاریف مندرج در قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص مصوب 1402 است.

1- قانون: قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص مصوب 1402 است.

2- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

3- پنجره واحد: درگاه واحد ثبت درخواست مستمری جمع و اجرای ماده (7) قانون با استفاده از سامانه های خدمات بر خط دستگاه های اجرایی و صندوق های بازنشستگی از طریق گذرگاه خدمات سازمانی (آراس بی) وزارت، متصل به پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان.

4- بازماندگان بیمه شده: افراد تبعی و تحت پوشش بیمه شده که در صورت فوت وی به موجب قوانین و مقررات ذیربط امکان استفاده از مستمری و یا سایر مزایای قانونی را دارند.

5- حق بیمه: وجوهی که تحت عنوان حق بیمه و یا کسور بازنشستگی یا عناوین مشابه حسب مورد توسط بیمه شده یا کارفرما بابت عضویت بیمه شده به صندوق بازنشستگی ذی ربط پرداخت شده است.

6- مابه التفاوت: تفاوت مبلغ قابل پرداخت توسط بیمه شده بابت حق بیمه سنوات قابل انتقال به صندوق مقصد پس از کسر مبالغ حق بیمه به روز رسانی شده مطابق ماده (4) قانون.

ماده2- در تمامی مواردی که در این آیین نامه به درخواست یا تقاضای ذی نفع اشاره شده است منظور ارائه درخواست به صورت مکتوب اعم از الکترونیکی و یا غیر الکترونیکی است که به روش مطمئن، تولید و حسب مورد در پنجره واحد یا صندوق بازنشستگی مقصد ثبت و یا واصل شده باشد.

ماده3- در صورتی که بیمه شده واجد یکی از شرایط مقرر در بندهای زیر باشد می تواند نسبت به نقل و انتقال سوابق بیمه ای خود با رعایت احکام قانون و این آیین نامه، اقدام نماید:

1- بیمه شدگانی که به علت انتقال، استعفا، بازخرید خدمت، اخراج، انفصال دائم و همچنین تغییرات ساختاری ناشی از ادغام انحلال و واگذاری ها، رابطه استخدامی آنان با کارفرمای متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق بازنشستگی مربوط خارج یا به سبب بیمه پردازی مشترک صندوق بازنشستگی جدید شده یا بشوند.

2- بیمه شدگانی که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی و یا سایر مقررات و ضوابط قانونی صندوق بازنشستگی آنان تغییر نموده و مشترک صندوق بازنشستگی جدید شده یا بشوند.

تبصره- منظور از تبدیل وضعیت استخدامی وضعیت استخدامی  بیمه شده از حالت پیمانی، موقت، غیردائم و یا سایر عناوین مشابه به وضعیت استخدام رسمی، رسمی-آزمایشی، ثابت، دائم و یا سایر عناوین مشابه یا برعکس آن می باشد.

ماده4- در مواردی که سابقه بیمه پردازی بیمه شده، در دو صندوق بازنشستگی با یکدیگر هم پوشانی داشته باشد، ملاک پذیرش سابق مطابق درخواست متقاضی می باشد.

ماده5- مدت زمان استفاده از غرامت دستمزد و غرامت ایام بارداری و بیماری و ایام بیمه بیکاری که طبق قوانین و مقررات مربوط جزو سوابق بیمه ای در صندوق مبدأ لحاظ شده باشد، به عنوان سوابق بیمه ای قابل اعلام به صندوق مقصد می باشد.

ماده6- سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی در حالات زیر قابل نقل و انتقال نمی باشد:

1- سوابق بیمه ای که حق بیمه دریافتی بابت آن طبق قوانین ومقررات مربوط به فرد مسترد شده باشد.

2- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری مستمری بازنشستگی از کارافتادگی کلی یا مستمری بازماندگان از صندوق بازنشستگی پرداخت کننده مستمری به سایر صندوق های بازنشستگی ممنوع است.

تبصره- ممنوعیت مذکور در این ماده شامل امکان نقل و انتقال سوابق بیمه پردازی از سایر صندوق های بازنشستگی پرداخت کننده مستمری نمی باشد.

ماده7- در صورت فوت بیمه شده بازماندگان واجد شرایط وی می توانند با رعایت این آیین نامه و ضوابط و مقرر درخواست نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی متوفی از سایر صندوق های بازنشستگی را به صندوق بازنشستگی مقصد ارائه دهند.

تبصره- به منظور طی فرآیند قانونی درخواست نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی متوفی از سوی بازماندگان واجد شرایط، وی توافق جمعی آنها شرط شروع درخواست می باشد.

ماده8- نحوه محاسبه و به روز رسانی وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بازنشستگی مبدأ به صندوق بازنشستگی مقصد در هر سال به شرح زیر است:

اصل مبلغ حق بیمه قابل انتقال در هر سال ضرب در آخرین نرخ سود اوراق مشارکت یک ساله اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ثبت درخواست متقاضی ضرب در تعداد سال های نگهداشت حق بیمه در صندوق( مبدأ به علاوه اصل حق بیمه قابل انتقال)

تبصره1- پس از محاسبه و به روزسانی وجوه حق بیمه در هر سال، جمع وجوه به روزرسانی شده سنوات قابل انتقال توسط صندوق بازنشستگی مبدأ به صندوق بازنشستگی مقصد پرداخت می شود.

تبصره2- مبلغ حق بیمه به روزرسانی شده حداکثر تا سقف مبلغ مابه التفاوت سهم بیمه شده در صندوق در صندوق مقصد قابل انتقال خواهد بود و مابقی به متقاضی مسترد می شود.

ماده9- در به روزرسانی وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی چنانچه صندوق بازنشستگی ذی ربط با کسر سهم درمان در ایام بیمه پردازی بیمه شده را علاوه برمستمری بازنشستگی از کارافتادگی و فوت در برابر بیماری ها حداقل در سطح خدمات بیمه پایه ( سلامت بیمه نموده باشد حق بیمه سهم درمان در هنگام به روزرسانی کسر خواهد شد و چنانچه علاوه بر خدمات درمانی وی را تحت پوشش هرکدام از سایر خدمات شامل کمک هزینه، ازدواج بارداری حقوق ایام بیماری و غرامت نقص عضو قرار داده باشد سهم درمان به علاوه یک درصد(1) بابت مزایای یاد شده از جمع وجوه قابل انتقال کسر می شود.

ماده10- مراحل نقل و انتقال سوابق بیمه ای به شرح زیر می باشد:

1- بیمه شده با بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی حسب مورد تقاضای انتقال سوابق بیمه را به صندوق بازنشستگی مقصد ارائه می نماید صندوق بازنشستگی مذکور، مکلف است پس از بررسی و انطباق تقاضا با ضوابط و مقررات ذی ربط، ظرف (10) روز کاری از تاریخ درخواست، تقاضای وی را به صندوق بازنشستگی مبدأ ارسال نماید.

2- صندوق بازنشستگی مبدأ مکلف است ظرف (30) روز کاری از تاریخ وصول تقاضا از صندوق بازنشستگی مقصد نسبت به تعیین سوابق بیمه ای قابل انتقال و محاسبه و به روز رسانی حق بیمه قابل انتقال اعم از سهم بیمه شده و کارفرما با رعایت احکام قانون و این آیین نامه و کسر سهم درمان مطابق با تبصره (2) ماده (3) قانون اقدام نموده و مراتب را به صندوق بازنشستگی مقصد اعلام نماید.

3- صندوق بازنشستگی مقصد مکلف است ضمن محاسبه مابه التفاوت متعلقه براساس ماده (4) قانون مراتب را ظرف (10) روز کاری به متقاضی اعلام نماید متقاضی مکلف است ظرف (10) روز کاری نسبت به تأیید یا انصراف از درخواست خود، اقدام کند.

تبصره- عدم اعلام تأیید یا انصراف متقاضی در مهلت مذکور به منزله انصراف محسوب می شود و ثبت مجدد تقاضا منوط به طی مجدد مراحل مذکور است.

4- صندوق بازنشستگی مقصد مراتب تأیید را جهت انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای مربوط به صندوق بازنشستگی مبدأ اعلام می نماید تا نسبت به واریز وجوه به حساب صندوق بازنشستگی مقصد اقدام نماید به نحوی که ار تاریخ وصول تقاضای بیمه شده در صندوق مبدأ تا تاریخ واریز وجوه به صندوق بازنشستگی مقصد، بیش از چهار ماه نشود.

ماده11- در مواردی که صندوق بازنشستگی به موجب اجرای قوانین و به دلیل تبدیل وضعیت استخدامی گروهی یا تغییرات ساختاری ناشی از ادغام، انحلال و واگذاری تغییر یابد چنانچه پس از تأیید وزارت بازپرداخت به روز حق بیمه توسط صندوق مبدأ به صندوق مقصد باعث اختلال در پیش بینی منابع مالی صندوق مبدأ شود، ضمن انتقال سوابق بیمه شده، هزینه تحمیل شده به صندوق مبدأ حق بیمه به روزرسانی شده با نظارت وزرات، تقسیط یا تهاتر خواهد شد این امر نافی برقراری مستمری بیمه شده نخواهد بود.

ماده12- مابه التفاوت متعلقه به طور یکجا ظرف مدت سه ماه و یا به صورت اقساطی از تاریخ ابلاغ به بیمه شده از او وصول می شود و پس از واریز نقدی یا پرداخت تمام اقساط، سوابق بیمه ای مربوط به آن در سوابق بیمه پردازی بیمه شده در صندوق بازنشستگی مقصد اعمال می شود.

تبصره 1- میزان پیش پرداخت و مبالغ اقساط ماهیانه و تعداد آن با توافق متقاضی و صندوق بازنشستگی مقصد مطابق ضوابط صندوق تعیین می شود.

تبصره 2- مهلت پرداخت قسط اول حداکثر به مدت یک ماه از تاریخ ارائه تقاضای تقسیط و برای اقساط بعدی به ترتیب یک ماه پس از پایان مهلت قسط قبل خواهد بود. چنانچه پرداخت هریک از اقساط با تأخیر و خارج از مهلت مقرر صورت پذیرد و یا اساساً ظرف مهلت تعیین شده پرداخت نشود صرفاً اقساط مذکور با اخذ درخواست مجدد از متقاضی مورد تجدید محاسبه قرار گرفته و مبالغ پرداختی خارج از مهلت از کل مبلغ تعیین شده نیز کسر می شود. اقساط پرداخت شده در مهلت و همچنین اقساط آتی که سر رسید منقضی نشده، مشمول تجدید محاسبه نمی شود.

ماده13- ایثارگران در احکام مربوط به نقل و انتقال سوابق حق بیمه تابع قوانبن و مقررات خاص خود می باشند.

ماده14- نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر به سایر سازمان ها و صندوق های بازنشستگی و یا بالعکس، در چهارچوب ضوابط قانونی امکان پذیر بوده و مابه التفاوت وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی این افراد مطابق ماده (4) قانون، محاسبه و از متقاضی وصول می شود.

ماده15- مشمولان ماده (2) قانون و سایر بیمه شدگانی که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه ای مطابق با احکام مندرج در ماده (6) قانون و مفاد این آیین نامه درخواست برقراری مستمری جمع نمایند.

ماده16- چنانچه بیمه شده در هریک از صندوق های بازنشستگی (اعم از مبدأ یا مقصد) واجد شرایط دریافت این مستمری استحقاقی شود و متقاضی دریافت این مستمری باشد، مشمول استفاده از مستمری جمع نخواهد شد.

ماده17- چنانچه بیمه شده مشترک فعال صندوق بازنشستگی مقصد باشد امکان برقراری مستمری جمع برای وی یا بازماندگان ایشان وجود دارد.

ماده18- شرایط احراز بازنشستگی بیمه شده و برقراری مستمری جمع، تابع قوانین و مقررات مورد عمل آخرین صندوق (مقصد) است.

ماده19- احتساب سنوات ارفاقی در محاسبه مستمری، جمع مطابق قوانین و مقررات مربوط است.

ماده20- در دریافت مستمری جمع بابت سوابق بیمه پردازی در صندوق های بازنشستگی که دارای هم پوشانی با یکدیگر می باشند حکم ماده (4) این آیین نامه جاری است.

ماده21- سوابق بیمه ای افرادی که قبل از لازم الاجرا شدن قانون و به موجب قوانین مربوط از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگری منتقل شده است و همچنین افرادی که در گذشته به دلیل استعفاء، اخراج، ترک خدمت ،انفصال یا محرومیت دائم از خدمات دولتی یا عمومی، بازخرید خدمت و یا سایر موارد از خدمت خارج شده و کسورات بیمه ای متعلقه را از صندوق بازنشستگی ذی ربط دریافت و تسویه کامل نموده اند، مشمول مقررات این آیین نامه نمی باشند.

ماده22- سوابق بیمه ای مشمولان مستمری جمع تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری در صندوق بازنشستگی مقصد ( اعم از بازنشستگی از کارافتادگی کلی و فوت) کماکان در صندوق بازنشستگی مبدأ محفوظ می ماند و در صورت برقراری مستمری جمع، قابل نقل و انتقال نمی باشد.

ماده23- میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هریک از صندوق های بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه به روش زیر محاسبه می شود:

مستمری قابل پرداخت برابر است با معدل نسبت حقوق یا دستمزد همان سال طی دو سال آخر بیمه پردازی ضرب در حداقل حقوق یا دستمزد زمان بازنشستگی تقسیم بر (30)، ضرب در سنوات بیمه پردازی

تبصره1- در محاسبه مستمری جمع منظور از حداقل حقوق یا دستمزد در بند (ت) ماده (6) قانون، حسب مورد و با توجه به وضعیت بیمه شده حداقل حقوق یا دستمزد مشمولین قانون کار براساس مصوبات شورای عالی کار یا حداقل کارکنان دستگاه های اجرایی بر اساس مصوبات هیئت وزیران و مطابق با قوانین ذی ربط می باشد.

تبصره2- بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در محاسبه و پرداخت مستمری جمع، مشمول این ماده می باشند.

ماده24- میزان افزایش سالیانه مستمری جمع، تابع ضوابط حاکم بر هریک از صندوق های بازنشستگی ذی ربط است.

