وکیل

معرفی وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج ⚖️ سال 1403

فهرست محتوا

وکیل دادگاه تجدید نظر استان البرز کیست؟

در ادامه سلسله مقالات معرفی تخصص های وکالت در این مقاله با نگاه ویژه به استان البرز به معرفی وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج و استان البرز  پرداخته ایم. از آنجا که معرفی وکیل دادگاه تجدید نظر استان البرز، مستلزم آشنایی با مرحله تجدید نظر است. ابتدا به این مرحله سرنوشت ساز و حساس دادرسی به نحوه نسبتاً مبسوط و کامل پرداخته ایم. مطالعه این مقاله برای مراجعین به دادگستری و دانشجویان حقوق مفید خواهد بود.

وکیل دادگاه تجدید نظر در کرجیادآور شدیم مرحله تجدید نظر خواهی بسیار مهم و سرنوشت ساز است. چرا که پس از این مرحله رای قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. در صورت بسیار استثنایی تنها طرق شکایت فوق العاده باز است. در خصوص طرق فوق العاده شکایت از آرای قطعی دز مقاله ای جداگانه توسط وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج و استان البرز توضیحات کافی داده شد و آینده طرق بیشتری معرفی خواهد شد.

از آنجا که اصولاً رسیدگی در مرحله تجدید نظر غیر حضوری و معمولاً از طریق تقدیم لایحه صورت می گیرد و رای دادگاه تجدید نظر قطعی است، مراجعین به دادگستری که در مرحله بدوی یا نخستین نتوانسته اند نتیجه مطلوب تحصیل کنند تلاش می کنند به وکلای مبرز که قلمی شیوا و دانش حقوقی بسیار بالایی دارند مراجعه کنند. بنابراین بار روان مضاعفی بر دوش وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج (استان البرز) و بهترین وکیل در کرج وارد می شود. با بیان همین مختصر تصور می کنیم خواننده گرامی به اهمیت وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج پی برده باشد.

تجدید نظرخواهی چیست؟

مراجعات به برخی از وکلای دادگستری که به وکیل تجدید نظر خواهی در استان البرز شهرت یافته اند به دلیل تجربه و دانش حقوقی بالایی که دارند بسیار است. در این مقاله ابتدا با مرحله تجدید نظر که مرحله بسیار مهم و سرنوشت ساز دادرسی است آشنا خواهید شد، سپس در خصوص تخصص وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج توضیحاتی تقدیم حضور می شود.با ما همراه شوید:

تجدیدنظرخواهی در اصطلاح به مفهوم شکایتی است که محکوم علیه می تواند نسبت به آراء صادره دادگاه نخستین(رای بدوی) به عمل آورد. تجدیدنظر را می توان به معنای دوباره قضاوت کردن امری دانست که پیش تر مورد قضاوت قرارگرفته است. پژوهش و استیناف نیز معادل واژه تجدیدنظرخواهی می باشند. براساس قانون آئین دادرسی مدنی اصل بر قطعیت آراء است و رسیدگی مجدد استثنایی است که باید تصریح آن در قانون آمده باشد. درمواد 331 و332 قانون آئین دادرسی مدنی آرای قابل تجدیدنظر احصاء شده اند. درذیل به شرح آنها می پردازیم.

آرای قابل تجدیدنظر

آرایی که در دادگاه های عمومی و انقلاب درامور حقوقی قابل رسیدگی مجدد می باشند شامل احکام و قرارهایی زیراست. توجه بفرمایید رای اعم از حکم و قرار است. در ادامه به احکام قابل تجدید نظر و قرار های قابل تجدید نظر پرداخته ایم.

احکام قابل تجدید نظر

قانون گذار در بیان احکام قابل تجدید نظر (دچار تخصیص اکثر) شده است و در اصول استنباط احکام حقوقی توضیح می دهیم که تخصیص اکثر قبح است. در توضیح تخصیص اکثر مثالی بزنیم:

فرض بفرمایید قصد هدیه دادن به فرزندانش را داشته باشد و لیستی از کسانی که مشمول دریافت هدیه هستند ارائه کند و همه فرزندان را به جز (زید) قید کند! این کاری است که قانون گذار محترم در بیان آرای قابل تجدید نظر انجام داده است. بازگردیم به ادامه بحث.

