سایر موضوعات حقوقی

درآمد وکیل چقدر است؟ ⚖️ یک وکیل چقدر میتواند درآمد داشته باشد؟ (1403)

میزان درآمد وکیل دادگستری چقدر است؟

تصورات مردم از درآمد وکیل دادگستری تا چه اندازه منطبق بر واقعیت است؟ گزاره های مختلفی از درآمد وکیل به گوش می رسد، مانند اینکه؛ وکلا درآمد میلیاردی و نجومی دارند! و یا وکلا زیر خط فقر قرار دارند. گدام گزاره صحیح است؟

وکیل در کرج (احمد میرشاه محمد)

بی تردید یکی از دلایلی که موجب گرایش جوانان به شغلی می شود، درآمد آن شغل است. این روزها بحث درآمد میلیاردی وکلا بسیار داغ است. از سوی دیگر می شنویم بیش از 25 درصد از وکلا به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه های ناچیز تمدید پروانه، پروانه وکالت خود را تمدید نکرده اند. کدام گزاره درست است و کدام گزاره نادرست؟ کم و بیش همگی نطق های داغی از درآمد های میلیاردی وکلا و ایجاد انحصار در شغل وکالت شنیده ایم!

درآمد وکیل چقدر است؟معمولاً پرسش از میزان درآمد افراد، با واکنش منفی مواجه می شود؛ ولیکن، جوانان حق دارند بدانند شغلی که می خواهند انتخاب کنند و سال های طولانی از عمر خود را صرف آن کنند، آیا نیازهای یک زندگی آبرومند و شرافتمندانه را تامین می کند؟ هر مقدار که از منزلت اجتماعی شغلی سخن بگوییم، تا زمانی که بعد اقتصادی آن در نظر نگیریم، شان و منزلت را به درستی معنا نکرده ایم.

وکلایی که در محیط های دانشگاهی به سر می برند و با دانشجویان سر و کار دارند، عموماً با این پرسش که؛ واقعا درآمد وکیل چقدر است؟ مواجه می شوند. در این کوتاه نوشت، قصد داریم به این ابهامات پاسخ دهیم. در این نوشتار صرفاً از بعد اقتصادی به شغل وکالت نگاه می کنیم. روشن است بعد اقتصادی و میزان درآمد مشاغلی مانند وکالت و پزشکی در درجات بعدی اهمیت قرار دارند. این کوتاه نوشت برای مطالعه دانشجویان حقوق و کارآموزان محترم وکالت نگاشته شده است. امیدوارم سودمند واقع شود. تحصیلات نگارند در گرایش حقوق اقتصادی، موجب بررسی واقع بینانه و نگاه جامع تر به واقعیت های موجود شده است.

شغل شریف وکالت

ارزش معنوی منزلت اجتماعی وکالت به درجه ای است که قانونگذار از آن به عنوان “شغل شریف” یاد نموده است. هیچ شغل دیگری را نمی بینید که قانونگذار از آن به عنوان شغل شریف یاد نموده باشد. البته در اینجا در مقام مقایسه شرافت مشاغل با یکدیگر نیستیم. همه مشاغل محترم اند.

در این موقع که می خواهم به شغل شریف وکالت نائل شوم…(فرازی از سوگند نامه وکیل پایه یک دادگستری) ماده 39 آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1334

چند سال طول می کشد وکیل شوم

مدت زمانی که صرف آموزش یک مهارت می شود، یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل ارزش اقتصادی آن مهارت است. انتظار درآمدی، ناشی از مهارتی که 5 سال برای تحصیل آن صرف می شود به مراتب بالاتر از مهارتی است که تنها 2  سال صرف آموزش و یادگیری آن می شود. اگر شغل وکالت را یک مهارت در نظر بگیریم به طور متوسط 10 سال زمان صرف یادگیری آن خواهد شد. به این ترتیب:

  • 4 سال دوره کارشناسی
  • 2 سال آمادگی آزمون وکالت
  • 2 سال دوره کارآموزی
  • 2 سال کسب مهارت های جانبی