ماده25- مراحل ارائه درخواست و نحوه برقراری مستمری جمع به شرح زیر است:

1- بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی رأساً و یا از طریق کارفرمای ذی ربط حسب مورد، می توانند درخواست برقراری مستمری جمع را به صندوق بازنشستگی مقصد ارائه نمایند مشروط یر اینکه مستندات سوابق بیمه شده را در سایر صندوق های بازنشستگی نیز ضمیمه درخواست خود نمایند به استثنای مواردی که سوابق بیمه پردازی آنان در پنجره واحد در دسترس باشد.

تبصره- چنانچه سوابق بیمه شده در دسترس متقاضی نباشد، می تواند درخواست استعلام سوابق از سایر صندوق های بازنشستگی را به صندوق بازنشستگی مقصد ارائه نماید تا ظرف یک ماه نسبت به استعلام مکلف است ظرف (20) روز کاری پاسخ استعلام را به آخرین صندوق بازنشستگی مقصد ارسال نماید.

2- صندوق بازنشستگی مقصد مکلف است با توجه به مجموع سوابق بیمه ای موجود در پنجره واحد و نیز حسب مورد استعلام سوابق از سایر صندوق های بازنشستگی، ظرف (10) روز کاری از تاریخ تکمیل پرونده و وجود شرایط برقراری مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی و فوت براساس قوانین و مقررات مورد عمل خود مستمری بیمه شده یا بازماندگان را متناسب با سنوات بیمه پردازی تعیین و مراتب را حسب مورد به بیمه شده متقاضی و صندوق های بازنشستگی ذی ربط اعلام نماید.

تبصره- نحوه شناسایی بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی شیوه برقراری و یا استمرار مستمری جمع و همچنین میزان سهم و افزایش سالانه مستمری آنان، تابع ضوابط حاکم بر هریک از صندوق های بازنشستگی ذی ربط اعم از مبدأ یا مقصد می باشد.

3- صندوق های بازنشستگی مبدأ مکلفند ظرف 10 روز کاری از اعلام صندوق بازنشستگی مقصد نسبت به محاسبه و واریز مستمری مربوط اقدام نمایند.

تبصره- واریز مستمری جمع از سوی صندوق های ذی ربط در بازه زمانی سه روز آخر هر ماه انجام خواهد شد.

ماده26- در صورت برقراری مستمری جمع برای بیمه شده خدمات درمانی وی مشمول صندوق بازنشستگی است که بیمه شده انتخاب می کند. چنانچه بیمه شده مشمول خدمات درمانی هیچ یک از صندوق های ذی ربط نباشد سازمان بیمه سلامت ایران موظف است نسبت به پوشش بیمه وی اقدام نماید.

ماده27- بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی در استفاده از سایر خدمات مزایا و انجام تعهدات مربوط که در قانون و این آیین نامه تعیین تکلیف نشده است تابع قوانین ومقررات آخرین صندوق بازنشستگی بیمه شده می باشد.

ماده28- صندوق های بازنشستگی ذی ربط مکلفند به بیمه شدگان از کارافتاده کلی و یا بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی که شرایط برقراری مستمری قانونی در آخرین صندوق بازنشستگی را احراز نمی نمایند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه مستمری پرداخت کنند.

ماده29- وزارت مکلف است به منظور پرداخت مستمر جمع توسط صندوق های بازنشستگی، ظرف یک سال زیر ساخت های اجرایی لازم را از طریق پنجره واحد فراهم نماید به نحوی که هریک از صندوق های بازنشستگی به تناسب مدت پرداخت حق بیمه سهم مستمری خود را در وجه متقاضیان مشمول پرداخت نماید.

تبصره 1- پنجره واحد برای ثبت درخواست مستمری جمع با رعایت محرمانگی و تعیین سطح دسترسی باید به نحوی طراحی و ایجاد شود که مشتمل بر اطلاعات هویتی و سوابق بیمه ای افراد اطلاعات پرداخت مستمری و سایر مزایای نقدی و غیر نقدی مشخصات افراد تحت تکفل و بازماندگان بیمه شده متوفی باشد.

تبصره 2- وزارت مکلف است سامانه مذکور را به نحوی طراحی نماید که امکان پذیرش با لغو درخواست برقراری مستمری جمع و مشاهده مراحل انجام کار به صورت الکترونیکی فراهم شود و در دسترس صندوق های بازنشستگی ذی ربط و متقاضی قرار گیرد.

ماده30- کلیه صندوق های بازنشستگی مکلفند اطلاعات مربوط به سوابق بیمه پردازی بیمه شدگان و مشمولین این آیین نامه را به صورت رایگان و مستمر با روشی که وزارت اعلام می کند در اختیار وزارت قرار دهند. وزارت مکلف است زیرساخت لازم را برای اطلاع افراد ذی نفع از سوابق بیمه ای خود فراهم نماید.

تبصره 1- سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات از شمول حکم این ماده مستثنی می باشند.

تبصره 2- سازمان ثبت احوال کشور مکلف است اطلاعات بازماندگان بیمه شده متوفی را  در اختیار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قرار دهد.

ماده31- مشترکان سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات از شمول احکام مربوط به مستمری جمع خارج می باشند.

تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

4/5 - (28 امتیاز)

‫156 دیدگاه ها

  1. با سلام،
    آیا این قانون آیین نام اجرایی دارد؟ اگر دارد از کجا می توان آن را تهیه نمود؟ و اگر ندارد تا چه زمان این آیین نامه آماده خواهد شد؟
    با تشکر

    1. سلام
      تا این تاریخ یعنی ارسال این پاسخ هنوز آیین نامه اجرایی این قانون منتشر نشده است. در صورت انتشار بی درنگ از طریق این وب سایت اطلاع رسانی خواهد شد. موفق باشید.

  2. سلام وقت بخیر
    مدت 7سال در یک مجموعه خدمات کشاورزی (شرکت تعاونی کشاورزی )بصورت تمام وقت مشغول بکار بودم. ازتاریخ 1371/09/01 تا 1378/06/31
    با میل اراده تغییر شغل دادم و وارد آموزش و پرورش شدم دراین مجموعه مدت 26سال سابقه کار دارم. ازتاریخ 1378/07/01 تا امروز 1402/07/15
    چگونه می توانم از آن 7 سال سابقه بیمه استفاده کرده باز نشسته بشَوَم

    1. با سلام
      چنانچه صندوق بازنشستگی تغییر نکره است می توانید با مراجعه به سازمان مربوطه که در حال حاضر پرونده دارید درخواست تجمیع سوابق بیمه کنید.

  3. باسلام عزیزان کسی نمیدونه آیین نامه اجرایی آن کی منتشر میشه لطفاً بقیه ذینفعان هم پیگیری نمایند

    1. با سلام جناب حسن عزیز
      ما به محض انتشار آیین نامه این قانون بسیار مهم نسبت به انتشار آن در این وب سایت اقدام می کنیم. از دستگاه متولی انتظار داریم سریعتر به تکلیف قانونی خود عمل کنند. این قانون ذینفعان فراوانی در اقشار زحمتکش دارد.

  4. سلام این قانون که مجلس تصویب کرده شورای نگهبان تأیید کرده رییس جمهور محترم هم ابلاغ کردند به سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی و وزارت رفاه پس چرا جهت اجرا به دستگاه‌های دولتی و خصوصی ابلاغ نمی کنند ما کارمندان…

    1. سلام جناب یوسف عزیز
      تماس های بسیاری با ما گرفته شده و در خصوص پرسش شما سئوالاتی مطرح می کنند. متاسفانه آیین نامه های اجرایی گاهی با تاخیر تنظیم و منتشر می شوند. شما می توانید با مراجعه به نمایندگان محترم مجلس از ایشان بخواهید ضمن احضار و اخطار به مسئولین مکلف به تنظیم آیین نامه از آنها بخواهند هرچه زودتر به تکلیف قانونی خود عمل کنند. ما نیز به محض انتشار آیین نامه در روزنامه رسمی نسبت به انتشار آنها اقدام می کنیم وا از دستگاه محترم مکلف انتظار داریم نسبت به تنطیم و انتشار آیین نامه اجرایی این قانون سریع تر اقدام کنند.

  5. آشوریوسفی شاغل درآموزش وپرورش شهرستان طارم درمدت زمانی که ازتاریخ 4/7/1370لغایت 22/12/1386به صورت قراردادی وپیمانی مشغول خدمت بوده ام ازکلیه حقوق ومزایایی اینجانب اعم ازمستمروغیر مستمرحق بیمه بازنشتگی به ماخذ7درصد کسرشده ودرطول دوره مذکورازخدمات بیمه بهره مند بوده ام وباتوجه به تبدیل وضعیت درتاریخ 23/12/1388اداره موظف بودبادریافت درخواست کتبی ازاینجانب نسبت به انتقال کسورحق بیمه به صندوق بازنشستگی اقدام می نمود.وما به التفاوت حق بازنشستگی که به مبلغ 437.822.399ریال رابااحتساب آخرین حکم حقوقی (سال 1395)محاسبه شده وبنده دراین خصوص متضررمی گردم .این مصوبه مجلس هیچ مشکلی مثل که چندین هزارنفرهستیم حل نکرده بلکه مجلس وقت به نفع شرکت های بیمه رای داده . …

    1. با سلام
      این که می فرمایید متضرر شده این از چه بابت بوده است. مشخصاً بفرمایید تا جهت پاسخ مناسب برای کارشناس بیمه ارسال گردد. ممنون

  6. سلام علی هستم کارکند رسمی دولت با سابقه 26 سال بیمه صندوق خدمات کشوری و دارای 6 سال بیمه تامین اجتماعی از شرکت خصوصی که با درخواست خودم دو سال پیش در خواست انتقال سنوات از بیمه تامین اجتماعی به صندوق خدمات کشوری کردم که بابت این 7 سال بیمه چکی به مبلغ 400 هزار تومان به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز نمودن و واکنون صندوق بازنشستگی کشوری مبلغ 150 میلیون ما به تفاوت این 6 سال را کرده . خواهشمن است راهنمایی کنید چه کار کنم
    ممنون

    1. سلام علی آقا محبت می فرمایید مسیری را که برای انتقال سابقه از تامین اجتناعی به صندوق کشوری برای انتقال سوابق بخش خصوصی طی کرد اید را بیان کنید چون ما هم ۸سال سابقه بیمه بخش خصوصی دارن والان ۲۰ ساله در آموزش وپرورش وصندوق کشوری هستم چون در شهرستان ما که اصلا از این خبرا نیست وجواب سر بالا میدن متاسفانه.ممنون

  7. با سلام و ضمن تقدیر وتشکر از شما .حقیر هم به مدت 64ماه سابقه خدمت در شرکت تعاونی با پرداخت بیمه وحق بازنشستگی در صندوق تامین اجتماعی داشته ام وهمچنین مدت 27سال هم در آموزش و پرورش وصندوق بیمه کشوری سابقه دارم.امیدوارم که هرچه سریعتر آیین نامه این قانون تهیه واعلام گردد.لطفا بفرمایید با تجمیع سنوات امکان بازنشستگی وجود دارد.

  8. با سلام و وقت بخیر. بنده حدود ده سال در شرکت های خصوصی مشغول فعالیت بوده و کارفرما بیمه تامین اجتماعی برایم ثبت می نمود. حال که به استخدام رسمی نیروهای مسلح در آمده ام امکان تجمیع و افزودن سوابق بیمه قبلی را دارم؟

  9. سلام و درود
    بنده هشت سال سابقه بیمه تامین اجتماعی به عنوان معلم خرید خدمات در آموزش پرورش رد کرده ام. سال گذشته تبدیل وضعیت شده و استخدام رسمی آموزش پرورش شده ام. آیا می توانم سوابق صندوق تامین اجتماعی خود را به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام شما میتوانید انتقال بدهید سوابق خود را به صندوق دیگری فقط یک دفعه
      اما توصیه میکنیم در صندوق قبلی بمانید بهتر است

      بنده هم صندوق تامین اجتماعی را عوض کردم وصندوق کشوری انتخاب کردم حالا ۸سال سابقه تامین اجتماعی محاسبه نشده وروی هواست امیدواریم با همین قانون حل شود در غیر اینصورت سابقه انتقال نمیشود این بدترین اشتباهی بود که با تغییر صندوق برایم پیش آمده است .در پناه خدا باشید.

  10. با سلام، من سابقه ۱۱ سال بیمه تامین اجتماعی با پرداخت ۷ درصد حق بیمه ماهانه را دارم و آبان امسال در آموزش و پرورش قبول شده ام، حالا سوالم این است که شرایط انتقال سابقه این ۱۱ سال تامین اجتماعی به آ.پ چیست؟
    شنیدم مابه التفاوت بیمه را در خواست میکنند که چند میلیون میشود آیا این حرف صحت دارد؟
    خواهشا دقیق راهنمایی بفرمایید و اگر نمیدانید هم بپرسید و دقیق جواب بدهید. من چکار کنم؟؟؟

  11. سلام جناب آقای میرشاه وکیل محترم ودرجه یک کشور استدعا دارم در خصوص انتقال سوابق حق بیمه که در شرکت های خصوصی بشکل پیمانکاری در ادرات مشغول بکار بودیم وتعداد زیادی هم هستند که این مشکل انتقال سوابق را دارند وجامعه آماری فراوانی هم هستند از وزارت کار وتعاون ورفاه اجتماعی پیگیری فرمایید که در تدوین آیین نامه به مشکل این قشر هم دیده ورسیدگی شود

  12. سلام جناب آقای میرشاه وکیل محترم ودرجه یک کشور استدعا دارم در خصوص انتقال سوابق حق بیمه که در شرکت های خصوصی بشکل پیمانکاری در ادرات مشغول بکار بودیم وتعداد زیادی هم هستند که این مشکل انتقال سوابق را دارند وجامعه آماری فراوانی هم هستند از وزارت کار وتعاون ورفاه اجتماعی پیگیری فرمایید که در تدوین آیین نامه به مشکل این قشر هم دیده ورسیدگی شود

    1. سلام ممنون از اظهار لطف شما و البته که این گونه نیست. چشم از طرق قانونی پیگیر هستیم.

  13. باسلام خدمت شما عزیز
    بنده مدتهاست از طریق آقای سیفی تدوین کننده آیین نامه اجرایی قانون تجمیع سوابق بیمه‌ای در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ارتباطم. در تاریخ 1402/06/12 آیین نامه تدوین شده و به هیئت وزیران جهت تصویب ارسال شده. و بایستی در مهلت سه ماهه تصویب شده و به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردد . تاریخ 1402/09/12مهلت سه ماهه به پایان میرسه. با تشکر و سپاس فراوان .

