وکیل

وکیل متخصص منابع طبیعی و کمیسیون ماده 56

معرفی کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

در این مطلب به صورت کامل به موضوع وکیل کمیسیون ماده 56 پرداخته ایم و کمیسیون ماده 56 پرداخته ایم ، برای ادامه مطلب با ما همراه باشید:

با تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور در سال 1341 عرصه و اعیان کلیه جنگل ها و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی (منابع طبیعی)کشور جزء اموال عمومی محسوب و در اختیار دولت قرار داده شد. ولو اینکه قبل از تاریخ یاد شده افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند.بنابراین ممکن است اشخاص نسبت به ملکی سند مالکیت و تصرف داشته باشند ولی به موجب قانون فوق الذکر از آنها سلب مالکیت شده باشد.

وکیل کمسیون ماده 56این قانون به اراضی تصرف شده قبل از تصویب و نیز اراضی که برای آنها سند رسمی صادر شده بود نیز تسری پیدا یافت.به موجب قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، سازمان جنگلبانی مسئول تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات ماده دوم قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع اعلام شده است. اشخاص معترض باید اعتراض خود را ظرف سه ماه پس از اخطار کتبی یا آگهی سازمان جنگلبانی به آن سازمان تسلیم نمایند. اعتراض مزبور ظرف 3 ماه در کمیسیونی مرکب از :

  • فرماندار
  • رئیس دادگستری
  • رئیس کشاورزی
  • رئیس جنگلبانی محل

یا نمایندگان آنها مطرح و ظرف 3 ماه نسبت به آن رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد. نماینده رئیس دادگستری یکی از قضات خواهد بود. تصمیم اکثریت کمیسون قطعی است.

روش های تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

ملاک تشخیص قبل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع (1341) یا قبل از صدور برگ تشخیص می باشد. اگر زمینی قبل از تاریخ تصویب قانون یادشده و یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص حداقل یکی از ویژگی های ذیل را داشته باشد زمین احیا شده یا مستثنیات محسوب خواهد شد.

  1.  اگر عرفاً و عملاً به عنوان زمین کشاورزی اعم از زراعی یا باغی مرسوم و معروف باشد.
  2.  اگر عرفاً و عملاً داخل در مجموعه اراضی مزروعی منطقه یا روستا واقع شده باشد.
  3.  اگر در حوزه آبیاری یک منبع آبی مانند چاه، چشمه، قنات، رودخانه و…قرار داشته باشد.
  4. اگر تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد.
  5. اگر دارای شیب نامتعارف و تند نباشد و عرفاً و عملاً به نام زمین دیمزار مرسوم باشد.
  6. اگر زمین دیمزار یا آبی زار و محدوده قانونی یا ثبتی یا عرفی معین داشته باشد.
  7. اگر تحجیر شده باشد. هر عملی که به معنای شروع احیای زمین باشد تحجیر می گویند؛ مثل سنگ   چینی دور زمین و جمع آوری سنگ ها و توده کردن آنها و نهر کندن دور زمین و امثال آن.
  8. اگر جوی های قدیمی و یا آثار جوی های قدیمی منشعب از بندهای رودخانه ای در بالادست زمین مشاهده شود.
  9. اگر جوی های قدیمی و یا آثار جوی های قدیمی که آب قنوات یا چشمه سار های قدیمی را به زمین می رسانده یا می رساند در زمین مشاهده شود.
  10.  اگر اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی واقع باشد.
  11. اگر بناهای قدیمی و ابنیه سنتی وابسته به کشاورزی مانند خانه باغ، کومه، گاش، دامداری، آب انبار و … امثال آن و یا آثاری از آنها در محل وجود داشته باشد.
  12. اگر زمین به صورت بندسار باشد و منطقه پوشیده از بندسارهای متعدد قدیمی باشد و سابقه و آثار بهره مندی قدیمی از آب های جاری بهاره را برای آبیاری محصول داشته باشد.
  13. اگر در پوشش گیاهی زمین آثاری از گیاهان مرتعی چند ساله و گونه های پایای مرتعی نباشد( مانند گون و بادام کوهی)
  14. اگر پوشش گیاهی موجود، آثار زراعت های قبل و زراعت های قدیمی تر باشد.
  15. اگر در عکس های هوایی محل مورد نظر با استفاده از ابزار استرئوسکوپ آثار احیای قدیمی مشاهده شود.
  16. اگر زمین مورد نظر در نقشه های هوایی که بر اساس عکس های هوایی ترسیم شده اند دربخش اراضی مزروعی واقع شده باشند. این اراضی با رنگ زرد نمایش داده می شوند و اراضی ملی با رنگ سفید.
  17. سن درختان قدیمی گواهی بر قدمت احیای باغ و اراضی شیب دار بدهد.
  18. اگر در مناطق دیمزار راه ها و گذرگاههایی باشد که حاکی از استفاده قدیمی از آنی فقط برای امر رفت و آمد به اراضی دیمزار بوده لیکن متروکه شده و آثاری از آنها به جای باشد.
  19. اگر در قسمتی از اراضی آثاری از خرمنگاه های قدیمی مشاهده شود.
  20. اگر در نحوه آرایش زمین آثار شخم و شیار و قطعه بندی و کرت بندی باشدو بیجه بندی های قدیمی که حاکی از مزروعی بودن باشد مشاهده شود.
  21. اگر وضعیت و موقعیت مکانی زمین به نحوی باشد که عرفاً به نام چراگاه و مرتع معروف نباشد.
  22. اگر شیب زمینی مناسب و جنس خاک مستعد کشاورزی باشد اگر چه سال  ها دور از کشت بوده و آثار زراعت محو شده باشد.

