امور ثبتیسایر موضوعات حقوقیشهرداری

کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج

کمیسیون ماده 38 شهرداری کرجماهیت کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج و جایگاه آن در حل و فصل دعاوی مرتبط با معاملات شهرداری کرج چیست؟در ادامه توضیح کاملی داده میشود. به موجب ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب1355/01/25 و قانون اصلاح  و تسری آیین نامه معاملات شهرداری تهران با اصلاحات بعدی به شهرداری های مراکز استان ها،کلانشهرها و شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مصوب 1390/02/24 :

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد با سابقه وکالت در کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج و ابطال آرای این کمیسیون به عنوان یکی از وکلای متخصص  در این زمینه که توانسته است در راستای احقاق حقوق شهروندان و پیمانکاران محترم شهرداری کرج کمک شایان توجهی نماید مطرح و شناخته شده است.

برای تعیین وقت ملاقات با وکیل میرشاه قبلاً با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

 

اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آیین نامه در هیات حل اختلافی با عضویت یک نفر قاضی دادگستری با انتخاب رییس قوه قضائیه، یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر با انتخاب شورای مربوطه،نماینده شهرداری با انتخاب شهردار،نماینده بخشدار یا فرماندار حسب مورد و نماینده قانونی طرف قرارداد،قابل رسیدگی و حکم صادره از طرف قاضی جلسه برای طرفین لازم الاجرا است.

اعضای کمیسیون هیات حل اختلاف موضوع ماده38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج

به صراحت متن ماده 38 آیین نامه مزبور اعضای کمیسیون هیات حل اختلاف موضوع ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری تهران که متعاقباً به موجب قانون اصلاح و تسری آیین نامه معاملات شهرداری تهران با اصلاحات بعدی به شهرداری مراکز استان ها،کلانشهرها و شهرداری های بالاتر از یک میلیون نفر جمعیت تسری یافته است اعضای کمیسیون یاد شده عبارتند از:

  • یک نفر از اعضای شورای شهر با انتخاب شورای شهر کرج
  • یک نفر نماینده شهرداری کرج به انتخاب شهردار کرج
  • یک نفر قاضی دادگستری به انتخاب رئیس قوه قضائیه

حکم توسط قاضی عضو هیات انشاء می شود و حضور دو عضو دیگر اساساً جنبه مشورتی دارد.این حکم لازم الاجرا است و مانند سایراحکام به مورد اجرا گذاشته می شود.حسب تجربیات حضور ما کمیسیون حل اختلاف موضوع ماده 38 شهرداری کرج عموماً با حضور ریاست محترم دادگستری کل استان البرز یا جانشین ایشان و حضور رئیس شورای شهر و شهردار کرج تشکیل می گردد.این امر حاکی از اهمیت کمیسیون ماده 38  در سطح استان البرز است.

نحوه تشکیل پرونده در کمیسیون هیات حل اختلاف موضوع ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج

طرف معامله با شهرداری کرج یا سازمان های زیر مجموعه شهرداری کرج مانند سازمان پسماند، سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهرداری کرج و غیره می تواند با در دست داشتن یک نسخه از قرارداد که محل اختلاف واقع شده همراه با شرح مبسوطی از شکایت و اسناد هویتی و اسناد مثبت شرکت به دبیرخانه کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج واقع  در واحد حقوقی شهرداری کرج – طبقه هفتم – مراجعه و طرح شکایت نماید.

محل تشکیل جلسات کمیسیون هیات حل اختلاف موضوع ماده38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج

در قانون محل خاصی جهت برگزاری جلسات کمیسیون ماده 38 پیش بینی نشده است .کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج در حال حاضر( زمان نگارش این نوشتار) در محل شهرداری مرکز به نشانی میدان توحید بلوار بلال شهرداری کرج طبقه 11 تشکیل می شود.

آیین رسیدگی در کمیسیون هیات حل اختلاف موضوع ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج

رسیدگی در کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج بدون تشریفات آیین دادرسی مدنی به عمل می آید.تنها اصول و  ضوابط حاکم بر رسیدگی های قضایی لازم الاجرا است. پس از ثبت شکایت دعوتنامه ای به نشانی شاکی ارسال می گردد.در عمل ممکن است به صورت تلفنی از شاکی جهت وصول دعوتنامه و حضور در جلسه رسیدگی دعوت شود.متقاضی رسیدگی می تواند از حضور وکیل شهرداری در کرج بهره مند شود. در خصوص اشخاص حقوقی اصولاً مدیر عامل در جلسه حضور میابد یا نماینده ای از سوی شرکت به کمیسیون معرفی می گردد. رویه واحدی در این زمینه وجود ندارد . همانگونه که گفته شد رسیدگی در کمیسیون ماده 38 شهرداری تابع مقررات آیین دادرسی مدنی نیست .با توجه به حجم پرونده های مطرح در کمیسیون ماده 38 ضروریست رویه مدون و آیین رسیدگی واحدی در این خصوص وضع و به مورد اجرا گذارده شود تا از تشتت و تضییع حقوق طرفین جلوگیری شود.