این روزها مردم به وکلایی که دارای تحصیلات تکمیلی از دانشگاه های معتبر هستند اقبال بیشتری نشان می دهند. اگر مدت زمان لازم برای تحصیلات تکمیلی، حداقل تا کارشناسی ارشد را به ستون بالا اضافه کنیم این مدت به 13 سال افزایش می یابد. نکته ای که نباید از نظر دور داشت اینکه؛ این زمان تقریبی است. ممکن است کسی بعد ار 20 سال هم نتواند مهارت های جانبی لازم برای احراز شغل شریف وکیل پایه یک دادگستری را به دست آورد. اقتضائات جذب موکل، مدیریت جلسات، تعامل سازنده با بازیگران عرصه وکالت اعم از موکلین و کادر اداری و قضایی، کسب اعتبار و وجه اجتماعی و ده ها فاکتور دیگر نیاز به صرف زمان و یادگیری دارد.

موضوع مرتبط: استایل وکیل چگونه باید باشد؟

ریسک ها و سختی های شغل وکالت

فاکتور دیگری که در تحلیل بازده اقتصادی یک شغل یا مهارت حائز اهمیت است؛ سختی ها و ریسک های آن شغل و مهارت است. شغل وکالت بنا به دلایل مختلف یکی از پر ریسک ترین مشاغل است. نگارنده این نوشتار، مشاغل بسیاری را تجربه کرده است، بنابراین در این میان جزء معدود افرادی است که می تواند بر این واقعیت گواهی دهد. در زیر تنها برخی از مشکلات شغل وکالت را که اغلب وکلا بر آن اتفاق نظر دارند را بر شمرده ایم:

  • کار سخت و طاقت فرسا در تمام ساعات روز (ساعات اداری در دادگاه ها و بعد از ظهرها در دفتر)
  • انواع استرس ها و فشارهای روحی و روانی
  • لزوم مطالعه و به روز بودن با توجه به تغییرات هر روزه قوانین و مقررات
  • گرفتاری های ورود و خروج به محاکم مانند بازرسی بدنی و اخذ نوبت و غیره
  • درگیر شدن با طرف مقابل موکل به دلیل نبود فرهنگ وکالت در جامعه به ویژه در پرونده های کیفری (متاسفانه هنوز برخی دفاع وکیل از موکل را دفاع از جرم تلقی می کنند. دفاع وکیل از متهم یا حتی مجرم به اعتبار دفاع از جرم نیست)
  • انتظارات نابجا و بالای موکلین جهت اخذ حکم
  • حضور کارچاق کن ها و وعده وعیدهای پوشالی این اشخاص عرصه را بر وکلای شریف تنگ نموده است.
  • عدم پراخت اقساط یا تاخیر زیاد در پرداخت حق الوکاله
  • قوانین و مقررات دست و پا گیر ناظر بر شغل وکالت
  • عدم ثبات شغلی و دخالت کارشناسی نشده قانونگذار ( به عنوان مثال با تصویب یک قانون در مجلس درب های ورود به شغل وکالت با کمترین صلاحیت علمی باز شده است. گفته می شود در دو سال اول اجرای قانون تسهیل بیش از 50 درصد به تعداد وکلای دادگستری افزوده شده است. برخی از این افراد با نمرات بسیار پایین و حتی با نمره صفر و منفی در پاره ای دروس پذیرفته شده اند. متاسفانه بر کانون های وکلای دادگستری فشار آورده می شود که به همین آزمون کفایت کنند و در آزمون اختبار سختگیری نکنند. شاید این نتیجه تربیت برخی خانواده در سال های اخیر است که هر چه فرزند خواسته در اختیارش قرار داده اند. اینبار خاطر  مبارک متمایل به پوشیدن ردای شریف وکالت شده است و قانونگذار هم در پی اقبال عموم!)
  • نداشتن هیچ نوع بیمه حمایتی
  • هزینه های بالای دفتر از جمله اجاره های سنگین و انواع قبوض
  • فشار سنگین مالیاتی