    1. با سلام
      ممنون خبر خوبی است. امیدواریم مسئولین تدوین آیین نامه هر جه سریع تر نسبت به تدوین و تصویب آن همت گمارند.

    2. درود بر جناب رحیمی.خدا قوت.لطفا با توجه به ارتباطی که دارید تا حصول نتیجه موضوع را دنبال بفرمایید واز نتیجه گروه را مطلع نمایید.سپاس بیکران.

    3. سلام حاج آقای رحیمی ضمن تشکر از جنابعالی واعلام خبر خوب .با عنایت به ارتباطاتی که شما با آقای سیفی تدوین کننده آیین نامه داشتید آیا مشکلات کسانیکه اول بیمه تامین اجتماعی داشتند واز طریق شرکت های خصوصی پیمانکاری در ادارت دولتی مشغول بکار بودند وبعد با آزمون قبول شدند وبه دستگاه دیگری رفتند وصندوق بیمه ای آنها از تامین اجتماعی به صندوق بازنشتگی کشوری تغییر کرد ه ولی سوابق تامین اجتماعی آنها هنوز محاسبه نشده چون بخش خصوصی بوده بنظر شما آیا با این آیین نامه وقانون جدید مشکل بیمه ای آنها حل خواهد شد؟؟ ممنونم اگر توضح فرمایید

    4. سلام جناب آقای رحیمی. الهی که این خبر درست باشه. به نیابت از شما صد تا صلوات میفرستم برای سلامتی آقا امام زمان.🌺

  14. سلام آقای میرشاه اگه آیین نامه اجرایی این قانون نوشته و منتشر نشود آیا این قانون خاصیت اجرایی پیدا نمیکند واز مجاری قانونی ذینفعان نمیتوانند اقدامی بکنند ضمن تشکر راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام
      تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط و آیین نامه اجرایی قانون و ساز و کار آن نمی توان مبادرت به اجرای قانون نمود.

  15. با سلام و احترام
    جناب میرشاه آیا به نظر شما با اجرایی شدن این قانون سوابق بخش خصوصی و دولتی با هم تلفیق و جمع بسته خواهد شد تا برای سنوات لازم برای بازنشستگی استفاده شود، خصوصا برای افرادی که در سازمانهای مختلف شرکتی بودند و بعد به استخدام دولت درآمده اند،تشکر

  16. سلام ازجناب رحیمی تقاضا دارم درصورتی که خبرجدیدی ازجناب سیفی دریافت کردند ازطریق وب سایت جناب میرشاه به اطلاع مابرسانند تشکر

  17. باسلام خدمت جناب وکیل محترم و سایر دوستان گرامی
    از طریق کمیسیون اجتماعی دولت پیگیری کردم جواب دادن دردست بررسی بوده و احتمالا تا پایان سال بطول بینجامد.
    دوستان عزیز من فکر میکنم دولت تحت فشار تامین اجتماعی که براش خیلی هزینه بر میباشه بتعویق میندازه تا برنامه پنج‌ساله هفتم تصویب بشه بعد همزمان هر دو طرح رو اجرایی کنند

    1. سلام ممنون وتشکر از جناب آقای رحیمی بزرگوار وهم چنین وکیل محترم جناب آقای میرشاه که الحق وولاانصاف همه ما ذینعفان را درجریان این موضوع مهم نقل وانتقال سوابق بیمه ای قرار میدهند وبه فضل الهی با پیگیری مجدانه این عزیزان مشکل چندین هزار نفر که سوابقشان در تامین اجتماعی سالهاست راکد مانده وخاک میخورد حل شود سوابقی که سالها کار کردیم وخون دل خوردیم واز جان مایه گذاشتیم وحق بیمه پرداخت کردیم به امید روزیدز زمان فرسایش شغلی دست گیرمان شود ولی با نگاه بدبینانه ساز مانهای متولی بیمه ها در گوشه ای از بایگانی راکد مانده ودردی از ما درمان نکرده مجلس محترم درد این اقشار را به خوبی درک واحساس کرد امیدواریم دولت هم به این فهم مشترک برسد ودرصدد حل مشکل چندین ساله یکبار برای همیشه باشد چون این هم حق الناس است وهرکس کارشکنی کند این حقوق ملت به ذمه اوخواهد بود ودر محشر باید پاسخگوی حق مردم باشد.

  18. درود وسپاس از پیگیریهای دقیق جناب رحیمی وسپاس از وکیل توانمند بابت ایجاد فضای مطالبه گری.وآرزوی تحقق هرچه زودتر وضعیت تجمیع سوابق بیمه ای .

  19. باسلام و احترام
    ماده ۶ تبصره 3 – مشترکان سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات از شمول مقررات این ماده مستثنی هستند.

    بنده چندسالی سابقه بیمه در نیروهای مسلح داشته و اکنون بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی هستم

    سوال:
    آیا منظور تبصره ۳ ماده ۶ این قانون این است که «مستمری جمع» شامل بنده نمی شود؟؟

  20. با سلام و احترام خدمت عزیزان و سپاس از پیگیریهای جناب آقای رحیمی بزرگوار وهم چنین وکیل محترم جناب آقای میرشاه .اجرتون با خدا و به امید حل شدن این مشکل زحمتکشان جامعه

  21. با سلام و احترام و تشکر از جناب آقای رحیمی و جناب آقای میرشاه و سایر عزیزانی که مشکل تجمیع سوابق را دارند، قصد نا امید کردن دوستان و همراهان گرامی را ندارم طبق اخباری که از پیش نویس آیین نامه مذکور به دست آمده ظاهرا مشکل تلفیق و تجمیع انواع سوابق خصوصی و شرکتی و … با سوابق دولتی کماکان پا برجاست و در این پیش نویس اشاره ای به آن نشده و دولت می خواهد طبق قانون نحوه تاثیر سوابق بخش غیر دولتی در حقوق دریافتی زمان بازنشستگی عمل نماید که مصوب مجلس در سال 1372 می باشد و فقط سوابق بخش خصوصی پس از دریافت مابه التفاوت کامل و زیاد در حقوق زمان بازنشستگی و به مبلغی ناچیز تاثیر دارد و سنوات آن تاثیری برای احتساب سنوات لازم بازنشستگی ندارد(احتمالا جناب آقای میرشاه عزیز با این قانون ذکر شده آشنایی کامل دارند) بنابراین با توجه به اینکه پیش نویس مذکور در کمیسیون اجتماعی دولت برای بررسی و نهایی شده قرار دارد اگر باز هم این اشکال رفع نشود و به همین صورت آیین نامه مورد نظر منتشر و ابلاغ گردد دوباره در دور باطل قانون نقل و انتقال سوابق ….. مصوب سال 1365 گرفتار می شویم و عزیزان حقوق بگیر در بخش های مختلف دولتی و خصوصی و نظامی و…..به نتیجه نخواهند رسید و در واقع قانون سال 1365 درست است که نسخ شده ولی با نوشتاری جدید به نوعی بi روز شده و رافع مشکل نیست ،مزاحم عزیزان شده و مطلب طولانی شد چنانچه همراهان گرامی و وکلای ارجمند همانند دلسوز عزیز جناب میرشاه به نوعی به کمیسیون اجتماعی دولت دسترسی دارند معروضات فوق را پیگیری نمایند که آیین نامه ای کامل و جامع نهایی و ابلاغ و مشکل رفع شود.(لازم به ذکر است قانون ذکر شده سال 1372 مجزا از قانون نقل و انتقال سال 1365 می باشد و استناد دیوان عدالت اداری هم با رای معروف 1084 به قانون سال 1372 می باشد).با تشکر فراوان

    1. درود واحترام به جناب آقای میرشاه به خاطر فضایی ایجاد کردن که همدردان مشابه نظرات همدیگررابیبینن وبداننن که چقدر سخت است بدون اطلاع از قانون وارد شرکت های خصوصی وپیمانکاری شدندتمام زحمات آن سالها بدلیل یک انتخاب اشتباه که از طرف قانون گذار است بدلیل آگاهی ندادن یه ذینفعان ومورد بی مهری قرار می گیرند،جالب است 30 سال قبل قانونی نوشته شده ودر این سالها همچنان اهرم اصلی برای نادیده گرفتن سوابق بیمه است واین قانون فقط برای صندوق بازنشستگی کشوری لحاظ می شود که تامین اجتماعی تمامی سوابق شرکتی واستخدامی افراد را جمع کرده ودر حکم کارگزینی افراد لحاظ کرده وکارمندان تغییر صندوق به صندوق خدمات کشوری از قافله جا مانده وقانون سال 1372 همچنان استوار قدعلم کرده ، شما کاملا درست میفرمایید جناب آقا رضا واقعا حیرانم …… خدا عاقبت همه مان را ختم بخیر کند .

      1. سلام و درود بر شما دوست عزیز و جناب میرشاه و همه همراهان گرامی، متاسفانه و ظاهرا قانون جدید نیز رافع مشکل نمی باشد به علتی که عرض کردم مگر مجلس با یک استفساریه برای قانون جدید لااقل برای حالت انتقال با پرداخت مابه التفاوت(ماده 2 قانون) سوابق غیر دولتی را برای بازنشستگی لحاظ نماید(به سوابق غیر دولتی پاداش پایان خدمت، درجه،گروه پایه و… تعلق نگیرد و فقط برای سنوات لازم تا 30 سال برای بازنشستگی با سوابق دولتی جمع گردد).ضمن تشکر از شما به خاطر توجه به عرایض بنده و مطالعه قانون سال 1372 مجدد به عرض دوستان میرسانم حدود 4 سال مجلس وقت گذاشت و قانون 36 سال پیش را با نگارشی دیگر به روز کرد ولی در واقع مشکل تمام مراجعین به نمایندگان در کمیسیون های مختلف مجلس علی الخصوص کمیسیون اجتماعی که باعث مطرح شدن این طرح و در نهایت تصویب قانون جدید شد عدم جمع بسته شدن سوابق مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی برای بازنشستگی بود.بنده هم همین مشکل را دارم و حدود 20 سال پیگیری کردم ولی ظاهرا تا قانون سال 1372 با عنوان تاثیر سوابق بخش غیر دولتی در حقوق دریافتی زمان بازنشستگی اطلاح نگردد خصوصا تبصره ای از آن که صراحتا اعلام کرده سوابق بخش غیر دولتی برای سنوات لازم بازنشستگی و درجه و گروه و پایه و… محاسبه نمی شود مشکل حل نخواهد شد(دیوان عدالت اداری نیز به همین قانون استناد می کند).بنده حاضرم تعهد محضری دهم که سوابق شرکتی و غیر دولتی ام فقط برای بازنشستگی لحاظ شود و بابت آن پاداش پایان خدمت و درجه و گروه و… نخواهم. منتظر نظر تکمیلی و کارشناسی جناب میرشاه عزیز هستیم.با سپاس فراوان

        1. درود با تشکر از پاسخگویی جناب آقا رضا در سایت پژوهشکده مجلس شورای اسلامی ،انتظارات مردم از مجلس آینده در پایین صفحه به اصلاح قانون موجود ،با تشریح مساله ،لطفا نظر به اینکه جنابعالی تحقیقات واطلاعات خوبی دارید طرح مشکل کنید بنده هم چون شما وخیلی از عزیزان پیگیر هستم ولی دستمان کوتاه است ،من نظر خود را ثبت کردم اگر تعداد زیاد باشد مورد توجه قرارمیگیرد.سپاسگزارم

          1. با سلام و احترام مجدد
            بنده قبلا در سایت مذکور و سامانه ارتباطات مردمی مجلس و امور اداری استخدامی و چند نهاد ذیمدخل دیگر این مشکل را ثبت کردم ولی یک دست صدا ندارد باز هم این پیگیری ها را ادامه میدهم ولی مشکل رای معروف 1084 دیوان عدالت اداری است که به استناد قانون سال 1372 صادر شده و به خاطر وحدت رویه محاکم، شکایات بعد از آن در مورد محاسبه سوابق با همان جواب صادر شده در رای مذکور روبرو شده،ایکاش مجلس به جای تصویب این قانون نقل و انتقال سوابق که دولت آیین نامه بلند بالای 31 ماده ای برای آن تهیه کرد ،با یک اصلاح نیم خطی برای قانون نحوه تاثیر سوابق غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی مصوب سال 1372 سوابق غیر دولتی را برای بازنشستگی مجاز و محسوب میدانست و مشکل میلیون ها نفر را حل می کرد.البته همین قانون نقل و انتقال هم با ابهام روبرو شده و سازمانی که بنده شاغل هستم و چندین سازمان دیگر هم که پیگیری کردم برای رفع ابهام با وزارت رفاه برای کسب تکلیف مکاتبه کردند و فکر نکنم کسی فعلا توانسته باشد از این قانون استفاده کرده باشد.پناه بر خدا شاید کار به استفساریه کشید و مشکل حل شد(همین چند ماه پیش هم قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب و ابلاغ شد و در اجرا با ابهام روبرو شد و الان طرح دو مورد استفساریه آن در دستور کار صحن علنی است)صد البته که کارشناسان حقوقی مثل جناب میرشاه صاحب نظر می باشند.تشکر

          2. سلام دوست عزیز لطفا آدرس سایت را به اشتراک بگذارید تا همه ما درخواست ثبت کنیم ممنون

  22. باسلام و عرض ادب
    امروز با آقای سیفی تدوین کننده آیین نامه اجرایی قانون تجمیع سوابق بیمه‌ای در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تلفنی صحبت کردم فرمودند دیروز جلسه دولت بوده و بنده هم دفاع نموده ام ان شاالله تا ببینیم کی تصویب میکنم بامید خدا

  23. باسلام و درود خدمت وکیل محترم و سایر دوستان گرامی.
    امروز با آقای سیفی تدوین کننده آیین نامه اجرایی قانون تجمیع سوابق بیمه‌ای در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تلفنی صحبت کردم فرمودند دیروز جلسه دولت بوده و بنده هم دفاع نموده ام. بایستی صبر کنیم تا ببینیم کی تصویب میکنن دیگه.
    ان شاالله بامید خدا که هرچه زودتر

    1. سلام و احترام بر جناب رحیمی و جناب سیفی و تشکر از اطلاع رسانی شما عزیزان،جناب سیفی دقیقا از چه موضوعی دفاع نموده اند؟ امکان دارد توضیح بیشتری بدهید؟چون این قانون تایید شده و برای اجرا به دولت ابلاغ شده یعنی دولت پس از گذشت بیش از 8 ماه باز قصد اجرا نداشته و جناب سیفی برای اجرای آن دفاع کردند یا مسئله دیگری را دولت بهانه کرده است؟ با تشکر از جنابعالی و سایر دوستان عزیز

    2. سلام حاج آقای رحیمی عزیز از بیرجنداین قانون اجرایی که صددر صد میشود .ولی استاد نگرانی اکثرا از بابت احتساب سوابق شرکتی است .حضرتعالی که با آقای سیفی ارتباط دارید این موضوع را به ایشان یادآوری کنید که سوابق شرکتی افراد را برای بازنشستگی منظور کنند والا این قانون با قوانین قبلی هیچ تفاوتی ندارد فقط وقت مجلس گرفته شده است واین مشکل همچنان پا برجاست .ممنونم اگر پیگیری واطلاع رسانی مجدد داشته باشید.