  ترتیب رسیدگی در کمیسیون ماده 56

به موجب آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، معترض یا معترضین یا نمایندگان قانونی آنها اعتراض خود را در فرم های مخصوص تنظیم و شماره و تاریخ ثبت آن را دریافت می کنند.

مطلب مرتبط: وکیل منابع طبیعی در کرج

مدارک مورد نیاز جهت رسیدگی هیأت

 به موجب تبصره 6 ماده6 آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور مدارک مورد نیاز جهت رسیدگی هیأت عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم مربوط به اعتراض به وسیله معترض یا معترضین.
  • ارائه دلیل سمت ( اصیل، وکیل، قائم مقام یا نمایندگی قانونی) به وسیله معترض یا معترضین.
  • ارائه مدارک و دلایل مثبت مالکیت موضوع ماده یک آیین نامه به وسیله معترض یا معترضین.
  • ارائه نقشه دارای مختصات UTM از محل مورد اعتراض با مقیاس مناسب مورد نیاز به وسیله معترض یا معترضین.
  • پاسخ استعلامات و سایر مدارک مورد نیاز به تشخیص هیأت.

مرجع اعتراض به تشخیص کمیسیون ماده 56

در گذشته در خصوص مرجع اعتراض به نظر و تشخیص کمیسیون ماده 56 اختلاف نظر فراون بود.پس از حدوث اختلاف در خصوص مرجع اعتراض به نظر کمیسیون ماده 56 سرانجام در سال 1387 قانون گذار در اصلاحیه ای آرای کمیسیون ماده 56 را صراحتاً قابل اعتراض و تجدید نظر در محاکم عمومی اعلام نمود.در همین راستا هیئت عمومی دیوان عالی کشور در رای شماره 610 مورخ 18/09/1375 به صلاحیت و اعتبار دادگاه عمومی اعلام نظر نموده است.

صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده 56

این کمیسیون در زمره مراجع اختصاصی اداری است که صلاحیت خود را قانون اخذ نموده است.صلاحیت این کمیسیون در رسیدگی به اعتراض و اختلافات ذینفعان،زارعان صاحب اراضی نسقی،مالکان،صاحبان باغ ها و تاسیسات خارج از محدوده شهرها و حریم روستاها و موسسات دولتی در زمینه اجرای قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور است.

صلاحیت محلی کمیسیون ماده 56

به لحاظ محلی کلیه دعاوی راجع به اموال غیر منقول با توجه به قواعد آمره قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه محل وقوع مال غیر منقول اقامه می شود. بنابراین ضروری است اختلافات ناشی از ملی کردن اراضی موضوع قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع در محل وقوع اراضی رسیدگی شودماده واحده قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1367 و آیین نامه اجرایی آن به این موضوع اشاره می نماید.به این منظور تشکیلات دادرسی جهت رسیدگی به اختلافات موضوع کمیسیون ماده 56 در هر شهرستان در نظر گرفته شده است که تنها صلاحیت رسیدگی به اختلافات مربوط به اراضی واقع در حوزه جغرافیایی همان شهرستان را دارد.