می توان ده ها مورد دیگر به این لیست بلند بالا افزود. اگر به شما بگویند پس از 20 سال فعالیت در حرفه ای ممکن است ناگهان دچار تعلیق شوید و یا ممکن است با وضع یک قانون، شغل خود را ازدست دهید یا شدیداً با خطر معیشتی مواجه شوید، آیا در انتخاب آن شغل دچار تردید نخواهید شد؟ عده ای بر این عقیده اند که؛ کلیه مشاغلی که با مجوز دولتی امکان وجود می یابند همواره در معرض خطر اتخاذ تصمیمات خلق الساعه قرار دارند و این مشکل مختص وکالت نیست. شاهد مثال آن قانون موسوم به “قانون تسهیل” است که شغل وکالت را با چالش های عدیده مواجه کرده است. برخی به درستی بر این باورند که می بایست مشاغلی را انتخاب نمود که از آسیب تصمیمات خلق الساعه و آزمون و خطای قانونگذار در امان باشد.

آزمون وکالت

تا این اواخر رقابت در آزمون وکالت کاملاً جدی و نفسگیر بود. وکلا اغلب از میان نخبگان انتخاب می شدند ولیکن نتایج حاصل از قانون تسهیل موید ورود برخی افراد به شغل وکالت با کمترین صلاحیت علمی است. شواهد حاکی از آن است که بسیاری با نمرات صفر یا منفی در برخی دروس و تراز پایین پذیرفته شده اند به نحوی که تعدادی از تدوین کنندگان این قانون اصلاح آن را لازم دانسته اند.

ریسک پذیرش پرونده

وکلای مجرب ریسک ها و سختی های کیس را در پیشنهاد حق الوکاله لحاظ می کنند. به دلیل لحاظ این فاکتورها در محاسبات، عموماً وکلای حرفه ای حاضر به قبول هر پرونده ای نمی شوند. این امر موجب بی کاری وکلا و از سوی دیگر عدم دسترسی افراد به وکیل مبرز می شود. برخی از استادان و پیش کسوتان عطای وکالت را به لقای آن بخشیده اند. استادان گرانقدری که حضورشان در عرصه وکالت نظام حقوقی کشور را، متحول می ساخت. متاسفانه  می توانم لیستی  طولانی از استادان حقوق ارائه کنم که حتی سالی یک پرونده هم قبول نمی کنند و به حقوق حداقلی تدریس اکتفا می کنند.

درآمد میلیاردی وکیل

درآمد میلیاردی وکیلبسیار شنیده ایم که وکلا درآمد میلیاردی و نجومی دارند. برای وکالت در یک پرونده چند صد میلیون تومان یا حتی چند میلیارد تومان حق الوکاله مطالبه می کنند. مشکل این افراد این است که به فاکتوری تحت عنوان “فراوانی پایه” توجه ندارند. درآمد میلیاردی وکیل دروغ نیست، اما چند درصد از وکلا امکان رسیدن به درآمد میلیاردی و بالا دارند؟ شاید کمتر از یک درصد. آری؛ تنها کمتر از یک درصد از وکلا درآمد قابل قبول دارند، نه لزوماً میلیاردی. و این که با چه کیفیتی برخی به این درآمد ها می رسند نیز جای تامل دارد. نا گفته نماند فاکتور هوش و مهارت و … را هم نباید نادیده گرفت.

یک نفر از هزاران نفر

در دوره نوجوانی استادی داشتم، همیشه هنرجویان را از ورزش قهرمانی برحدز می داشت. ایشان می گفتند؛ “فقط برای سلامتی ورزش کنید، چرا که به ازای هر یک نفری که قهرمان کشور شده، هزاران نفر نشدند! تازه قهرمان کشور، آسیا و جهانی پیشکش”. یک نفر از هزاران نفر معیار مناسبی برای انتخاب مسیر زندگی نیست. شغل وکالت نیز به همین ترتیب است. ممکن است یک نفر از چند صد نفر یا چند هزار نفر به درآمد مکفی و قابل قبول برسد. الباقی یا با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند که از سرزنش اغیار دور بمانند و یا در ادامه به شغل دیگری رو می آورند و یا اصطلاحاً وکیل تفننی می شوند و گهگاهی یک پرونده قبول می کنند. این دسته از وکلا هم به این دلیل که از فضای وکالت و دادگاه دور هستند معمولاً خیلی زود دچار شکست شده و کنار گذاشته می شوند.