  24. باسلام وخسته نباشید به وکیل محترم آقای دکتر میرشاه یه سوال پیش آمده انشالله پس از تصویب آیین نامه اجرایی قانون مذکور آیا ماده ۲ این قانون شامل نیروهای مسلح میشود,‌؟ وماده ۶ این قانون مستمری جمع که نیروی مسلح را استثنا قایل شده به چه معناست؟ لطفا اگه هرکه می‌دونه نظر بده .باتشکر وسپاس

    1. سلام خدمت آقا رضا وتشکر از آقای رحیمی .که به جد پیگیر امور هستند نوشته اید آیین نامه اجرایی آن مشابه سال ۶۵به تحریر درآمده ……….. هرگز قابل تصور نیست که شخصی یا اشخاصی بخواهند همچنین خیانتی در حق مردم روا بدارند

      1. با سلام و احترام دوست عزیز بنده شنیده های خود را از یک منبع موثق گفتم و امیدوارم در کمیسیون مربوطه مشکل را حل کنند چون خود بنده هم ذینفع هستم، ضمنا ……. همین دیروز 24 دیماه افزایش سن بازنشستگی به راحتی تصویب شد و……. همگان میدانیم این مصوبه از منظر حقوقی جای بحث فراوان دارد.تشکر

      2. سلام جناب آقای وکیل عزیز جناب آقای میرشاه وسایر عزیزان مثل اینکه امروز این آیین نامه در هییت دولت به تصویب رسیده همراهان چنانچه از جزییات آن اطلاعاتی دارند اطلاع رسانی کنند مخصوصا وکیل بزرگوار وهمیشه همراه .
        خدا کند که مشکلات ایجاد شده که همه ما دربخش های خصوصی ولی در ادرات دولتی کار کردیم حل شود.

        1. با سلام
          سخنگوی دولت اظهار داشت: در خصوص انتقال سوابق بیمه ای یا باز نشستگی بین صندوق های مختلف بازنشستگی که امکان تجمیع سوابق بیمه ای را فراهم و نقل و انتقال سوابق را تسهیل می کند و امکان دریافت مستمری جمع هم وجود داشته باشدٰ، در دولت مصوب شد.

          پس انتشار این مصوبه در مرجع رسمی بی درنگ به اطلاع همراهان گرامی وب سایت “وکیل میرشاه” خواهد رسید. امیدوارم مشکل ارجمندان با این مصوبه مرتفع شود.

          1. سلام جناب میرشاه آیین نامه اجرایی امروز دوشنبه دوم بهمن 1402حدود ساعت 20 از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

          2. سلام بر وکیل همیسه همزاه(جناب آقای میرشاه) آیا این آیین نامه منتشر شده جدید مشکل احتساب بخش خصوصی که ما کارکردیم االبته در گذست دردستگاهای اجرایی کار می کردیم ولی حقوق مارا شرکت خصوصی پرداخت می کرد بعد از ۸سال کار کردیم بعلت پذرش در آزمون استخدامی آموزش وپرورش از دستگاه اجرایی قبلی استعفا دادم ووارد آمکزش وپرورش شدم وصندوق بیمه ای از تامین به صندوق کشوری تغییر پیدا کرده است .آیا سوابق تامین اجتماعی با این ساز وکار جدید مرتفع می گردد؟؟؟

          3. سلام بر وکیل ارجمند جناب آقای میرشاه عزیز
            حالا که دیگه کل آیین نلمه این قانون بطور کامل در رسانه ها منتشر شده است
            از وکیل عزیز تحیلیل گر همه جانبه قوانین انتظار داریم تفسیر خودشان را یا پیگیری های خودشان را برای مخاطبان تشریح نمایند چون سکوت وکیل خبره در این شرایط نگرانی ذینفعان را بیشتر می نماید اگر اطلاعات کاملی انتشاربشه ممنون ومتشکر خواهیم شد چون همه منتظرند که شیوه اجرا چگونه خواهد بود.

          4. سلام
            درود بر شرفتان
            خسته نباشید. اجرکم عندالله .
            ممنون از بابت تمامی زحماتتون

  25. با سلام و احترام به تمامی عزیزان،افزایش سن بازنشستگی امروز 24 دیماه به تایید شورای نگهبان رسید و اضافه خدمت شامل افراد زیر 28 سال سابق گردید،ببینیم دولت باز هم بهانه ای برای عدم اجرای قانون نقل و انتقال سوابق دارد یا نه؟ تشکر

  26. سخنگوی دولت امروز 27 دیماه 1402 از مصوبه هیئت وزیران برای نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای یا بازنشستگی بین صندوق‌های مختلف بازنشستگی با هدف امکان تجمیع سوابق بیمه‌ای، انتقال سوابق و امکان دریافت مستمری جمع خبر داد

  27. سلام بر همه عزیزان و دوستان گرامی.براساس اعلام سخنگوی دولت امروز آیین نامه تجمیع ونقل و انتقال سوابق بیمه تصویب شده.لطفا جناب وکیل عزیز و دیگر دوستان پیگیر باشند وگروه را مطلع نمایند.

  28. باسلام وخداقوت به دوستان آیین نامه اجرایی این قانون روی وب سایت قرارگرفته دوستان مشاهده نمایید که با آیین نامه مجلس محترم هیچ منافاتی ندارد مبارکه دوستان زحمت کشیده وصبور باشه موفق باشید در پایان از جناب میرشاه عزیز پهنه دوستان سپاسگزارم.

  29. سلام جناب. میر شاه وقت بخیر خدا قوت با توجه به آیین نامه جدیدالتصویب آیا امکان بهره مندی بازماندگان متوفی که سوابقی به مدت 12 سال نزد صندوق بیمه روستاییان و عشایر داشته اند و امکان برقراری مستمری برای ایشان میسور نبوده فراهم شده یا خیر
    ؟ انتقال سوابق چطور ؟ .توضیحا اینکه متوفی قبل از فوت ضمن قطع رابطه با صندوق روستاییان و عشایر نسبت به تکمیل سوابق از طریق خرید تا سقف 10سال اقدام و بازماندگان در حال حاضر 10 روز مستمری از تامین اجتماعی می گیرن .سابقا هم جهت انتقال سوابق اقدام کرده‌اند که اداره کل تامین اجتماعی خوزستان عنوان داشتند چون آخرین صندوق بیمه پردازی روستایی بوده امکان انتقال نیست. ممنون از لطف جنابعالی

  30. باسلام و عرض ادب خدمت همراهان عزیز
    بفرمایید با این اوصاف سوابق غیر دولتی در سنوات مورد نیاز بازنشستگی لحاظ میگردد یا خیر.یامثل گذشته است.ماکه ازاین آیین نامه چیزی سردرنیاوردیم.
    باتشکر

  31. سلام ّآئین نامه اجرایی این قانون2روزپیش ابلاغ شده است ماده۳۱این آئین نامه سازمان تامین اجتمائی نیروهای مسلح راازشمول نقل وانتقال خارج نموده است لطفا آقای میرشاه بفرمایندماکه درنیروهای خدمت می کنیم وسوابق بیمه پردازی دربخش خصوصی داریم نمی توانیم مستمری جمع انجام دهیم ؟باتشکر

    1. سلام شما طبق آیین نامه مجلس میتوانید سوابق بیمه بخش خصوصی تان را مطابق ماده ۲ قانون مذکور به نیروهای مسلح انتقال دهید

  32. سلام ازآقای رحیمی تقاضادارم ازآقای صیفی تدوین کننده آئین نامه اجرایی جویاشوندتفسیرماده۳۱آئین نامه اجرایی این قانون به چه نحواست معناش این است که افراددرنیروهای مسلح نمی توانندبیمه پردازی بخش خصوصی رامستمری جمع نمایند؟باتشکر

    1. سلام آقای رحیمی کجا یید از آقای سیفی چه خبر ؟
      قبلا بیشتر فعال بودید
      از آقای سیفی سوال کنید مخصوصا سوالاتی که دوستان داشتند ‌پاسخ بدهند
      کسانیکه در گذشته دربخش خصوصی شاغل بودند واستعفا کردند ووارد بخش دولتی شدند.

      بعضی از نظامیان سوال داشتند

      ……

  33. پنجاه سال بعد در چنین روزی: چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت “””””””””۱۴۵۲””””””””” “”””””””””””””””” ۱۴۵۲/۰۲/۲۸ “””””””””””””””””””” امروز بیست و هشتم اردیبهشت ماه 1452، مجلس شورای اسلامی اصلاحات «جزئیات» نقل و انتقال سوابق بیمه ای و بازنشستگی برای بار یک میلیون و دویست و پنجاه و سه هزارم مورد بازبینی و اصلاح قرار داد و ایرادات نوبت پانصدهزار و دویست و بیست امین بار بازگردانده شدن طرح از شورای نگهبان را اصلاح کرد. در صورت تصویب نهایی این طرح و تبدیل شدن آن به قانون، مقررات جدید جایگزین مقرراتی خواهند شد که پیش از این در سال های ۶۵ و ۶۶ تحت عنوان قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی تصویب شده بودند و تا امروز (بیست و هشتم اردیبهشت ماه 1452) همچنان قابلیت اجرا دارند. خداییش چه قدرت و نفوذی دارند این صندوق های بیمه ای که در سال 65 با یک فوت توانستند تمام حقوق بیمه شده های مظلوم را زیر پا له کنند و حالا برای بازگرداندن بخش کوچکی از این حقوق همه کشور را به بازی گرفته اند. …

  34. سلام اقای میرشاه سپاس از شما و دوستان .
    چه موقع و چگونه میتونیم اقدام کنیم برای انتقال سوابق خدمت پیمانی نیروهای مسلح به صندوق تامین اجتماعی؟

  35. سلام دوستان کسی از اجرای قانون مذکور در اداره ای یا جایی اطلاع نداره ما آخرش متوجه نشدیم که با اجرای این قانون تاثیرسنوات غیر رسمی در رسمی را لحاظ میکنند یانه?

      1. با سلام
        برداشت ها و تعابیر و تفاسیر مختلف از قانون و گاهی مصادره به مطلوب موجب عدم اجرای صحیح قانون می شود. در خصوص این قانون و آیین نامه اجرایی آن؛ ماده 7 قاتون زیر ساخت هایی را پیش بینی نموده است که می بایست فراهم شود. خوشبختانه کامنت های ذیل این صفحه توسط مدیران و مجریان رویت و مطالعه می شود. از این بابت که این سایت توانسته واسطه ای میان مردم و مسئولین ایجاد نماید بسیار خوشحالیم.امیدواریم مسئولین محترم هرچه سریعتر به تکالیف قانونی خود عمل نمایند. ضمناً راهکار های قانونی متعددی وجود دارد که دستگاه های مستنکف از اجرای قانون را وادار به تمکین از قانون نمود. از جمله این دستگاه ها دیوان عدالت اداری است.

        1. با سلام و احترام
          ضمن تشکر از توجه جناب آقای میرشاه به نظرات و سوالات دوستان عزیز،ذکر نکته ای را لازم دانستم در بند 1 ماده 3 این آیین نامه کلیه افرادی که به نوعی رابطه شغلی آنها با کارفرمای متبوع قطع شده(اسمی از دولتی و یا غیر دولتی نیامده و کارفرما به صورت کلی گفته شده)میتوانند به واسطه قطع رابطه کاری و تغییر صندوق بازنشستگی سوابق خود را به صندوق جدید منتقل کنند و همچنین در ماده12 گفته شده مابه التفاوت متعلقه به طور یکجا ظرف مدت سه ماه و یا به صورت اقساطی از تاریخ ابلاغ به بیمه شده از او وصول می شود و پس از واریز نقدی یا پرداخت تمام اقساط، سوابق بیمه ای مربوط به آن در سوابق بیمه پردازی بیمه شده در صندوق بازنشستگی مقصد اعمال می شود(به اعمال سوابق بیمه ای در صندوق مقصد اشاره شده)،با این دو مطلب گفته شده آیا بیمه پردازان میتوانند برای انتقال و محاسبه سوابق بیمه های مختلف در آخرین صندوق برای جمع بندی سنوات لازم مثلا تا 30 سال برای بازنشستگی اقدام نمایند یا خیر؟ و اگر این موارد ابهام دارد آیا ممکن است کار به استفساریه توسط مرجع صدور قانون که در اینجا مجلس است کشیده شود،البته در مواد و تبصره های مربوط به مستمری جمع که فکر کنم موضوع روشن است و صحبت از پرداخت مستمری در صندوق های مختلف است و سخنی از اعمال سابقه و پرداخت مابه التفاوت نیامده است.با تشکر از شما

          1. با سلام و احترام
            از همکاران، کارشناسان و خبرگان محترم و کلیه سرورانی که در زمینه موضوع مورد بحث اطلاع دارند تقاضا داریم در بحث شرکت کنند تا به یک جمع بندی مناسب و نتیجه مطلوب در مورد قانون اخیر التصویب و آیین نامه اجرایی آن برسیم. ارجمندان چنانچه مقاله یا نظری دارند این آمادگی وجود دارد که با اسم و عنوان نگارنده جهت بهربره داری سایر مشمولین محترم، در این وب سایت انتشار یابد. با سپاس

