شهرداری

کمیسیون ماده 99 شهرداری (آپدیت 1403)

منشاء صلاحیت کمیسیون ماده 99 شهرداری قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی است. به موجب تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری الحاقی 1372/12/1 به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف کمیسیونی مرکب از نمایندگان:

  • کمیسیون ماده 99 شهرداریوزارت کشور
  • قوه قضائیه
  • وزارت مسکن و شهرسازی

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد متخصص در زمینه امور ملکی

برای تعیین وقت ملاقات با وکیل سید احمد میرشاه می توانید با شماره تلفن 09306091148 تماس حاصل فرمایید

ملاقات و دریافت مشاور در زمینه کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری فقط با تعیین وقت قبلی

لطفاً بدون هماهنگی با دفتر درخواست مشاوره با وکیل نفرمایید

در استانداری ها تشکیل خواهد شد. کمیسیون حسب مورد و با توجه به طرح جامع، چنانچه به تصویب نرسیده باشد با رعایت ماده 4 آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 1355 نسبت به صدور رای قلع و قمع بنا یا جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود.

مراجع ذی ربط موظفند برای ساختمان هایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایان کار صادر نمایند.

کمیسیون ماده 99؛ واحدهای دامداری، دامپروری و کشاورزی

در ادامه با توجه به نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه به برخی از سئوالات متداول پاسخ داده می شود.

سئوال) آیا کمیسیون موضوع ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات بعدی اختیار رسیدگی و صدور رای در خصوص ساختمان های واحدهای دامداری، دامپروری و کشاورزی خارج از محدوده و حریم روستاها را دارد؟

پاسخ) با توجه به مفاد تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی و لحاظ مواد 3 و 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1374 با اصلاحات و الحاقات بعدی، رسیدگی به امر ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از محدوده شهر و حریم آن؛ اعم از آن که داخل محدوده روستا یا خارج از آن باشد؛ بجز مواردی که موضوع از مصادیق بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها باشد، در صلاحیت کمیسیون موضوع تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون صدرالذکر است و از این حیث تفاوتی بین ساخت و ساز غیر مجاز در خصوص ساختمان های مربوط به واحدهای دامداری، دامپروری و کشاورزی و غیر آن وجود ندارد.

کمیسیون ماده 99؛ مرجع صدور پروانه ساختمانی در محدوده روستاها

وفق ماده 10 آیین نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تاسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها مصوب 1391/2/10 با اصلاحات و الحاقات بعدی که به استناد ماده 8 قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 به تصویب هیات وزیران رسیده است، مرجع صدور پروانه یساختمانی و نظارت بر ساخت و ساز در خارج از محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب 1384 و همچنین بند 11 الحاقی به ماده 78 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی، در روستاهای دارای دهیاری و طرح هادی مرجع صدور پروانه ساختمانی در محدوده روستا، دهیاری مروبط است.

کمیسیون ماده 99؛ مرجع صدور پروانه ساختمانی در محدوده روستاهاکمیسیون ماده 99؛ مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمان هایی که بعد از توسعه شهر وارد محدوده یا حریم شهر شده اند

سئوال) چنانچه ساختمانی خارج از محدوده و حریم شهر ساخته شده باشد؛ اما به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی رسیدگی نشده باشد و پس از مدتی با توسعه شهر، محل ساختمان وارد محدوده یا حریم شهر شده باشد و اکنون پرونده تخلفات ساختمانی؛ مانند احداث بنای مازاد بر پروانه یا حذف پارکینگ مطرح شود، با توجه به این که مقررات شکلی و صلاحیت دادرسی فوراً اجرا می شوند، رسیدگی به موضوع در صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری است یا آن که باید پرونده در کمیسیون قانون یاد شده مطرح شود؟

پاسخ) نسبت به اراضی که قبلاً خارج از حریم شهر بوده و در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته و هم اکنون در محدوده شهر قرار دارند، طبق رای وحدت رویه  شماره 266 دیوان عدالت اداری مورخ 1385/5/8، کمیسیون تبصره 2 بند 3 الحاقی به ماده 99 قانون شهرداری ها مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی مذکور است. بدیهی است چنانچه ساخت و ساز غیر مجاز بعد از ورود اراضی به محدوده شهر یا حریم آن صورت پذیرفته باشد، رسیدگی به موضوع در صلاحیت کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها خواهد بود.

کمیسیون ماده 99؛ تغییر کاربری از مسکونی به تجاری

سئوال) آیا کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری می تواند مجوز تغییر کاربری از مسکونی به تجاری با اخذ نظریه کارشناسی با احراز شرایط فنی و بهداشتی ضمن محکومیت متخلف به پرداخت جریمه نقدی صادر کند؟

پاسخ) با توجه به صلاحیت مصرح در تبصره 2 ذیل ماده 99 قانون شهرداری، صلاحیت کمیسیون ماده 99 صرفاً در موارد منصوص قانونی است و مستند به اصل عدم صلاحیت، کمیسیون مذکور جز در آن چه در ماده مذکور ذکر شده است صلاحیت اقدام ندارد. بنابراین تصمیم گیری در خصوص تغییر کاربری و سایر موارد، از زمره صلاحیت های این کمیسیون خارج است؛ مگر این که شورای برنامه ریزی و توسعه استان وفق تبصره یک ماده 4 ” آیین نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تاسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها” مصوب 1391 در خصوص تغییر کاربری در محدوده روستای مربوطه، مصوبه خاص وضع کرده باشد.