چگونه در شغل وکالت به درآمد میلیاردی برسم

دانشجویان و کارآموزان محترم وکالت گاهی می پرسند؛ چگونه در شغل وکالت به درآمد میلیاردی و بالا برسیم؟ خوب آرزو بر جوانان عیب نیست. گفتیم کمتر از یک درصد از وکلا ممکن است به درآمد مکفی و قابل قبول برسند. علی رغم فراوانی پایه بسیار پایین، برخی تمایل دارند شانس خود را بر بوته آزمایش نهند. هیچ ایرادی ندارد. اگر تصور می کنید که عمر انسان آنقدر طولانی است که می توان با آزمون و خطا حرکت کرد، چند نکته حائز اهمیت و کلیدی را با شما به اشتراک می گذارم، شاید تعجب کنید. ممکن است برخی از این نکات به کلی با ذهنیتی که تا کنون داشته اید در تضاد باشد.

وکالت وسیله ثروت اندوزی نیست

وکالت وسیله ثروت اندوزی نیستاولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینکه وکالت راهی برای ثروتمند شدن نیست. امکان ندارد بتوانید با شغل وکالت ثروتمند شوید.  ده ها دلیل می توانم ارائه کنم که وکالت به هیچ وجه راه مناسبی برای ثروتمند شدن نیست. اگر به دنبال ثروت و پول هستید راه های دیگری در پیش بگیرید. تقاضا دارم این گفته را بپذیرد، تا دلایل آن را در کوتاه نوشت دیگری تقدیم حضور کنم.

بر خلاف نظر برخی، وکالت کسب و کار و تجارت نیست. وکالت با تمام مشاغلی که می شناسید متفاوت است. همه مشاغل قابل احترام اند ولیکن شغل وکالت که ما ترجیح می دهیم از واژه “منصب” به جای شغل استفاده کنیم با همه مناصب و مشاغل دیگر به لحاظ ماهیت، سرشت و گوهر تفاوت دارد. در توصیف وجه تمایز وکالت با مشاغل دیگر فقط می توانم بگویم؛ “وکالت چیز دیگری است”. تنها سروران گرامی و پیش کسوتان ارجمندم مستحضر این سخن هستند.

در شهر و دیار خود بمانید

برخی از کارآموزان وکالت تصور می کنند، تنها راه رسیدن به درآمد بالا این است که به شهرهای بزرگ و مراکز استان ها بیایند. این تصور کاملاً اشتباه است. در جایی فعالیت کنید که شما را بشناسند. بهترین محل همان شهر و دیار خودتان است حتی اگر کوچک است.

از فعالیت در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی زرد پرهیز کنید

وکلای جدی از فعالیت در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی زرد! به شدت پرهیز دارند. اینستاگرام محل مناسبی برای فعالیت وکیل نیست. ممکن است با کلی فعالیت و تولید محتوا حداکثر چند تا پرونده طلاق بگیرید اما تنزل شان شما حتمی است خصوصاً اگر با فرمان بازاریابان اینستاگرامی حرکت کنید. هیچ کس وکیلی را که مانند فروشندگان و اینفلوئنسرها صحبت می کند جدی نمی گیرد و پرونده بزرگ به او نمی سپارد. فلان عدد را کامنت کن تا فلان طور شود! ادبیات سخیف و … التماس برای دریافت کامنت و لایک برازنده وکیل نیست.

اگر بتواتید محتوایی در شان وکیل با حفظ اصول، بدون قصد مستقیم جذب موکل با شرایط خاص تولید و منتشر کنید ممکن است موضوع متفاوت شود. توجه بفرمایید وکالت شغلی پر اهمیت و با جایگاه اجتماعی و منزلت بالا است. عموم مردم از وکیل انتظار رفتار موقر به دور از تکلف و حاشیه دارند.

ارتباط با بهترین وکیل کرجمطالب علمی در حوزه های کاربردی تولید و منتشر کنید

نوشتن کتب و انتشار مقالات علمی و با محتوا در سایت های حقوقی، قدرت و شیوایی قلم وکیل را به رخ می کشد. از این طریق خوانندگان با وکیل متخصص در زمینه مورد نیاز آشنا شده و رجوع می نماید. کانال های ارتباطی با موکلین احتمالی ایجاد کنید. روش های جذب موثر و غیر مستقیم موکل را فرا بگیرید.