        2. با سلام و احترام مجدد
          نکته دیگر اینکه متولی و مجری قانون سال 1365 سازمان امور اداری و استخدامی بود و متولی و مجری قانون جدید وزارت تعاون و رفاه که به نوعی سازماندهی و تعین خط مشی های امور کلیه صندوق های بازنشستگی از طریق این وزارت خانه صورت می گیرد که دوستان باید از طریق کارشناسان وزارت مذکور پیگیری و ارتباط برقرار کنند،و یک سوال با توجه به اینکه قانون جدید موخر بر قوانین قبلی و آرای دیوان عدالت اداری می باشد آیا امکان تغییر نظر وجود دارد؟ البته هنوز خطر استناد به قانون سال 1372 وجود دارد(متن این قانون را در ذیل برای آگاهی دوستان عزیز قرار میدم) با تشکر

          ‌قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و
          وظیفه و مستمری کارکنان دولت
          ‌ماده واحده – سوابق خدمت مستخدمین دولت، شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی در
          شرکتها و مؤسسات غیر دولتی که بابت آن حق بیمه یا‌کسور بازنشستگی به صندوق
          بازنشستگی ذیربط پرداخت گردیده است، با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی پرداختی
          سهم مستخدم و کارفرما به‌صندوق بازنشستگی مربوط به مستخدم در حالات بازنشستگی و
          وظیفه و وظیفه ازکارافتادگی صرفاً در تعیین حقوق یا مستمری بازنشستگی و وظیفه‌قابل
          احتساب می‌باشد مشروط بر آن که مستخدمین مزبور (‌در حالت بازنشستگی) دارای حداقل
          بیست (۲۰) سال سابقه خدمت دولتی باشند.
          ‌تبصره ۱ – سنوات خدمت موضوع این قانون در محاسبه سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی،
          اعطاء پایه، درجه یا نظایر آن منظور نخواهد‌گردید.
          ‌تبصره ۲ – قوانین استخدامی دستگاه‌های دولتی منجمله قوانین خاص شرکتها و مؤسسات
          دولتی که شمول قانون بر آنان مستلزم ذکر نام است از‌لحاظ سنوات خدمت لازم برای
          بازنشستگی، تعیین حقوق بازنشستگی و سایر مقررات مربوط در این رابطه کماکان به قوت
          خود باقی است.
          ‌تبصره ۳ – میزان کسور بازنشستگی که از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می‌شود و
          میزان کسور بازنشستگی متعلقه و همچنین مابه‌التفاوت‌این دو مبلغ بر اساس
          آیین‌نامه‌ای که ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان امور اداری
          و استخدامی کشور تهیه و به تصویب‌هیأت وزیران می‌رسد، تعیین خواهد گردید.
          ‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه روز یکشنبه نوزدهم اردیبهشت
          ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ ۱۳۷۲.۲.۲۶ به
          تأیید شورای نگهبان رسیده است.

    1. با سلام فعلا خیر،تا قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت مصوبه سال 1372 اصلاح نگردد بعید است، الان دستگاه ها به این قانون استناد میکنند وبه این بهانه سوابق را قبول نمی کنند،مجلس حدود 4 سال وقت گذاشت و قانون نقل و انتقال سال 1365 را اصلاح و نسخ کرد در صورتی که اگر هدفش رفع مشکل بیمه پردازان برای تلفیق سوابق مختلف برای بازنشستگی بود با اصلاح تبصره 1 قانون فوق الذکر (مصوب سال 1372 )مشکل همگان حل میشد، باز هم دوستان از جمله جناب آقای رحیمی از جناب آقای سیفی در وزارت تعاون پیگیری و کسب خبر موثق نمایند انشاا… نتیجه حاصل شود.تشکر

    2. سلام دوست گرامی
      بنده مستندات بیمه‌ای و فرمهای تکمیل شده انتقال سوابق بیمه‌ای از صندوق تامین اجتماعی به صندوق بازنشستگی بانکها از طریق امور کارکنان محل خدمت ارسال واقدام نموده ام ولی هنوز صندوق بازنشستگی بانکها بدلیل اینکه میگن آیین نامه اجرایی ابهام دارد از پذیرش سرباز میزند.
      ولی بهرحال مجبورند بالاخره قبول کنند اگرم تعلل ورزیدند از طریق دیوان عدالت اداری میشه سریعا پیگیری کرد.چون پذیرش این قانون اجرایی شده و نمیتونن از زیر بارش شونه خالی کنند.

      1. سلام جناب آقای رحیمی اکثر ذینفعان حاضر در این مجموعه گرفتار نامه شماره ۱۰۸۴ دیوان عدالت اداری میشوند با این اوصاف تنها راه حل از طریق نمایندگان‌محترم مجلس می بایست ‌که یا استفساریه ارایه کنند یا اینکه ماده یک قانون سال ۱۳۷۲ را نسخ نمایند که در این صورت دیوان عدالت اداری هم دیگه حرفی برای گفتن نخواهد داشت که چوب لای چرخ افرادی کند که سالها زحمت کشیدند وحق بیمه پرداخت کردند حتی در دورترین وناامن ترین نقطه کشور مخصوصا منطقه سیستان وبلوچستان که در طول سال دفتر شهادت برای مردم این سرزمین‌باز است ما مرزدران نگهبان مرزهای کشور یم تا یک عده مثل اشخاص دیوان عدالت اداری وبرخی نمایندگان مجلس برخی دولتی ها در مرکز کشور خواب آرامی داشته باشند واوقات وکام ما ها ازدست همین افراد همیشه تلخ باشد .مگر ما که از طریق بخش خصوصی در ادرات دولتی کار کردیم وحق بیمه دادیم وساعت ورود وخروج میزدیم وناظر بررفتار وعملکرد داشتیم چه گناهی مرتکب شدیم که صندوق کشوری سوابق قانونی را قبول نمی کند؟ گناه ما چیست ؟مگر ما از کشور خارجی آمده ایم یا برای خدای ناخواسته اجانب وبیگانگان کار می کردیم ؟
        نخیر اینها تفکرات بدی است که در کشور نهادینه شده فقط توسط عده ای خاص
        با افتخار می گوییم‌برای عزت وسربلندی ممکلت عزیز مان ایران عزیز کارکردیم وتا توان داریم برای رشد وعزتمندی ایران اسلامی کار وتلاش خواهیم کرد .ولی از حق خودمان هم که نزدیک به ده سال کارکردیم وزحمت کشیدیمود گوشه بایگانی تامین اجتماعی خاک میخورد کوتاه تخواهیم آمد .همه ما خدا را داریم ومسئولی که چوب لای چرخ ما بگذارد اورا به همان خدای عزت دهنده واگذار خواهیم کرد واقعا دولتمردان باید صدای کسانیکه از طریق شرکت های خصوصی در ادرات دولتی در گذشته کار کردند ولی بعلت تغییر شغل وآزمون تغییرسمت دادند وبه ادارات دیگری رفتند وحالا بیست ساله رسمی هستن ولی با تغییر صندوق از تامین اجتماعی به صندوق کشوری .آن سوابق کماکان معلق مانده وبرای بازنشستگی منظور نشده ونمیشود که خواست ما اینه که اولا سوابق انتقال داده بشه وتفاوت آن ازشخص اخذ شود ودوم جزء سوابق بازنشستگی به حساب بیاید ونشکل هزاران هزار نفر که سرگردان هستن حل گردد .یاعلی مدد.

        1. سلام دوستان عزیز در رابطه با موضوع قانون سال ۱۳۷۲ اولا با وجود این قانون جدید به احتمال زیاد قوانین قدیم مربوط به هر سالی که باشه بی اثر میشه ولذا اگر کسی نگرانی از بابت اجرا نشدن این قانون داره بهتره با آقای جعفر قادری نماینده محترم شیراز که ایشان طراح اصلی این قانون می باشد تماس برقرار شود تا بوسیله کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع اصلاح شود شماره آقای قادری در سایت موجوده موفق باشید

          1. باسلام
            احتراما اینجانب دارای ۳۰ سال و ۶ ماه سابقه پرداخت تامین اجتماعی و ۵۳ سال سن هستم که از این مقدار سابقه حدود ۸ سال در بخش خصوصی و مابقی در بخش دولتی بوده است جهت باز نشستگی که اقدام کردم سازمان تامین اجتماعی اظهار کردند که من شرایط باز نشستگی را دارم ولی چون در بخش دولتی هستم نمی توانند راسا بازنشسته کنند و پیشنهاد کردند به هرطریقی من از سازمان دولتی جدا شده و پس از پرداخت یکماه بیمه اجتماعی بازنشسته شوم
            از دستگاه متبوعه هم تقاضای بازنشستگی کردم که استناد به ماده ۱۰۳قانون خدمات کشوری کرده و با بازنشستگی من مخالفت کردند
            در همین حال دستگاه متبوعه  سوابق سنوات  کارمندان شرکت‌های تابعه را با صدور دستورالعملی  به سوابق دولتی آنان اضافه نمود که بعلت اینکه سنوات من جزو  شرکت‌های تابعه نبود شامل حال من نشد
            حال سوال من این است که اولا  چرا دستگاه متبوعه در قبول سوابق خصوصی برای اینجانب تبعیض قائل شده اند ثانیا چرا قانون تامین اجتماعی مبنی بر بازنشستگی با ۳۰ سال پرداخت بیمه و ۵۰ سال سن اجرا نمی شود و ثالثا چرا قانون تجمیع سوابق در مورد من اجرا نمی شود (ظاهرا این قانون فقط برای سازمانهای بیمه گر با مبدا ومقصد متفاوت جاری است و برای من که سازمان بیمه گر مبدا و مقصد تامین اجتماعی است ولی بیمه کننده خصوصی و دولتی است مصداق ندارد )
            علیهذا خواهشمند است در صورت امکان اینجانب را راهنمایی و مساعدت فرمایید
            با تشکر

          2. سلام وقت بخیر من تماس گرفتم ایشون فرمودن در آیین نامه هست الان سرم شلوغه نزدیک انتخابات خودتون بخونید حالا شما هم تماس بگیرید شاید توضیح بهتری دادن من که نفهمیدم شماره آقای قادری 09177161365

      2. سلام
        یکی از دوستان بنده کارمند یکی از بانکهای نظامی بود که بخش خصوصی محسوب میشد و با بانک دولتی سپه ادغام گردید و بدلیل مازاد نیرو از بانک سپه به بانک ملی که آن هم دولتی است منتقل شد، جالبه که هم بانک سپه و هم بانک ملی سوابق زمان بانک نظامی وی را که خصوصی بوده را برای بازنشستگی قبول کردند ولی همین بانکهای دولتی سوابق شرکتی کارکنان خود را که با آزمون یا تبدیل وضعیت ایثارگران رسمی شدند را برای بازنشستگی قبول نمیکنند.

        1. سلام. بنده مجددا امروز 1403/1/18 به تامین اجتماعی زنگ زدم و گفتن هنوز این آیین نامه به اونا اعلام نشده! پس به کی اعلام شده؟ تو رو خدا هر کی راهی بلده بگه ما چیکار کنیم؟

  36. سلام. من چند روز پیش رفتم تامین اجتماعی، اصلا کارکنانش اظهار بی اطلاعی میکردن وگفتن بر اساس ایین نامه سال 65 اقدام میکنن واینکه تا 25 سال سابقه دولتی نداشته باشید موضوع تجمیع امکان پذیر نیست! من موندم این چه قانونی هست که کسی زیر بار اجراش نمیره؟ اگه صندوق ها ذینفع بودن قانون از مجلس در نیومده اجرا میشد ولی به مردم میرسه هفت خوان رستم رو هم بگذره باز هیچ دستگاهی زیر بارش نمیره تا قانون مهلتش بگذره. ای تف به اینجور قانون و قانونگذار که عمر ما با انتظار تمام شد

  37. سلام عزیزان با انتشار آیین نامه جدیداین قانون برتمامی دستگاه ها و نهادها و اشخاص ماده ۱۲ آن انتقال سوابق غیر رسمی را بعد از پرداخت بصورت یکجا یا اقساط به سنوات رسمی مجاز دانسته دوستان ملاحظه کنند همه چیز واضح هست وباید مطابق قانون جدید انجام شود بدیهی است در صورت امتناع باید از طریق دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری نماییم

  38. با سلام
    با توجه نظرات دوستان گرامی و جناب میرشاه عزیز ظاهرا فعلا کسی از قانون جدید نتوانسته استفاده کند.

  39. با سلام
    امروز از کارگزینی اداره پیگیری کردم گفتند چون در آیین نامه ابلاغی(31 ماده مذکور) نسخ قانون 1365 ذکر نشده فعلا نمیتوانند قانون جدید را اجرا کنند و نامه نگاری شده تا کسب تکلیف و رفع ابهام شود.کارگزینی های تمامی سازمان ها هم ظاهرا با این ابهام روبرو شدند.

    1. سلام طبق ماده 9قانون تجمیع سوابق بیمه‌ای قانون سال 65نسخ گردیده و اینها همه بهانه های واهی به جهت عدم قبول و پذیرش و پایمال کردن حق و حقوق مردم می‌باشد. دوست عزیز ماده نه که در بالا می‌باشد مطالعه بفرمایید

  40. باسلام وخداقوت وخسته نباشید جادارد از همین جا ودر همین وب سایت از جناب آقای جعفر قادری نماینده محترم شیراز ورزقان وکسب حداکثری آرا ورود مجدد ایشان به مجلس دوازدهم را به ایشان وخانواده محترمشان تبریک عرض نمایم از خداوند برای ایشان توفیق روز افزون خواهانم

    1. سلام تشکرحسن آقا خبر خوبی بود انتخاب مجدد جناب آقای دکتر قادری را بعنوان منتخب مردم شیراز تبریک عرض می نمایم ایشان نماینده شجاع وفعال کمسیون اجتماعی می باشد که با زحمات ایشان وهمکارانشان طرح نقل وانتقال سوابق بیمه ای مورد تصویب وتایید قرار گرفت ان شاءالله که با حمایت مجدد از این طرح مشکل افراد که در ادرات دولتی کار میکردند بصورت شرکتی خصوصی کارکردند ولی هنوز سوابقشان برای بازنشستگی هنوز منظور نشده است .در ادامه راه مجلس آینده وشخص آقای دکتر قادری (قانون نحوه تاثیر سوابق بخش خصوصی سال ۱۳۷۲ را نسخ نمایند تامشکل همگان با لغواین مسیر شود.