احکام صادره در دعاوی مالی مازاد بر سه میلیون ریال

در دعاوی مالی خواسته یا ارزش خواسته ملاک و معیار است و باید متجاوز از سه میلیون ریال باشد نه ارزش محکوم به . تغییر و افزایشی که براساس شرایط و مهلت های مقرر در خواسته صورت گرفته باشد نیز ملاک تجدیدنظرپذیری از رأیی که صادر می شود قرار خواهد گرفت.

کلیه احکام صادره در دعاوی غیرمالی

این احکام شامل دعاوی غیرمالی ذاتی مانند دعوای نسب، زوجیت، حجر و … ودعاوی غیرمالی اعتباری از قبیل دعاوی تصرف اعم از رفع ممانعت ازحق و تصرف عدوانی، دعوای رفع مزاحمت.در دعوای خلع ید و دعاوی افراز، تقسیم و فروش اموال مشاع در صورتی که مالکیت مورد نزاع نباشد و دعاوی راجع به روابط موجرو مستأجر به استثنای مطالبه اجورمعوقه می شود.

احکام راجع به متفرعات دعوا

متفرعات دعوا حقوقی هستند که علاوه بر اصل خواسته نیز قابل مطالبه می باشند و مستلزم اقامه دعوای مستقل نمی باشند و صرف درخواست آنها در دادخواست اصلی قابل رسیدگی می باشند مانند هزینه دادرسی، خسارت تأخیرتأدیه، حق الوکاله وکیل. اگر متفرعات دعوا ضمن اقامه دعوای اصلی و یا درحین دادرسی مطالبه نشوند، باید در دادخواستی مستقل مطالبه شوند و به موجب حکم مستقلی نسبت به آنها تصمیم گیری بعمل آید و در صورت بیش از سه میلیون ریال قابل تجدیدنظر می باشند.

لازم به ذکر است امورحسبی قابل تجدیدنظر خواهی و فرجام نمی باشند مگر در موارد مصرحه در قانون. از موارد قابل پژوهش خواهی در امور حسبی می توان حکم عزل وصی یا قیم و ضم امین، حکم حجر، بقای حجر، رد درخواست حجرو…نام برد.

قرارهای قابل تجدیدنظر

قرارهای قابل تجدیدنظری که قانون آنها را برشمرده به ترتیب زیر می باشند. این قرارها، قرارهای قاطع دعوا می باشند و در صورتی قابل تجدیدنظرند که حکم راجع به اصل دعوا نیز قابل پژوهش باشد.

  • قرار ابطال دادخواست یا رد دادخواست
  • قراررد دعوا یا عدم استماع دعوا
  • قرار سقوط دعوا
  • قرار عدم اهلیت یکی ازطرفین دعوا

قرارهایی مانند قرار معاینه محل، قرار کارشناسی، قرار اناطه و قرار اتیان سوگند که جهت آماده سازی پرونده برای صدور رای قطعی هستند به طور مستقل قابل تجدیدنطرخواهی نمی باشند اگر اصل دعوا قابل تجدید نظر باشد ضمن تجدید نظرخواهی از اصل دعوا نیزمی توان از آنها شکایت نمود.

در صورت نیاز به مشاوره یا سپردن پرونده به وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج و استان البرز می توانید ضمن تماس با شماره تلفن 09306091148 با تعیین وقت قبلی با وکیل تجدید نظر در استان البرز تماس حاصل نمایید.

آرای غیر قابل تجدیدنظر

آرای غیرقابل تجدیدنظر در تبصره ماده 331 و در ماده 332 بدین شکل ذکر شده اند

  • احکام مستند به اقرار در دادگاه در صورتی غیرقابل تجدید نظرمی باشند.

الف) اقرار قاطع دعوا باشد.

ب) اقرار نزد حاکم و در دادگاه باشد.

ج) اقرار نزد قاضی و دادگاه صالح واقع شده باشد.