دنبال شهرت نباشید

اعتبار چیزی غیر از شهرت است. وکیل نیازی به شهرت ندارد ولیکن در اعتبار و التزام او به اخلاقیات نباید شبهه ای وجود داشته باشد. وکیل مبرز از شهرت گریزان است ولیکن از کسب اعتبار بیشتر، استقبال می کند.

در فعالیت های اجتماعی عام المنفعه شرکت کنید

مشارکت اجتماعی موجب افزایش اعتبار وکیل در سطح جامعه خواهد شد. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این که؛ کارمندان خود را از جهت مالی در مضیقه قرار ندهید. اگر نمی توانید کارمندان دفتر خود را  تامین مالی کنید هرگز کسی را استخدام نکنید. خیلی زود آوازه شما به عنوان فردی خسیس و غیر منصف در شهر می پیچد. کوتاه سخن؛ خیر و مردم دار باشید. چنانچه موکلی در پرداخت حق الوکاله واقعاً متعسر شد به او سخت نگیرید. شرکت در جلسه و دفاع از موکل را منوط به تسویه حق الوکاله نکنید، در عین حال که اجازه سوء استفاده به احدی نمی دهید.

از قبول پرونده با هر موضوعی و از هر کسی پرهیز کنید

ممکن است مشکلات مالی موجب شود در قبول پرونده با هر موضوع یا هر موکلی دچار وسوسه شوید. اما بدانید قبول پرونده با هر موضوع و از هر مراجعه کننده ای اعتبار شما را خدشه دار می کند. بعضی از مراجعین هیچ آشنایی با فرهنگ وکالت و شان وکیل ندارند، این افراد شما را دچار فرسایش روانی می کنند. شاید برای رزومه سازی بخواهید که در برخی از پرونده ها اعلام وکالت کنید ولیکن آگاه باشید؛ این پرونده ها زندگی مردم است ممکن است با واکنش های شدیدی مواجه شوید .

شجاع باشید

موفقیت در وکالت مستلزم برخورداری از صفات؛ جنگندگی، شجاعت و جسارت است. رعایت احترام مقام قضایی واجب است لیکن استخفاف در برابر مقام قضایی هرگز. قانون وکیل را هم شان و همتراز قاضی قرار داده است. رئیس کانون وکلای مرکز هم شان دادستان کل کشور است. هیچ کس قدرت و توانایی وکیل مقتدر را دست کم نمی گیرد.

به موجب تبصره 3 ماده واحده مصوب1370/07/11 مجمع تشخیص مصلحت نظام :”وکیل در موضع دفاع از احترام و تامینات شاغلین قضا برخوردار می باشد”.

از خضوع در برابر موکل پرهیز کنید

موکل به وکیل به عنوان یک پشتوانه و دلگرمی نگاه می کند. خضوع بی مورد وکیل در برابر موکل موجب اضطراب و تشویش او خواهد شد. در نظر داشته باشید کاری که وکیل برای موکل خود انجام می دهد بسیار ارزشمند است. ارزشمند تر از هر چیزی که تصور کنید. بنابراین دلیلی برای خضوع بی مورد در برابر موکل وجود ندارد. ولو اینکه صاحب منصب و اسم و رسم دار باشد. در نهایت رعایت حرمت موکل، شان وکیل و شئونات شغل وکالت را حفظ کنید.

احتمال پیروزی و شکست در پرونده را صادقانه با موکل در میان بگذارید

هیچ وکیل بی شکستی وجود ندارد. گاهی استادان به نام مغلوب قوت ادله و استدلال یک کارآموز می شوند. با موکل در مورد احتمال پیروزی و شکست پرونده صادق باشید. در صورت همراهی و همدلی وی پرونده را قبول کنید. از پذیرش پرونده با احتمال موفقیت کم و تضمین پرونده پرهیز کنید، شاید حق الوکاله ای هم دریافت کنید اما در کوتاه مدت اعتبار خود را از دست می دهید.