      1. سلام آقا رضا
        البته آقای قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه هستند، واگر قرار بر حذف قانون سال 1372 باشد فکر کنم تا طرح آن مطرح و به تصویب برسد چندین سال طول بکشد و خیلی از دوستان بازنشسته شوند.

        1. سلام آقا فرهاد چاره ای نیست جز فعال بودن برای نسخ قانون سال ۷۲ که متاسفانه مجلس دوره ناطق نوری تصویب کرد .ماده واحده ای دارد که خیلی ظالمانه مصوب شده وحقوق ما را نادیده گرفته .اگر ما ذینفعان در فضایی که دکتر میرشاه بین ما ومسئولین ایجاد کرده که جای تشکر دارد از ایشون مسائل خودمون را مطرح کنیم این مجلس انقلابی فعلی وآینده با مدیریت خیلی خوب آقای قالیباف وهمکارانش مخصوصا کمسیون اجتماعی مجلس قابل طرح خواهد بود وان شاءالله که این ماده واحده ظالمانه سال ۷۲ نسخ ومنسوخ شود .

          1. با سلام
            همانطور که می فرمایید این صفحه پل ارتباطی خوبی فی مابین مسئولین و ذینفعان ایجاد کرده است از این بابت بسیار خوشحالیم. اطلاع پیدا کردیم مسئولین پیام های ذیل این صفحه را می خوانند و از مشکلات آگاه می شوند امیدواریم مشکلات بیمه شدگان در فضای مفاهمه و همدلی حل و فصل شود.

          2. سلام دوستان آقا رضا آقای رحیمی کسی خبر جدیدی نداره لطفا اگه بقیه دوستان خبری دارند به اطلاع ماهم برسانند

        2. سلام بزرگوار تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای دکتر قادری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هست شما اشتباه میکنید

  41. سلام طبق ماده 9قانون تجمیع سوابق بیمه‌ای قانون سال 65نسخ گردیده و اینها همه بهانه های واهی به جهت عدم قبول و پذیرش و پایمال کردن حق و حقوق مردم می‌باشد. دوست عزیز ماده نه که در بالا می‌باشد مطالعه بفرمایید

  42. با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و جناب اقای میرشاه و جناب اقای رحیمی
    بنده امروزه مراجعه کردم تامین اجتماعی شعبه 22 تهران برای انتقال شش سال سابقه خدمت پیمانی از صندوق نیروهای مسلح به صندوق تامین اجتماعی.
    منتهی گفتن طبق همان قانون قبلی انجام میدهند و عجیب اینجاست که کارکنان تامین اجتماعی هیچ خبری از قانون جدید نداشتند.
    جل الخالق

  43. سلام دوستان کسی نمیدونه چرا این قانون به سازمانهای مربوطه ابلاغ نشده لطفا اگه کسی می‌دونه اطلاع رسانی نکنه

  44. سلام دوستان همه سکوت کرده اید عاقبت طرح جایی اجرا شدیاخیر لطفا اطلاع رسانی کنین در بحث نظامیان که اعمال نشده

    1. سلام حسن آقا سال نو مبارک،به دو دلیل شاید فعلا کسی نتوانسته از این قانون جدید استفاده کند1- این قانون تفاوت بنیادی با قانون سال 65 ندارد به جز به روز رسانی حق بیمه ها موقع انتقال و مستمری جمع که هر دو مورد اگر سوابق بخش خصوصی را به دولتی منتقل کنید صرفادر زمان بازنشستگی میتوان مبلغ نا چیزی برای افزایش حقوق بازنشستگی بهره مندشد نه برای سوابق لازم برای تلفیق هر دو بخش برای رسیدن به سابقه مورد لزوم برای بازنشستگی مثلا 30 سال،اگر در این قانون یک بند نیم خطی آورده شده بود که سوابق بخش غیر دولتی فقط برای سنوات لازم بازنشستگی در بخش دولتی محاسبه میشود مشکل حل بود2-هنوز دستورالعمل لازم برای تعیین سازوکار اجرای این قانون برای اطلاع کارکنان زیر مجموعه سازمان ها و…ابلاغ نشده است(با آیین نامه اجرایی دولت که ابلاغ شده فرق می کند)با تشکر

      1. سلام آقای جهانی بنده دو روز قبل با آقای دکتر قادری نماینده محترم شیراز وعضو کمسیون اجتماعی مجلس در مورد این قانون صحبت کردم وگفتم که برای انتقال سوابق بخش خصوصی به دولتی مجلس قانون سال ۶۵ رانسخ کرده ولی قانونی دیگر در سال ۷۲ تصویب شده که مانع انتقال سوابق ما میشود ودیوان عدالت اداری براساس نامه شماره ۱۰۸۴ مانع اجرا می باشد .که ایشان تازه متوجه شدن که چنین قانونی هم وجود دارد بنابراین همه ما باید با نمایندگان مجلس چه بصورت تلفنی ومخصوصا نگارش نامه حقوقی وبیان مشکلات مخصوصا قانون سال ۷۲ ( ناطق نوری )برای منسوخ کردن آن خیلی فعال باشیم که واقعا آقای دکتر قادری پذیرای صحبت های بنده بودند که جا دارد از ایشان قدردانی نمایم.
        اما ایشان گفتند که از طریق اجرای قانون مستمری جمع ایت مشکل حل میشود یعنی اینکه هر کدام از صندوقها به نسبت مدت زمانی که در هریک از صندوقها سابقه بیمه داشته باشد هر صندوق سهم خود را برای بازنشستگی افراد پرداخت میکند ومثال گفت که مثلا شخصی که ۱۰ سال سابقه بیمه در سازمان تامین اجتماعی دارد و۲۰ سال در صندوق کشوری .
        ۱۰ روز را تامین اجتماعی باید پرداخت کند و۲۰ روز را صندوق کشوری وهردو در پرداخت سهیم هستند.

        1. با سلام و تبریک سال نو و کسب اجازه از آقای جهانی،چنانچه بنا بر تغییر قانون و اصلاح آن باشد زمان زیادی خواهد برد مثل همین قانون نقل و انتقال که از اول دوره یازدهم مجلس طراحی آن شروع شد تا تایید و ابلاغ گردید به پایان دوره یازدهم مجلس رسید حدود 4 سال، بهتر بود در همین قانون اخیر و ماده آخر آن که قانون سال 65 و ماده یک نحوه تعدیل نیروی انسانی نسخ گردید قانون سال 1372 نیز نسخ می گردید البته بنده از طریق سامانه یکپارچه ارتباطات مردمی مجلس حدود یکسال پیش موضوع قانون سال 1372 را به آقای قادری برای لحاظ کردن در این قانون متذکر شدم ولی ایشان به این مساله توجه نکردند،چند روز پیش هم به سامانه ارتباط مردمی نهاد رهبری این مشکل را مطرح و ارسال کردم ولی یک دست صدا ندارد دوستان به این سامانه مراجعه و مشکل سوابق بیمه و نیاز به اصلاح و تفییر قانون را مطرح نمایند.تشکر

        2. ضمن عرض تبریک سال نو ،بنده مرتبا به سایت سری میزنم شاید نقطه عطفی به چشمم بخوره وامیدوار بشم ولی متاسفانه شاهد هستیم که کسانی که بر مسند قانون گذاری قرار میگیرند خود از قانون های وضع شده در سالهای قبل بیخبرند وجای بسی فکر داره چطور ممکنه کسانی که برای یک کشور قانون وضع میکنن از امور ودغدغه مردم بی اطلاع باشند ،مستمری جمع برای وقتی خوبه که 10 سال بیمه پرداخت کرده باشه برای کسی که زیر 10 ساله من قبلا پرسیدم میگن شاملش نمیشه وباید سوابق بیمه را به 10 سال برسونید وجالبتر اینکه خدمات کشوری هم کوتاه نیامده وزیر 25 سال بازنشسته نمی کنن وبا قانون جدید بازنشستگی که باز بدتر هم میشه ویکی مثل من 19سال صندوق بازنشستگی کشوری کار کردم و6سال تامین اجتماعی بخش خصوصی چکار کنم یعنی باید 30 سال برای دولت کار کنم وبعد 4سال بیمه تامین تکمیل وبه 10 سال برسونم که چی بشه تمام عمر بیمه پردازی تازه معلوم نیست دوباره قانون بیاد وبگن چون زیاد پرداخت شده محاسبه نمیشه چون آقایان از قانون های قبلی اطلاع ندارند ،این ساده ترین راه برای جواب دادن هست ،امیدوارم اتفاقی بیفته وخبرخوبی به همه سروران گرامی برسه ودلشون شاد کنه یا حق

    2. سلام
      اجرا نشده
      اگر ….. امروز میرفت مجلس، همین امروز تصویب میشد، فردا ابلاغ و اجرا می‌شد
      ولی …

  45. سلام به همه دوستان و تبریک سال نو و همچنین آقا رضا ببینید بزرگواران شما میتوانید با پیامک ویا تلفنی مشکلات این قانون را به اطلاع آقای قادری طراح اصلی وعضو کمیسیون اجتماعی مجلس برسانید وایشان را از نقاط ضعف این قانون مثل تاثیر سنوات غیر رسمی در سنوات رسمی دولتی و پاداش بازنشستگی درجه ونظایر آن را مطلع سازید تا انشالله در آغاز مجلس دوازدهم در صحن مطرح شود. دکتر میرشاه عزیز هم مارا تنها گذاشته ویه سر به سایت نمیزنه تا نظری بده

  46. عزیزان بحث مستمری جمع کارایی ندارد چون نیروهای مسلح از آن سودی نمی‌برند پس تلاش کنیم این قانون تا به سن بازنشستگی نرسیده ایم اجرا شودوسوابق سالهای که در بخش خصوصی و پیمانکاری دولتی کار میکردیم در سنوات دولتی لحاظ شود .موفق باشید .۱۴۰۳/۱/۴

  47. واقعا” همه چیز این ماجرا جای حیرت دارد. یک قانون در سال ۱۳۷۲ تصویب کرده اند که انگاری کسانی که سابقه بخش خصوصی داشته و بعدا” کارمند دولت شده اند، بیمه پردازی به بیمه کشورهای دیگر کرده اند. به عبارت دیگر انگار که در بخش خصوصی بیگانه کار می کرده اند!

    خدا پدرتان را بیامرزد، بیمه پردازی برای بازنشستگی است و کار کردن در بخش خصوصی و دولتی ندارد. به بیان دیگر تفاوت گذاشتن برای بیمه پردازی که در بخش خصوصی کار می کرده و بعد کارمند دولت شده است واقعا” بدون توجیه و بی معنی است.

    حالا هم که قانون جدید برای حل مشکل کسانی که در صندوق های مختلف بیمه پردازی کرده اند به تصویب رسیده است، متاسفانه قانون سال ۱۳۷۲ منسوخ نشده و همین بهانه ای برای سازمان های بیمه گر شده تا سالها بیمه پردازی مشمولین را لحاظ نکنند و ظلم بزرگی به این قشر روا دارند.

    ضمنا” قابل توجه آن هموطنی که مرقوم کرده اند که سابقه خصوصی و دولتی ایشان هر دو در تامین اجتماعی بوده و باز هم سابقه خصوصی وی لحاظ نشده می رسانم که اولا” دلیل برای عدم قبول سوابق خصوصی ایشان متاسفانه تقدم قانون خدمات کشوری برای کارکنان دولت نسبت به سایر قوانین از جمله قانون بیمه تامین اجتماعی است و ثانیا” این مشکل برای دیگرانی مثل من هم که پرداخت حق بیمه سوابق خصوصیم در تامین اجتماعی بوده و پرداخت حق بیمه سوابق دولتیم در صندوق دیگری است هم با همین دلیل (قانون سال ۱۳۷۲ و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بودن) مورد پذیرش قرار نگرفته است.

    متاسفانه ظلم بزرگی است که معلوم نیست چرا موضوعی با این شفافیت سالهاست که حل نمی شود و این همه بیمه پردازی چرا نباید لحاظ شود.

  48. سلام به آقا رضا بزرگوار ببخشید از کجا این همه مطمئنی که قانون سال ۷۲ مانع اعمال بیمه خصوصی در دولتی میشه آیا به کارگزینی خدمتتان مراجعه کرده اید بنظر من وقتی قانونی به تصویب میرسه قوانین قبلی خودبخود کارایی خود را از دست میدهد ضمنا من به آقای دکتر قادری مکاتبه کردم و موضوع را به اطلاع ایشان رساندم بقیه دوستان هم خوبه احتیاطاموضوع را به عرض ایشان برسانندانشالله درسال جدید مشکل همه حل بشود دوستان عزیز هم خوبه اظهار نظر بفرمایند

  49. باسلام به دوستان واقا رضا ببخشید از کجا این همه مطمئنی که قانون سال ۷۲ مانع اعمال بیمه خصوصی در دولتی میشه آیا به کارگزینی خدمتتان مراجعه کرده اید بنظر من وقتی قانونی به تصویب میرسه قوانین قبلی خودبخود کارایی خود را از دست میدهد ضمنا من به آقای دکتر قادری مکاتبه کردم و موضوع را به اطلاع ایشان رساندم بقیه دوستان هم خوبه احتیاطاموضوع را به عرض ایشان برسانندانشالله درسال جدید مشکل همه حل بشود دوستان عزیز هم خوبه اظهار نظر بفرمایند

    1. سلام حسن آقا در قانون جدید وقتی به صراحت میگه قانون سال ۶۵ نسخ می گرددوهم چنین ماده واحده سال ۶۶مشخص کننده این است که قوانین بعدی پابرجا هستن واین اعتقاد خودم است کارگزینی ها هم فعلا براساس قوانین قبلی میگن ما سوابق خصوصی را برای صندوق کشوری نمی توانیم بپذیریم
      امیدواریم‌قانون جدید مشکلات مردم‌را حل کند. از طریق ارتباط با نمایندگان مجلس ونوشتن نامه حقوقی که تمام جوانب ومشکلات را در آن بگنجانند از جمله قانون عدم تاثیر سوابق بخش خصوصی سال ۷۲ ونامه ۱۰۸۴ دیوان عدالت اداری که براساس همین قانون احتمالا مانع اجرای قانون ۱۴۰۲ بشود.مساله بعد کارزارهایی هست که آنجا زینفعان نظر دادند .دوستان با تایپ کلمه ((کارزار بخش خصوصی))در گوگل میتوانند جستجو بزنند واعتراض خود را ثبت کنندتا این اعتراضا ت به رسانه ها ومجلس برسد.