  • احکام مستند به رای کارشناس

درشرایطی مانند الف) توافق کتبی طرفین مبنی بر قطعیت رأی کارشناس، ب) کارشناس همانند داوررأی صادرنماید و اعلام کند حق به جانب کیست. ج) رأی کارشناس بصورت دادنامه توسط دادگاه و قاضی صالح صادر و به طرفین دعوا یا وکیل آنها ابلاغ گردد.

  • اسقاط حق تجدیدنظرخواهی

طرفین دعوا با توافق کتبی حق تجدیدنظرخواهی از خود از خود ساقط نمایند. در صورتی که اسقاط حق تجدید نطر خواهی یکطرفه باشد نسبت به همان طرف معتبراست.

  • آرای درمورد خسارت ناشی از اجرای قرار تأمین خواسته را، نیز قانونگذار غیرقابل تجدیدنظر و قطعی اعلام نموده است .

چه اشخاصی حق تجدیدنظرخواهی دارند؟

چه اشخاصی حق تجدیدنظرخواهی دارند؟اصولا اصحاب دعوای تجدیدنظر همان اصحاب دعوای نخستین هستند، اشخاص ثالث (وارد ثالث یا مجلوب ثالث) نیزممکن است در مرحله  تجدیدنظرخواهی  نقش داشته باشند.در نهایت کسانی که حق تجدیدنظرخواهی دارند عبارتند از:

طرفین دعوا؛ طرفین دعوا شامل اصحاب دعوی بدوی و اشخاص ثالثی که در مرحله بدوی وارد دعوا شده یا به دادرسی جلب شده اند، می باشند.

نمایندگان طرفین دعوا؛ اعم از نماینده قانونی و قضایی، نماینده قراردادی، وکلا، ولی، قیم، وصی و نماینده شخص حقوقی می توانند به نمایندگی از طرفین دعوا تجدیدنظرخواهی بعمل آورند.

قائم مقام طرفین دعوا؛ مطابق ماده 26 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب : ” هریک از طرفین دعوا یا نماینده قانونی یا قائم مقام آنان مانند وراث، وصی، انتقال گیرنده که از رای دادگاه متضرر می شود حق در خواست تجدیدنظر را دارند”.

توجه داشته باشید اصحاب دعوای نخستین در حالی می توانند تجدیدنظرخواهی کنند که جزئاً یا کلاً در دعوای بدوی محکوم شده باشند و همچنین تجدید نظرخوانده نیز می بایست جزئا یا کلاً محکوم له رای بدوی باشد.

مهلت تجدیدنظرخواهی  نسبت به احکام حضوری چند روز است ؟

مهلت تجدیدنظرخواهی نسبت به احکام حضوری برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و اشخاص مقیم خارج از ایران 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای می باشد.

مهلت تجدید نظر نسبت به احکام غیابی چگونه است؟

مهلت تجدیدنظرخواهی نسبت به احکام غیابی برای افراد مقیم ایران در صورتی که واخواهی به عمل نیامده باشد 20 روز از تاریخ انقضای مدت واخواهی ودر صورتی که واخواهی به عمل آمده باشد 20 روز از تاریخ ابلاغ رأی واخواهی است. برای اشخاص مقیم خارج از ایران این مواعد به دو ماه تغییر می یابد.

نکته قابل توجه ای است که مهلت ذکر شده برای افراد مقیم خارج از ایران در صورتی 2 ماه در نظر گرفته می شود که در ایران نماینده قانونی مانند وکیل، قیم و غیره نداشته باشند.

در چه مواردی ممکن است مهلت تجیدنظرخواهی افزایش یابد؟

در موارد ذیل که از استثنائات قانون آیین دادرسی مدنی است، مهلت تجدیدنظرخواهی به بیش از 20 روز افزایش می یابد:

  • حجرمحکوم علیه پیش از انقضای مهلت تجدیدنظر( مهلت جدید از تاریخ ابلاغ رای به نماینده قانونی یا قیم محاسبه می شود).
  • ورشکستگی تجدیدنظرخواه پیش از انقضای مهلت تجدیدنظر( مهلت جدید از تاریخ ابلاغ رای به ادراه تصفیه و یا مدیر تصفیه در نظر گرفته می شود).
  • فوت تجدیدنظرخواه قبل از انقضای مهلت تجدیدنظر( مهلت جدید از ابلاغ رای به وراث یا نماینده قانونی یا قائم مقام  خواهد بود).
  • زوال سمت نماینده؛ زوال سمت شخصی که تحت عنوان وصایت یا قیمومت، ولایت در دعوا دخالت داشته پیش ازانقضای مهلت تجدیدنظرخواهی سبب افزایش مدت تجدید نظرخواهی است( مهلت جدید از تاریخ ابلاغ  رای به شخصی است که به این سمت تعیین می شود، شروع خواهد شد).
  • معاذیر موجه تجدیدنظرخواه؛ در صورت وجود معاذیر موجه محکوم علیه می تواند دادخواست تجدیدنظر را پس ازمهلت مقرر همراه با دلایل و بیان عذر موجه به دادگاه صادر کننده رأی بدوی تقدیم نماید. جهات عذر موجه به موجب ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی شامل 1) مرضی که مانع حرکت است 2) فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد 3) حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق 4) توقیف یا حبس بودن در مدت مقرر می باشد. مهلت جدید تجدید نظرخواهی در صورت رفع مانع آغاز می گردد.

جهات تجدیدنظرخواهی

جهات تجدیدنظرخواهی درماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی بدین ترتیب آمده است :

ادعای عدم اعتبارات مستندات دادگاه

در این ادعا تفاوتی میان مستندات حکمی ویا موضوعی ای ، که ادعای بی اعتباری آنها شده نمی باشد.

ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود

درصورتی که رأی صادره بدوی به استناد شهادت شهود باشد، اگر دعوا براساس قانون قابل اثبات با شهادت شهود نبوده ویا شهادت شهود دروغ بوده باشد، رای دادگاه بدوی قابل تجدیدنظرخواهی است.

ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی

در مواردی که طرفین دعوا در اثبات ادعاهای خود دلایل و مستنداتی را ارائه می دهند دادگاه مکلف است به ادله ابرازی طرفین توجه کند.

ادعای عدم صلاحیت  قاضی یا دادگاه صادر کننده رای

عدم صلاحیت قاضی در صورتی می تواند جهات تجدیدنظر قرار گیرد که عدم صلاحیت قاضی صادر کننده حکم به استناد رای دادگاه عالی انتظامی قضات و یا دادگاه عالی انتظامی اثبات شده باشد. همچنین عدم صلاحیت قاضی می تواند به دلیل وجود جهات ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی باشد.

ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

رای دادگاه باید مستند به قانون باشد درغیر این صورت قابل رسیدگی مجدد است.

آیین دادرسی تجدیدنظر

آیین دادرسی تجدیدنظرهمانطورکه گفته شد تجدیدنظر به معنای بازبینی رای مرحله نخستین رسیدگی است. در تجدیدنظر نه تنها رای مرحله بدوی باید قابل پژوهش باشد بلکه باید محکوم علیه نیز برابر مقررات درخواست تجدیدنظر نموده باشد. شروع رسیدگی تجدید نظر مستلزم تجدیدنظر خواهی محکوم علیه از رأی مرحله بدوی است. مطابق ماده 339 قانون آیین دادرسی مدنی :” متقاضی تجدیدنظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادر کننده رای یا شعبه اول دادگاه تجدید نظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید”. البته تقدیم دادخواست تجدید نظر از طریق دفاتر خدمات قضایی و یا توسط وکیل دادگستری صورت می گیرد.

مرجع تجدیدنظر و تقدیم دادخواست

مرجع تجدیدنظر آرای دادگاه های عمومی و انقلاب هر حوزه ای دادگاه تجدیدنظرهمان استان است. اصولاً دادخواست تجدید نظر به دادگاه نخستین تقدیم می شود. این دادگاه پس از وصول اعتراض دادخواست و ضمائم را به تجدید نظر خواندگان ارسال می کند. پس از وصول جوابیه آنها یا پایان مهلت پرونده به مرجع تجدید نظر ارسال می گردد.

در شرایط کنونی تجدید نظر خواه باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کرج مراجعه کند و یا می تواند به وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج و استان البرز مراجعه کند.