وکیل کمیسیون ماده 56 در کرج و استان البرز

شهرستان کرج و استان البرز برخوردار از اراضی و مراتع فراونی است که بعضاً به موجب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور ملی شده است . در این راستا اسناد مالکیت بسیاری باطل و از مالکین آن سلب مالکیت شده است.اختلاف در سبق تصرف و احیاء اراضی موجب تشکیل پرونده های متعددی در کمیسیون ماده 56 شهرستان کرج گردیده است.اینگونه پرونده ها واجد پیچیدگی های فنی و حقوقی بسیاری است.وکیل کمیسیون ماده 56 در کرج باید با مختصات جغرافیایی استان البرز و از سابقه احیاء اراضی و مراتع استان اطلاع کافی داشته باشد.

ضروری است وکیل کمیسیون ماده 56 در کرج با مبانی علوم زمین شناسی، نقشه خوانی ، مهندسی خاک،منابع طبیعی و کشاورزی تا حدودی آشنا باشد و بتواند از ظرفیت های این علوم و فنون بهره برداری های لازم را به عمل آورده و با کارشناسان و اهل فن تبادل نظر نموده و رهیافت های لازم را ارائه نماید.

با توجه به مراتب و پیچیدگی های فنی و تخصصی پرونده های مطرح در کمیسیون ماده 56 در کرج و استان البرز ضروری است اینگونه پرونده ها به وکیل کمیسیون ماده 56 در کرج و بهترین وکیل در کرج و استان البرز که متخصص در این زمینه و متبحر و کارآزموده در موضوع باشد سپرده شود. دفتر وکالت میرشاه و وکلای کارآزموده و کارشناسان زبده همکار آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی و تخصصی در زمینه کمیسیون ماده 56 در کرج و اعتراض به نظر و تشخیص کمیسیون ماده 56 می باشند.مراجعین محترم می توانند جهت تعیین وقت به منظور دریافت مشاوره های تخصصی از طریق تماس با شماره ذیل این صفحه اقدام فرمایند.

نمونه رای ابطال برگ تشخیص کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

در خصوص دادخواست خانم … فرزند … با وکالت آقای احمد میرشاه محمد فرزند …. و خانم فرشته شهبازی فرزند… به طرفیت 1. اداره کل راه و شهرسازی استان … با وکالت آقای … 2. سازمان جهاد کشاورزی استان … 3. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی 4. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان … 5. اداره ثبت اسناد و املاک ساوجبلاغ به خواسته اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری ( مبنی بر صدور حکم به ابطال برگ تشخیص کمیسیون موضوع ماده 12 قانون زمین شهری به شماره نظریه و کلاسه پرونده …. مورخ … اداره کل راه و شهرسازی استان … و اعاده به وضع سابق به شرح دادخواست تقدیمی نظر به اینکه خواهان به موجب سند رسمی به شماره … مورخ … مالک 6 دانگ زمین به پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی قطعه … است و حسب پاسخ استعلام به شماره … مورخ …. مالکیت خواهان در اداره ثبت اسناد به ثبت رسیده است و این پلاک ثبتی حسب رای شماره … کمیسیون ماده 12 زمین شهری موات اعلام شده است و این رای حسب دادنامه شماره … پرونده … مورخ … شعبه … دادگاه تجدید نظر استان … و دادنامه … دادگاه انقلاب ویژه اصل 49 قانون اساسی ابطال شده در واقع رای به غیر ملی بودن پلاک … ثبتی …. صادر شده است حال با توجه به توضیحات مذکور دادگاه دعوای خواهان را مقرون به صحت تشخیص و مستنداً به ماده 12 قانون زمین شهری و مواد 20 و 23 قانون ثبت حکم بر ابطال برگه تشخیص …. کمیسیون زمین شهری نسبت به پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی قطعه … صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان … می باشد.

دادرس شعبه… دادگاه عمومی حقوقی شهرستان …. – …

دپارتمان دعاوی ملکی دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️