  50. با سلام امروز دستورالعمل قانون جدید برای سازمان بنده ارسال و ابلاغ گردید، متاسفانه به قانون سال 1372 اشاره کرده و سوابق بخش خصوصی و غیر دولتی را برای بازنشستگی قبول نکرده اند.فقط برای زمان بازنشستگی برای هر سال یک روز حقوق اضافه میشود.

    1. سلام آقای جوانی لطفا بفرمایید که مثلاً مجموع سوابق بخش خصوصی در دولتی باهم باید ۳۰ سال بشود یا اصلا باید ۳۰ سال سابق دولتی داشته باشیم وبعدا سوابق غیر دولتی را اضافه میکنند واضح تر بیان بفرمایید باتشکر

      1. سلام
        مطابق قانون سال ۱۳۷۲ اعلام کردند سوابق غیر دولتی و شرکتی فقط برای پرداخت و لحاظ در حقوق زمان بازنشستگی محسوب می شود نه برای سنوات لازم برای محاسبه و جمع بندی با سوابق دولتی تا رسیدن به عدد ۳۰ سال سابقه برای بازنشستگی ،ضمنا پس از بازنشستگی با ۳۰ سال دولتی و یا کمتر از در سیستم دولتی(پیش از موعد خانم ها،از کارافتادگی،مشاغل سخت و….)فقط یکسال زمان دارید تا از همین قانون سال ۱۳۷۲ برای لحاظ کردن سوابق صرفا در اضافه شدن حقوق بازنشستگی دولتی استفاده کنید و اگر یک سال بیشتر شود دیگر امکان درخولست همین را هم ندارید،و جالب تر اینکه صراحتا اعلام نمودند چون قانون سال ۱۳۷۲ کماکان قدرت اجرا دارد ونسخ نشده فعلا بدین شکل عمل میشود،سوابق دولتی هم مثل قبل قابل انتقال از سازمانها و شرکتهای دولتی و….به سازمان دیگر میسر و بلامانع است فقط با بروز رسانی حق بیمه اندکی مابه التفاوت هزینه انتقال تعدیل شده، و فعلا از مستمری جمع در این دستورالعمل ارسالی برای ما خبری نیست،باید با نمایندگان مجلس علی الخصوص آقای قادری در ارتبط و همگی پیگیر باشیم تا نتیجه بگیریم.تشکر

    2. سلام
      هم قانونگذاران نخبه ان و هم مجریان قانون!!!!!
      یدونه قانون پیدا نمیشه شفاف و راست حسینی اجرا بشه.
      اکثر قوانین ختم میشن به هزاران سوراخ و گیر که اجرا نشن.
      قیامت خدا به داد این مسئولین برسه که خیلی راحت حق و حقوق مردم رو پایمال میکنن.

  51. سلام
    جناب آقای غلامحسین رحیمی شما موفق شدید از صندوق بازنشستگی بانکها نتیجه بگیرید؟ اگر امکان دارد برای آگاهی دوستان نتایج پیگیری های خود را بفرمایید.با تشکر

    1. سلام صندوق بازنشستگی بانکها قانون سال 72 رو استناد کرده و سنگ اندازی میکنه بنده بانک ملی ام

      1. سلام،جناب آقای امیری در خصوص مستمری جمع چطور؟ آن را از بانک ملی پیگیری کردید؟ تشکر

  52. سلام دوستان به جهت به سرانجام رسیدن این قانون ونیز به جهت جلوگیری از تضییع حق وحقوقتان همگی با آقایان دکتر قادری و بابایی کارنامی نمایندگان محترم شیراز وساری که از طراحان اصلی این قانون هستند و در مجلس دوازدهم هم انتخاب شده اند مکاتبه ویا تلفنی موضوع را به ایشان در میان بگذارید

    1. بنده با آقای بابایی تماس گرفتم، تلفن ایشان رو یه آقای دیگه جواب میده. به ایشون گفتم موضوع رو انتقال بدن ولی ایشان گفتن مگه آیین نامه اش اومده! تا اینقدر بی اطلاع. حتی نماینده قزوین خانم بیگی هم نمیدونن این قانون تصویب شده…!

  53. یا سلام
    بنده هم با آقای ق هم با آقای ب تماس گرفتم،آقای ب که تماس را پاسخ نداد و در هیچ پیام رسانی به جز اینستاگرام ظاهرا عضو نیست و در اینستاگرام هم نه دایرکت نه کامنت هیچکدام را پاسخ نمی دهند و ظاهرا فقط امور تبلیغاتی خود را انجام میدهند،آقای ق هم تماس تلفنی را جواب ندادند ولی در پیام رسان ایتا عضو هستند و بنده مشکل را به ایشان منعکس کردم که پاسخ دادند و راه حل را استفاده از مستمری جمع با مجموع سوابق خصوصی و دولتی که به عدد 30 سال یا بیشتر ق می رسد اعلام نمودند که هر صندوق به نسبت سالیان بیمه پردازی حقوق بازنشستگی می پردازد و امور مربوطه را صندوق مقصد(آخرین صندوق که شخص بیمه پرداز آن بوده) انجام خواهد داد.حال باید دید در ادامه تغییری حاصل میشود یا نه و صندوق ها همین مستمری جمع را هم اجرا می کنند یا خیر،لطفا دوستان پیگیری ها و نتایج به دست آمده خود را اعلام نمایند.تشکر

    1. سلام و درود
      از انتشار اسامی افراد معذور هستیم. با تشکر از عنایت و توجه گرامیان و ارجمندان.

    2. سلام عیدفطر برهمگان مبارک
      در ارتباط با زمان اجرای مستمری جمع باید گفت همان طور که در آیین نامه دولت‌هم آمده است
      دولت ووزار ت تعاون کار ورفاه اجتماعی مکلف است به مدت یکسال زیر ساختهای اجرایی آن را براط صندوقهای باز نشستگی فراهم کند.
      دوستان بنابراین اجرای مستمری جمع یکسال از زمان تصویب قانون وتایید شورای نگهبان زمان بر است.
      ولی خدا کند همانطور که دکتر جعفر قادری میگوید بشود یعنی برای بازنشستگی مشمولان هر صندوق به نسبت مدت کارکرد وبیمه پردازی سهم خود را بپردا ند وافراد بازنشسته شوند.
      یعنی اینکه شخصی ۲۳ سال عضو صندوق کشوری است و۷سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشد براساس قانون مستمری جمع بازنسشته شود.
      اگر هدف قانونگذارو قانون مستمری جمع این باشد مطلوب ذینفعان وبراساس عدالت است درغیر اینصورت هدف کمک به مشترکین صندقهای بازنشستگی نخواهد بو د.

    3. سلام. وقت بخیر. من قبل از عید دنبال مستمری جمع بودم ولی صندوق ها اعلام به اطلاعی کردند از قانون جدید. توضیح اینکه تامین اجتماعی میگه یا از نظر سن یا از لحاظ بیمه پردازی باید شرایط بازنشستگی داشته باشی تا بتوانی از بیمه صندوق دیگه استفاده کنی یعنی به عبارتی قانون جدید هیچی! ضمنا بنده تا الان بالای 7 سال بیمه صندوق بازنشتگی و 24 سال بیمه تامین اجتماعی دارم ولی همچنان سر کار میام…حدود 32 سال

      1. با سلام
        برای شما اگر سوابق بیمه پردازی 32 سال باشد که شرط بیمه پردازی رعایت و کامل شده و باید انجام بدهند.

        1. سلام. متاسفانه آیین نامه جدید رو اجرا نمیکنن و به عبارتی میگن بهشون ابلاغ نشده وبرای بازنشستگی باید بر اساس قانون قبلی سابقه رو بخرم…

  54. باسلام
    دوستان اگه کسی به جناب دکتر قالیباف دسترسی داره ویااگر شماره ای در شبکه های اجتماعی از ایشان هست مارا مطلع کنه ضمنا دوستان ظاهراً این قانون به بن بست خورده از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری نمیشه نتیجه ای گرفت دوستان دیگر غیر از من واقا رضا وجوانی کس دیگری مطلب نمی‌زند آقای رحیمی و بقیه بزرگواران کجایند

  55. باسلام وخسته نباشید خدمت دکتر میرشاه بزرگواربنظر حضرتعالی تکلیف همه بزرگوارانی که مشکل فعلیشان با
    اجرای این قانون و به علت منسوخ نشدن قانون سال ۷۲ حل نشده چیست راهنمایی بفرمایید

  56. با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر میرشاه وکیل محترم،لطفا ماده 16 آیین نامه اجرایی این قانون را که در متن بالا قید شده اصلاح بفرمایید، ماده 16 عبارت است از” چنانچه بیمه شده در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی اعم از مبدأ یا مقصد واجد شرایط دریافت مستمری استحقاقی شود و متقاضی دریافت این مستمری باشد، مشمول استفاده از مستمری جمع نخواهد شد” و دقیقا همین مطلبی است که آقای دکتر قادری برای جمع دو بیمه مختلف برای استفاده اعلام کردند،اگر در دو صندوق به مجموع 30 برسند می توانند از مستمری جمع استفاده کنند ولی اگر در دو صندوق بیمه پرداز باشند و در یکی شرایط استفاده از مستمری استحقاقی داشته باشند از مستمری جمع نمی توانند استفاده کنند.سپاسگزارم

  57. با سلام فعلا ایرادات ذیل از طرف مجلس بر آیین نامه قانون نقل و انتقال توسط مجلس گرفته شده امیدوارم در آینده و اجرای این قانون جدید مشکل عمده این قانون که مربوط به تلفیق بیمه خصوصی و دولتی برای بازنشستگی است نیز مرتفع گردد:
    ایرادات آیین نامه انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص

    حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

    ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

    بازگشت به رونوشت تصویب نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۰۰۷۲۵/ت۶۱۷۴۱هـ مورخ ۰۲/۱۱/۱۴۰۲، موضوع: «آیین نامه اجرایی قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه ای اشخاص»، متعاقب بررسی ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ می گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته استف ملغی الاثر خواهد بود.

    ۱- با نظر به تبصره «۱» ماده (۲) قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای -مصوب ۱۴۰۲- که مقرر می‌دارد: نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و یا مستمری بازماندگان از صندوق پرداخت کننده مستمری به سایر صندوق‌ها ممنوع است»، بنابراین بند «۲» ماده (۶) مصوبه که به جای واژه «حقوق» متضمن کلمه «مستمری» می‌باشد، با قطع نظر از تفاوت یا عدم تفاوت در تبعات و آثار، از حیث تغییر در واژه، مغایر قانون است.

    ۲- با نظر به اینکه واژه «ازکارافتادگی» در تبصره مزبور، مشتمل بر وصف یا قید نمی باشد، بنابراین، مقید شدن این کلمه در تبصره پیش گفته به وصف «کلی» با قطع نظر از توسعه یا تضیق داده شدن دامنه کلمه، از این حیث که قید یا وصفی زائد بر قانون است، مغایر قانون است.

    ۳- نظر به اینکه تبصره «۲» ماده (۳) قانون، فاقد عبارت «حداقل در سطح خدمات بیمه پایه سلامت» می‌باشد، بنابراین، عبارت داخل پردانتز در ماده (۹) مصوبه از این حیث که قیدی افزودن بر قانون است با قطع نظر از تفاوت یا عدم تفاوت در تبعات و آثار، مغایر قانون است.

    ۴- با نظر به ماده (۳) قانون که مشتمل بر مواعد قانونی معین برای انجام تکالیف میان صندوق‌های بازنشستگی مبدأ و مقصد می‌باشد، بنابراین، ماده (۱۰) مصوبه و اجزای چهارگانه آن از حیث مشتمل بودن بر تعیین مواعدی متفاوت با مواعد مندرج در قانون، مغایر قانون است.

    ۵- با قطع نظر از بندهای «پ» و «ج» ماده (۶) قانون که وازگان «از کارافتادگی» مقید به وصف «کلی» می باشند، لکن چنانچه کلمه «ازکارافتادگی» در ماده (۲۲) مصوبه به جای بندهای مزبور، موضوع ذیل ماده (۶) قانون باشد، از آنجا که واژه «ازکارافتادگی» در ذیل ماده (۶) قانون، مقید به وصف مزبور نمی باشد، بنابراین، ماده (۲۲) آیین نامه از حیث مشتمل بودن بر وصف مازاد بر قانون و با قطع نظر از تفاوت یا عدم تفاوت و آثار، مغایر قانون است.»

    محمدباقر قالیباف- رییس مجلس شورای اسلامی

    1. با سلام
      خیلی ساده
      هدف از این قانون
      تلفیق بیمه خصوصی و دولتی (ادغام کلیه صندوقها) برای بازنشستگی ست.
      قطعا در حالت عادی باید چنین باشد، بدون نیاز به قانون.
      حال با وجود تصویب قانون، مجریان تفاسیر غیر و عدم همکاری میکنند.
      دلیلش همان مشکل همیشگی ماست، که قوانین موجود است ولی اجرا نمیشود.
      کسی حال و حوصله اجرا نداره.

  58. سلام وخدا قوت اگر دوستان در قوانین بازنشستگی صندوق ها مطالعه کنن متوجه میشن خیلی از قوانین باید اصلاح بشه غیر از ایرادات آیین نامه انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی که باید مرتفع بشه در قوانین تامین اجتماعی هم همزمان برای مستمری جمع تبصره جدید لحاظ بشه که در قانون اکنون بر اساس قوانین تامین اجتماعی آقایان با ۶۰ سال سن و خانم‌ها با ۵۵ سال سن می‌توانند از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند. در این حالت بیمه شده می‌تواند با حداقل ۱۰ سال سابقه و بیشتر (۲۰ سال)، درخواست بازنشستگی کند. در این صورت پرداخت مستمری با توجه به میزان سابقه وی است. این مستمری می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ روز باشد که با توجه به سال‌های سابقه است.