آثار تجدیدنظر

تجدیدنظرعلاوه بر دواثر تعلیقی و انتقالی اثر دیگری نیز دارد وآن پایان دادن به صلاحیت دادگاه نخستین است. دادگاه تجدیدنظر نمی تواند پاره ای  از موضاعاتی را که در مرحله نخستین مورد رسیدگی قرار گرفته و نسبت به آن تصمیم گیری شده را از محدوده رسیدگی خود خارج نماید. طرح ادعای جدید در مرحله تجدیدنظر مجاز نیست اما در صورتی که در اثبات ادعاهای مطرح شده مرحله نخستین باشد مجاز شمره می شود. اصل بر غیر قابل طرح بودن ادعای جدید درمرحله تجدیدنظر است اما این میان استثنائاتی وجود دارد که می توان آنها اینگونه برشمرد :

  • طرح برخی از دعوی طاری
  • تغییر عین مال به قیمت آن و بالعکس
  • حقوقی که پس از اقامه دعوای مرحله نخستین حال شده اند
  • تغییر عنوان خواسته مانند تغییر عنوان خواسته از اجرت المثل به اجرت المسمی یا بالعکس.
  • ادعایی که دفاع شمره شود مانند ادعای هایی چون صلح، فسخ، تهاتر، ردخواسته

نکته ای که بیان آن در اینجا حائز اهمیت فراوان است این است که ادعای جدید در مرحله تجدید نظر پذیرفته نیست ولی دلیل جدید پذیرفته است. در این خصوص به جهت فنی و پیچیده بودن ابعاد موضوع توصیه می کنیم اگر مقیم استان البرز هستید به وکیل تجدید نظر در کرج (استان البرز) مراجعه نمایید.

اثر تجدید نظر نسبت به سایر اشخاص

به موجب ماده 359 قانون آیین دادرسی مدنی : ” رأی دادگاه تجدیدنظر نمی تواند مورد استفاده ی غیر طرفین تجدیدنظرخواهی قرار گیرد، در مواردی که رای صادره قابل تجزیه و تفکیک نباشد که در این صورت نسبت به اشخاص دیگر هم که مشمول رای بدوی بوده و تجدیدنظرخواهی نکرده اند، تسری خواهد داشت”.

اثر تعلیقی تجدید نظر خواهی

آنچه تا به اینجا از آثار تجدیدنظر گفته شد اثر انتقالی تجدیدنظر بود، اثر تعلیقی طبق معنای صریح قانون، تجدیدنظرخواهی از احکامی که قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند مانع اجرای حکم خواهد بود، هرچند دادگاه صادر کننده رأی آن را قطعی اعلام نموده باشد مگر در موارد استثناء شده طبق قانون.

دادگاه تجدید نظر استان البرز کجا است؟

همکاران ما  آدرس کلیه دادگاه های کرج و شماره تلفن های آنها را در این وب سایت قرار داده اند. برای دریافت آدرس و شماره تلفن های دادگاه های کرج می توانید به این مقاله مراجعه فرمایید. با بازگشایی ساختمان جدید دادگستری استان البرز واقع در کرج حسن آباد خیابان بوعلی غربی بالاتر از دانشگاه هنر، دادگاه های تجدید نظر استان البرز از کاخ دادگستری کرج به این مکان منتقل شده است.

رئیس دادگاه تجدید نظر استان البرز کیست؟

برابر قانون رئیس شعبه یک دادگاه تجدید نظر هر استان، رئیس کل دادگستری استان است. بنابراین رئیس دادگاه تجدید نظر استان البرز، رئیس شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان البرز و رئیس دادگستری کل استان البرز است.

جهت هرگونه مشاوره یا سپردن پرونده در مرحله تجدید نظر و یا تنظیم لایحه و دادخواست تجدید نظر خواهی می توانید ضمن تماس با شماره تلفن 09306091148 با دفتر وکالت میرشاه و دریافت وقت قبلی جهت ملاقات با وکیل دادگاه تجدید نظر در کرج (استان البرز) اقدام فرمایید.

تهیه و تنظیم: دفتر وکالت میرشاه

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️