نکته ای دیگری که باید توجه داشت اینکه؛ خوشبختانه فرآیند دادرسی در نظام قضایی ما چند مرحله ای است. نهایتاً راه اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری و 79 دیوان عدالت اداری و مراجع نظارتی و انتظامی باز است. عموماً احکام فاقد مبنا و متزلزل در یکی از این مراحل گسیخته و نقض می شوند. (در عمل اعمال ماده 477 و 79 یکی از مراحل دادرسی شده است!)

احاطه و اشراف کامل بر موضوع پرونده داشته باشید

تنها در یک یا دو حوزه خاص قبول وکالت کنید. از قبول پرونده هایی که در حوزه تخصصی شما نیست پرهیز کنید. با آمادگی کافی و مطالعه و احاطه کامل بر موضوع پرونده در جلسه دادرسی حاضر شوید؛ مبادا احاطه و اشراف قاضی به پرونده از وکیل بیشتر باشد. چندین کتاب و مقاله در زمینه موضوع پرونده مطالعه کنید. به نحوی که بتوانید به تمام ایرادات قاضی و وکیل مقابل مستند و مستدل پاسخ دهید. شمرده سخن بگویید و با اعتماد به نفس باشید.

اصولاً حق الوکاله پرونده با موضوع اراضی و املاک از سایر پرونده ها بیشتر است اما به همان نسبت پیچیده هستند و نیاز به فراگیری مهارت های بیشتری دارند.

ورزش کنید و لباس مناسب بپوشید

کمتر کسی به وکیلی با سر وضع نامناسب اقبال نشان می دهد. از کسی که در مدیریت سر و ظاهر خود ناتوان است هیچ کس انتظار ندارد بتواند امور او را مدیریت کند. متاسفانه فشار کاری و مشغله فراوان، وکلا را از ورزش و فعالیت بدنی باز می دارد. علی رغم این واقعیت، نباید در دور باطل و روتین زندگی ملال آور غرق شوید. ورزش های رزمی و فراگیری دفاع شخصی در راستای افزایش اعتماد به نفس و کارایی ذهنی وکیل بسیار موثر اند.

شاید مردم از یک مهندس ساختمان انتظار پوشیدن کفش واکس زده و کت و شلوار اتو کشیده ندارند، اما پوشش مناسب وکیل، اولین فاکتوری است که مراجعان ولو عادی به آن توجه دارند. متاسفانه این مهارت ها در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده نمی شود. کارآموزان وکالت شخصاً باید نسبت به کسب این مهارت ها اقدام کنند. هنوز پس از این همه سال با آقایانی مواجه می شویم که اتیکت روی آستین کت را وسیله تزئینی می پندارند، حتی دور دوزی می کنند مبادا کنده شود! یا خانم های محترمی را می بینیم که بین پوشش مجلسی و پوشش اداری تفاوت چندانی قائل نیستند. مقصود از بیان این مطالب لزوم صرف زمان برای کسب مهارت های جانبی شغل وکالت است.

کت و شلوار رنگی و شلوار کوتاه و جذب برای آقایان وکیل، مانتو طرح دار و چسبان برای بانوان وکیل به هیچ وجه برازنده نیست. کسی نمی گوید: “بروم پرونده چند ده میلیاردی ام را به فلان وکیل بسپارم چون کفش کالج یا مانتو چسبان پوشیده”. کت شلوار برازنده آقایان وکیل فقط کت و شلوار مشکی، زغالی و سرمه ای تیره است که با پیراهن مناسب، ترجیحاً تیره ست شده است. کت و شلوار می بایست هم رنگ باشند. به قول قدما؛ “کت و کلاه برای گرما سرما نیست” همیشه مرتب و موقر لباس بپوشید. از توصیه طراحان مد و فشن شدیداً پرهیزکنید، ایشان با اقتضائات شغل وکالت آشنا نیستند.