    نکته: در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

    در ضمن افرادی که سن آن‌ها به میزان مقرر در این بند رسیده باشد اما زیر ۱۰ سال سابقه داشته باشند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند. در سال ۱۴۰۱ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه و تجمیع سوابق بیمه افراد در مجلس اصلاح شد. با توجه به این تغییرات افراد با سابقه بیمه بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال می‌توانند برای پرداخت سنوات باقی مانده به نرخ روز تا ده سال اقدام نمایند. همچنین فراموش نکنید که قانون بازنشستگی با ده سال سابقه و کمتر فقط برای بیمه‌گزاران تامین اجتماعی تصویب شده است.
    خانم‌هایی که ۵۵ سال سن دارند و حداقل ۲۰ سال خدمت کرده‌اند، مشمول بازنشستگی ده ساله خواهند شد. (این مورد در صورتی است که کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری به صورت یک جا باشد.)
    سن آقایان برای بازنشستگی ده ساله و کمتر باید به ۶۰ سال برسد و حداقل سابقه کار آن‌ها ۱۰ سال باشد.
    آقایان در صورتی که 60 سال سن داشته باشند و خانم ها با 55 سال سن می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. برای مدت زمان کمتر از ده سال امکان بازنشستگی فراهم نیست. قوانین خود صندوق ها هم دست وپا گیر وجلوی مستمری جمع گرفته میشه .یا حق

  59. سلام بر وکیل محترم و دوستان گرامی.
    بنده دیروز دادخواست خود را بهمراه مستندات برای دیوان عدالت اداری ثبت کردم . در ضمن یادآوری میکنم یکی از همکاران استان فارس قبلاً از طریق دیوان عدالت اداری پارسال همین موضوع را پیگیری نموده بود که دیوان رای بنفع ایشان صادر کرده است و بنده نیز آنرا هم پیوست دادخواست نمودم . هرکدام از عزیزان قصد دارند از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کنند در ایتا برای بنده بشماره۰۹۱۳۱۵۶۵۹۳۷ بنام غلامحسین رحیمی پیام بدارند تا براشون ارسال کنم و سریعاً پیگیری کنند

    1. با سلام خدمت جناب رحیمی
      اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید همکار شما وضعیت سوابقشان به چه صورت بوده (قسمتی خصوصی و قسمتی دولتی و..)و رای دیوان بر مبنای کدام قانون صادر شده جدید یا قدیم؟و انتقال سوابق انجام دادند یا مستمری جمع؟تشکر

      1. باسلام
        ایشان حدود پنج سال سابقه بیمه خصوصی داشتن که با پذیرش مدت۱۸ماهش سی سال رو پر کرده و بازنشسته بانک گردیدن

  60. عزیزان یادآوری میکنم همکار بنده با همان رای دیوان توانست تاریخ ۲۴ ام اسفند ماه بازنشسته شود.

  61. با سلام دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی برای نقل و انتقال سوابق وفق قانون جدید:
    دستورالعمل نحوه انتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی (بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۳/۶۲۷ مورخ ۰۱/۰۲/۱۴۰۳ سازمان تامین اجتماعی)
    معاون محترم …
    مدیر کل محترم ستادی…
    مدیر کل محترم تامین اجتماعی استان …
    به موجب قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین ‌صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق ‌بیمه‌ای اشخاص مصوب ۱۴۰۲/۲/۱۱ مجلس محترم شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی قانون مذکور مصوب ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ هیأت محترم وزیران قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ۶۵/۳/۲۷ و ماده ۱ قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی مصوب ۶۶/۱۰/۲۷ مجلس شورای اسلامی منسوخ و تغییراتی در نحوه نقل و انتقال سوابق بین ‌صندوق‌های بازنشستگی ایجاد گردید. برهمین اساس ضمن اینکه امکان نقل و انتقال سوابق بين ‌صندوق‌های بازنشستگی پس از به‌روزرسانی حق بیمه مربوطه از سوی صندوق مبدأ و پرداخت مابه التفاوت متعلقه از سوی متقاضی فراهم می‌باشد، چنانچه این افراد تمایل به انتقال سوابق خود نداشته باشند در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند از مستمری استحقاقی مربوطه متناسب با سنوات بیمه‌پردازی در هر صندوق بهره مند گردند که بخشنامه مرتبط با این موضوع (مستمری جمع) پس از رفع برخی ابهامات متعاقباً ارسال خواهد شد.
    به منظور متمرکز نمودن کلیه ضوابط مربوط به چگونگی نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی از سایر ‌صندوق‌ها به سازمان و بالعکس توجه واحد‌های اجرایی را به رعایت دقیق مفاد این بخشنامه جلب می‌نماید.

    همانطور که اعلام نمودند مبحث مستمری جمع چون ابهام داشته پس از رفع ابهامات به صورت بخشنامه اعلام می گردد
    ضمنا لینک کامل دستورالعمل مذکور را در ذیل قرار می دهم تشکر از جناب میرشاه و همه دوستان
    https://www.shenasname.ir/tamin/61827-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d8%b3%d9%88%d8%a7%d8%a8%d9%82-%d8%a8%db%8c%d9%85%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%b5%d9%86%d8%af%d9%88%d9%82

  62. سلام عزیزان با انتشار دستورالعمل جدید سازمان تامین اجتماعی آیا مشکل نقل وانتقال سوابق بیمه از تامین اجتماعی به سایر صندوقها حل شده پس قانون تاثیر سوابق سال ۷۲منسوخ شده دوستانه که اطلاعاتی دارند اظهار نظر بفرمایند باتشکر

    1. با سلام خدمت وکیل محترم و تمامی دوستان ارجمند
      متاسفانه در ایران بیش از 18 صندوق بازنشستگی داریم که تامین اجتماعی یکی از آنها است و دستورالعمل صادره مربوط به این صندوق است بدیهی است تمامی صندوق های موجود باید نسبت به صدور دستورالعمل برای اجرای قانون جدید و آیین نامه جدید اقدام نمایند که بدلیل فراگیر بودن تامین اجتماعی دستورالعمل این سازمان انتشار عمومی شده،شاید یکی از علت های اصلی مشکل تلفیق و تجمیع بیمه ها همین تعدد صندوق ها با اساسنامه و قوانین داخلی مختلف می باشد که باعث سرگردانی و عدم استفاده بیمه پردازان از سوابق خود برای بازنشستگی علیرغم پرداخت هزینه و انجام تعهد در زمان قانونی و عدم انجام وظایف و تعهدات صندوق ها در زمان بازنشستگی افراد می باشد.قانون سال 1372 در واقع صندوق های دولتی(از قبیل صندوق کشوری،صندوق بانک های دولتی و ملی شده بعد از انقلاب،صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح ،صندوق صنعت نفت و…..) را در بر می گیرد و مشترکین این صندوق های دولتی را با مشکل روبرو ساخته است.بی صبرانه منتظر اعلام نظر جناب میرشاه و احیانا اگر آرای جدید در محاکم و دیوان عدالت با قانون جدید صادر شده است می باشیم.با سپاس فراوان

      1. سلام متاسفانه در کشور ما قانون واحدی برای صندوقها تعریف شده نیست الان قانون جدید نقل وانتقال سوابق بیمه ای اعلام شده وهیچ تفاوتی نسبت به قانون قبلی ندارد این همه وقت مجلس گرفته شد دو تا چهار سال طول کشیدولی هیچی به هیچی .اکثر افرادی که سنوات خدمت دولتی داشتندبا جابجای در صندوقها مشکلاتشان حل شده وکسی نمانده است .الان مشکل کسانیکه بصورت پیماتکاری بخش خصوصی در ادرات دولتی سالهاکارکردند در کشور جمهوری اسلامی ایران برای رشد وترقی کشور زحمت کشیدند حتی یک روز هم سابقه برایشان محسوب نشد در حالیکه سابقه بیمه پردازی داشتند.
        اول اینکه با نقل وانتقال سوابق بیمه مصوب ۱۴۰۲ برای شرکتی هیچ اقدامی نشد.
        دوم درقانون جدید مستمری جمع مطرح شده که ابهاماتی دارد فقط امید شرکتی های بخش خصوصی فقط به همین قسمت است .همین بخش هم را صندوق کشوری تفسیر به رای میکند ومیگه شامل شرکتی نمیشود.جا الخالق!!
        امیدوارم مجلس شورای اسلامی وکمسیون اجتماعی مجلس سورای اسلامی ومرکز پژوهش های مجلس تفسیر واقع بینانه ای داشته باشندودر رفع ابهام مستمری جمع مشکل مردم را حل کنند .
        راه سوم : در مجلس شورای اسلامی طرحی ارایه شودکه قانون نحوه تاثیر سوابق غیردولتی مصوب سال ۱۳۷۲ منسوخ شود ویا اینکه اشخاصی که سالهادر ادرات دولتی از طرف شرکت های خصوصی سابقه کار دارند در این قانون این افراد را استثنا کنند تا نقل وانتقال سوابق بیمه سال ۱۴۰۲ ومستمری جمع شامل حال این افراد بشود .کار سختی نیست فقط کمسیون اجتماعی مجلس یک باز نگری مجدد انجام دهد تا مشکل موکیلن در جاجای کشور اسلامی حل شود.این ظلم آشکاری است که در حق ما روا داشته میشود.از وکیل عزیز ومحترم جناب آقای میرشاه بزرگوار استدعا داریم این موضوع حل نشدن را رسانه ای فرموده وبه جاهای تاثیر گذار ارکان نظام اطلاع رسانی فرماید .

        1. با سلام
          احسنت بر شما به درستی مشکل را کامل بیان فرمودید انشاا… مسئولین این مشکلات را رفع نمایند تا حق الناس رعایت شود.ممنون

          1. برادر عزیز .مسئولین کشور مغزشان کوچک است وبرای حل این مشکل کوچک سوابق شرکتی ها هم احتمالا مقام معظم رهبری به اینها اذن دهد که مشکل مردم را حل کنند.
            از شخص مقام معظم رهبری استدعا داریم که معظم له به این کار ورود فرمایند.برای حل مشکل لاینحل کوچک در کشوز ما .
            مجلس نتوانست حلش کنه .
            دولت نخواست حلش کنه .
            امیدواریم دفتر رهبری به این موضوع ورود کند.

        2. سلام اگر درخصوص اهمال سازمان‌ها در اجرایی نکردن قانون تجمیع سوابق بیمه مصوب مجلس شکایتی در دیوان عدالت اداری مطرح و رای آورده شود این رای وحدت رویه خواهد بود لطفا درصورت نتیجه گیری دیوان پیگیری و اطلاع رسانی توسط دوستان انجام شود

  63. ضمن عرض سلام
    دوستان ماکه به هر مقام ومسئولی که می‌شناختیم مکاتبه کردیم و کسی یه جواب نداد من که نامید شده ام هرکسی از هر راهی می‌تونه خودش بازنشسته کنه حتی غیبت غیر موجه مجلسیهای محترم که خرشون از پل گذشته و دیگر انگیزه ای واسه دنبال کردن موضوع ندارند از ما گفتن بود

  64. سلام بر همه دوستان و همدردان
    در پاسخ به آقا رضا عرض می کنم بنده مشکل را به دفتر رهبری هم منعکس کردم ولی فعلا جوابی نگرفتم آدرس لینک مورد نظر برای ارتباط با دفتر ایشان را در ذیل قرار می دهم تشکر

    https://www.leader.ir/fa/letter

    1. سلا م ممنون برادر بنده هم امروز به همان آدرس الکترونیکی به دفتر مقام معظم رهبری ثبت در خواست کردم.همه دوستان به راحتی میتوانند وارد سایت شوند مشکلات سوابق بیمه ای را مطرح نمایند زیاد وقت گیر نیست .امید داریم با اذن دفتر معظم له مشکل هنگان حل شو د.

      1. سلام بر شما همدرد عزیز
        ممنون که پیگیر این کار بودید ولی یک دست صدا ندارد تمام دوستان دیگر و هر شخص که به نوعی خود یا خانواده اش درگیر این مشکل است باید به سایت اعلام شده مراجعه و مشکل را ثبت نماید وقتی تعداد زیاد باشد و چون اعتراض مورد نظر خلاف واقع نیست و هزاران نفر درگیر این مسئله هستند مطمئن باشید برای رفع این مورد دستور یا راهکاری ارایه میشود ضمن اینکه فعلا تنها نماینده و روزنه امیدمان بعد از خدا جناب آقای دکتر قادری می باشد که مطلع و پاسخگو می باشند (در ایتا فعال است و بی دریغ پاسخ میدهند و قاطع بر روش مستمری جمع برای وضعیت بیمه مثل من و شما که بخشی دولتی و بخشی خصوصی است اصرار دارند) و خوشبختانه در مجلس آینده هم حضور دارند.سپاسگزارم

  65. سلام وقت بخیر امروز بنده به اداره تامین اجتماعی برای پیگیری سر زدم گفتن بخش نامه اومده داریم میزان صندوق ها رو بروزرسانی میکنیم ولی چون زمان خیلی قبل بوده مبلغ چندانی نمیشه واینکه برای مستمری جمع گفتن زیر 10 سال هنوز دستوری ابلاغ نشده وقانون قبلی پابرجاست نظر ایشون این بود اگر مستمری جمع انجام شود بهتر است من سال 1379 لغایت 1385 شرکت خصوصی مرتبط دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار بودم.

    1. با سلام خدمت همه دوستان و وکیل محترم
      طبق آخرین پیگیری های بنده حداقل سابقه بیمه پردازی برای انجام مستمری جمع در هر صندوق 2 سال میباشد،(بدلیل برقرای مستمری برمبنای میانگین 2 سال آخر).احتمالا پس از رفع ابهام مبحث مستمری جمع اعلام می گردد.سپاسگزارم

    2. سلام بله فقط یک راه برای همه ما باقیست وآنهم اجرای صحیح ودرست مستمری جمع است.امیدواریم صندوقها تفسیر به رای نکنند وابهامات در مجلس وکمسیونها ومرکز پژوهشهای مجلس به نحوی تصویب شود وهمه افراد به هرنوع استخدامی اعم از شرکتی بخش خصوصی پیمانکاری در ادرات دولتی وپیمانی وآزمایشی وخرید خدمات و کار معین رسمی….
      عمومیت پیدا کند وهرصندوقی (تامین اجتماعی/صندوق کشوری و….)سهم خود را برای بازنشستگی افراد مشمول بپردازند تا مشکل افراد حل شود این به عدالت خیلی نزدیکتر است حق الناس هم به خوبی اجرا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️