کمیسیون ماده 99؛ اجرای رای تخریب

با توجه به این که رسیدگی به تخلفات ساختمانی در اراضی غیر زراعی و باغ ها در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها بر عهده کمیسیون مقرر در تبصره 2 ماده واحده الحاق یک بند و 3 تبصره به ماده 99 قانون شهرداری ها است و مقر این کمیسیون در استانداری ها است، لذا اجرای آراء کمیسیون بر عهده استانداری ها و به همین اعتبار زیر مجموعه وزارت کشور هستند، با همکاری نیروی انتظامی صورت می گیرد و در صورتی که متخلف به جریمه محکوم شود، اجرای رای مزبور به شرح فوق الذکر خواهد بود.

کمیسیون ماده 99؛ منظور از جریمه معادل 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده

سئوال) در عبارت جریمه معادل 50% تا 70% قیمت روز اعیانی تکمیل شده، منظور از “تکمیل شده” چیست؟

پاسخ) منظور از قیمت روز ” اعیانی تکمیل شده”، محاسبه قیمت روز اعیانی آخرین وضعیت ساخت بنای خلاف است؛ یعنی قیمت روز اعیانی ساخته شده در زمان جلوگیری از ادامه ساخت باید مورد محاسبه قرار گیرد.

ملاک تعیین و محاسبه جریمه تخلفات ساختمانی سال وقوع تخلف ساختمانی است و باید بر اساس قیمت کارشناسی روز تخلف جریمه تعیین شود. افزایش قیمت یا افت آن هیچ تاثیری در قضیه ندارد.

قانونگذار در تعیین جریمه تخلفات ساختمانی موضوع صلاحیت های کمیسیون مواد 99 و 100 قانون شهرداری نظر متفاوتی دارد. ملاک تعیین جریمه در پرونده های کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، ارزش معاملاتی سال وقوع تخلف است که هم شامل ارزش عرصه و هم اعیانی ملک می شود؛ در حالی که در پرونده های کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری، ملاک تعیین جریمه فقط بر اساس قیمت روز اعیانی تاریخ وقوع تخلف می باشد.

مرجع اعتراض به رای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

رای صادره از سوی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری قطعی و لازم الاجرا است. چنانچه ذینفع نسبت به رای صادره از سوی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری اعتراض داشته باشد باید حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ حکم به دیوان دیوان عدالت اداری (وکیل دیوان عدالت اداری) مراجع و با تقدیم دادخواست شکایت خود را ثبت نماید. در وضعیت کنونی ذی نفع می بایست به دفتر خدمات قضایی محل سکونت خود مراجع و ثبت شکایت نماید. اعتراض به رای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری تخصص های خاصی را می طلبد که در زیر مجموعه تخصص های  وکیل ملکی کرج قرار دارد.

وکیل کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

در این نوشتار سعی در معرفی، صلاحیت و نحوه اجرای قانون رای کمیسیون ماده 99 شهرداری نمودیم. با توجه به گستردگی حوزه صلاحیت کمیسیون ماده 99 و پرونده های بی شمار در این زمینه، برخی از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در امور ملکی، کلیه مساعی و تمرکز خود را معطوف به وکالت در این کمیسیون و یا ابطال ارای این کمیسیون در دیوان عدالت اداری نموده اند. این گروه از وکلای متخصص در میان مراجعین، موسوم به وکیل کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری یا به عبارت دیگر وکیل متخصص کمیسیون ماده 99 شده اند. این دسته از وکلای متخصص از رهگذار کسب تجربه حاصل از وکالت در  پرونده ای متعدد در این زمینه، تجریبات ارزنده و دانش ذی قیمتی کسب نموده اند که می توانند از ورود خسارت جبران ناپذیر به موکلان و یا کاهش خسارات جلوگیری نمایند.

دفتر وکالت وکیل سید احمد میرشاه محمد با بهره گرفتن از تیم وکلای متخصص و کارشناسان خبره در زمینه کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری و دیوان عدالت اداری، آماده ارائه خدمات حقوقی اعم از ارائه خدامات مشاوره ای عمومی و تخصصی و قبول پرونده در زمینه کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری و دیوان عدالت ادرای است.

کمیسیون ماده 99؛ صلاحیت صدور رای به تخریب بنا

صلاحیت کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری در صدور رای به قلع و تخریب بنا، به جهت فنی و تخصصی بودن، مستلزم اخذ اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری می باشد و کمیسیون در این مهم اساساً مجاز به رای به تخریب نیست. شماره دادنامه قطعی 9309970955601380 مورخ 1393/12/06 دیوان عدالت اداری.

از آنجایی که تشخیص لزوم تخریب بنای خارج از حریم مصوب شهرها از امور فنی و تخصصی است، صدور رای به تخریب بنا از سوی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری مشروط به جلب نظر کارشناس می باشد. شماره دادنامه قطعی 0409970955701211 مورخ 1394/04/31 دیوان عدالت اداری.

آرای متعددی از شعبات دیوان عدالت اداری بر لزوم اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر تشخیص لزوم قلع و تخریب بنا در کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری  به جهت فنی و تخصصی بودن موضوع، صادر شده است در بالا به دو نمونه از آنها اشاره شد.

دپارتمان دعاوی ملکی دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️