جایگاه و ماهیت هیات حل اختلاف موضوع ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج

کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج حصول توافق نیست و قطعاً منصرف از داوری موضوع قانون آیین دادرسی مدنی است.کمیسیون ملزم به صدور رای می باشد.کمیسیون مجوزی به منظور حصول توافق نسبت به اموال شهرداری ندارد. در هر حال جایگاه کمیسیون حصول توافق نیست.

ارجاع به کارشناس

قاضی کمیسیون در صورت نیاز می تواند جهت اخذ نظریه کارشناسی به درخواست یا بنا به صلاحدید خود به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع نماید در این خصوص تفاوتی میان رسیدگی در دادگاه و کمیسیون یاد شده نیست.

مرجع اعتراض به رای کمیسیون ماده 38 شهرداری

در گذشته مناقشات بر سر مرجع اعتراض به آراء صادره از کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج بسیار بود.برخی این کمیسیون را مرجع اداری قلمداد نموده و بر این باور بودند که مرجع اعتراض به آراء صادره دیوان عدالت اداری است. برخی دیگر دادگاه های عمومی کرج را مرجع صالح رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء کمیسیون یاد شده می دانستند.با توجه به این که رای توسط قاضی دادگستری اصدار میابد ،صلاحیت مراجع دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع اعتراض به آراء کمیسیون فاقد مبنای حقوقی است و قابل پذیرش نیست.

مطلب مرتبط: اعتراض شخص ثالث

برخی دیگر به اعتبار قسمت اخیر ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری که اشعار داشته ((حکم صادره از طرف قاضی جلسه برای طرفین لازم الاجرا است)) رای صادره از سوی قاضی کمیسیون را غیر قابل اعتراض می دانستند. در نهایت  هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه به این مناشاقات پایان داد و رسیدگی به دعاوی مربوط به عقود و معاملات را واجد جنبه ترافعی و خارج از صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری و در صلاحیت دادگاه های عمومی دادگستری  دانسته است، برای درک بهتر میتوانید یک مشاوره حرفه ای با بهترین وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در کرج داشته باشید.

رای وحدت رویه در خصوص مرجع رسیدگی به اعتراض به رای کمیسیون ماده 38

الف ـ تعارض در آراء محرز است.

ب ـ بر اساس ماده ۳۸ آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب ۱۳۵۵/۱/۲۵ کمیسیونهای داخلی قوه قانونگذاری وقت که به موجب ماده ۷ قانون اصلاح و تسری آیین نامه معاملات شهرداری تهران مصوب۱۳۵۵ با اصلاحات بعدی به شهرداری های مراکز استان ها، کلانشهرها و شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مصوب ۱۳۹۰/۲/۴ اصلاح گردیده، مقرر شده است که: « اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آیین نامه در هیأت حل اختلافی با عضویت یک نفر قاضی دادگستری با انتخاب رئیس قوه قضاییه، یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر با انتخاب شورای مربوطه، نماینده شهرداری به انتخاب شهردار، نماینده بخشدار یا فرماندار حسب مورد و نماینده قانونی طرف قرارداد، قابل رسیدگی و حکم صادره از طرف قاضی جلسه برای طرفین لازم الاجرا است.»

با توجه به اینکه اولاً: اتخاذ تصمیم در هیأت حل اختلاف موضوع ماده ۳۸ آیین نامه معاملات شهرداری تهران برخلاف اغلب مراجع اختصاصی اداری صرفاً بر عهده قاضی منتخب رئیس قوه قضاییه است و سایر اعضای غیرقاضی در صدور حکم این هیأت دخالتی ندارند. ثانیاً: منشأ اختلافات قابل رسیدگی در هیأت مذکور، معاملات موضوع آیین نامه یاد شده است و عمده اختلافات مطروحه در هیأت فوق با موضوعاتی از قبیل عدم ایفای تعهد از ناحیه طرفین و یا مطالبه وجه موضوع قرارداد در موعد معین و یا شرایط عمومی یا خصوصی پیمان ارتباط دارند و مبنای حدوث آنها برخلاف اختلافات موضوع آراء و تصمیمات قطعی مراجع اختصاصی اداری، نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها نیست.