در کنار بزرگان دیده شوید

بسیار مهم و سرنوشت ساز است که چند سال نخست وکالت را در کنار بزرگان و پیش کسوتان خوشنام قرار بگیرید تا دیده شود و بیاموزید. هیچ گاه سعی نکنید نظر موکلین این بزرگان را به خود جلب کنید، کاملاً بی فایده است و تنها موجب سلب اعتماد استاد از شما خواهد شد. ارزش کار در کنار پیش کسوتان خوشنام به اندازه ای است که قابل توصیف نیست. هر میزان که دانش آکادمیک و تئوری شما بسیار باشد، کافی نیست.

مشاوره رایگان و خدمات حقوقی رایگان ارائه نکنید

بسیاری از موسسات حقوقی که زیر نظر وکلای دادگستری معتبر اداره نمی شوند برای جذب موکل و با وعده دروغین ارائه مشاوره رایگان مراجعین را به محل دفتر کشانده و به انحناء طرق آنان را وادار به انعقاد قرارداد وکالت می کنند. عموم مردم نیز تصور می کنند که دریافت مشاوره حقوقی واقعی به صورت رایگان امکان پذیر است، لذا گاهی توقع دریافت مشاوره رایگان از وکلا دارند، بدون اینکه کمی تامل کنند؛ چگونه ممکن است یک وکیل مبرز حاصل سال ها مطالعه، تجربه و وقت خود را رایگان در اختیار کسی قرار دهد؟ وکیل مجهز به دستگاه فوتوسنتز نیست! برای گذران زندگی و تمشیت امور دفتر خود می بایست درآمد مکفی داشته باشد.

جالب است بدانید عموماً مراجعین، ممکن است برای دریافت مقداری آگاهی در خصوص پرونده و کیس خود به رایگان ها! مراجعه کنند ولی حاضر نیستند پرونده های مهم را به آنها بسپارند. دیده و شنیده ایم  مراجعین به وکیلی که وقت خود را بدون دریافت هزینه در اختیار آنها قرار می دهد با چشم استخفاف می نگردند. برای ارائه مشاوره حقوقی حتماً حق مشاوره دریافت کنید. دریافت حق مشاوره شان شما را در نظر مراجعین بالاتر خواهد برد، ولیکن حتماً مشاوره واقعی ارائه کنید. مشاوره حقوقی را با سخنرانی آکادمیک اشتباه نگیرد. طرفاً در موضوع پرونده آگاهی دهید. چنانچه ارائه اطلاعات از یک حدی بیشتر شود ممکن است مراجعه کننده نگون بخت تصور کند که می تواند وکیل خود باشد! شما نه تنها در حق این مراجعه کننده لطف نکردیده اید بلکه خانمانش را برباد داده اید! این واقعیت مهم را به مراجعه کننده گوشزد کنید که نظام حقوق ایران یکی از پیچیده ترین نظام های حقوقی جهان است. کاری را که یک حقوق دانان با سختی و مشقت ممکن است پیش برد به طریق اولی یک فرد عادی نمی تواند به انجام رساند.

اگر تمایل به ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به نیازمندان و افراد بی بضاعت دارید که بسیار کار نیک و پسندیده ای است، به واحد معاضدت کانون وکلای مربوطه مراجعه کنید و خدمات مشاوره رایگان خود را در آنجا ارائه کنید. بسیار مراقب باشید وکیل، پزشک نیست! گاهی دانشی که شما به رایگان در اختیار فردی قرار می دهید ممکن است کفه ترازوی عدالت را به سود یک تبهکار و یا مال مردم خور سنگین تر کند. هر جا احساس کردید دانش شما شما چه با پرداخت هزینه و چه بی آن، ممکن است در جهات نامشروع مورد استفاده قرار گیرد بی درنگ استعفا دهید. شان و اعتبار وکیل ثروت او است.

در آمد وکیل؛ نکته مهم

اگر تا به اینجای این کوتاه نوشت را مطالعه کرده اید و تصور می کنید که با مطالعه یک یا چند مقاله رموز  رسیدن به درآمد مکفی از طریق حرفه وکالت را فرا می گیرد، سخت در اشتباه اید!

به خدا توکل کنید

و در آخر این که به خدا توکل کنید. خزانه الهی بی انتها و رحمت خداوند بی دریغ است.

وکیل پایه یک دادگستری سید احمد میرشاه محمد کارشناس ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با وکیل⚖️