ثالثاً: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب آرای شماره ۵۹ـ ۱۳۷۱/۴/۳۰، ۱۹۷ـ ۱۳۷۹/۶/۲۰ و ۲۲۸ـ ۱۳۹۱/۴/۲۶ رسیدگی به دعاوی مربوط به عقود و معاملات را واجد جنبه ترافعی و خارج از صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری دانسته است، بنابراین آرای شماره ۹۷۰۹۹۷۰۹۰۱۳۰۰۷۵۹ـ ۱۳۹۷/۳/۲۳ (صادره از شعبه چهارم بدوی دیوان عدالت اداری) و ۹۰۹۹۷۰۹۰۳۳۰۲۷۴۸ـ ۱۳۹۹/۵/۱۵ (صادره از شعبه سیزدهم بدوی دیوان عدالت اداری) که بر اساس آنها رسیدگی به اعتراض نسبت به رأی هیأت حل اختلاف موضوع ماده ۳۸ آیین نامه معاملات شهرداری تهران خارج از صلاحیت شعبه دیوان عدالت اداری و در صلاحیت دادگاه های عمومی دادگستری اعلام شده، صحیح و منطبق با موازین قانونی هستند. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

مطلب مرتبط: کمیسیون ماده 99 شهرداری

وکیل متخصص کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج

بدون تردید دعاوی موضوع کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج واجد پیچیدگی های خاصی است که تنها یک وکیل متخصص کمیسیون ماده 38شهرداری کرج می تواند از عهد آن برآید.رسیدگی در کمیسیون ماده 38 شهرداری تابع تشریفات متداول دادگاه های عمومی حقوقی و آیین دادرسی مدنی نیست.تنها اصول و ضوابط یک دادرسی عادلانه لازم الرعایه است.از این رو وکیل متخصص کمیسیون ماده 38 باید از رویه های مرسوم متدال کمیسیون مطلع باشد .این مهم میسر نمی گردد مگر در اثر حضور و طرح دعاوی متعدد.

دفتر وکالت میرشاه و وکلای همکار با تخصص و تجربه ای که زمینه انواع دعاوی مربوط به شهرداری خصوصاً کمیسیون ماده 38 شهرداری کرج دارند از هیچ تلاشی جهت احقاق حقوق پیمانکاران و طرف های قرارداد با شهرداری ها دریغ نخواهند کرد.جهت دریافت هرنوع مشاوره و اطلاع از پرونده های موفق این دفتر در زمینه دعاوی متداول و مطرح شهرداری کرج خصوصاً دعاوی مربوط به کمیسیون ماده 38 آیین نامه معاملات شهرداری کرج می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نموده و ضمن دریافت وقت مناسب با وکیل سید احمد میرشاه محمد و تیم کارشناسان متخصص و وکلای همکار ایشان دیدار و گفتگو نمایید.

تلفن ثابت:02634981261

تلفن همراه:09306091148

نشانی دفتر: کرج عظیمیه،میدان مهران،برج ماندگار،طبقه 7،واحد 703

4.8/5 - (11 امتیاز)

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام، بنده یک مشکل ملکی داشتم و با سرچ در داخل گوگل به این مقتله اتون برخورد کردم، خواستم ببینم چطور میتونم با یک وکیل خبره ملکی داخل کرج صحبت کنم، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    ممنونم از شما

    1. سلام جناب الماسی عزیز، درود برشما.
      شما میتونید وارد صفحه وکیل ملکی در کرج بشید و با یکی از شماره های دفتر تماس بگیرید.
      و هر سوالی داشتید بپرسید ما در خدمت شما هستیم. لینک صفحه رو پایین میزارم وارد شید.

  2. سلام رای هیئت عمومی دیوان عدالت که آذرماه سال ۱۴۰۱ صادر شد به صراحت اعلام کرده محاکم عمومی دادگستری مرجع رسیدگی به اعتراض به رای کمیسیون ماده ۳۸ می باشد

  3. سلام رای هیئت عمومی دیوان عدالت صادره در آذرماه ۱۴۰۰ به صراحت تصریح کرده‌ محاکم عمومی دادگستری صالح به اعتراض به رای کمیسیون ماده ۳۸ می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️